Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

En sjeldent gang når jeg slår på maskinen, så slår den seg plutselig av etter noen sekunder.

Anbefalte innlegg

Det skjer ikke ofte, men kanskje én gang hver andre måned. Det som skjer er at jeg slår på PC-en, men etter noen sekunder slår den seg av. Det som skjer da er at jeg må ta strømmen på PSU, for deretter å tilbakestille alt i BIOS. Først da vil den boote tilbake til Windows når jeg slår den på igjen. Det er snakk om et Asus Prime X670-E hovedkort og 7800X3D.

Det skjer som sagt sjeldent, men noe forslag hva det kan være som foresaker problemet når det skjer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
7 hours ago, SilverShaded said:

Kan høres ut som et PSU-problem. Hvilket GPU og PSU merke og modell har du, og hva slags kjøling ?

BIOS har vært oppdatert til ny versjon ved flere anledninger. GPU har vært skiftet fordi jeg ville ha et bedre kort. Tror ikke det er noe i veien med kjølingen, da problemet kun oppstår når jeg slår på PC-en mens den er kald. 

Har en 1000W Platinum-sertifisert PSU fra Corsair. 

Må begynne å tro at problemet er med hovedkortet da?

Lenke til kommentar
2 hours ago, Svein M said:

Kan være problem med bios/hovedkort. Har du prøvd å oppdatere bios?

Vil tro det kan være hovedkortet da. Bios er oppdatert. Har prøvd flere versjoner. PSU ble byttet for en stund tilbake fordi PC-en sko seg av under spilling. 

Lenke til kommentar
Windoge skrev (11 minutter siden):

Tror ikke det er noe i veien med kjølingen, da problemet kun oppstår når jeg slår på PC-en mens den er kald.

Det er derfor jeg mistenker PSU. Kjølingen er det jo greit å sjekke med f.eks HWInfo64.

Jeg ville ihvertfall dobbeltsjekket at alle forbindelser mellom PSU og hovedkort/komponenter sitter skikkelig.

Lenke til kommentar
2 hours ago, RRhoads said:

Mistenker hovedkort i og med at du må inn å sette innstillingene på nytt. 

Ja, men problemet kan oppstå uten at jeg endrer noen innstillinger i bios. Egentlig tilbakestiller jeg til de innstillingene jeg i utgangspunktet hadde, noe som er merkelig.

Lenke til kommentar
Windoge skrev (12 minutter siden):

Ja, men problemet kan oppstå uten at jeg endrer noen innstillinger i bios. Egentlig tilbakestiller jeg til de innstillingene jeg i utgangspunktet hadde, noe som er merkelig.

Ok, så innstillingene forandrer ikke seg selv?

Lenke til kommentar

Der er vel noen LED dioder på hovedkort som viser om CPU eller RAM feiler under boot. Jeg har forstått det slik at noen har opplevd problemer med RAM (settinger) på DDR5.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...