Gå til innhold

Hvor "farlig" er bruk av nødlader ved hjemme-ladning ?


Anbefalte innlegg

Thunderhead skrev (7 minutter siden):

Det er neste så jeg får inntrykk av du lite erfaring med bruk av motor- og kupevarmer? En halv time ved -10 hjelper ingenting, 2-3 timer er minimum når det er kaldt, gjerne mere. For min egen del, og mange andre, ble det satt på kvelden før hvis bilen skulle være varm neste morgen. Og på jobb ble den plugget i ved ankomst og stod tilkoblet hele dagen til vi skulle hjem. Det siste er/var kanskje ikke vanlig alle steder, men at motor- og kupevarmer stod tilkoblet over natta var veldig vanlig.

Og gjerne med tidsur, som et ekstra "mellomledd".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Hobby2000 skrev (På 18.6.2024 den 8:30 AM):

Vår plan er derfor å bruke en blanding av nødlader (via eget 16A strømuttak/egen sikring) og hurtiglading ved behov. 
MEN, spørsmålet er hvor "LIVSFARLIG" denne strategien er mtp bruk i 3-4 måneder?

Ikke spesielt farlig, men det er greit å tenkt på følgende:

  • Bruk strekkavlaster/oppheng/hylle for ladekladden, slik at den ikke henger etter kontakten/ledningen
  • Bruk kontakt av god kvalitet (Elko)
  • Bruk en kurs som ikke har andre tilkoblinger
  • Bruk helst en 16 A kurs som har 2,5 mm2 kabling
  • Hvis ikke ladekladden har jordfeilvern for både AC og DC, installer et Type B-vern for kursen.
  • Ikke lad på mer enn 8 A (som regel max på nyere ladekladder)
  • Ikke bruk skjøteledninger eller overganger
  • Sjekk kontakten av og til, se setter varmgang/svimerker

 

Lenke til kommentar
Hobby2000 skrev (På 18.6.2024 den 8:30 AM):

Vi er på vei mot både ny elbil og ny garasje...men det er relativt enklere å anskaffe ny bil enn å bygge ny garasje :)

I praksis betyr det at vi kommer til å ha elbil ca 3-4 måneder før garasjen er ferdig. 

Det virker litt dumt å skulle bekoste montering av en skikkelig elbillader for disse få månedene og så betale på nytt for å få den flyttet inn i ny garasje. 

Vår plan er derfor å bruke en blanding av nødlader (via eget 16A strømuttak/egen sikring) og hurtiglading ved behov. 
MEN, spørsmålet er hvor "LIVSFARLIG" denne strategien er mtp bruk i 3-4 måneder?

Slik jeg har forstått det er problemet med å lade elbil over en standard stikkontakt (schuko) at denne kontakten har relativt dårlig grep mellom stikkontaktens "hunkjønnede" del og stikkets "hankjønnede" del. Det kan derfor relativt lett oppstå en dårlig kontakt mellom dem, noe som kan føre til at det oppstår en strømoverførende lysbue mellom dem (inne i stikkontakten). En lysbue produserer mye varme avhengig av strømstyrken. Jo mer strøm som overføres, desto mer varme produserer den. Dette er grunnen til at å lade elbil (som trekker mye strøm over lang tid) over en schukokontakt ikke er å anbefale. 

Det er to grep du bør gjøre for å redusere brannfaren under ladingen. Det ene er å sørge for at stikket ikke utsettes for en mekanisk påkjenning (kraft) som kan gi dårlig kontakt. Dette gjelder særlig for krefter som trekker sideveis på stikket. Lag om nødvendig et opphengspunkt som kan ta vekten av kabelen slik at stikket kan settes inn uten at noe trekker i det. Det andre er å sørge for at bilens lader ikke trekker maks av hva kursen kan levere. Har du en 10-A kurs, sett maks ladestyrke på 8 A. Gjør du dette tror jeg at brannfaren er minimal. 

Lenke til kommentar
Thunderhead skrev (26 minutter siden):

Det er neste så jeg får inntrykk av du lite erfaring med bruk av motor- og kupevarmer? En halv time ved -10 hjelper ingenting, 2-3 timer er minimum når det er kaldt, gjerne mere. For min egen del, og mange andre, ble det satt på kvelden før hvis bilen skulle være varm neste morgen. Og på jobb ble den plugget i ved ankomst og stod tilkoblet hele dagen til vi skulle hjem. Det siste er/var kanskje ikke vanlig alle steder, men at motor- og kupevarmer stod tilkoblet over natta var veldig vanlig.

Javel. Vi brukte Defa motorvarmar så lenge eg kan hugse på begge bilane til foreldra mine. Eg hadde det også i min andre bil så lenge eg budde heime. Alle med sånn enkel timer med to tidspunkt. Bilane var kopla til men styrt automatisk.

Hadde aldri noko problem med 30-60 minutt på min Golf som sto ute i gata i -10C til -20C om eg skulle ut med bilen utanom faste tider. Kopla den ikkje til på kvelden om eg ikkje skulle på jobb på morgonen, så då var eg ned og kopla til og slo på manuelt.

Edit:
Ser Defa seier opp til ca 3,5 timar på auto i ein teknisk manual frå 2009 når ein brukar det enkle uret kalla Futura.

Sitat

Ved - 17ºC eller kaldere, kobler DEFA WarmUp inn 195 minutter før hentetid og motortemperaturen økes med ca. 50ºC, ved bruk av motorvarmer med 600W effekt.

 

Endret av Gazer75
Lenke til kommentar

En oversikt over hvor mange watt de forskjellige strømmene gir

16 * 230 = 3680

13 * 230 = 2990

10 * 230 = 2300 (Kan bruke Schuko kontakt opp til 10A, mens CEE kontakt kan brukes på 16A)

8 * 230 = 1840 (Relativt trygt ved Schuko kontakt)

regel for installasjoner gjort før 1. juli 2022: 

Du må ha egen kurs til elbilen
Maks 10 A kurs (en kan da lade med 10 A)
Kursen må ha jordfeilbryter type B

https://elbil.no/lade/lade-elbilen-hjemme/lade-med-vanlig-stikkontakt/

Endret av Svein M
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
27 minutes ago, Thunderhead said:

Det er neste så jeg får inntrykk av du lite erfaring med bruk av motor- og kupevarmer? En halv time ved -10 hjelper ingenting, 2-3 timer er minimum når det er kaldt, gjerne mere. For min egen del, og mange andre, ble det satt på kvelden før hvis bilen skulle være varm neste morgen. Og på jobb ble den plugget i ved ankomst og stod tilkoblet hele dagen til vi skulle hjem. Det siste er/var kanskje ikke vanlig alle steder, men at motor- og kupevarmer stod tilkoblet over natta var veldig vanlig.

Mye bortkastet strøm her, en times tid ved kaldeste vinter bør være nok. Overdreven bruk av motorvarmer kan faktisk skade motor siden oljefilm innvendig i motoren kan renne bort og man får større slitasje ved oppstart. Hørt en gammel mekaniker snakke om dette at han hadde opplevd det. Det sies også at en motor som alltid startes med motorvarmer ikke blir "vant" til å starte når det er kaldt, men det er sikkert mye myter rundt dette. 

Lenke til kommentar
kremt skrev (9 minutter siden):

Mye bortkastet strøm her, en times tid ved kaldeste vinter bør være nok.

Heilt einig. Meiner vi brukte 1 time på uret. Det var plenty for at ikkje bilen var iskald. Kunne velje mellom Auto, 1, 2 og 3 timar.

Når ein snakkar om bortkasta straum så er det mykje som går bort ved AC lading heime også.
Ser berre på min e-Golf ved maks effekt. ~7kW ut frå boksen men batteriet får 6-6,2kW.

Endret av Gazer75
Lenke til kommentar
Svein M skrev (16 minutter siden):

En oversikt over hvor mange watt de forskjellige strømmene gir

16 * 230 = 3680

13 * 230 = 2990

10 * 230 = 2300

8 * 230 = 1840

regel for installasjoner gjort før 1. juli 2022: 

Du må ha egen kurs til elbilen
Maks 10 A kurs (en kan da lade med 10 A)
Kursen må ha jordfeilbryter type B

https://elbil.no/lade/lade-elbilen-hjemme/lade-med-vanlig-stikkontakt/

Fint med 240-245V her :)

Kravet gjeld vel ikkje for stikk som var der frå før?
Vi hadde dobbel stikk i garasjen heime som vart brukt til motorvarmar. Den var vist ok å bruke. Fattern brukte kladden til å lade sin Golf GTE der. Men han sette den til 5A sidan det er så lite batteri uansett.
No var det 230V 25A trefase ned i garasjen til eit eige lite sikringsskap der ein tok ut to fasar for straumen til den doble stikken.

Lenke til kommentar
39 minutes ago, Svein M said:

 

regel for installasjoner gjort før 1. juli 2022: 

Du må ha egen kurs til elbilen
Maks 10 A kurs (en kan da lade med 10 A)
Kursen må ha jordfeilbryter type B

https://elbil.no/lade/lade-elbilen-hjemme/lade-med-vanlig-stikkontakt/

Hvorfor maks 10A-kurs, eller mener man her maks 10A lading? Å peke på 10A-kurs her vil jo kunne gi en negativ effekt, ettersom det da vil være lavere krav til materiellet i kjeden. Bl.a. med tanke på tykkere tverrsnitt på kabel og høyere krav til kontakten i seg selv (selv om det meste er begregnet for 16A selv om det brukes på en 10A-kurs), så skulle man tro at det var tryggere å lade på en 16A-kurs enn 10A med en lader som maks trekker 10A.

Lenke til kommentar
NULL skrev (41 minutter siden):

Hvorfor maks 10A-kurs, eller mener man her maks 10A lading? Å peke på 10A-kurs her vil jo kunne gi en negativ effekt, ettersom det da vil være lavere krav til materiellet i kjeden. Bl.a. med tanke på tykkere tverrsnitt på kabel og høyere krav til kontakten i seg selv (selv om det meste er begregnet for 16A selv om det brukes på en 10A-kurs), så skulle man tro at det var tryggere å lade på en 16A-kurs enn 10A med en lader som maks trekker 10A.

Denne regelen var nok utformet med 10A kurs for å hindre at en kunne trekke mer enn 10A fra laderen. Opplegget kan nok være det samme når det gjelder stikkkontakt, koblinger og ledninger. En kan ofte velge hvor mye strøm en trekker fra bilen. Og siden dette strømtrekket er over mange timer og en bruker Schuko kontakter så fant man at en grense på 10A var bra.

Lenke til kommentar
Gazer75 skrev (1 time siden):

Fint med 240-245V her :)

Kravet gjeld vel ikkje for stikk som var der frå før?
Vi hadde dobbel stikk i garasjen heime som vart brukt til motorvarmar. Den var vist ok å bruke. Fattern brukte kladden til å lade sin Golf GTE der. Men han sette den til 5A sidan det er så lite batteri uansett.
No var det 230V 25A trefase ned i garasjen til eit eige lite sikringsskap der ein tok ut to fasar for straumen til den doble stikken.

Den regelen med 10A kurs gjelder for nye installasjoner fra en dato. Før det var det ingen slik regel. Det virker som om 8A eller 10A er det som en anbefaler som max fra vanlige kontakter. Ser de omtaler dette som nødlading.

https://elbil.no/lade/lade-elbilen-hjemme/lade-med-vanlig-stikkontakt/

Lenke til kommentar
NULL skrev (1 time siden):

Hvorfor maks 10A-kurs, eller mener man her maks 10A lading? Å peke på 10A-kurs her vil jo kunne gi en negativ effekt, ettersom det da vil være lavere krav til materiellet i kjeden. Bl.a. med tanke på tykkere tverrsnitt på kabel og høyere krav til kontakten i seg selv (selv om det meste er begregnet for 16A selv om det brukes på en 10A-kurs), så skulle man tro at det var tryggere å lade på en 16A-kurs enn 10A med en lader som maks trekker 10A.

Det er tryggere med en 16A kurs i form av større tverrsnitt på lederne, 2,5kvadrat istedenfor 1,5 noe som også gir større kontaktflater i tilkoblingene. På selve stikkontakten vil problematikken være den samme, nemlig at klavene som skal skape kontakt med pinnene på støpselet svekkes ved lading over 10A over lengre tid. Regelen med 10A kurs ble nok i sin tid innført fordi det skulle være fysisk umulig å lade over 10A og dermed berge stikkontakten for varmgang og potensiell brann.

Lenke til kommentar
On 21.6.2024 at 11:46 PM, trikola said:

Egen kurs var meg bekjent ikke krav for frittstående garasjer i 2019.

Etter det jeg har funnet ut så stemmer det.

Huset jeg kjøpte, så var det satt opp stikk til å lade hybridbil på frittstående garasje, og lys og garasjeport er på samme kurs. 

Slik jeg har skjønt det så kunne jeg lovlig lade bilen min på dette schuko stikket, men nå som jeg har byttet til CEE stikk for å gjøre det litt tryggere, så er den ikke lovlig lenger.

Lenke til kommentar

Mange ladeanlegg for elbiler består av schuko 10A pr. i dag. Dette er lovlig mtp. når det ble installert, og meg bekjent har det ikke vært noen branner tilnyttet dette.

Når en elbil tar fyr under lading er det bilen selv som tar fyr, og ikke stikkontakten. Slitasje på kontakten gjør at man bør følge litt med på varmgang og kanskje bytte den i ny og ne.

Dette har vært den mest vanlige måten å lade elbilen sin på i lange tider, før elbransjen bestemte seg for at dette skulle være en ny melkeku.

Satt i perspektiv så stopper bilen å lade når den er full, men panelovner i garasjer og kjellere/boliger står å trekker max gjennom hele vinteren. Ergo vil den belaste strømnettet lite i forhold til mye annet.

Lenke til kommentar
48 minutes ago, Trulss said:

Mange ladeanlegg for elbiler består av schuko 10A pr. i dag. Dette er lovlig mtp. når det ble installert, og meg bekjent har det ikke vært noen branner tilnyttet dette.

https://www.tv2.no/broom/ladet-bilen-fra-vanlig-stikkontakt-det-endte-i-katastrofe/10187264/

Eg har sjølv kjent på stikkontakten ved 10A lading; den er merkbart varm. Eg er elektrofagperson, og vil påstå eg har grei forståelse for temaet.

51 minutes ago, Trulss said:

Når en elbil tar fyr under lading er det bilen selv som tar fyr, og ikke stikkontakten.

[[citation needed]]

51 minutes ago, Trulss said:

Dette har vært den mest vanlige måten å lade elbilen sin på i lange tider, før elbransjen bestemte seg for at dette skulle være en ny melkeku.

Det er ikkje melkeku. Det er relativt kjapp installasjon av eit ferdig produkt. I tillegg er det - enten du vil tru det eller ei - for svært mange eit gode å kunne lade med høgare effekt.

51 minutes ago, Trulss said:

Satt i perspektiv så stopper bilen å lade når den er full, men panelovner i garasjer og kjellere/boliger står å trekker max gjennom hele vinteren. Ergo vil den belaste strømnettet lite i forhold til mye annet.

Dei fleste panelovner har termostat, så dei har ikkje last 10 timar i strekk. Typisk er mine panelovner på ca. 20% av tida. Viare så er dei ofte under 2kW.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
barfoo skrev (6 minutter siden):

https://www.tv2.no/broom/ladet-bilen-fra-vanlig-stikkontakt-det-endte-i-katastrofe/10187264/

Eg har sjølv kjent på stikkontakten ved 10A lading; den er merkbart varm. Eg er elektrofagperson, og vil påstå eg har grei forståelse for temaet.

[[citation needed]]

Det er ikkje melkeku. Det er relativt kjapp installasjon av eit ferdig produkt. I tillegg er det - enten du vil tru det eller ei - for svært mange eit gode å kunne lade med høgare effekt.

Dei fleste panelovner har termostat, så dei har ikkje last 10 timar i strekk. Typisk er mine panelovner på ca. 20% av tida. Viare så er dei ofte under 2kW.

Prøv å kjenn på mobilladeren da den også blir merkbart varm.

Installasjoner i borettslag og sameier har blitt en melkeku. Ellers er ikke disse ladeboksene nødvendig uansett hvordan man bor. Så da er og blir de en melkeku i form av et regulert marked.

Jeg trodde du hadde greie på hva du snakker om, men når du påstår at varmeovner i kjellere og garasjer styres av en termostat beviser det du er langt unna noen ekserpert. Ingen kjellere eller garasjer oppnår ønsket temperatur på vinteren slik ovnene står på kontinuerlig. Du har trolig null erfaring med å bo i et gammelt og trekkfullt hus.

Lenke til kommentar
24 minutes ago, Trulss said:

Prøv å kjenn på mobilladeren da den også blir merkbart varm.

Installasjoner i borettslag og sameier har blitt en melkeku. Ellers er ikke disse ladeboksene nødvendig uansett hvordan man bor. Så da er og blir de en melkeku i form av et regulert marked.

Jeg trodde du hadde greie på hva du snakker om, men når du påstår at varmeovner i kjellere og garasjer styres av en termostat beviser det du er langt unna noen ekserpert. Ingen kjellere eller garasjer oppnår ønsket temperatur på vinteren slik ovnene står på kontinuerlig. Du har trolig null erfaring med å bo i et gammelt og trekkfullt hus.

Installasjoner i borettslag vil svært ofte være lastbalanserte, noe som blir en nødvendighet med tanke på total strømkapasitet. Hvis alle her skulels styre på for egenhånd, kan det fort bli en kapasitetsproblem - som også kan gå ut over ikke bare elbillading, evt. bety store kostnader knyttet til økt kapasitet inn til borettslaget.

Dette i tillegg at det kan være ekstra viktig å ivareta sikkerhet i fellesgarasjer o.l. Og man trenger en løsning for at de som bruker strømmen, betaler for sitt forbruk.

Lenke til kommentar
27 minutes ago, Trulss said:

Prøv å kjenn på mobilladeren da den også blir merkbart varm.

Av heilt andre grunner. Der er det elektronikk som har eit kjent spenningsfall, og derfor utvikler varme. Det er ikkje på grunn av kontaktresistans.

28 minutes ago, Trulss said:

Installasjoner i borettslag og sameier har blitt en melkeku. Ellers er ikke disse ladeboksene nødvendig uansett hvordan man bor. Så da er og blir de en melkeku i form av et regulert marked.

Samanlikna med mange andre aktiviteter er det enkle og lite komplekse installasjoner, der timane går med på å henge opp kablel. Feilsøking og installasjon i næringsbygg er nok større melkeku... I tillegg er det ofte ønskeleg å lastbalansere store installasjoner, fordi nettleige koster meir med høg last, og det er mange plasser ikkje tilgjengeleg kapasitet. Laststyring gjer dermed at alle i praksis får langt bedre opplevelse enn utan lastbalansering. T.d. kan eg 95% av tida lade med 11kW, men ein time i månaden må eg ned på 3kW...

28 minutes ago, Trulss said:

Jeg trodde du hadde greie på hva du snakker om, men når du påstår at varmeovner i kjellere og garasjer styres av en termostat beviser det du er langt unna noen ekserpert. Ingen kjellere eller garasjer oppnår ønsket temperatur på vinteren slik ovnene står på kontinuerlig. Du har trolig null erfaring med å bo i et gammelt og trekkfullt hus.

For det første er det relativt få som har 2kW i kalde garasjer ståande på gjennom vinteren. For det andre så er branner i elektriske anlegg relativt vanlege.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...