Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Fukt i uisolert garasje


Anbefalte innlegg

Hei.

Har en garasje som er plass til en bil og litt til. I dag er det satt opp to ventiler som trekker luft inn, men det er ikke satt opp utluftning. Jeg ønsker å gjøre tiltak, men lruer på om det er best å kjøpe en avfukter som tåler ned til 0 grader eller om jeg skal sette opp en vifte med avtrekk. Det blir noen minusgrader om vinteren, har ikke lagt merke til noe rust på utstyr som jeg har lagret enda i garasjen. Det koster litt med tiltak, så ønsker gjerne noen tips og innspill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er i eksakt samme situasjon nå, med fukt og mugglukt i garasjen. Driver å fikser det nå (har ikke vært gjort noe med garasjen på 20 år). Jeg har båret ALT av løsøre fra garasjen og ut på gårdsplassen (inkludert 150x 60L sekker med ved) for å finne ut hvor problemet er (en gammel laminatkjøkkenbenk brukt som arbeidsbord var en storsynder), og har hatt både dør og bilport åpen på dagtid for å lufte godt.

Monterte nylig et 2 stk. inn-luft ristventiler, og skal montere tilsvarende ut-luftventiler (4x Flexit sjalusirist) så det blir gjennomlufting så snart jeg er ferdig med venstre delen av garasjen. Det er en god del muselort også, så har kjøpt en brukt og "expendable" liten industristøvsuger til rengjøring. Tenker å starte med det nå til helgen (ja, jeg skal bruke støvmaske).

Har i vårt tilfelle ikke vært så ille at det har vært snakk om rust på ting. Det føyker noe snø inn i garasjen i løpet av vinteren, men ikke så mye at det legger seg på veggene eller veden som vi lagrer der inne.

Lenke til kommentar
panzerwolf skrev (15 timer siden):

Er det strøm der? Sett i så fall inn en liten panel- eller oljeovn på svak varme. 

Vil ikke dette være mot sin hensikt? Større temperaturforskjell vil gi kodens og all varmen vil forsvinne gjennom uisolerte vegger og når garasjeporten åpnes. Jeg i utgangspunktet ikke behov for noe varme i garasjen.

Lenke til kommentar

Ikke uvanlig men fukt og rust på div verktøy i garasjer. Viktig med god lufting. Parkerer man en våt bil i garasjen går luftfuktigheten betydelig opp. Å sette en varmeovn i en uisolert garasje er som å fyre for kråka. Det er luft du trenger. Varme setter bare fart på muggen.

Lenke til kommentar

Slengte inn 2 ventiler på loftet oppe ved møna, hvor den ene har en baderomsvifte med fuktstyring montert. 

Satt inn 1 ventil i forkant nede på siden av garasjen for tilluft. 

Det har blitt bedre luftflyt, også passiv når vifta står i ro.

Fukten på loftet har vært grei uten at jeg har kontrollert med fuktsensor, batteriet gikk 😆

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...