Gå til innhold

Hvor "farlig" er bruk av nødlader ved hjemme-ladning ?


Anbefalte innlegg

Så lenge du henger opp kladden til sakteladeren slik at det ikke blir vekt i stikken så er det sjeldent et problem. Jeg gjorde dette selv i 6 år med min første Leaf.

Som regel er det et øye på ladekladden hvor det er meningen at du skal feste et snøre for å henge den opp når du har den i stikken slik at det ikke blir vektbelastning.

Jeg vil påstå at alle branner som har oppstått pga. slik lading skjer fordi man ikke henger opp ladekladden slik at vekten fører til dårligere kontakt og varmegang. 

Hos meg hang laderen slik i 6 år hvor jeg ladet hver dag uten noe som helst problem. En ting som er verdt å nevne er at du ikke bør lade med mer enn 10A (noe kladden til Leaf selv begrenser seg til).

Bekymringen rundt dette uavhengig av vektavlasting er at fjærene til stikken skal bli "slappe" over tid når kontakten alltid er tilkoblet, som kan føre til dårlig kontakt og varmegang. Samt at stikk ikke er ment til høy belastning over mange timer (ergo er det ikke lenger anbefalt å montere eks. varmtvannstanke med stikk. Kun med fast ledning). 

 Men som sagt jeg hadde ingen problermer og følte aldri noen varme i hverken stikk, strekk eller ledninger i løpet av disse 6 årene. Du bør dog være 100% sikker på at stikk, trekk og annet er av god kvalitet og ikke har noen skavanker.

Bor du i rekkehus eller blokk må du dog regne med at naboer som oppdager det vil melde deg til elkontrollen som kan bli en dyr affære.

EDIT:
Nå i dag har jeg fast lader med egen kurs og ny 6.5 ledning fra sikringskapet til  garasjen. Med en godkjent vegglader. Dette pga. forsikring og nyere elbil.
 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
NULL skrev (4 minutter siden):

Et generelt problem er at man ikke kan forvente at folk har "normalt vett i knollen". Derfor ender man også opp med en del reguleringer. 

Men ting blir litt overregulert. Bude man forby husmødre med smultgryter rundt juletider?

Jeg vil si elektrikerbransjen har vært flinke til å mele sin egen kake. Ring din fastelektriker - alle har behov for en fast elektriker. Man kan snart ikke bytte en lampett selv uten kyndig hjelp av sertifisert personell.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Trulss said:

Nei, vi tegnet ikke abonnement. Alternativet var å få en annen leverandør, men da ville man måtte kjøpe ladeboks selv. Selvsagt har ladeanlegget kostet en formue men de er bakt inn i leilighetsprisen ved kjøp.

Man ser nye leiligheter selges for lav pris utenfor bysonen. Grunnen er at man slipper å kjøpe etablert fjernvarme, elbillading, fiberinstallasjoner med mer, og fortsatt lever man svært lykkelig ;)

Nå er det sjeldent at borettslag selv betaler for etableringen av fiber. Dette gjøres av bredbåndsselskapene. Tror det skal være vanskelig å finne et borettslag som ikke har fiber/hybridfiber installert. Reguleringen av borettslag knyttet til elbil, er jo ellers slik at borettslaget for må gjøre det. Uavhengig om det er "på landet" eller ikke. Og selv borte fra byene, begynner det etter hvert  å bli en de elbiler. 

 

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 minutt siden):

Så lenge du henger opp kladden til sakteladeren slik at det ikke blir vekt i stikken så er det sjelden et problem. Jeg gjorde dette selv i 6 år med min første Leaf.

Som regel er det et øye på ladekladden hvor det er meningen at du skal feste et snøre for å henge den opp når du har den i stikken slik at det ikke blir vektbelastning.

Jeg vil påstå at alle branner som har oppstått pga. slik lading skjer fordi man ikke henger opp ladekladden slik at vekten fører til dårligere kontakt og varmegang. 

Hos meg hang laderen slik i 6 år hvor jeg ladet hver dag uten noe som helst problem. En ting som er verdt å nevne er at du ikke bør lade med mer enn 10A (noe kladden til Leaf selv begrenser seg til).

Bekymringen rundt dette uavhengig av vektavlasting er at fjærene til stikken skal bli "slappe" over tid når kontakten alltid er tilkoblet, som kan føre til dårlig kontakt og varmegang. Samt at stikk ikke er ment til høy belastning over mange timer (ergo er det ikke lenger anbefalt å montere eks. varmtvannstanke med stikk. Kun med fast ledning). 

 Men som sagt jeg hadde ingen problermer og følte aldri noen varme i hverken stikk, strekk eller ledninger i løpet av disse 6 årenee.

Du har helt rett, men meg bekjent har det ikke vært branner tilknyttet lading med schuko selv om det har vært noen svidde stikkontakter om vi skal tro propagandaen fra bransjen selv. Branner har derimot oppstått i andre dedikerte ladere.

Lenke til kommentar
Just now, Trulss said:

Du har helt rett, men meg bekjent har det ikke vært branner tilknyttet lading med schuko selv om det har vært noen svidde stikkontakter om vi skal tro propagandaen fra bransjen selv. Branner har derimot oppstått i andre dedikerte ladere.

Interessant. Men har sett noen bilder av oppbrente schuko gjennom årene hvor ladekladden fikk skylden, men det er en god del år siden nå.  Bransjens fearmongering fører også til at naboer skaper problemer for de med elbil.

Lenke til kommentar
NULL skrev (3 minutter siden):

Nå er det sjeldent at borettslag selv betaler for etableringen av fiber. Dette gjøres av bredbåndsselskapene. Tror det skal være vanskelig å finne et borettslag som ikke har fiber/hybridfiber installert. Reguleringen av borettslag knyttet til elbil, er jo ellers slik at borettslaget for må gjøre det. Uavhengig om det er "på landet" eller ikke. Og selv borte fra byene, begynner det etter hvert  å bli en de elbiler. 

 

Du har rett. Poenget var at alt slikt må tas hensyn til under byggingen og etableringen. Det er ikke uten kostnad uansett hvordan man vrir og vender på det, og fellesutgiftene øker i takt med antall tjenester man tilbys, selv om man ikke har verken elbil eller behov for fiber. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Trulss skrev (14 minutter siden):

Aneo heter leverandøren (mulig de har byttet navn). Alt henger sammen med hvor mye kostnader man ønsker å betale direkte ved installasjon. Her lar man prisen på strøm innbefatte nedbetalingen av anlegget og ladeboksene.

Da er det ikke lenger "gratis". Hos oss må den enkelte bruker betale ladestasjonen, men strømforbruket er uten påslag.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Trulss said:

Du har rett. Poenget var at alt slikt må tas hensyn til under byggingen og etableringen. Det er ikke uten kostnad uansett hvordan man vrir og vender på det, og fellesutgiftene øker i takt med antall tjenester man tilbys, selv om man ikke har verken elbil eller behov for fiber. 

Når det gjelder bredbåndsforbindelse, er dette noe som i praksis alle har behov for. I borettslag vil det alltids være slik at det er kostnader man kan føle man betaler for selv om man benytter tjenesten selv. F.eks. de uten barn er med på å betale for lekeplasser og vedlikehold av disse. 

Videre kan man si at i en periode nå er det flere som ikke har hatt behov for å lade elbil. Samtidig er det en investing for å gjøre borettslaget attraktivt generelt, og dekke andres behov. Flere vil få behovet i framtiden. Så kan man se på det som en kostnad, eller en investering....

Det at man faktisk har fått reguleringer for klargjøring av installasjon av bredbånd gjennom NEK, er noe som er med på å gjøre det hele egentlig rimeligere, sikrere, penere etc... 

Endret av NULL
Lenke til kommentar
2 hours ago, Trulss said:

Du har helt rett, men meg bekjent har det ikke vært branner tilknyttet lading med schuko selv om det har vært noen svidde stikkontakter om vi skal tro propagandaen fra bransjen selv. Branner har derimot oppstått i andre dedikerte ladere.

Egentlig gjelder ikke dette bare elbiler, men generelt ting med stor last som står aktivt i mange timer kontinuerlig. Eksempelvis må varmtvannsbredere være under 1500W for at de skal kunne stå med stikkontakt. Varmepumper kunne vel også stå i kontakt tidligere. Så kan man si at varmovner over 1500 watt skulle være regulert slik, men samtidig er det uvanlig at varmovner blir stående kontinuerlig aktive. Varmovner blir samtidig i f.eks. næringsbygg normalt sett satt opp med fast tilkobling, så mulig det er noe regulering her.

Så er det også forskjeller i kvalitet på materiell. I teorien kunne man si at det også er tryggere med en ny kontakt enn en gammel som har vært brukt til alt mulig i mange år, og kanskje er slitt allerede. Så har man forskjeller på materiell, selv om materiellet er fult lovlig. 

Hvis man videre ser det i borettslagsammenheng, hvor det ofte er fra flere til mange beboere per bygning, vil konsekvensene kunne være enda større hvis noe skulle skje. At man har unngått en del branner etter hvert som belastningen på elektrisk anlegg har gått opp, er nok også et resultat at man har fått strengere krav.

Det begynner å bli noen år siden jeg fikk installert laderen. Dette før det ble tydeliggjort i reguleringen rundt hva som gjaldt for elbillading. For meg var det ikke noe spørsmål om at jeg så på dette som tryggere, samt også at det at en effektiv ladeløsning på sikt ville være lønnsomt, i kombinasjon med at det ikke skulle være upraktisk og at man trengte å følge med når man skulle lade for at det skulle være lavest kostnader knyttet til det.

Lenke til kommentar
NULL skrev (20 minutter siden):

Egentlig gjelder ikke dette bare elbiler, men generelt ting med stor last som står aktivt i mange timer kontinuerlig. Eksempelvis må varmtvannsbredere være under 1500W for at de skal kunne stå med stikkontakt. Varmepumper kunne vel også stå i kontakt tidligere. Så kan man si at varmovner over 1500 watt skulle være regulert slik, men samtidig er det uvanlig at varmovner blir stående kontinuerlig aktive. Varmovner blir samtidig i f.eks. næringsbygg normalt sett satt opp med fast tilkobling, så mulig det er noe regulering her.

Så er det også forskjeller i kvalitet på materiell. I teorien kunne man si at det også er tryggere med en ny kontakt enn en gammel som har vært brukt til alt mulig i mange år, og kanskje er slitt allerede. Så har man forskjeller på materiell, selv om materiellet er fult lovlig. 

Hvis man videre ser det i borettslagsammenheng, hvor det ofte er fra flere til mange beboere per bygning, vil konsekvensene kunne være enda større hvis noe skulle skje. At man har unngått en del branner etter hvert som belastningen på elektrisk anlegg har gått opp, er nok også et resultat at man har fått strengere krav.

Det begynner å bli noen år siden jeg fikk installert laderen. Dette før det ble tydeliggjort i reguleringen rundt hva som gjaldt for elbillading. For meg var det ikke noe spørsmål om at jeg så på dette som tryggere, samt også at det at en effektiv ladeløsning på sikt ville være lønnsomt, i kombinasjon med at det ikke skulle være upraktisk og at man trengte å følge med når man skulle lade for at det skulle være lavest kostnader knyttet til det.

Det er nok lagt inn sikkerhetsmargin fra før av slik at man slipper å gå til ned ca. 1500W

Det å bruke 2000W til oppvarming har vært mulig siden krigens dager. Ofte bruker man jo langt mer enn dette pr. bolig kun til fyring. Selv gamle hus med gammelt anlegg klarer dette fint. Om man faktisk skal redusere branntilløp bør man forby stearinlys og oppladbare batterier på generelt basis.

Lenke til kommentar
NULL skrev (49 minutter siden):

Når det gjelder bredbåndsforbindelse, er dette noe som i praksis alle har behov for. I borettslag vil det alltids være slik at det er kostnader man kan føle man betaler for selv om man benytter tjenesten selv. F.eks. de uten barn er med på å betale for lekeplasser og vedlikehold av disse. 

Videre kan man si at i en periode nå er det flere som ikke har hatt behov for å lade elbil. Samtidig er det en investing for å gjøre borettslaget attraktivt generelt, og dekke andres behov. Flere vil få behovet i framtiden. Så kan man se på det som en kostnad, eller en investering....

Det at man faktisk har fått reguleringer for klargjøring av installasjon av bredbånd gjennom NEK, er noe som er med på å gjøre det hele egentlig rimeligere, sikrere, penere etc... 

Du kan ikke dra et eksempel på lekeplass og sette det opp med et abonnement som i utgangspunktet bør være valgfritt. Hvorfor skal en person som ikke vil ha fiber være med å betale for alle de andre som vil ha dette? Tv og nett bør være valgfritt slik som et mobilabonnement. I dag går det trådløst over luften i motsetning til i gamle dager hvor man måtte ha kabel eller antenne.

Alle disse såkalt nødvendige tjenestene drar fellesutgiftene kraftig opp. Det må da være frivillig om man vil lade bilen på bensinstasjonen rett over gaten eller på jobb, og ikke tvinges til indirekte betale for dette hjemme.

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Trulss said:

Det er nok lagt inn sikkerhetsmargin fra før av slik at man slipper å gå til ned ca. 1500W

Det å bruke 2000W til oppvarming har vært mulig siden krigens dager. Ofte bruker man jo langt mer enn dette pr. bolig kun til fyring. Selv gamle hus med gammelt anlegg klarer dette fint. Om man faktisk skal redusere branntilløp bør man forby stearinlys og oppladbare batterier på generelt basis.

Det er forskjell på å bruke 2kW generelt kontra på en enkelt enhet.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Trulss said:

Du kan ikke dra et eksempel på lekeplass og sette det opp med et abonnement som i utgangspunktet bør være valgfritt. Hvorfor skal en person som ikke vil ha fiber være med å betale for alle de andre som vil ha dette? Tv og nett bør være valgfritt slik som et mobilabonnement. I dag går det trådløst over luften i motsetning til i gamle dager hvor man måtte ha kabel eller antenne.

Alle disse såkalt nødvendige tjenestene drar fellesutgiftene kraftig opp. Det må da være frivillig om man vil lade bilen på bensinstasjonen rett over gaten eller på jobb, og ikke tvinges til indirekte betale for dette hjemme.

Det er frivillig å bo i borettslag. Litt av hensikten blir å få på plass avtaler på en del områder som gjør det rimeligere og/eller er til for flertallet av beboere, samtidig som man må vurdere en strategi på sikt. Individuelt bredbåndsabonnement vil være mye dyrere enn via fellesavtale. Når flere beboere ikke blir med, kan det også bety at det blir dyrere for de resterende, samt at borettslaget ikke ønsker "rotet" når noen leiligheter ikke har det installert og det kommer nye beboere inn. De fleste tilbydere i dag tilbyr også avtaler med og uten tv, der det er opptil borettslaget å velge. Her må man da evt. involvere seg når avtaler f.eks. skal stemmes over. Så blir dette ellers som et demokrati, der flertallet bestemmer.

Når det gjelder bredbånd og "trådløst i luften" er det begrensninger innenfor et område hvor mange som gjerne kan være kunde på dette. 

Borettslag har jo ellers gjerne hatt begrensninger med tanke på oppsett av egen parabol og antenner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
NULL skrev (1 time siden):

Det er forskjell på å bruke 2kW generelt kontra på en enkelt enhet.

Ja, og en elbil bruker jo langt mindre strøm enn en varmeovn. Så at man skal lage så mye regler rundt elbillading er ikke til å forstå.

Lenke til kommentar
6 hours ago, Trulss said:

. Når man får en ulempe med hinsides kostnader, gjerne opp mot hundre tusen pr. plass i eldre borettslag grenser det til svindel

Om kostnaden er 100k per plass er ikkje problemet at laderen er dyr. Då er det kabeltrekking som koster, og det er stortsett samme pris enten det er 10A eller 32A lading. Laderen koster stortsett under 10k per stk.

Det er heller ikkje ulovleg eller problematisk å montere ladeboks med maks 10A straum om du vil gjenbruke t.d. eksisterande motorvarmeanlegg.

Så nøyaktig kor du vil med argumentasjonen din er eg oppriktig usikker på, men den er vas.

Lenke til kommentar
barfoo skrev (17 minutter siden):

Om kostnaden er 100k per plass er ikkje problemet at laderen er dyr. Då er det kabeltrekking som koster, og det er stortsett samme pris enten det er 10A eller 32A lading. Laderen koster stortsett under 10k per stk.

Det er heller ikkje ulovleg eller problematisk å montere ladeboks med maks 10A straum om du vil gjenbruke t.d. eksisterande motorvarmeanlegg.

Så nøyaktig kor du vil med argumentasjonen din er eg oppriktig usikker på, men den er vas.

Ingen med vettet i behold betaler kr. 100.000 for å få ladet bilen. Du forstår vel at man ofte trenger mer enn kabelstrekk og ladeboks?

Lenke til kommentar
30 minutes ago, Trulss said:

Ingen med vettet i behold betaler kr. 100.000 for å få ladet bilen. Du forstår vel at man ofte trenger mer enn kabelstrekk og ladeboks?

Det eg svarte på var følgande:

7 hours ago, Trulss said:

Når man får en ulempe med hinsides kostnader, gjerne opp mot hundre tusen pr. plass i eldre borettslag grenser det til svindel.

Og svaret mitt var at det ikkje er på grunn av krav til ladeboks at kostnaden for å etablere lading koster 100k - ladeboksen koster stortsett 5-10k.

Dette er ein skriftleg diskusjon, og det bør vere overkommelig å halde tråden i diskusjonen. Det var du som påsto det var reell pris - og eg påpeikte at det i så fall ikkje var på grunn av normkrav til lading.

Så ta deg ein chill pill.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Trulss said:

Ja, og en elbil bruker jo langt mindre strøm enn en varmeovn. Så at man skal lage så mye regler rundt elbillading er ikke til å forstå.

Eh? Hvor mange har en 2kW varmovn? Vanligste vil være 600-1200W. Og det skal være temmelig dårlig isolert for at de gjerne blir stående på "kontinuerlig". Joda, man får 2kW-ovner, og med normalt tiltenkt bruk vil jo disse gjerne ha kortere av/på-sykluser enn en mindre ovn.

Tenk en elbil med 50kW batteri og ladeeffekt på 2,3kW. Da snakket vi nesten et døgn ved varm lufttemperatur hvis batteriet i praksis er tømt (husk at effektiviteten ikke er 100% heller). Og betydelig lengre om man skal bruke noe effekten til batterivarming.

Jo, reglene er ganske enkle å forstå, hvis man faktisk forstår hva dette handler om og klarer å se det bredt og ikke f.eks. bare på "hvordan man selv ville ha løst det".

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Trulss skrev (1 time siden):

Ja, og en elbil bruker jo langt mindre strøm enn en varmeovn. Så at man skal lage så mye regler rundt elbillading er ikke til å forstå.

Det gjør den ikke. En varmeovn er 400-1.000 W, en elbil lader med 3.680-22.000 W.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Trulss skrev (3 timer siden):

Du kan ikke dra et eksempel på lekeplass og sette det opp med et abonnement som i utgangspunktet bør være valgfritt. Hvorfor skal en person som ikke vil ha fiber være med å betale for alle de andre som vil ha dette? Tv og nett bør være valgfritt slik som et mobilabonnement. I dag går det trådløst over luften i motsetning til i gamle dager hvor man måtte ha kabel eller antenne.

Alle disse såkalt nødvendige tjenestene drar fellesutgiftene kraftig opp. Det må da være frivillig om man vil lade bilen på bensinstasjonen rett over gaten eller på jobb, og ikke tvinges til indirekte betale for dette hjemme.

Merkelig at internett og TV skal dras inn i en tråd om lading av elbiler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...