Gå til innhold

Tilkallingsvikar uten jobb en periode? Dagpenger?


Anbefalte innlegg

Hei

Er tilkallings- / ferie- / ekstrahjelp vikar i kommunen, altså 0 % stillingbrøk på papiret, men fyller en arbeideprosent tilsvarende 80 % ved å fylle vakante vakter.

 

Spørsmål 1:

Står nå i en situasjon der jeg er uten jobb og inntekt nå over 1 mnd. Er tildelt jobb 1 uke senere i juli deretter 3 uker fri å jobb igjen. Altså en lengre periode uten inntekt.
Har jeg da krav å få dagpenger den gitte perioden jeg står uten inntekt?

 

Spørsmål 2:

Tenker innen rimelig tid avslutte vikariat, da det begynner bli en belastning være disponibel iht arbeidsgiver premisser, ønsker søke meg fast 100 % virke.
Har jeg rett til dagpenger mens jeg er arbeidssøker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som du har mistet mye av arbeidet din, så den totale arbeidsmengden din faller under 50%. Da skal du kvalifisere til dagpenger - men det forplikter. Du må registrere deg som arbeidssøker, og søke ordinært arbeid, og bevise dette. Den uken du jobber i juli, kan du føre på meldekortet ditt som du må sende inn hver 14-dag. 

Men NAV er nok best til å svare på dette... er jo bare å ringe å spørre det. Tlf 55 55 33 33. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
afixy skrev (8 timer siden):

Hei

Er tilkallings- / ferie- / ekstrahjelp vikar i kommunen, altså 0 % stillingbrøk på papiret, men fyller en arbeideprosent tilsvarende 80 % ved å fylle vakante vakter.

 

Spørsmål 1:

Står nå i en situasjon der jeg er uten jobb og inntekt nå over 1 mnd. Er tildelt jobb 1 uke senere i juli deretter 3 uker fri å jobb igjen. Altså en lengre periode uten inntekt.
Har jeg da krav å få dagpenger den gitte perioden jeg står uten inntekt?

 

Spørsmål 2:

Tenker innen rimelig tid avslutte vikariat, da det begynner bli en belastning være disponibel iht arbeidsgiver premisser, ønsker søke meg fast 100 % virke.
Har jeg rett til dagpenger mens jeg er arbeidssøker?

1. Ja, du kan ha rett på dagpenger. Merk at du tidligst kan få dagpenger fra dagen du søker og registrerer deg som arbeidssøker. Det kan være lurt å få arbeidsgiveren din til å fylle ut skjema "bekreftelse sluttårsak/nedsatt arbeidstid", men ikke vent med å søke dersom det tar noen dager å få arbeidsgiver til å fylle det ut.

 

2. Det hørtes ut som en dårlig ide da du etter all sannsynlighet vil få sanksjon som betyr at du mister dagpenger i 18 uker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (9 timer siden):

Høres ut som du har mistet mye av arbeidet din, så den totale arbeidsmengden din faller under 50%. Da skal du kvalifisere til dagpenger - men det forplikter. Du må registrere deg som arbeidssøker, og søke ordinært arbeid, og bevise dette. Den uken du jobber i juli, kan du føre på meldekortet ditt som du må sende inn hver 14-dag. 

Men NAV er nok best til å svare på dette... er jo bare å ringe å spørre det. Tlf 55 55 33 33. 

Det er korrekt, mistet mye av arbeidet og derved inntekt. Takk for svar. Har registret meg på NAV.no både som arbeidssøker og til dagpenger - men nå når jeg tenker meg om, tror jeg har fylt noe feil på skjema på i prosessen, utrolig flåsete av meg. Ikke får jeg redigert det heller.

Rawls skrev (3 timer siden):

1. Ja, du kan ha rett på dagpenger. Merk at du tidligst kan få dagpenger fra dagen du søker og registrerer deg som arbeidssøker. Det kan være lurt å få arbeidsgiveren din til å fylle ut skjema "bekreftelse sluttårsak/nedsatt arbeidstid", men ikke vent med å søke dersom det tar noen dager å få arbeidsgiver til å fylle det ut.

 

2. Det hørtes ut som en dårlig ide da du etter all sannsynlighet vil få sanksjon som betyr at du mister dagpenger i 18 uker.

1. Takk for svar.

2. Takk for oppklaring, er flere grunner jeg ønsker meg vekk fra denne vikariat jobben, er rimelig lei av flere årsaker. (hint: psykososialt.)

Lenke til kommentar
afixy skrev (14 timer siden):

1. Takk for svar.

2. Takk for oppklaring, er flere grunner jeg ønsker meg vekk fra denne vikariat jobben, er rimelig lei av flere årsaker. (hint: psykososialt.)

Bare hyggelig :)

Et dårlig psykosialt arbeidsmiljø regnes ikke som god nok grunn til å si opp egen stilling. Så lenge du klarer å jobbe i stillingen så ville jeg søkt på andre jobber og heller bruke ønske ditt om å dra derfra som en motivasjon til å søke andre jobber. Hvis det blir helt for jævlig til å jobbe så kan du spørre legen om råd.

 

afixy skrev (14 timer siden):

men nå når jeg tenker meg om, tror jeg har fylt noe feil på skjema på i prosessen, utrolig flåsete av meg. Ikke får jeg redigert det heller

Hva er det du tror du har fylt ut feil i skjema?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Rawls skrev (9 timer siden):

Bare hyggelig :)

Et dårlig psykosialt arbeidsmiljø regnes ikke som god nok grunn til å si opp egen stilling. Så lenge du klarer å jobbe i stillingen så ville jeg søkt på andre jobber og heller bruke ønske ditt om å dra derfra som en motivasjon til å søke andre jobber. Hvis det blir helt for jævlig til å jobbe så kan du spørre legen om råd.

 

Hva er det du tror du har fylt ut feil i skjema?

Hei igjen og takk for svar!

Er fullstendig klar at det ikke er oppsigelse grunn for å beholde dagpenger. Klarer stå i jobben men blir utrolig utladet mentalt av diverse kolleger og systemet de samme folka lager på arbeidsplassen. 

Godt råd ta det med lege, men ønsker ikke strekke det så langt at jeg må sykemeldes eller omplasseres internt for en periode jeg er jobbsøker, da holder jeg heller ut.

Bare så det er sagt elsker jeg å jobbe, har stått i jobb de siste 10 åra, vært sykmeldt 6 mnd fordelt på to perioder grunnet en skade, ellers møter jeg til arbeide og liker rutinene i hverdagene det skaper.

Veldig fint råd det du nevner å bruke dette som en motivasjons faktor til å søke nytt virke og utfordringer. 

Satser på at jeg er i ny jobb til høsten!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...