NULL Skrevet 23. juni Del Skrevet 23. juni 1 hour ago, Trulss said: Når en elbil tar fyr under lading er det bilen selv som tar fyr, og ikke stikkontakten. Slitasje på kontakten gjør at man bør følge litt med på varmgang og kanskje bytte den i ny og ne. Risikoen man ser på her er ikke at elbilen i seg selv tar fyr, men bygningsmasse ellers som et resultat av det elektriske anlegget. Om det skulle ta fyr i selve bilen, vil jo dette være helt uavhengig av kravene til teknisk anlegg (med mindre ikke at brannen i bilen blir et resultat av at noe annet har tatt fyr først). 1 Lenke til kommentar
Trulss Skrevet 23. juni Del Skrevet 23. juni NULL skrev (4 minutter siden): Installasjoner i borettslag vil svært ofte være lastbalanserte, noe som blir en nødvendighet med tanke på total strømkapasitet. Hvis alle her skulels styre på for egenhånd, kan det fort bli en kapasitetsproblem - som også kan gå ut over ikke bare elbillading, evt. bety store kostnader knyttet til økt kapasitet inn til borettslaget. Dette i tillegg at det kan være ekstra viktig å ivareta sikkerhet i fellesgarasjer o.l. Og man trenger en løsning for at de som bruker strømmen, betaler for sitt forbruk. Mange gode argumenter, men de er ikke holdbare i svært mange tilfeller. En strømmåler koster ikke all verden, og kapasitet har for mange ikke vært et tema enda. Fakturering er enkelt å foreta uansett hva slags system man har. Når man får en ulempe med hinsides kostnader, gjerne opp mot hundre tusen pr. plass i eldre borettslag grenser det til svindel. I nyere boligkompleks hvor alt er tilrettelagt fra start er det en annen sak. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 23. juni Del Skrevet 23. juni NULL skrev (2 minutter siden): Installasjoner i borettslag vil svært ofte være lastbalanserte, noe som blir en nødvendighet med tanke på total strømkapasitet. Hvis alle her skulels styre på for egenhånd, kan det fort bli en kapasitetsproblem - som også kan gå ut over ikke bare elbillading, evt. bety store kostnader knyttet til økt kapasitet inn til borettslaget. Dette i tillegg at det kan være ekstra viktig å ivareta sikkerhet i fellesgarasjer o.l. Og man trenger en løsning for at de som bruker strømmen, betaler for sitt forbruk. Dette er situasjonen for de fleste boligselskaper. Her jeg bor var det tidligere slik at den enkelte kunne få installert egen ladestasjon, tilkoblet egen strømmåler. Da hver bolig har 1-fase (+N) med 40 A vern, ble max ladestrøm satt til 16 A (3,7 kW), så man skulle ha 24 A igjen til bruk i boligen. Dette funket greit i starten, da bilene hadde lite batteri, men med 3,7 kW vil det ta ca 22 timer å lade en VW ID.4 fra 0 til 100 %. Etterhvert kom det flere ladestasjoner med denne installasjonstypen, og vi nærmet oss grensen for hva byggets hovedvern kunne belastes med. Vi installerte ny infrastruktur med nye ladestasjoner, og en løsning som overvåker ledig kapasitet på hovedvernet og tildeler ledig kapasitet til ladestasjonene. Her utnyttes 3 faser (+N), slik at den enkelte bil kan lade med inntil 22 kW. Koster litt å få dette installert, men brukerne er kjempefornøyde. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 23. juni Del Skrevet 23. juni Trulss skrev (1 minutt siden): Når man får en ulempe med hinsides kostnader, gjerne opp mot hundre tusen pr. plass i eldre borettslag grenser det til svindel. Hvor tar du dette fra? I mitt (eldre) boligselskap (der ingenting var lagt til rette) kostet infrastrukturen under 6000 pr plass, komplett med styring og overvåkning. Lenke til kommentar
Trulss Skrevet 23. juni Del Skrevet 23. juni barfoo skrev (5 minutter siden): For det første er det relativt få som har 2kW i kalde garasjer ståande på gjennom vinteren. For det andre så er branner i elektriske anlegg relativt vanlege. Kanskje ikke fullt så vanlig i garasjer, men i kjellere er det vanlig. Om ikke fryser rørene og man kan få fuktskader med mer. Det finnes selvsagt andre løsninger men en varmeovn er noe alle forstår og er en lite kostbar investering. Varmen vi har på i vår garasje gjør at elbilen bruker mindre strøm og går lenger. Lenke til kommentar
Trulss Skrevet 23. juni Del Skrevet 23. juni Slettet-fsaSP0zV skrev (2 minutter siden): Hvor tar du dette fra? I mitt (eldre) boligselskap (der ingenting var lagt til rette) kostet infrastrukturen under 6000 pr plass, komplett med styring og overvåkning. Graving, asfaltering, montering av stativet de henger på, kabelstrekk på flere hundre meter til de forskjellige parkeringsplassene rundt forbi, bytte av trafo med mer. Lenke til kommentar
Trulss Skrevet 23. juni Del Skrevet 23. juni Slettet-fsaSP0zV skrev (4 minutter siden): Hvor tar du dette fra? I mitt (eldre) boligselskap (der ingenting var lagt til rette) kostet infrastrukturen under 6000 pr plass, komplett med styring og overvåkning. Glemte å nevne selve ladeboksen til kr. 15.000, og månedlige administrasjonskostnader, effekttariffen osv. Lenke til kommentar
NULL Skrevet 23. juni Del Skrevet 23. juni Just now, trikola said: Bare det å etablere betegnelsen "nødlader" fortjener jo en markedsføringspris til elbransjen. Og det å etablere inntrykket at alle trenger en stooor lader fordi bilen må jo være helt oppladet hver morning fortjener også en markedsføringspris. Fordelen med høy ladekapasitet er flere. F.eks: - Kunne lade effektivt når prisene er lave - Kunne lade effektivt i perioder der man ikke har annen last, med tanke på effekttrinn knyttet til nettleie - Kunne lade og få en viss kapasitet raskere hvis bilen har vært kjørt bortimot tom, og man trenger å kjøre - Kunne lade effektivt når man eventuelt har flere elbiler og en enkelt lader - Kunne lade effektivt i kaldt vær, der man ellers ville brukt en god del av kapasiteten til en 8-10A nødlader for evt. bare holde varme i batteriet. Selv om man har en god teknisk installasjon, kan man også se på det som en "trygghet" å nødvendvis trenger å ligge på 100% av mulig kapasitet på denne. For min egen del, er lading satt til maks 25A. I praksis blir det gjerne også mindre i en del tilfeller, ettersom jeg har satt opp at jeg i sommermånedene ikke skal ha et forbruk som overstiger 10kWt, mens jeg i vintermånedene begrenser til 15kWt med tanke på effekttrinn. Kjenner selv et par stykker som i utgangspunktet ladet bare med nødlader, men som "fikk seg en advarsel" da det hos den ene ble smeltet kontakt der laderen var koblet, mens den andre fikk en smeltet kontakt et annet sted, ettersom kabelstrekket til garasjen også gikk innom en stikkkontakt og koblingsboks inne i boligen (trolig et resultat av lysbue for lederne med tilførsel til kontakten som smeltet). Lenke til kommentar
NULL Skrevet 23. juni Del Skrevet 23. juni 11 minutes ago, Trulss said: Mange gode argumenter, men de er ikke holdbare i svært mange tilfeller. En strømmåler koster ikke all verden, og kapasitet har for mange ikke vært et tema enda. Fakturering er enkelt å foreta uansett hva slags system man har. Når man får en ulempe med hinsides kostnader, gjerne opp mot hundre tusen pr. plass i eldre borettslag grenser det til svindel. I nyere boligkompleks hvor alt er tilrettelagt fra start er det en annen sak. Flere hundre tusen per plass, vil jeg anta mer er ekstremtilfellene enn det vanlige. F.eks. det man ender opp med å måtte gjøre store kapasitetsutvidelser. Nødvendigvis er ikke slikt noe som nødvendigvis er en utfordring for bare eldre borettslag, men der det i utgangspunktet kan være lite kapasitet i området og borettslager trigger nye behov. Fakturering er nødvendigvis ikke enkelt, og for borettslaget ønsker man også minst mulig administrasjon på egenhånd - elelr ansvar for å drifte en anlegg, svare opp spørsmål osv. Lenke til kommentar
Trulss Skrevet 23. juni Del Skrevet 23. juni Veldig typisk å glemme de negative konsekvensene i tråder som dette når det gjelder elbilladere. De er i mange tilfeller svært kostbare å få etablert. Og ja, den siste boligen vi investerte i var elbilladingen helt gratis. Laderen hang allerede på veggen så det var bare å plugge i bilen. Jeg gjentar, helt gratis! Vi måtte betale rundt kr. 5 pr. kWh. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 23. juni Del Skrevet 23. juni NULL skrev (3 minutter siden): Fakturering er nødvendigvis ikke enkelt, og for borettslaget ønsker man også minst mulig administrasjon på egenhånd - elelr ansvar for å drifte en anlegg, svare opp spørsmål osv. Det kommer an på valgt løsning og styrets interesse. Hos meg fakturerer styret på etterskudd den enkelte bruker etter forbruk. Ladestatistikken og strømregning legges inn i et Excelark som beregner den enkeltes kostnad, og betalingskrav sendes den enkelte bruker ut fra dette. Slik blir det ingen ekstra kostnader for brukerne. Lenke til kommentar
Sebby Skrevet 23. juni Del Skrevet 23. juni Har ladet hundrevis av biler med en og samme «nødlader» (sånn med vanlig stikk) på jobben min, aldri hatt noen problemer med det. Går nok fint i 3-4 måneder Bare husk at du helst ikke skal bruke skjøteledninger. Lenke til kommentar
Trulss Skrevet 23. juni Del Skrevet 23. juni Slettet-fsaSP0zV skrev (1 minutt siden): Det kommer an på valgt løsning og styrets interesse. Hos meg fakturerer styret på etterskudd den enkelte bruker etter forbruk. Ladestatistikken og strømregning legges inn i et Excelark som beregner den enkeltes kostnad, og betalingskrav sendes den enkelte bruker ut fra dette. Slik blir det ingen ekstra kostnader for brukerne. Ja, det kan gjøres enkelt og effektivt. I andre tilfeller velger styret å sette bort tl forretningsfører som skriver sine egne fakturaer med gaffel tilbake til borettslaget. Jeg støtter absolutt måten dere valgt å gjøre det på. Lenke til kommentar
toralfb Skrevet 23. juni Del Skrevet 23. juni Med så høy pris pr , kWh blir det ikke like attraktivt å lade hjemme..? Lenke til kommentar
Trulss Skrevet 23. juni Del Skrevet 23. juni Sebby skrev (Akkurat nå): Har ladet hundrevis av biler med en og samme «nødlader» (sånn med vanlig stikk) på jobben min, aldri hatt noen problemer med det. Går nok fint i 3-4 måneder Bare husk at du helst ikke skal bruke skjøteledninger. Ja, ikke noe problem å bruke nødlader om kursen er montert tilfredsstillende og man har normalt med vett i knollen Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 23. juni Del Skrevet 23. juni (endret) Trulss skrev (11 minutter siden): Og ja, den siste boligen vi investerte i var elbilladingen helt gratis. Laderen hang allerede på veggen så det var bare å plugge i bilen. Jeg gjentar, helt gratis! Vi måtte betale rundt kr. 5 pr. kWh. Det var en høy strømpris. Jeg sjekket for mitt boligselskap for de siste 12 måneder, og prisen har variert mellom 1,01 og 2,08 kr/kWh inkludert nettleie og alle kostnader med strømavtalen (som målerleie). Dette er strømprisen som er fakturert til brukerne. Endret 23. juni av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
Trulss Skrevet 23. juni Del Skrevet 23. juni toralfb skrev (Akkurat nå): Med så høy pris pr , kWh blir det ikke like attraktivt å lade hjemme..? Nei, vi tegnet ikke abonnement. Alternativet var å få en annen leverandør, men da ville man måtte kjøpe ladeboks selv. Selvsagt har ladeanlegget kostet en formue men de er bakt inn i leilighetsprisen ved kjøp. Man ser nye leiligheter selges for lav pris utenfor bysonen. Grunnen er at man slipper å kjøpe etablert fjernvarme, elbillading, fiberinstallasjoner med mer, og fortsatt lever man svært lykkelig 1 Lenke til kommentar
Trulss Skrevet 23. juni Del Skrevet 23. juni Slettet-fsaSP0zV skrev (1 minutt siden): Det var en høy strømpris. Jeg sjekket for mitt boligselskap for de siste 12 måneder, og prisen har variert mellom 1,01 og 2,08 kr/kWh inkludert nettleie og alle kostnader med strømavtalen (som målerleie). Dette er strømprisen som er fakturert til brukerne. Aneo heter leverandøren (mulig de har byttet navn). Alt henger sammen med hvor mye kostnader man ønsker å betale direkte ved installasjon. Her lar man prisen på strøm innbefatte nedbetalingen av anlegget og ladeboksene. Lenke til kommentar
NULL Skrevet 23. juni Del Skrevet 23. juni 5 minutes ago, Trulss said: Ja, ikke noe problem å bruke nødlader om kursen er montert tilfredsstillende og man har normalt med vett i knollen Et generelt problem er at man ikke kan forvente at folk har "normalt vett i knollen". Derfor ender man også opp med en del reguleringer. Lenke til kommentar
NULL Skrevet 23. juni Del Skrevet 23. juni 9 minutes ago, toralfb said: Med så høy pris pr , kWh blir det ikke like attraktivt å lade hjemme..? Kan ligge en nedbetalingsløsning for installasjon/anlegget i prisen. Ville sagt at det likevel mer mer praktisk å betale 5kr/kwt hjemme enn å måtte lade på ladestasjon til omtrent samme pris. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå