Gå til innhold

"Den satt i sikringsboksen" - hvor kommer dette uttrykket fra?


Anbefalte innlegg

Jeg har i alle år trodd at dette uttrykket ble lansert på Dagblad-kasetten i 1980, som punchline i en parodi på Kong Olav som forteller sin favorittgrovis. Nå ser jeg at chat gpt tilegner dette uttrykket til Arne Scheie, som angivelig brukte det når han så en god scoring.

Noen som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er grovisen, hvis noen skulle lure:

Det var i 1942, da var to norske offiserer – kjekke, veltrente karer, begge to – stasjonert i London. En kveld var de to ute og spiste middag med noen damebekjentskaper, av det lettere kavaleri, får man si.

Under middagen går flyalarmen, og så kom et forferdig brak og lyset gikk. Da sa den ene damen: «Den satt i sikringsboksen, den».

Lenke til kommentar
NorsknRev skrev (På 19.6.2024 den 8:00 AM):

Under middagen går flyalarmen, og så kom et forferdig brak og lyset gikk. Da sa den ene damen: «Den satt i sikringsboksen, den».

Trolig var braket et tordenbrak, med et kraftig lyn like etter. Som reiste med strømledningen til sikringsboksen, og det ble hørt et knepp eller til og med en eksplosjon fra boksen. Slikt kan skje, men utvidelser av uttrykk kan også være rene påfunn. 

Det er jo en utvidelse av uttrykket "Den satt!" Som f.eks. brukes av tilskuere til en konkurranse eller diskusjon. Hvis en deltager virkelig setter den andre på plass, kan tilskueren utbryte: "Den satt, ja!" eller "Den satt, du!" 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...