Gå til innhold

Hvor "farlig" er bruk av nødlader ved hjemme-ladning ?


Anbefalte innlegg

1 minute ago, Trulss said:

Du forstår ikke at man må ha laststyring og i mange tilfeller ny trafo for nabolaget. I tillegg må man ofte oppgradere kabling, stativ for ladebokser der man kanskje i dag har motorvarmeruttak osv. Det er et hav av kostnader du ikke evner og forstå. Ja, i mange tilfeller har man i dag motorvarmeruttak hvor alt blir erstatet av nytt utstyr, tror du da det er gratis eller kun koste rkr. 10.000 for en ladeboks?

Uhm. Det er jo vitterlig ikkje kravet til ladeboks som er kostnadsdrivande i dømet ditt? Eg har aldri påstått at det ikkje er andre kostnader, tvert imot har eg konstantert at om det koster 100k å etablere ladepunkt er det på grunn av andre kostnader.

Om du har eksisterande motorvarmepunkt kan du erstatte det 1:1 med ladeboks. Det er ikkje krav til ladeeffekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 minute ago, Slettet-fsaSP0zV said:

Jeg skjønner at du aldri har bodd i et stort gammelt hus med dårlig isolasjon i kaldt område i Norge. Da kjøper man panelovner tilpasset vinduenes bredde for å unngå kulderas, og passer på at samlet effekt for alle ovnene ikke overstiger kursens vern.

Og jeg skjønner at du har aldri har gjort det samme.

Lenke til kommentar
NULL skrev (30 minutter siden):

Og som du sier, de har termostat. Har du flere 2kW-ovner som står rundt i huset og i praksis er på hele døgnet gjennom vinteren, har du en utfordring. Og det er ikke "normalt". For jevnere fordeling, kan det også være en ide å heller ha flere mindre ovner for jevnere varme, eller gjøre andre tiltak som eksempelvis slik som omtrent halvparten av boliger har allerede - varmepumpe.

Et sentralt element her også, er også at koblingen tas gjerne ikke så mye ut og inn med tanke på slitasje. Det man vil risikere med en del elbilladring, er også at dekke kobles fra og til relativt ofte. 

(Jeg har en eldre enebolig, med stort sett 10 cm isolasjon i veggene og 15 i tak, med unntak av et par rom som har fått ny og tykkere isolering i forbindelse med oppussing. Kraftigste panelovnen jeg har er 1000W (av 7 stk). Varmepumpe står for hoveddelen av oppvarming for deler av huset)

Ja, mange har det slik. Varmepumper er obligatorisk. Min erfaring er at det er bedre å ha varmen midt i rommet i stedet for panelovner rundt forbi. Man trenger også da færre ovner. I min tidligere bolig hadde jeg varmepumpe og konstant 2000 W ved siden av i stuen. Det var riktig nok en stor stue. På våren og høsten kunne jeg klare meg kun med varmepumpen i stuen. På smårommene hadde jeg termostatstyrte ovner eller varmekabler. For kos ble vedovnen brukt men da slo jeg av konvektorovnen.

Deler av boligen hadde også en råkjeller/blindkjeller hvor jeg hadde varmepumpe for å eliminere råhet og fukt året rundt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
sedsberg skrev (Akkurat nå):

Og jeg skjønner at du har aldri har gjort det samme.

På hvilket grunnlag? Jeg har bodd i over 20 år i et stort gammelt hus i en del av landet som har kalde vintre.

Lenke til kommentar

Det går vanligvis helt fint å lade med nødlader, men det er nok flere ulykker rundt dette en man får med seg.

Jeg kjenner til to tilfeller bare de siste par årene som det ikke har blitt skrevet noe om. I det ene tilfellet røk nesten hele huset, det andre var heldigvis en frittstående garasje. Dersom du følger rådene her inne og går over det elektriske anlegget burde det gå fint, men jeg er ikke enig i at det er helt ufarlig med mindre man følger med og tar en vurdering på forhånd.

Lenke til kommentar
BIlly Bones skrev (27 minutter siden):

Det går vanligvis helt fint å lade med nødlader, men det er nok flere ulykker rundt dette en man får med seg.

Jeg kjenner til to tilfeller bare de siste par årene som det ikke har blitt skrevet noe om. I det ene tilfellet røk nesten hele huset, det andre var heldigvis en frittstående garasje. Dersom du følger rådene her inne og går over det elektriske anlegget burde det gå fint, men jeg er ikke enig i at det er helt ufarlig med mindre man følger med og tar en vurdering på forhånd.

Jeg tror deg, men da må du også tro meg når jeg sier at dette også gjelder dedikerte elbilladere. Man bør uansett være litt våken og følge med. Det å montere en ekstra røykvarsler og kjenne etter varmgang i ny og ne er uansett ikke dumt. Det å følge kursen og antall koblingspunkt er for meg helt naturlig. Dersom dette høres helt gresk ut bør man kanskje vurdere kostnaden å få en dedikert lader og kontrollert anlegget. Det blir litt som med åpne flammer, man er selv litt ansvarlig om det går galt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...