Gå til innhold

Sprekk i skjerm


Anbefalte innlegg

Har en 34" buet Acer Predator-skjerm som fikk seg en kakk her forleden. Det ble en ca 4 cm lang sprekk i skjermen, selvsagt midt i synsfeltet. J*vlig irriterende, men skjermen fungerer ellers helt fint. Det ser ut for meg som at det ligger en "plastplate" foran selve "LCD-skjermen", og at det er denne som har fått en sprekk. Noen som vet om denne plata evt kan byttes ut, og om det kan gjøres til en overkommelig pris? Eller må jeg bare leve med dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror det finnes en type "reparasjons-lim" du kan ha i sprekken som optisk gjør sprekken mer eller mindre usynlig i henhold til reklamen.

Realistisk sett blir det vel litt bedre, men jeg har mine tvil om dette er noe som magisk tar bort hele sprekken, mest sannsynlig fordi stoffet du har på ikke dekker hele sprekken i dybden slik at optisk refraksjon blir helt lik som før sprekken.

https://www.autoguide.com/10-best-windshield-repair-kits

Lenke til kommentar

Gitt sprekken han omtaler så tenker jeg at det også kan være glass og at det hadde et potensial til å fungere. Fant ikke noe produkt som var mer rettet mot mindre skjermer. Demo av produktet jeg omtalte var avhengig av å være under UV-lys for aktivering. Les alltid instruksjonene godt og følg dem hvis du vil prøve dette.

Lenke til kommentar

Temmelig sikker på at det er plast. Glass har stort sett ikke blitt brukt på PC-skjermer siden CRT og plasma-skjermer.

Vaselin er en klassisk midlertidig løsning. Hvis ikke ripa/sprekken er for dyp kan den også muligens pusses ned med en bit papp. Har gjort dette på et par skjermer tidligere.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Takk for tips og råd!

Jeg tviler litt på at dette er glass, det har ihvertfall en forholdsvis "plasticy" feeling. Vet ikke om jeg tør å prøve meg med noe fancy stuff som skal "smøres" på, jeg klarer typisk å "pølse til" slike ting og gjøre det verre 😄 Ikke har jeg UV-lys heller.

Innboforsikringen var et godt tips, men der er det egenandel på 4000. En brukt skjerm av denne typen koster 3-4000. Jeg kjøpte også min skjerm brukt, og den er vel såpass gammel at det ikke er mange kronene jeg ville fått dekket uansett.

Har lagt ved et par bilder av skaden. Det er ingen "grop" i overflaten, det er bare sprekk innover i plasten/glasset. Skjermen som sådan virker ikke for å være ødelagt, ser ikke ut til å være døde pixels eller "forstyrret" skjermbilde.

Skjerm1.jpg

Skjerm2.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...