Gå til innhold

Når bor man seg i hjel rent økonomisk?


Gjest 5eeb6...1f5

Anbefalte innlegg

Gjest 5eeb6...1f5

hvor legger vi lista?

Jeg og samboer har etter alle utgifter ca 20k til overs i mnd. Dette deler vi på 2.

Før renteoppgang og generelt økte kostnader i samfunnet hadde vi rundt 30-35k i mnd og dette var meget komfortabelt med tanke på alt. Ønsket vi å invitere venner og bruke 5-6k på å underholde gjorde ikke det noe, ville vi ta noen helgeturer ila året for å oppleve litt gjorde ikke det stort heller.
Det erskjevfordelt per dags dato for å jevne ut overskuddet vi har slik at vi står "likt" på mulighet til forbruk.
med andre ord, jeg tar en større del av kostnadene og samtidig eier litt mer av boligen. ( Ikke at det betyr noe annet enn ved potensielt brudd) 

Vi har vurdert å flytte til noe mindre, gi opp enebolig og stor tomt mot et rekkehus og naboer tett oppå oss.
Men det vil bare gagne meg økonomisk mest, ettersom vi da går tilbake til 50/50 fordeling. 
Jeg vil da ha rundt 22-23k til overs i mnd, og samboer rundt 10-12k
Jeg vil da spare rundt 10k i mnd, som da vil evt dekke slike reiser eller "fester" som vi hadde tidligere.. Vil riktignok bli mindre av festene da vi ikke vil ha plass til vennegjengen lenger.
Men så kommer vi alltid tilbake til den der 

" Når bor vi oss ihjel?" " Har vi det egentlig ille med 10k hver per mnd"
Vi kjenner jo flere vennepar som har knapt tusen kroner etter alt er betalt. Og selv om de ikke får gjort stort i hverdagen ellers og må telle alt de gjør, så klarer de seg, vi er jo "langt" unna...
men ja.. nei det er vanskelig føler jeg.

Før opererte jeg med en tankegang om at minst 25% av lønna skulle spares. Jeg har et ca ca personlig forbruk på 5k i mnd. De resterende 5k i dag går som regel til uforutsette kostnader eller andre ting som vi unner oss.. Feks ble en ny sofa kjøpt inn forrige måned, det var 30k som jeg hadde spart opp, nå som vi ønsker oss nye markiser, så må sparing i 4-5 mnd skje.  Og sånn går det på repeat i en enebolig.
 

 

Så igjen, hvor legger vi lista for når man bor seg ihjel?  Hva er andre sine erfaringer.

Anonymous poster hash: 5eeb6...1f5

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vesentlig mer enn jeg reelt bruker, selv om mitt overskudd er en god del større nå. Dette er også en midlertidig fase av livet. Selv uten reallønnsvekst så tar det ikke mange år før inflasjon har spist opp mye av verdien til lånet, og man sitter med vesentlig mer av det igjen selv.

Boligbytte er dyrt med flyttekostnader og alle som skal ha en del av kaken i begge ender av transaksjonene. Bruker man  300' på et boligbytte nå så koster det ikke bare de 300', men all avkastning av de pengene resten av livet.

Skal man tenke langsiktig så er sjelden det ikke er verdt  å bygge formue fremfor å la være.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest b7359...4d9

Dere har dobbelt så mye til overs enn det vi har, en familie på 4. Da dekkes mat, klær og annet av beløpet til overs. 

20.000,- på 2 personer er ikke veldig mye, men vil ikke si dere bor dere ihjel. Er 20.000,- etter mat, klær, husholdningsartikler etc har dere det veldig godt. 

En annen ting som kan være lurt å tenke over er at det med stor sannsynlighet vil bli rentekutt fremover, boligen dere bor i har høyere verdi, og kanskje bruksverdi for dere? Dere vil tape økonomisk på å bruke pengene på forbruk fremfor bolig. Sparing gjør dere jo også når dere betaler ned på boligen. 

Men det kommer jo helt an på hvordan dere ønsker å leve nå og fremover. Er det viktigere å reise, ha muligheten til å kjøpe og gjøre det dere vil nå, så kan dere være lurt å kjøpe seg ned. 

Anonymous poster hash: b7359...4d9

Lenke til kommentar

Å flytte til en mindre bolig enn man ønsker å ha eller har behov for, for å spare penger i fond er noe jeg aldri ville gjort. 

Å ha en dyr bolig er ofte en form for tvangssparing uansett. Så forskjellen på om du sparer i fond eller sparer i bolig er ofte ikke så stor. (Denne påstanden er naturligvis ikke alltid sann)

Lenke til kommentar

Ser dere på boligen som et hjem eller en oppholdsplass? Noen lever for det meste utenfor boligen, og da trenger man ikke like mye som om man heller dyrker hjemmet med hobbyer og slikt. Man kan fint føle seg komfortabel med mindre å rutte med så lenge man trives :)

Lenke til kommentar
Gjest 5cae7...801

20.000 i boutgifter? Det utgjør jo ca 4mill i boliglån pluss strøm, forsikring osv.

Gjennomsnittprisen på en bolig i Norge er 4,8mill.

Så nei du bor deg ikke i hel.

Anonymous poster hash: 5cae7...801

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...