Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Leie bilen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fra Toyota sine sider:

Du betaler et fast månedsbeløp gjennom hele leasingperioden. Månedsleien blir bestemt ut fra startleie, bilmodell, utstyr, kjørelengde og restverdi. I tillegg til månedsbeløpet, dekker du vanlige driftsutgifter som forsikring, årsavgift, service og drivstoff.

 

https://www.toyota.no/produkter-og-tjenester/finans/privatkunder/de-13-vanligste-sporsmalene-om-privatleie

Så ja. Service kommer i tillegg.

DU kan også vanligvis betale et mindre startbeløp, men da øker månedsbeløpet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Dette er privatleasing. Hvis du ikke klarer å lese vilkårene selv, bør du kanskje finne andre alternativer.

Lenke til kommentar

Står ikke i screenshot hvor lang leie det er, men for å finne ut hvor mye det koster:

Månedsleie x antall måneder leasingen løper + startleie.

Pluss med leasing

Det påvirker ikke din personlige belåningsgrad like mye om du vurderer huskjøp etc. 

Du slipper å selge bilen etter 3 år

Noen ting å være obs på med leasing

  • Pass på hvor mange km som er inkludert og at det passer kjørelengden du har i året. Det er ofte de skrur deg skikkelig om du må endre den. 5kr km eller mer er ikke uvanlig
  • Du kan ikke uten videre komme deg ut av leieavtalen før de avtalte årene (ofte 3 år) er gått. 
  • Selv om du kjøper ut bilen etter endt leasing periode, så må/kan du måtte betale for overkjørte kilometer. 
  • De er ofte strenge på å trekke for skader eller hva som blir kalt normal slitasje når du leverer bilen inn igjen
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar. 

Jeg forstår at I tillegg til månedsbeløpet, vanlige driftsutgifter som forsikring, årsavgift, service og drivstoff også kommer.

Hva om "start leie" 115490 kr ? Er det depositum ? Kan jeg få depositum tilbake etter 3 år ? Eller start leie regnes som leie og jeg kan ikke få tilbake. 

Lenke til kommentar
peterjohn skrev (10 minutter siden):

Tusen takk for svar. 

Jeg forstår at I tillegg til månedsbeløpet, vanlige driftsutgifter som forsikring, årsavgift, service og drivstoff også kommer.

Hva om "start leie" 115490 kr ? Er det depositum ? Kan jeg få depositum tilbake etter 3 år ? Eller start leie regnes som leie og jeg kan ikke få tilbake. 

Startleie eller innskudd som det ofte kalles er en engangsum du betaler for å få bilen. Du får ikke dette tilbake. Man kan også ofte velge å ha lavere innskudd men da høyere månedsum. Totalsummen vil som regel være relativt lik.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei. Leasing er kort fortalt en leieavtale som varer en gitt periode, for bil typisk tre år.

Ved leasing betales et innskudd ved avtaleinngåelse/utlevering av bil, pluss en månedssum i hele leieperioden. Normalt er det varierende rentenivå, noe som gjør at månedsprisen kan gå opp eller ned gjennom avtaleperioden.

Hvor mye innskuddet er og hvor mye månedsprisen er kan ofte justeres, men sluttsummen etter endt leieperiode skal være omtrent lik uansett.*

I ditt tilfelle har Toyota en kampanje med fast rentenivå. Det vil si at månedsprisen ikke endrer seg i løpet av leieperioden på tre år. Innskuddet er 115.490 kroner, og månedsprisen er 2.990 kroner. Over 36 måneder blir dette 107.640 kroner i månedsleie, som pluss innskuddet ender på 223.130 kroner for hele leieperioden.

Innskuddet får du ikke tilbake.

Dette tilbudet fra Toyota har ikke service eller forsikring inkludert i prisen.

--

*: I et hypotetisk scenarie for denne bilen kunne man tenkt seg å betale null i innskudd. Da ville månedsprisen vært 6.198 kroner. Ønsker man å redusere månedsbeløpet betaler man i stedet høyere innskudd. Et innskudd på 170.000 kroner ville for eksempel gitt en månedspris på 1.476 kroner.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Hanhijnn skrev (13 timer siden):

Det aner meg at norsk muligens ikke er T.S. sitt morsmål, så kanskje kutt'n litt slack?

Mulig jeg uttrykte meg litt klønete, men det jeg mente var at TS burde få hjelp av noen andre til å tolke den konkrete avtalen. Det er mange varianter av leasing, og det å gi konkrete råd, utover det helt grunnleggende, på det lille som er oppgitt her anser jeg som vanskelig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Patek skrev (10 timer siden):

Man kan også ofte velge å ha lavere innskudd men da høyere månedsum. Totalsummen vil som regel være relativt lik.

Det kommer an på renten på leasingavtalen. Ved høy rente vil totalsummen bli lavere jo høyere "innskuddet" er, da det rentebærende beløpet reduseres. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...