Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Overgangsstønad


Gjest 47091...4af

Anbefalte innlegg

Gjest 47091...4af

Hei. 

Lurer på om noen kan hjelpe meg med litt. 

Jeg har en kjæreste, vi har vært sammen siden starten av 2021. Hun har et barn fra tidligere forhold. Hun har fått overgangsstønad siden desember 2020. Hun og eksen har 50/50 fordeling på barnet og har hatt det hele tiden. Vi har vært samboere fra midten av 2021, men har bostedsadresse hos mine foreldre. Denne har jeg beholdt hele veien. 

 

Jeg har ikke tenkt noe over dette før nå i det siste, men det har gått litt opp for meg at hun kanskje har mottatt overgangsstønad uten å rett til det. At hun har barnet 50 % og at vi har bodd sammen, er det grunn til å miste overgangsstønaden? Hun mottar ikke stønaden lenger, da hun har fått det i 3 år, men jeg har blitt litt stresset med tanke på at hvis dette kommer frem. At jeg også kan bli tatt for noe ulovlig, i og med at jeg er samboer og ikke har adressen der. 

Summen er rundt 6000-8000 i mnd, som hun har fått i 3 år. 

Så, har det skjedd noe ulovlig? 

Anonymous poster hash: 47091...4af

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 5e814...7b5

Ja, det har skjedd noe ulovlig. Hun har ikke krav på overgangsstønad når man er samboer med kjæresten. Når dette ikke er meldt inn og du har hatt bostedsadresse et annet sted enn du bor, har hun mottatt overgangsstønad hun ikke har krav på. Dette står ganske klart i dokumentene fra Nav. 

Man får heller ikke overgangsstønad når de har 50/50. Man må ha minst 60% av den daglige omsorgen. 

Hun kan da bli pliktig til å betale tilbake og kan risikere fengsel. 

Anonymous poster hash: 5e814...7b5

Lenke til kommentar

50/50 betyr at man ikke kvalifiserer for overgangsstønad. Å ha samboer betyr at man ikke kvalifiserer for overgangsstønad, uavhengig av hvor den folkeregistrerte adressen er. 

Din samboer sluttet å kvalifisere for overgangsstønad senest midt i 2021, antagelig har hun aldri kvalifisert. Foreldelsesfristen for sivilrettslig tilbakekreving er tre år fra utbetalingen eller ett år fra når NAV oppdager forholdet. 

Grensen for når man risikerer ubetinget fengsel er når totalbeløpet overstiger 1G, dvs. ca. 120k. Dette er et simpelt bedrageri, så foreldelsesfristen er fem år fra det straffbare forholdet opphørte, det vil si desember-ish 2028. 

Ved ikke å melde flytting til der du faktisk har din bopel har du muliggjort bedrageriet. Det er imidlertid ikke vanlig at man tiltaler kjærester for medvirkning. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...