Gå til innhold

Vil du oppgradere til 50xx?


Vil du oppgradere til 50xx?  

39 stemmer

  1. 1. Vil du oppgradere til 50xx

    • Ja, fra 40xx. Jeg oppgraderer alltid
      4
    • Ja, har tidligere generasjon (eller annen produsent)
      11
    • Nei, har 40xx og hopper over denne generasjonen
      11
    • Nei, har tidligere generasjon (eller annen produsent) og hopper over denne generasjonen
      8
    • Nei, nvidia er skrot
      4
    • Hva er 50xx?
      1

  • Vennligst logg inn eller registrer deg for å stemme i meningsmålingen.
  • Meningsmålingen stenger 30. sep. 2024, 22:00

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sitter med et RTX 3080, og jeg vurderer det. Men jeg vil se tester først.

Spiller ingen spill hvor jeg føler at 3080-kortet ikke klarer jobben pr. idag (hverken RayTracing eller oppskalering interesserer meg), men gikk nylig opp i arbeidsstilling, med vesentlig bedre lønn, så det er fristende å klinke til med en RTX 5090 for å for første gang kunne eie et "toppkort".

Har tidligere kun hatt x70 / xx70 og xx80-kort (670, 780, 1080 og 3080), så et xx90-kort hadde vært artig. Men jeg trenger det ikke, så jeg får se hva jeg gjør når kortene kommer på markedet.

Med det sagt, så er det godt mulig min neste PC (~2026) blir full AMD, både CPU og GPU. Har vært Intel/Nvidia-mann siden 2007, men nå er jeg lei av varmetull og "Kraft" og "Økonomi"-kjerner fra dem. Har kun hatt Nvidia-kort siden GeForce 2-serien, men prisene de tar nå viser null respekt for forbrukerne (eller samarbeidspartnere for den saks skyld - RIP EVGA - men det er annen sak).

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Greide å stemme feil i pollen og fant ikke noe mulighet for å "angre" stemmen. Men kort fortalt så kommer det an på pris, ytelse og strømforbruk. Har fortsatt 1080 Ti og det er for min del uaktuelt å betale 15-25 lapper for et toppkort. 

Lenke til kommentar

Mangler ett alternativ som heter: Nei, pris i forhold til ytelse er for dårlig. Etter 1080TI har skjermkort steget mye mer i pris enn inflasjon skulle tilsi.

Sitat

GV-N108TAORUS-11GD GIGABYTE Aorus GeForce GTX 1080Ti 11GB GDDR5X, PCI 6 392,00 7 990,00 1,00 7 990,00
KUPONG Rabatt ifolge rabattkupong 1 278,40 1 598,00 -1,00 -1 598,00

Mva grunnlag: 5176,80

25% mva: 1294,20

Porto/emballasje:
Gebyr:

63,20
Fakturabeløp (NOK): 6 471,00

Pris jeg betalte for 1080TI i april 2017.

Så kommer nok til å enten vente, eller kjøpe eldre generasjon på tilbud om jeg får behov.

Endret av OC-Freak
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, OC-Freak said:

Mangler ett alternativ som heter: Nei, pris i forhold til ytelse er for dårlig.

Det sier vel heller at du ikke bruker kortet til noe konstruktivt. Kortene betaler seg selv mange ganger.

Some do and some don't. Hvis fokus er på prisen og ikke hva man kan bruke utstyret til. Da har man feil tankerekke.

Det koster noen tikroner per dag å eie et kort. Det er ikke vanskelig å gjøre de tikronene om til hundrelapper og tusenlapper som kommer andre veien.

Endret av BadCat
Det kom inn én "e" mer enn det skulle.
Lenke til kommentar

Regner med at 50xx serien blir noe snillere på effektsiden enn siste 2 generasjoner. Dersom ytelsesøkningen står i stil som det hat gjordt i flere år, prisen ikke er over en halv månedslønn og at 12-pins tilkoblingen er forbedret, vil nok bytte fra 3080Ti til 5080 være mer interessant....

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte PCen i 2021 med et 3080 og har planlagt ny neste år, så ja, det blir defintivt et 50XX, mest sannsynlig 5080.

Guttungen arvet i 2021 den gamle PCen min fra 2015, riktignok med 2070 og ny PSU, og hadde det ikke vært for at den begynner å bli gammel og stuck i Win10, så hadde jeg ventet enda litt til, kanskje til 60XX.

Lenke til kommentar

NEI: Skjermkort, og særlig skjermkort fra Nvidia har vært kraftig overpriset etter at Nvidia økte prisen på RTX 3080 fra omkring 8.000,- til omkring 13.-14.000,- nesten med en gang etter lanseringen av RTX 3080! Det er jo kommet frem at Nvidia har fortsøkt å øke prisene på skjermkortene sine kraftig i flere år og over flere generasjoner grafikkort. I forbindelse med corona klarte de det på grunn av manglende tilgang kombinert med økt etterspørsel 😠 Og grafikkort har forblitt overpriset siden da 🤔

Lenke til kommentar

Kjøpte 6950XT for et års tid siden til 6500kr og det holder fortsatt i massevis til mitt bruk. I de spillene jeg spiller er jeg ofte CPU bound (R7 7700), så en oppgradering av GPU vil være ganske bortkastet. Jeg  bryr meg ikke så mye om grafikk og spiller som regel på low til medium innstillinger, så en ny CPU oppgradering tror jeg er mer fornuftig når de nye X3D CPUene kommer.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Gjest MKII said:

NEI: Skjermkort, og særlig skjermkort fra Nvidia har vært kraftig overpriset etter at Nvidia økte prisen på RTX 3080 fra omkring 8.000,- til omkring 13.-14.000,- nesten med en gang etter lanseringen av RTX 3080! Det er jo kommet frem at Nvidia har fortsøkt å øke prisene på skjermkortene sine kraftig i flere år og over flere generasjoner grafikkort. I forbindelse med corona klarte de det på grunn av manglende tilgang kombinert med økt etterspørsel 😠 Og grafikkort har forblitt overpriset siden da 🤔

Skjermkort gikk vel naturlig opp i den perioden som markedet ble støvsugd fordi noen skulle mine div coins.. 

Lenke til kommentar
31 minutes ago, Trene Arnholdt said:

Skjermkort gikk vel naturlig opp i den perioden som markedet ble støvsugd fordi noen skulle mine div coins.. 

Mining var ikke noe nytt ved lanseringen av RTX 3080. RTX 3080 ble forhåndsannonsert til å skulle koste ca.8.000,-. Omkring en ukes tid etter lansering skjøt prisen opp til omkring 13.000,-! Nvidia har i flere omganger tidligere forsøkt å presse opp prisene på skjermkort uten å lykkets med det. Corona i kombinasjon med økt etterspørsel fra spillere og i alle fall påståtte leveringsproblemer var vel det som presset opp prisene slik Nvidia har prøvd på lenge. Det er vel også kommet frem til og med video hvor toppsjefen(?) i Nvidia uttalte at taktikken var å holde prisene oppe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...