Gå til innhold

Gode kjøp fra Aliexpress, Temu, eBay....


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tviler sterkt på denne konspirasjonen om at Posten er instruert av staten til å fortolle pakker fra Temu o.l. "ekstra hardt". Lovverket for hvordan man betaler mva og toll for privatimport er ganske tydelig. Så fremt avsender gjør jobben sin; og det er det ikke alltid de gjør. Ikke sjelden står det "dokumenter" på deklarasjonen - uten ytterligere detaljer.

Med tanke på den sinnsyke mengden post som kommer fra Temu osv, er det mer naturlig å tenke at det går litt fort i svingene av og til, for de som jobber med fortolling. 

Har selv aldri opplevd dobbel moms / toll. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/xl/finner-kreftfremkallende-stoff-i-vare-fra-temu-1.16939092

 

En ny sak om Temu publisert på NRK nå. Veldig bra at det settes fokuset på tryggheten i produktene. Så vil kanskje ikke lille Norge påvirke Temu så veldig mye, men hvis mange nok stiller kritiske spørsmål er det kanskje håp om at Temu tar det mer på alvor.

Må si jeg synes det er litt billig journalistikk allikevel, og begynner å bli trettende med de samme sakene. "Kjøp det billigste rælet vi klarer å finne på Temu, og gjør en stor sak ut av at dette er søppel".

Det snakkes noe om naivitet i artikkelen. Jeg skulle ønske noen av disse sakene for objektiviteten sin skyld samtidig testet like mange "billig ræl"-produkter solgt i diverse butikker i Norge. 

 

 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Sitat

 

Dette har vi bestilt:

Gullfarget smykke - 6 kr

Øredobber - 5 kr

Sølvfarget smykke - 22 kr

Iphonelader - 28 kr

Ladeplugg - 40 kr

Elektrisk nesehårtrimmer - 21 kr

Elektrisk håndvisp - 21 kr

Elektrisk valp (barneleke) - 45 kr

Drikkeflaske - 24 kr

Isbitform - 7 kr

Iskremform - 21 kr

Concealer - 25 kr

Lipgloss - 36 kr

 

Da jeg hadde ring i øret for over 30 år siden var det sølv eller gullbelagt. Jeg var fjortis da.

Hvem kjøper lader til 20-30kr? 

Hvem er dum nok til å sminke seg med produkter fra noen andre enn anerkjente merker? 

 

Da jeg brukte e-sigg for en del år tilbake kjøpte jeg kinesisk lagd utstyr, det var fra de kjente produsentene. Jeg kjøpte aldri e-veske eller noe annet som jeg innhalerte fra Kina. Det var lenge før Temu kom. Brukte blant annet Fasttech,com 

Kjøpe billig, ikke bruke hodet er en gjenganger hos disse journalistene. 

Jeg klikker alltid forbi dette lykkehjulet og søker opp det jeg vil ha/sjekke ut pris etc.

Har aldri fått epost fra Temu bortsett fra bekreftelse på ordre, forsendelse, ankomst til landet og levering.

 

 

Lenke til kommentar

Har folk helt glemt den gamle regelen "man får det man betaler for" ?

Jeg fatter ikke at noen kan innbille seg at de får høy kvalitet for et enkeltsifret beløp, og så bli arge fordi det er "ræl". Man bør riktignok forvente at produktene ikke er direkte farlige, men regler for hva som er farlig skiller seg nok en del mellom Norge og Kina. Dette gjelder f.eks. slikt som el-standard, plast-produkter, leker osv.

Jeg handlet for en måned siden en del utstyr til kakepynting, i plast. Jeg styrte unna de billigste sakene, og er rimelig fornøyd med varene. Dette er ting man ikke bruker ofte og lenge...man bruker i kanskje 1 time, vasker og legger vekk. Derimot ville jeg aldri kjøpt ting til konstant mat-oppbevaring.

Det jeg vil frem til er, "det er lov å bruke huet".

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Sjokolade1 skrev (3 timer siden):

Må si jeg synes det er litt billig journalistikk allikevel, og begynner å bli trettende med de samme sakene.

Enig! Helt utrolig at de slår opp at elektronikk inneholder bly! Nesten ALL elektronikk inneholder bly som endel av loddetinnet (bly/tinn legering) og også mye andre farlige stoffer. At de finner billigjuggel som har problematiske stoffer er synd, men hvor skjer IKKE dette? 

SilverShaded skrev (11 minutter siden):

Det jeg vil frem til er, "det er lov å bruke huet".

SELVSAGT! Når du kjøper gull og sølv smykker til under en tikroning så ikke forvent at dette er EKTE varer.. Hvor dumme tror de at vi er?
 

Kenhten skrev (2 timer siden):

Jeg klikker alltid forbi dette lykkehjulet og søker opp det jeg vil ha/sjekke ut pris etc

Jeg har handlet på Temu lenge nå, så jeg går ut fra at det finner du bare i en app? Web har ikke dette tror jeg, ikke det jeg har sett..

Nei, her skal Temu slaktes av NRK siden de ikke får prosenter av salget? Sikkert bra klikkbeit å ha dette i nyhetene MEN..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Woff said:

Helt utrolig at de slår opp at elektronikk inneholder bly! Nesten ALL elektronikk inneholder bly som endel av loddetinnet (bly/tinn legering) og også mye andre farlige stoffer.

Det er motsatt; nesten all elektronikk er loddet med blyfritt loddetinn, og har vært det siden 2006, da ROHS-direktivet ble innført https://no.wikipedia.org/wiki/Loddetinn
det er ikke lov i den vestlige verden og produsere og selge elektronikk hvis den ikke følger ROHS-direktivet.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Helt for å få ut ut bly, men det fører også gjerne med seg at loddingene blir sprø og fungerer dårligere. Er i alle fall ikke mangel på reparasjonssituasjoner hvor en går over slike loddinger som er defekte og reparerer dem med loddetinn med bly.

Endret av vidor
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
tingo skrev (26 minutter siden):

Det er motsatt; nesten all elektronikk er loddet med blyfritt loddetinn, og har vært det siden 2006, da ROHS-direktivet ble innført https://no.wikipedia.org/wiki/Loddetinn

Da beklager jeg, skylder på alderen..  Men det er uansett VELDIG mye elektronikk som lever i beste velgående som er fra før 2006.
Husker noen at det ble solgt bensin (faktisk det meste av solgt bensin) som hadde bly som en viktig tilsetning? DET er jo heller ikke veldig lenge siden? 

Selv har jeg noen titalls kilo med loddetinn som er 40/60 bly/tinn (ruller på 1/2 kg) og som pistolskytter håndterer jeg bly-kuler hele tiden. Jeg har også støpt egne blykuler og de produseres selvsagt fortsatt!

Og hvem har ikke skutt med luftgevær? Her er også kulene i bly og ikke forunderlig ble nok slike kuler av og til oppbevart i munnen og det hendte jo at noen svelget ei kule uten at de har hatt noen skader av det i senere tid.

Det morsomme: jeg kjøpte en spiller for blu-ray / cd / dvd / 4k plater for et par måneder siden. Den veier hele 13,5 kilo og det står til og med i manualen til denne at vekten er oppnådd ved å legge inn bly i spilleren
Dette er en Magnetar UDP900! (Ikke rart den koster over 40 000,- ?)
  
Men nå er vel dette rimelig off-topic så unnskylder dette!

Endret av Woff
Lenke til kommentar
Woff skrev (45 minutter siden):

Husker noen at det ble solgt bensin (faktisk det meste av solgt bensin) som hadde bly som en viktig tilsetning? DET er jo heller ikke veldig lenge siden?
 

Vel, det kommer an på hva slags tidsperspektiv du bruker...det er tross alt 40 år siden bly i bensin ble forbud.. 🙂

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kenhten skrev (18 minutter siden):

Fattern ble nettopp 69 for noen dager siden.

Vi er i den alderen som kjøper fra Temu ser du! Sendte akkurat en bestilling på 7 sånne:
https://www.temu.com/goods.html?_bg_fs=1&goods_id=601099518134935&parent_order_sn=PO-151-12955809039992888&add_order=1&sku_id=17592222899557&_x_sessn_id=0v6g4tqu9b&refer_page_name=bgt_order_detail&refer_page_id=10045_1720883537239_zjw52impzb&refer_page_sn=10045

Endret av Woff
Lenke til kommentar
Woff skrev (7 minutter siden):

Vi er i den alderen som kjøper fra Temu ser du!

Ikke det at jeg IKKE handler fra Ebay eller AliExpress heller da, har brukt mange tusenlapper der, men er veldig fornøyd med så enkelt Temu får til dette! Og ikke minst leveringstidene!

Lenke til kommentar

OMSIDER har jeg fått tak i kjøleboks for mineralvann på flaske eller boks! 
Disse har jeg savnet siden jeg fikk tak i de 4 siste som Clas Ohlson solgte for LENGE siden (20-30 år?)
Disse her altså, bestilte like godt noen til jeg! (Faktisk samme pris som Clas hadde, men som sagt LENGE siden!)
https://www.temu.com/goods.html?_bg_fs=1&goods_id=601099520202706&sku_id=17592232039100&_x_sessn_id=rpc2kuztp7&refer_page_name=bgt_order_detail&refer_page_id=10045_1721051008271_tktujsb7ss&refer_page_sn=10045

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...