Gå til innhold

Gode kjøp fra Aliexpress, Temu, eBay....


Anbefalte innlegg

Det er en del negativitet rundt Temu i avisene. Dette kommer også fra Rødt og SV. Det virker som om media, politikere og enkelte nordmen ønsker å forby privat kjøp/import fra Kina. 

Da Virke og politikerne ville fjerne 350kr regelen og få til denne VOEC ordningen så husker jeg at jeg skrev noe lignende i kommentarfeltene(E24/Nettavisen);

"Dere(Virke) kommer til å angre på dette. Dere gjør det mye lettere å handle fra utlandet når det er moms fra første krone og en lettvint løsning med momsinnkreving er implementert. Istedet for å kjøpe billige duppedingser vil folk kunne bestille dyrere produkter uten å tenke på store momskrav og gebyrer."

Virke synes det var urettferdig at vi kunne kjøpe mobildeksler til 30-50kr momsfritt fra eBay/Aliexpress når ca. samme dekslet kostet 200-300kr hos Komplett og Elkjøp. De tenkte ikke langt. eBay, Aliexpress, Temu, Amazon tar inn moms for den norske stat og har dermed gjort privat import MYE enklere.(I følge en annen tråd her inne er ikke Aliexpress helt suksessfull på VEOC registrering.)

VEOC har gjort bestilling lettvint for de som ikke orket å sette seg inn i import, toll, mva og gebyrjungelen.

Jeg startet å handle på eBay da jeg fikk min første PC, i 2000. Jeg brukte t.o.m. selvimport greia som Toll etaten hadde på den tiden. Husker ikke hva den het. Har gjort en del bomkjøp i løpet av disse 24 årene, men denne tråden er ikke om bomkjøpene.

Rams opp dine gode kjøp. Kjøp som overrasket deg i form av god kvalitet e.l. Gjerne med linker hvis det er mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har kjøpt en del bilder som er trykt på metall. For det meste innen gaming. Regner med at selgerne henter bilder fra Internett og de bryr seg ikke om IP 😂

Spillene disse bildene er av har jeg kjøpt. Passer bra til gamingrommet.

Kvalitet er god. Prisen er god. Ett bilde jeg kjøpte var av diverse retro kontrollere. Det bildet var av svært lav oppløsning. Alle de andre har vært meget bra. De er laget som gamle skilt med slitte rustne kanter. 4 hull til skruer/spiker. Må bare finne dekorative spiker som passer. 

1000002158.thumb.jpg.a52073fd8139cd0d5c50304f49aea927.jpg

Denne er litt mer IP vennlig. 

https://share.temu.com/BATEZSSCRcA

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tror mitt beste kjøp må være den bensindrevne Fjellboremaskinen (YT27) som jeg kjøpte fra Aliexpress i 2014, en Kopi av en Pionjar120, jeg ga rett i underkant av 6000,- totalt for den og solgte den litt senere for 9000,- pga Dollarkurs gikk opp.

Jeg opprettet konto på Ebay i desember 2004 og Aliexpress i 2010 (Når de åpnet)

 

b932e41a419af88fdd4b69ca056d8141f36ec31f.jpg.b88eccdd90a4ce7d9b75dc6e82b4c013.jpg

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Har kjøpt veldig mye fra AliExpress og en del fra ebay.co.uk og er relativt nøye med å sjekke kvaliteten med reviews.

Det eneste av produkter jeg aldri kjøper fra disse stedene er minnepinner eller SD-kort da disse som regel er langt under norsk kvalitet samtidig som de som regel er overpriset. Superbillige 2TB minnepinner ser de fleste igjennom fordi det blir for usannsynlig.

En annen ting som er smart å holde seg unna er ting som skal kobles i stikk-kontakter, og da spesielt USB-ladere. Kjøp sånt i Norge.

Det jeg er mest overrasket over og har hatt glede av er vel en M.2 SATA SSD til en laptop. Fungerer fint selv mange år etterpå.

Kommer egentlig ikke på så mye spesifikke produkter siden ting glir naturlig inn i hva man ellers bruker. Hadde ting vært dårlige hadde jeg nok kommet på det.

Kjøpte forresten også et par vintersko som var av overraskende høy kvalitet. Det er mange gode selgere, så utfordringen er egentlig å styre unna dem som ikke har rent mel i posen ved å se på antall ordre og fornøydhetsgrad, samt at de har vært i business lenge nok.

TEMU er etter det jeg vet sponset av staten for at kundene skal få varene sine kjapt og billig via post. Dette gjøres for å styrke økonomien i Kina. Du kan nok forvente at ting er noe tregere fra AliExpress.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Oi. Dere kjøper jo skikkelige ting. Fjellboremaskin 😲

 

Retro Game Corps hadde en video for noen år siden om en HDD fra Aliexpress som inneholdt Batocera Linux og 63k spill. Jeg kjøpte meg veldig mange timer med arbeid men den 2TB HDDen var en Western Digital. Det overrasket meg. Nå brukes den i en liten miniPC med Jellyfin server og er fylt med filmer.

 

Mange gode råd fra vidor. Gjør det samme selv. Sjekker antall ordre og tilbakemeldinger. Har handlet fra nye Aliexpress selgere som var i startfasen og som har utviklet seg til å bli kjempegode butikker. Tok en sjans da og handler fortatt fra dem hvis de har noe jeg trenger.

Som regel vet jeg hva jeg har kjøpt og hva jeg kan forvente. 

Har en del klær fra Temu som jeg ble meget overrasket over når man tenker kvalitet/pris, men kan egentlig ikke si noe før de har vært gjennom vaskemaskin en del ganger. 

 

Lenke til kommentar
Kenhten skrev (1 minutt siden):

Oi. Dere kjøper jo skikkelige ting. Fjellboremaskin 😲

 

Retro Game Corps hadde en video for noen år siden om en HDD fra Aliexpress som inneholdt Batocera Linux og 63k spill. Jeg kjøpte meg veldig mange timer med arbeid men den 2TB HDDen var en Western Digital. Det overrasket meg. Nå brukes den i en liten miniPC med Jellyfin server og er fylt med filmer.

 

Mange gode råd fra vidor. Gjør det samme selv. Sjekker antall ordre og tilbakemeldinger. Har handlet fra nye Aliexpress selgere som var i startfasen og som har utviklet seg til å bli kjempegode butikker. Tok en sjans da og handler fortatt fra dem hvis de har noe jeg trenger.

Som regel vet jeg hva jeg har kjøpt og hva jeg kan forvente. 

Har en del klær fra Temu som jeg ble meget overrasket over når man tenker kvalitet/pris, men kan egentlig ikke si noe før de har vært gjennom vaskemaskin en del ganger. 

 

Joda, har importert en del dyre ting fra Kina, lurer for tiden på og importere minigraver, men da går det gjennom Ali sin bedriftsside Alibaba.com.

En annen ting jeg også var meget fornøyd med var når vi holdt på med Parabol og slikt, importerte jeg en dreambox 800HD som faktisk ble sagt og være bedre enn orginalene (Og til en brøkdel av prisen selvfølgelig 240$ jan23 2010, kursen var på det tidspunktet 5,78, så rundt 1400,- levert hos posten, regner med vareverdi sikkert var rundt 10$, typisk Kinaselgere :lol: )

Lenke til kommentar

post-140013-12821522391885.thumb.jpg.2443df440d4ae0236fa35c77c4055d52.jpg

Kjøpesenteret Kina AS selger ikke bare kopivarer, billig dritt og lignende.

Dette må vel være mitt beste kjøp. I 2009 tror jeg det var, lenge før elsykler var normalt å få tak i. Kjøpte jeg et kit på GoldenMotor.com for ca 5000 kr,-. Rekkevidde på 50 km, og toppfart på 30 km/t. Hvis dere ser ekstra nøye på bildet, har ikke sykkelen kjede... det var det ikke plass til. Så jeg sto med beina i ro, og ga kun gass. Særlig i oppoverbakker fikk jeg mye oppmerksomhet. Husker godt at folk filmet meg fra bilene sine, og jeg fikk laaaaaaaaange blikk. ;p

Jeg hadde ikke lappen på den tia, bodde på en bitteliten plass langt uti gokk i Stavanger - uten spesielt bra bussforbindelse. Det var årsaken til kjøpet.

Nettsiden GoldenMotor.com er fremdeles aktiv... Men prisene dessverre langt dyrere, mye grunnet svak norsk krone selvsagt. Men der kan du kjøpe elmotor til det meste. Rullestol, biler, sykler, båter... 

Så liker jeg at nettsiden fremdeles ser ut som den er fra 1994. ;P 

>

Har også brukt Temu / Aliexpress.... men da kun til småting som IKKE skal på/i kroppen, som ikke er elektrisk og skal ha matvarer / noe jeg putter i meg. Det siste jeg kjøpte var hemp-tau til et klorestativ, noen teite klistremerker og en vinopptrekker av ganske høy kvalitet. Men det er en jungel av dritt der ute også, så jeg skammer meg litt for å bruke disse nettsidene. 

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (7 minutter siden):

Har kjøpt fra Temu 2 ganger, og det virker som at de har varer av god kvalitet.

Jeg har vel inne bestilling nr 15 nå og dette med kvalitet gjenspeiler seg i pris også derfra! Det er mye billig søppel, men tror du at du får gull for en tier eller to så bør du IKKE kjøpe fra Kina uansett! 
Temu leverer veldig fort og er du LITT kritisk OG leser annonsen grundig så bør du absolutt kunne gjøre mange fornuftige kjøp! 

Lenke til kommentar

Ja, det er nok viktig å forstå dette markedet og justere forventningene og bestille fornuftige produkter.

Mange kinesere prøver å tjene seg en slant på f.eks AliExpress fordi det er en del av kulturen for vanlige kinesere. Dette gjør at du kan gjøre deg veldig gode kjøp i tillegg å bli lurt hvis du ikke er forsiktig.

Lenke til kommentar
Kenhten skrev (På 18.6.2024 den 7:52 PM):

Rams opp dine gode kjøp. Kjøp som overrasket deg i form av god kvalitet e.l. Gjerne med linker hvis det er mulig.

Har alltid kjøpt mobildeksler fra eBay/AliExpress/Temu. Fantastisk utvalg og deksler for enhver smak, og de fungerer utmerket

Har også kjøpt en del USB-kabler fra AliExpress. Igjen, bra utvalg med blant annet vinklede/90 grader-kabler, ulike farger, osv. "Baseus" heter vel det ene merket jeg har hatt hell med der.

Bestilte også en 45W-ladeplugg med kombinert USB-C og vanlig USB-utgang, så man kan bruke en nærmest hvilken som helst kabel for å lade. Vet det kan være litt sjansespill med akkurat disse, men den har fungert fint så langt. Pleier alltid å være våken og i nærheten når jeg bruker den.

Lenke til kommentar

Hvis det er noe jeg skal tipse om i denne sammenheng så er det Fluke 101 digitale multimeter (merk, dette måler ikke strøm). Dette er et produkt som Fluke utelukkende selger i Asia/Afrika og ikke har lyst å selge i Amerika eller Europa. Jeg kjøpte flere når dollarkursen gjorde det mulig å kjøpe de rett under 350 NOK inkl. frakt fra eBay (2019?), og de er bare helt knall pga størrelsen (har større Fluke og andre multimeter for å måle strøm de få gangene det er aktuelt) når man driver med småelektronikk. Hadde Fluke solgt dette til forhandlere i Europa så hadde jeg lett kjøpt de fra f.eks. Elfa, men når de nekter meg det så må jeg nesten kjøpe de fra eBay.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Er det Fluke de selger på Aliexpress?

Ser at Fluke T5 1000 koster ca. 1900kr inkl. frakt og moms. I Norge koster denne 3000kr.

 

Markiii skrev (22 timer siden):

Har alltid kjøpt mobildeksler fra eBay/AliExpress/Temu. Fantastisk utvalg og deksler for enhver smak, og de fungerer utmerket

Har også kjøpt en del USB-kabler fra AliExpress. Igjen, bra utvalg med blant annet vinklede/90 grader-kabler, ulike farger, osv. "Baseus" heter vel det ene merket jeg har hatt hell med der.

Bestilte også en 45W-ladeplugg med kombinert USB-C og vanlig USB-utgang, så man kan bruke en nærmest hvilken som helst kabel for å lade. Vet det kan være litt sjansespill med akkurat disse, men den har fungert fint så langt. Pleier alltid å være våken og i nærheten når jeg bruker den.

Samme her. Mobildeksler og USB kabler. Nettverkskabler etc.

Prøver å holde meg til merker som Ugreen, Essager og Baseus.

Lenke til kommentar
vidor skrev (På 19.6.2024 den 4:14 PM):

Mange kinesere prøver å tjene seg en slant på f.eks AliExpress fordi det er en del av kulturen for vanlige kinesere.

Dette er vell kulturen til de fleste som vil tjene en slant 😆 Nordmenn, kinesere, svensker, grekere... alle.

Sjekk Finn,no. Vanvittige priser på eld gammelt utstyr og direkte løgner fores til uvittende folk. Kjøpte meg en Dell Optiplex i dag. Eneste som var annonsert til en god pris. Det værste er at færre hadde lagret denne som favoritt enn mange mye dårligere og eldre PCer. I den jeg kjøpte er det en i5-8500 og den var lavere priset enn 4. gen. Intel.

 

Her er en sjappe jeg kjøpte en MiniPC fra, SZBOX Store.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er fint mogleg å gjere gode kjøp på slike sider. Det som ofte er problemet er at det ikkje nødvendigvis er same produkt du kjøper i dag som var til salgs i førre veke, det er derfor ikkje alltid du kan stole på anmeldingane ettersom det ikkje alltid er same produkt som blir omtalt. 

Eg vil også oppfordre til å være forsiktig med alle produkt der kvalitet er viktig, elektriske komponentar, helsekost, produkt med hudkontakt, og alt av sikkerheitsutstyr skal en være veldig forsiktig med. Kjøp gjerne dekorasjon og andre duppedittar, men sykkelhjelm og ladarar styrer eg unna. 

Lenke til kommentar
Kenhten skrev (2 timer siden):

Er det Fluke de selger på Aliexpress?

Om alle som selger Fluke på Aliexpress selger ekte Fluke tør jeg ikke gjette på en gang, jeg hadde ikke kjøpt ifra "Shop1103778220 Store" eller lignede store-navn (jeg har selv erfart å kjøpe fra slike og så måtte vente flere måneder på refund når prisen var for god til å være sann og sporingsnummeret aldri ble realisert til en ekte pakke og allerede etter 2 uker var både item og store fjernet fra Aliexpress..

Det er mange produsenter som har official stores på Aliexpress, men om Fluke har en, og om den er ekte "nok" aner jeg ikke.

Lenke til kommentar
23 minutes ago, Kenhten said:

Dette er vell kulturen til de fleste som vil tjene en slant 😆 Nordmenn, kinesere, svensker, grekere... alle.

Alle trenger jo å ha til livets opphold, men nå tenker jeg primært på side-hussle i tillegg til det en normalt har som hovedinnteks-kilde. Der mener jeg kinesere flest har en kultur som skiller seg litt ut i forhold til f.eks norske folk.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...