Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Kan jeg åpne opp bak sikringsskapet for å komme til en ubrukt trekkerør?


Anbefalte innlegg

Jeg har et tomt rør tiltenkt kabel for elbillader som går fra sikringsskapet til garasjen. Pga endrede planer så skal jeg ikke ha dette røret til noe elbillader og samtidig så trenger jeg nettverkskabel til garasjen. Kan jeg uten å involvere elektriker finne frem dette røret inni sikringsskapet? Regner med at jeg kommer til uten å måtte røre noen skarpe sikringer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er høy grad av synsing her nå, men forskriftene gjelder arbeid og drift av elektriske anlegg, og jeg klarer ikke å tolke det som at et rør som ligger i et sikringsskap automatisk skal være omfattet av det elektriske anlegget.

Djevelen er i detaljene, men om det er et enkelt tilgjengelig rør i sikringsskapet så ville jeg bare kjørt på. Enn så lenge du ikke rører noe av det elektriske anlegget og du ivaretar din egen sikkerhet, spesielt om du begynner å grave inne i et strømsatt anlegg.

Du introduserer ingen vesentlig risiko for brann og skade, og det er vanskelig å argumentere for en årsakssammenheng mellom en nettverkskabel og evt. brann/skade i anlegget.

Lenke til kommentar

Rørene ligger bak beskyttelsesrammen/ dekselet, så du må av med det. Her er det strømførende skinner osv, så jeg vil ikke uten videre anbefale å plukke på dette. Hvis du har et utvendig tilknytningsskap med hovedsikring kan du skru av den, da skal skapet ditt være strømløst, og du kan jobbe der, etter du har kontrollmålt at det er strømløst. 

Lenke til kommentar
OJ Doe skrev (4 timer siden):

Hvis du har et utvendig tilknytningsskap med hovedsikring kan du skru av den, da skal skapet ditt være strømløst, og du kan jobbe der, etter du har kontrollmålt at det er strømløst. 

Tror jeg ikke at jeg har. Mulig jeg skal høre med en bekjent eks-elektriker om å få litt hjelp.

Lenke til kommentar

Dette høres ut som en jobb for en elektriker. De fleste elektrikere beregner materiell og arbeid inn i jobben som skal gjøres, og vil som regel unngå å bruke kunden sitt nyinnkjøpte materiell til jobben.

Husk at om du gjør ting selv som du ikke er autorisert til og forårsaker forsikringsutløsning p.g.a brann så får du gjerne avkortning av erstatning p.g.a regress.

Lenke til kommentar
Hårek skrev (19 minutter siden):

Da har du vel hovedsikring i skapet?  Når den slås av så er resten av skapet strømløst.

Jada, har en hovedsikring som står i skapet.

vidor skrev (9 minutter siden):

Husk at om du gjør ting selv som du ikke er autorisert til og forårsaker forsikringsutløsning p.g.a brann så får du gjerne avkortning av erstatning p.g.a regress.

Jeg skal bare dra en nettverkskabel. Trenger ikke autorisasjon for det. Men trekkerøret er lagt opp for å gå til sikringsskapet, så issuen her er hvordan jeg skal komme til det røret uten å gjøre noe man må være elektriker for å gjøre.

Lenke til kommentar

Skjønner. Selv om nettverkskabler er regnet som svakstrøm så bør du unngå å gjøre noe i sikringsskapet annet enn å bytte sikringer og sjekke ting som display/indikasjonslamper.

Det at man vurderer å slå av strømmen via en mekanisme før sikringsskapet burde vel tilsi at man er over i elektriker-domenet? Vet ikke detaljene her, men håper du har god dømmekraft til å vurdere situasjonen med de detaljene som er tilfellet.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal det være noe problem å trekke nettverk i et rør som ligger bak ett sikringsskap? 

Skapet er vel like trygt på baksiden som det er på døren?

Han skal jo ikke inn i skapet i jobbe, men utføre arbeid på ett trekkrør som ikke har noe med sikringsskapet å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Aner ikke hva som er detaljene, så uttaler meg i forhold til hva jeg synes er forsvarlig.

Når man har antatt ting før og ting man mener burde gå bra og så feiler ting spektakulært p.g.a hva folk gjør så lærer man seg å gi trygge råd.

Lenke til kommentar
ProphetSe7en skrev (14 timer siden):

Hvorfor skal det være noe problem å trekke nettverk i et rør som ligger bak ett sikringsskap? 

Skapet er vel like trygt på baksiden som det er på døren?

Han skal jo ikke inn i skapet i jobbe, men utføre arbeid på ett trekkrør som ikke har noe med sikringsskapet å gjøre.

Han skriv at han må inn i sikringsskapet for tilkomst til røyret. Det er ikkje opplyst om kabelen skal gå gjennom skapet eller om han kun må inn i skapet for å finne røyret.

Kvar kjem røyret inn i skapet? Topp, botn, bak, side?

I tittelen står det bak skapet, så står det inni skapet. Eg forstår ikkje heilt korleis dette ser ut eller kva planen er.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (9 timer siden):

Kvar kjem røyret inn i skapet? Topp, botn, bak, side?

Røret er ikke synlig i selve skapet, så det må vel være bak? Jeg ba elektriker da huset ble bygget om å legge trekkerøret klart, så nøyaktig hvor vet ender opp vet jeg ikke. Men det er jo en del ledige plasser til ekstra sikringer så jeg tenkte jeg kunne pirke av plastcoveret og titte bak om jeg ser det?

Skapet med switchen er fysisk rett under sikringsskapet, så da var planen å få dratt ned kablene der på noe vis.

Lenke til kommentar

I utgangspunktet er det helt greit med en svakstrømskabel i sikringskapet.

Regner med at du etter å ha trukket en nettverkskabel ut til garasjen må videreføre den ut av skapet og frem til en switch eller router?

Jeg tenker at ofte kan det være så trangt mellom skinnene med sikringer at du må hekte løs en skinne med sikringer og brette den midlertidig tilbake slik at du kan bruke fingere og hender til å jobbe med trekkefjær og kabel.

Ingen drømmejobb hvis du ikke er vant til dette slik en elektriker vil være. Jeg vil anbefale deg å sette dette bort til et firma, det kan vel neppe være store kostnaden.

Edit: Ser at det kom inn inn kommentarer mens jeg skrev svaret.

Elektrikkeren har helt sikkert lagt inn et ledig rør ved siden av de andre. Hvis det i utgangspunktet er tenkt for en billader vil nok røret ha et større diameter enn de øvrige. Røret kan også ligge i bunn av skapet hvis røret går i bakken frem til garasjen.

Endret av fwrummel
Lenke til kommentar

Om man skal være veldig firkanta kan man argumentere for at dette er å regne som arbeid nær ved spenningsførende deler, og at man derfor skulle hatt FSE kurs for å utføre jobben selv om det man konkret skal gjøre ikke er lovpålagt at elektriker må gjøre. Dette gjelder også om man kan skru av spenningen på det man skal jobbe på eller nært ved, da det strengt tatt er krav til å verifisere at spenning ikke er tilstede før man begynner og at man har oversikt på hva som er spenningssatt og ikke. Men utover det så tenker jeg ikke at det er så veldig farlig, så lenge man tar hovedsikringen slik at mest mulig er dødt mens man holder på bak avdekninger. Husk at der tilførselskabelen kommer inn på hovedbryteren fortsatt vil være under spenning, det kommer litt an på utformingen på hovedsikringen men det er ikke sikkert at denne har egne avdeninger og at man derfor kan komme borti spenningsførende deler selv om hovedsikringen er tatt.

Røret er nok antageligvis festet med skapmuffe enten i toppen eller bunnen av skapet, vil tro det er trekt et 25mm rør eller større dersom det var tiltenkt elbillader. Så du vil antageligvis ikke "få tak i" selve røret og få det ut av sikringsskapet, så det blir jo snakk om å trekke nettverkskabel i dette røret og få lurt kabelen ut av sikringsskapet på et vis.

Endret av Larzen_91
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Skal man jobbe i sikringsskapet bør strømmen alltid være på, og man bør bruke den største skrutrekkeren man har, gjerne også skiftenøkkel, og er det kun for noe så kjedelig som å trekke nettverkskabel, bør man passe på å få en stor kveil med uhåndterlig trekkesnor i metall.

Fra spøk til revolver, ring en elektriker. Det er verdt hver krone når det kommer til arbeid i sikringsskapet, selv om du ikke skal koble strøm.

Hovedregel for hobbyelektrikeren er at "må du spørre på et forum .... ring elektrikeren".

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
On 18.6.2024 at 1:29 PM, Nimrad said:

Pga endrede planer så skal jeg ikke ha dette røret til noe elbillader og samtidig så trenger jeg nettverkskabel til garasjen. 

Bare et lite tips. Det finnes helt flate nettverkskabler, som kan ligge gjennom et lukket vindu (i hvert fall der jeg har brukt de). Dersom du har et vindu der, så kan du løse det på den måten. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 19.6.2024 at 11:39 PM, WiiBoy said:

Det finnes helt flate nettverkskabler

Selv korte kabler med dette konseptet har ytelsesproblemer, men med tanke på at denne løsningen neppe har så mye behov for båndbredde så burde det vel gå bra. Antar at dette er for å lade optimalt i forhold til pris og belastning i strømnettet.

Hadde nok holdt meg til en normal god nettkabel om en uansett har et rør som også leverer ladestrøm.

En elektriker har nok også krympetang for å terminere RJ45 plugg siden kabelen nok bør trekkes uterminert for lengdetilpasning.

En bør vel også vurdere at denne nettverkskabelen bør være skjermet/jordet for å gå sammen med ladekabelen.

Lenke til kommentar

Er dette et tomt rør som er festa i skapmuffe i toppen av sikringsskapet? I så fall, har du tilkomst til røret over sikringsskapet (utsiden)? Da kan du skru av muffen med det tomme røret og trekke dette røret dit du ønsker. 
Men du har da et hull i sikringsskapet som skal tettes med blindnippel. 

Skal du derimot inn i sikringsskapet og herje med trekkesnor, fjerne deksler som er der for din sikkerhet, og stappe fingrer og hender inn bak for å trekke snor, få den inn i rør.. Ring elektriker. 😎

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...