Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Oppvaskmaskin stoppet plutselig og er død!


Anbefalte innlegg

Dette er en ca 15 år gammel Askomaskin, som har fungert problemfritt frem til nå. Ikke hatt noe problemer med den. 

Skulle vaske i går, startet maskinen som vanlig og den satte i gang et program, men etter litt tid synes jeg det var så stille på kjøkkenet. Maskinen hadde stoppet, ingen lys i displayet, ingen knapper fungerer. 

Sikring er ok, kjøleskapet går på samme kursen så det er strøm frem til maskinen. Har dobbelsjekket og det er strøm i kontakten til oppvaskmaskina. 

Noen som har litt tips til feilsøking eller er det bare å kjøpe ny maskin? Hva slags elektronikk pleier å ryke på slike maskiner

PXL_20240617_184949680.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utifra symptomene - helt død uten noen lyder kan det være et elektronikk-kort som er gått, men vanskelig å si sikkert.  Det som er ganske sikkert er at reservedeler til 15 år gml maskin blir vanskelige å finne. (Og uforholdsmessig dyre)

Edit leste litt for fort. 🙂

Oppvaskmaskin anbefaler jeg de som har zeolith - da blir det helt tørt inne i maskinen etter vask. 

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar
Rune_says skrev (10 minutter siden):

Utifra symptomene - helt død uten noen lyder kan det være et elektronikk-kort som er gått, men vanskelig å si sikkert.  Det som er ganske sikkert er at reservedeler til 15 år gml maskin blir vanskelige å finne. (Og uforholdsmessig dyre)

Anbefaler ny "direct drive" av trommelen (så slipper en drivrem som eldes og kan ryke).  Ellers gjenspeiler prisen ofte det du får.  De dyreste er selvnivellerende (kan være et poeng om du bor opp i etasjene i en leilighet, så det ikke blir vibrasjoner).

Finnes også gode kombimaskiner med vask og tørk så slipper man separat tørketrommel om det er et lite bad/vaskerom.  Og wifi-/app-tilkobling for valg og varsling ift vaskeprogram er det på mange.

Oppvaskmaskin jeg har problemer med.....

Lenke til kommentar

Vi hadde en Asko oppvaskmaskin "Made in Sweden". 

Tror den holdt 8 år og to reparasjoner før vi ga den opp.

Så vi var skuffet over Asko.

Ble bosch etterpå og den har vært feilfri så langt i ca 10 år.

Som andre sier, sjekk om maskinen har en sikring, evt bytt denne, eller bytt maskin.

 

Lenke til kommentar

Det at maskinen er helt død tilsier at det godt kan være en sikring som har røket, og det kan være at å bytte denne gir flere år til maskinen. Sikringen kan også ryke kort tid etterpå fordi det er noe som gjør at den utløses, men dette vet man ikke før den byttes.

Ellers ville jeg sett over strøminntaket og distribusjon av strøm til maskindelene, men dette er en jobb for fagfolk.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Har hatt en god runde på maskinen i dag, sjekket, vasket filter, sjekket pumpa, demontert frontpanelet, sjekket kabler/kontakter og hovedkortet osv...
Fant ingen synlige feil, det er 220V frem til hovedkortet, ser ikke noe varmgang i ledningsnett eller komponenter. Fant heller ikke noe som ligner på en sikring eller termisk sikring. Display og knapper er like forbanna døde....

Så dette gidder jeg ikke mer, jeg sjekker nå rundt om på nettet etter en ny maskin 😎 Sitter å funderer på om jeg skal montere den nye selv. Men det er trangt og jævlig ukomfortabelt å holde på med. Tror jeg skal prøve å demontere maskinen i morgen, går det noenlunde greit så kanskje jeg monterer den nye selv.....

Power/Elkjøp er dyrest på montering, Skousen/Whiteaway en del billigere om man demonterer selv. 

 

Lenke til kommentar
Travellingman skrev (På 18.6.2024 den 11:26 AM):

Skal være en termisk sikring inne i døra tror jeg, kan jo sjekke den ihvertfall. 

Asko skryter jo at maskinene deres skal vare i 20 år 😎  https://no.asko.com/kjokken/oppvaskmaskiner

ASKO sier maskinene er testet for 10.000 brukstimer, men det kommer jo da an på hvor ofte dere kjører maskinen også 😅

Miele sier også 20 år (leser man med liten skrift står det også 10.000 brukstimer), men om dere har hatt barn og kjørt maskinen annenhver dag så når dere det fortere enn om den kjøres en gang i uken. 

To ting du vil merke på dagens oppvaskmaskiner i forhold til din gamle:

1) De tørker nesten ikke (hurra EU for strømsparing og energikarakter hvor vi er opplært til at A er bra) med unntak av Bosch/Siemens sine modeller med Zeolith-tørking (ikke alle modellene deres har det, men åpner du døren står det med stor skrift i metallet på døren over der du legger i tabletten/såpepulveret). Så om det ikke blir en maskin med zeolith, dobbeltsjekk at maskinen kan åpne døren etter endt vaskeprogram så den kan lufttørke

2) Dagens maskiner bruker lengre tid enn de gjorde tidligere (dette er også på grunn av strømkarakteren, men lengre sak).

Ellers er min erfaring fra å ha solgt hvitevarer siste 9 årene at gjennomsnittlig levetid nå til dags som regel vil være 8-12 år varierende på bruken (forskjell på de som vasker en gang i uka og hver dag). Såklart varierer det med merkene, slik som ASKO og Miele som generelt har høy byggkvalitet, men har opplevd maskiner fra dem som dør etter 6 år også, så ingenting som er garantert. 
 

edit: Ser dette var en litt gammel tråd, så jeg var egentlig for sen til å svare. beklager spam når saken er ferdig og du har kjøpt ny.

Endret av ompopo
Ser dette var en litt gammel tråd, så jeg var egentlig for sen til å svare.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Travellingman skrev (På 21.6.2024 den 11:36 AM):

Oppdatering: 

Gammel maskin ble demontert og ny Bosch maskin ble innkjøpt fra Komplett, ble levert i går kveld. Brukt litt tid i formiddag på montering av den nye. 
Testkjører tom maskin nå, alt ser tett og fint ut, oppkoblet på wifi, så da er vi back in business igjen 😎

En kjekk sak med mange av Bosch sine oppvaskmaskiner, de har ofte et program som bruker 60-90 minutter på 60 graders vask. Bruker litt mer strøm og vann enn om du kjører på vanlig autoprogram, men du sparer fort 1 time eller mer. Så sjekk ut hvilke programmer du har 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...