Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bremser hakker ved hard bremsing i lav fart


Anbefalte innlegg

Har hatt et problem med min Lexus RX 300 (2002) ved at bremsene hakker når jeg bremser hardt i lav fart. Det kan best beskrives som at ABS-slår inn, og av og til blir det som å bremse hardt på isen (føles ut som man sklir selv om bremsene er hard). Har aldri opplevd at det hindrer meg fra å stoppe bilen helt, men merker det som regel før fartsdumper og krappe svinger. Opplever ikke dette når jeg bremser hardt og holder er fart på over 60 km/t. Har nylig skiftet klosser på alle dekk, men ikke fått skiftet skiver enda. Bilen kjører rett og verken rister eller drar til en side. Ingen ulyd fra bremser når man kjører.

Etter skift av bremseklosser opplever jeg også at venstre bakhjul blir betydelig varmere enn de andre hjulene (etter sånn 30 minutter på Nord-Norsk vei med mye svinger og hull). Har tenkt å bytte bremseskiver på alle hjul, og har ikke sett så nøye på det, men mistenker muligens at caliper burde byttes på dette hjulet. Er det noen som vet om slitte bremseskiver kan føre til varmgang? Alle bremser er smurt. Ellers kan jeg nevne at bremsene må nok luftes, siden de føles litt "svampeaktig", men dette har jeg ikke tenkt til å gjøre selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stempel i kalipper som henger, eller glidere som henger, gjør at bremsene blir varmere på ett hjul.
Dersom abs slår inn i lav fart er det gjerne et tegn på:
-feil på abs-sensor
-feil avstand mellom abs-sensor og sensor-ringen
-dårlig hjullager (krappe svinger)
-skade på sensor-ringen eller skitten abs-sensor
-dårlig kontakt/ledningsbrudd

Jeg fikset tilsvarende problem på en Chevrolet Tahoe for en uke siden, da hadde det kommet litt rust mellom sensoren og navet slik at sensoren ble presset 1-2mm lengre ut.
Tok ut sensoren, pusset rent metallet og satte den på plass igjen: problemet løst.

Endret av iknutis
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...