Gå til innhold

Hvor "farlig" er bruk av nødlader ved hjemme-ladning ?


Anbefalte innlegg

Vi er på vei mot både ny elbil og ny garasje...men det er relativt enklere å anskaffe ny bil enn å bygge ny garasje :)

I praksis betyr det at vi kommer til å ha elbil ca 3-4 måneder før garasjen er ferdig. 

Det virker litt dumt å skulle bekoste montering av en skikkelig elbillader for disse få månedene og så betale på nytt for å få den flyttet inn i ny garasje. 

Vår plan er derfor å bruke en blanding av nødlader (via eget 16A strømuttak/egen sikring) og hurtiglading ved behov. 
MEN, spørsmålet er hvor "LIVSFARLIG" denne strategien er mtp bruk i 3-4 måneder?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Folk har brukt dette i flere år nå daglig. Jeg spurte en elektriker venn om det var vits for meg å sette opp ladeboks uten å legge ny kurs, han sa det var helt bortkastet. 

Det du dog burde være obs på er hva som kan skje mtp. forsikring om du lader på stikk. Det vil fungere dårlig å si at du bare gjør det unntaksvis om du eier elbil uten ladeboks. Reduser antall ampere om bilen støtter det og ikke legg brannfarlig materiale ved ladekabelen. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Svein M skrev (5 minutter siden):

Det er støpselet som er svakheten. Det har vel vist seg at det går bra med 10 ampere så lenge det ikke er strekkrefter fra ledningen.

Med "strekkrefter" mener du fysiske krefter i ledningen, f.eks. at den henger løst fra taket, uten en strekkavlaster?

Lenke til kommentar
Hobby2000 skrev (14 minutter siden):

Med "strekkrefter" mener du fysiske krefter i ledningen, f.eks. at den henger løst fra taket, uten en strekkavlaster?

Ja det er hvis det er litt vekt som drar i ledningen, spesielt om det er vekten av en ladekladd eller lang ledning.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Lader du med maks 10A, sørger for at "nødladeren" har nødvendig jordfeilvern (AC+DC), ikke lar den henge i støpselet og har noenlunde moderne elektrisk opplegg så er det ekstremt liten sjanse for at noe skal gå galt.

Har du et eldre hus hvor kursen går via en haug med takbokser og andre koblingsbokser ville jeg unngått å bruke den til lading over lengre tid.

Du bør også unngå å ha noe koblet i mellom laderen og veggen som f.eks. tidsur.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

De kaller det "nødlader" for at du ikke skal bruke det, men sannheten er at mange har ladet på den måten dagelig i årevis, og det har aldri blitt rapportert en brann som følge. Sjansen er nok mer teoretisk enn reell. Gitt at det er snakk om en helt vanlig 10A lader riktignok.

Endret av likferd
  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, likferd said:

De kaller det "nødlader" for at du ikke skal bruke det, men sannheten er at mange har ladet på den måten dagelig i årevis, og det har aldri blitt rapportert en brann som følge. Sjansen er nok mer teoretisk enn reell. Gitt at det er snakk om en helt vanlig 10A lader riktignok.

Det har vært én brann i Sverige hvor noen koblet en via et tidsur fra Clas. Og de drar frem det ene tilfellet hver gang de prater om hvor farlig det er å lade fra shuco.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvor farlig er alt annet du har hjemme som også ligger rundt 2 kW? Stoler du på ovnene dine som er 3600 W så er det ikke store grunnen til å være redd for en 2150 W lader. Du lever i en verden av likerettere, det er ingen grunn til å tro at likeretter ment for å lade en elbil/hybrid på usle 2000 W skal være farligere enn alt annet du har hjemme.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg ville gjort som jeg selv har gjort.

Gå over og sjekk alle koblingsbokser på kursen du skal lade på at det ikke er noe løst, og at det ikke er noe varmgang med varmekamera.

bytt ut schuko stikket til cee kontakt dersom laderen din støtter det.

Jeg lader på 16A på 16A kurs med Tesla sin UMC. 
Skal sies at det er i frittstående garasje, ingen koblingsbokser på kursen utenom i garasjen.

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar

Har sett resultat av smeltet koblingsboks, trolig pga lading via stikkontakt. Eldre anlegg, mange koblingsbokser. Ingen større skade oppstod pga sikring løste heldigvis ut.

Selve stikkontakten hadde ingen skade.

Bruk av en forholdsvis ny utendørs kontakt fremført som en hel kabel vil være tryggere enn en som har mange skjøter. Jordfeilautomat som fungerer hjelper også på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Thunderhead skrev (På 18.6.2024 den 3:01 PM):

...og før elbil ble vanlig, har mange brukt motor og kupevarmer som samlet gjerne dro 10-12 A tilkoblet vanlig stikkontakt siden 70-tallet.

Motorvarmar er vel kanskje 500-600W. Kupevarmaren var ofte rundt 1200-1400W.
Dette står heller ikkje på i mange timar. I veldig kaldt ver så er det snakk om ein time kanskje. Ved rundt -10C så er det snakk om maks 30 minutt.

Er forskjell på 2kW i opp til ein time i kaldt ver og 2kW i mange timar.  Kan jo vere snakk om over 12 timar om ein ikkje brukar bilen på kvelden og skal ha den kl. 8 dagen etter. Justere ned til 5-6A i bilen er nok ikkje dumt for å hindre varmgang. Ein del slike ladekladdar har også justering for dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 18.6.2024 at 8:43 AM, Svein M said:

Det er støpselet (Schuko) som er svakheten. Det har vel vist seg at det går bra med 10 ampere så lenge det ikke er strekkrefter fra ledningen.

Nei, det er ikke bare støpselet. Det kan også være koblinger på veien som ikker så god som de burde være i en del tilfelller. Så er kan man da si at det trolig er tryggere hvis støpselet er på et strekk hvor strekket ikke er en kjede av flere koblinger/kontakter i kjede.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
56 minutes ago, Gazer75 said:

Justere ned til 5-6A i bilen er nok ikkje dumt for å hindre varmgang. Ein del slike ladekladdar har også justering for dette.

Helt klart et en god mitigering hvis man skal lade via nødlader. En del av laderne som har blitt levert de siste årene sammen med noen biler, har 8A som maks.

Om ikke innstillingen kan gjøre så selve nødladeren, kan man stille maks ladeeffekt på en del biler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Gazer75 said:

Motorvarmar er vel kanskje 500-600W. Kupevarmaren var ofte rundt 1200-1400W.
Dette står heller ikkje på i mange timar. I veldig kaldt ver så er det snakk om ein time kanskje. Ved rundt -10C så er det snakk om maks 30 minutt.

Det er neste så jeg får inntrykk av du lite erfaring med bruk av motor- og kupevarmer? En halv time ved -10 hjelper ingenting, 2-3 timer er minimum når det er kaldt, gjerne mere. For min egen del, og mange andre, ble det satt på kvelden før hvis bilen skulle være varm neste morgen. Og på jobb ble den plugget i ved ankomst og stod tilkoblet hele dagen til vi skulle hjem. Det siste er/var kanskje ikke vanlig alle steder, men at motor- og kupevarmer stod tilkoblet over natta var veldig vanlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...