Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Dusj mister trykket


Anbefalte innlegg

Jeg antar feilen ligger i blandebatteriet, men tenkte å forhøre meg litt med andre først :)

Når dusjen har vært av en stund, er trykket greit i noen øyeblikk fram til vannet begynner å bli varmt. Da faller det drastisk, men får en kort økning når man regulerer temperaturen. Den justerer varmen fint, men selve trykket er altså nærmest ubrukelig. Dette gjelder kun dusjen. Jeg har demontert dusjhode og slange, og det samme skjer rett ut fra blandebatteriet.

Jeg mistenker altså blandebatteriet siden trykket er der litt før det blir varmt. Tips mottas med takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hatt dette selv, og det er mest sannsynlig grums i termostaten som sitter inne i blandebatteriet. Silene på tur inn slipper inn litt for mye, og så setter det seg der. Setter seg jo kun på det kalde vannet, for det varme har vært via berederen. Gjaldt kun dusjen(e) her også. På Showerama som jeg har, kan jeg åpne og ta ut disse og pusse de rene. Løser problemet frem til neste gang. Eget borrevann her, så kommer litt grums i ny og ne😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Aha, silene inn til batteriet kan det være ja! Har også borrevann, men lite erfaring med det fra før av. 

Jeg har ikke åpnet/demontert blandebatterier før, men er det noenlunde greit og logisk bare man stenger hovedvannet først? Det er sikkert en jobb som må gjøres jevnlig, så like greit å lære det tenker jeg.

På sikt blir det nok batterier man kan åpne og rense silene enkelt på, ja :)

Lenke til kommentar
panzerwolf skrev (1 time siden):

Aha, silene inn til batteriet kan det være ja! Har også borrevann, men lite erfaring med det fra før av. 

Jeg har ikke åpnet/demontert blandebatterier før, men er det noenlunde greit og logisk bare man stenger hovedvannet først? Det er sikkert en jobb som må gjøres jevnlig, så like greit å lære det tenker jeg.

På sikt blir det nok batterier man kan åpne og rense silene enkelt på, ja :)

De første gangene renset jeg bare silene på vei inn, men det hjalp ikke noe særlig. Måtte ta ut termostaten og rense der. Ikke noe problem på Showerama i alle fall. Det er innmat fra Oras i mange ulike batterier. Hvilken dusj har du? Kun batteri på veggen, eller kabinett?

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (På 24.6.2024 den 10:23 AM):

De sitter som regel i slangekoblingene så du trenger ikke demontere batteriet. Med mindre silene er OK og det fremdeles er tett.

 

Switters skrev (På 24.6.2024 den 10:55 AM):

De første gangene renset jeg bare silene på vei inn, men det hjalp ikke noe særlig. Måtte ta ut termostaten og rense der. Ikke noe problem på Showerama i alle fall. Det er innmat fra Oras i mange ulike batterier. Hvilken dusj har du? Kun batteri på veggen, eller kabinett?

Takker for gode tips og slikt :-)

Det sitter rett på veggen, er usikker på fabrikat da det er satt opp av tidligere eier. Ser ganske enkelt ut, så er ikke overraska om det er noe generisk fra Biltema, Jula e.l. 

Er normalen at det uansett da går slanger fra et sted inne i veggen og til batteriet også, eller er det faste rør det normalt er kobla på? Muligens litt dumt spørsmål, men så jeg er litt forberedt (og siden jeg også vurderer å bytte til kabinett)

Lenke til kommentar

I nyere hus er det nok slanger, gjerne dobbeltveggede, så eventuelle lekkasjer renner ut kontrollert. Litt mer usikkert om det sitter siler på inntakene da. Har du muligheter til å skru av vannet på enkel måte til kun det, eller må du ta hele kåken? Jeg tror nok at mange merker bruker samme innmat, da ikke mange lager disse, så du kan være heldig uansett. Termostaten sitter i midten, inne i den du vrir på fra varmt til kaldt(regner med at det er det du har)

Lenke til kommentar

Me har hus med eigen brønn og trykket i dusjen er blitt merkbart dårlegare over tid. Silene er tomme så eg mistenker at sand og grums har kome seg inn i blandebatteriet. Silen på vasken må me av og til tømme, men den har finare masker enn silene på dusjen, så fin sand har kanskje kome seg inn i dusjblandebatteriet.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Zeph skrev (1 time siden):

Me har hus med eigen brønn og trykket i dusjen er blitt merkbart dårlegare over tid. Silene er tomme så eg mistenker at sand og grums har kome seg inn i blandebatteriet. Silen på vasken må me av og til tømme, men den har finare masker enn silene på dusjen, så fin sand har kanskje kome seg inn i dusjblandebatteriet.

du har vel trykktank?om det har blitt lite luft i ballongen i den tanken,så får du dårligere trykk,og pumpen går oftere,jeg har også borrevann,og hadde dårlig trykk,fikk fyllte på luft på ballongen i trykktanken,skiftet også trykkmåleren,da den hadde grodd igjen og viste feil trykk,så ble trykket justert opp,og har nå like bra trykk som på vanlig kommunalt vannforsyning.

og har du borrevann,så er det greit med i hvertfall et grovfilter før vvb

Lenke til kommentar
Oter skrev (5 timer siden):

du har vel trykktank?om det har blitt lite luft i ballongen i den tanken,så får du dårligere trykk,og pumpen går oftere,jeg har også borrevann,og hadde dårlig trykk,fikk fyllte på luft på ballongen i trykktanken,skiftet også trykkmåleren,da den hadde grodd igjen og viste feil trykk,så ble trykket justert opp,og har nå like bra trykk som på vanlig kommunalt vannforsyning.

og har du borrevann,så er det greit med i hvertfall et grovfilter før vvb

Det er trykktank og bra trykk andre stader i huset.

Burde absolutt vore filter, men me leiger så det er ikkje opp til oss. Blir nok ikkje buande her så lenge uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...