Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Til dere som legger dere tidlig: Hvordan få nok søvn?


Anbefalte innlegg

Når jeg legger meg kl 2 på natta kan jeg sove 6t og føle meg relativt utvilt. Jeg får samme effekt fra 12 til 7. Men legger jeg meg kl 21 sovner jeg ikke før kl 22, våkner kl 3 om natta ufrivillig, bruker to timer på å sovne igjen og sover deretter to timer til. Da føler jeg meg totalt utslitt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da får du nok søvn antageligvis - enkelt og greit ;) Alle er forskjellige, noen trenger mye, noen trenger lite selv om 7-9 timer er "normalen". Dette varierer også med alder og helsetilstand ellers.

Det finnes også noen teorier om at man tidligere sov først nå noen timer, deretter var oppe et par timer og så sov igjen. 

I tillegg er det verdt å nevne at hver søvnsyklus er normalt ca 90 minutter, noe som betyr at du kan føle deg rimelig sliten om du blir vekket i feil del av syklusen selv om du har totalt sett sovet lenger.

Lenke til kommentar

Å endre søvnmønster kan ta tid. Og overgangen kan virke verre enn når det har stabilisert seg. Jeg er naturlig B-menneske, men kan venne meg til andre søvnmønstre også med litt arbeid.

Det viktigste for god søvn merker jeg er å være konsekvent. Det er viktigere å legge seg til fast tid enn det er hvilken tid.

Lenke til kommentar
majer skrev (2 timer siden):

Når jeg legger meg kl 2 på natta kan jeg sove 6t og føle meg relativt utvilt. Jeg får samme effekt fra 12 til 7. Men legger jeg meg kl 21 sovner jeg ikke før kl 22, våkner kl 3 om natta ufrivillig, bruker to timer på å sovne igjen og sover deretter to timer til. Da føler jeg meg totalt utslitt

Samme greia her. Legger meg vanligvis mellom kl.1 og 2 på natta. Våkner av meg selv ca kl.6. I uken ved arbeid eller fritid/ferie/helg. Uansett.

Jeg blir derimot forbasket trøtt midt på dag/ettermiddag. Da tar jeg igjen litt ekstra søvn der. Dette har jeg kunnet gjøre nesten siden tenårene fordi jeg har hatt muligheten. Dessuten føler jeg dette som optimalt for meg. Tror jeg ville fått problemer med å komme meg ut av denne rytmen hvis jeg måtte.

Søvnforskere er uenige. Noen har nærmest stoppeklokke, at du skal finne ut eksakt søvnbehov for deg, 8,33 eller hva det måtte være.. Andre går for "sov når du er trøtt." For de som har muligheten.

Noen synes jeg er en forbasket latpeis som har det slik. Pissprat, jeg parerer med at jeg har et typisk syd-europeisk søvnmønster og at jeg sover til sammen langt mindre enn gjennomsnittet med mitt mønster. 6-7 timer.

Lenke til kommentar

Forskning sier at under 6 timer har negative konsekvenser uavhengig av individuellt søvnbehov. Jeg har ikke nubbesjangs å komme opp i 6 timer søvn, har 4-5timer på en "god" natt, aldri sammenhengende men til sammen. Det er meget frustrerende og blir veldig misunnelig på de som får over 6 timer søvn i døgnet.

Lenke til kommentar

Min bror legger seg som regel kl 0130. Men han står fast opp 0930. Uansett når han legger seg. Står alltid opp til samme tid. 

Eg står som regel opp alt ifra 0500 til 0610 i ukedagene. I helgene varierer det. Men som regel i sju-åtte tiden. Har som mål å legge meg til samme tid hver kveld. Ivertfall i ukedagene. Og heller strekke det litt lengre i helgene.

Men er ikkje lett. Som regel er ein trøtt om kvelden. Men man skal absolutt nedt se litt mere på den serien ein følger med på. Og så sovner man litt på sofaen. Så er det å legge seg. Og da er ein så dum at ein kikker på tlf. Og våkner litt til. Ond syklus.

Endret av Foslo84
Lenke til kommentar

TL;DR:
Ikke spis noe 3 timer før du skal legge deg, gjør noe lett fysisk 2 timer før leggetid, ingen bruk av skjerm 1 time før du legger deg til å sove, og prøv å les en bok på sengen.

Det finnes A og B mennesker...og så er det meg, som er C-

Søvn er komplisert. Folk er forskjellig, og det er mange faktorer som spiller inn. Alt i fra stress på jobb / hverdagen, situasjonen hjemme, spisevaner, skjermbruk, generell fysisk og psykisk tilstand, kvaliteten på seng / dyne / pute, luftkvaliteten på soverommet (hadde nylig en total gjennomgang av mitt eget soverom - så ikke fargen på gulvet når jeg flyttet på klesskapet for bare støv), eksterne faktorer som støy utendørs osv. Selv fargen på sengetøyet har en underbevisst påvirkning av oss (personlig foretrekker jeg lys gult, blått eller grønt sengetøy).

Jeg venner meg aldri til å stå opp tidlig, uansett hvor mange år jeg nå har stått opp fast hver morgen klokken 05:45.
For min del så kommer det an på hvor fysisk og psykisk aktiv jeg har vært i løpet av en arbeidsdag (mye fysisk bæring eller mye tenking - jobber på en IT-avdeling med mye både logistikk og samlebåndsoppsett og registering av brukermaskiner).

Har det vært mye aktivitet, og jeg kjenner meg sliten, så legger jeg meg gjerne rundt kl. 21. Men jeg ligger alltid å leser i en bok på sengen for å slappe av, gjerne rundt 1 time, så jeg legger meg til å sove oftest rundt kl. 22. Og jeg sover stort sett i ganske nøyaktig 8 timer.

Trikset for min del har vært å gå vekk fra PC/skjermbruk minst 1 time før jeg skal sove (derav boklesingen) så hjernen er ferdig med å behandle alle inntrykkene den mottok ved siste skjermbruk når jeg skal sove.

Videre drikker jeg aldri kaffe (har ennå ikke smakt det etter 40 år), eller spiser noe senest 3 timer før leggetid (og isåfall bare litt, hvis jeg er sulten). Og hver gang jeg har i meg for mye sukker (min store synd er brusen Urge, som det er koffein i), så blir jeg bare liggende våken og angre på det til godt over midnatt - og så angre videre etter en dårlig natts søvn når vekkerklokken ringer.

Hvis du legger deg å leser på sengen, så finner du også ut om sengen er behagelig. Hvis du føler at du må skifte stilling ofte når du bare ligger å leser, så er det verdt å se på om noe burde gjøres med sengen, for da er noe galt med den. Du sover dårligere hvis du ofte må skifte stilling om natten, enten du merker at du flytter på deg eller ikke. Selv har jeg måtte "jekke" opp madrassen på midten med en hagepute for å holde den rettere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...