Sinitus1990 Skrevet 17. juni Del Skrevet 17. juni Jeg trenger en enkel og billig pc som kun skal brukes til word, Excel, OneNote osv. Er Chromebook god nok til dette formålet? Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 17. juni Del Skrevet 17. juni Det vil fungere, men du er helt avhengig av å ha nett når du bruker den. Ingen wifi, ingen office. Har du et budsjett og en mer presis beskrivelse av formålet så er det flere her som kan hjelpe deg med å velge riktig maskin. Jobbmaskin? Lenke til kommentar
baggiebridges Skrevet 17. juni Del Skrevet 17. juni Tror du nok må laste ned spesifikke Android apper er den greieste løsningen. Her er en liste:(all devices that launched in or after 2019 support Android Apps..... ) https://www.chromium.org/chromium-os/chrome-os-systems-supporting-android-apps/ Da skal vel alt av nye modeller kjøre det som er av Android apper,,, da er kun spørsmålet om det du trenger finnes som Android apper.... Finnes vel også noen nettbaserte løsninger for og kunne bruke diverse programmer, men er usikker på hva som eventuelt er tilgjengelig. La merke til for en tid siden at noen butikker har eldre modeller til salgs uten og oppgi at det ikke akkurat siste modell. Ville ikke kjøpt en av de svakeste modellene til ditt bruk. Hvis du skal kun bruke den på kontor/hjemme ville jeg kanskje heller kjøpt en Chromebox fordi da kan du eventuelt oppgradere Cpu og Ram etter hvert om behovet skulle tilsi det. Samme type Ram og Cpu som brukes i stasjonær pc, så det er enkelt og bytte. Velger du Chromebox ville jeg kjøpt et dedikert tastatur til denne, som har flere spesifikke snarveier for Chromebox på enkelt taster. Lenke til kommentar
Trulss Skrevet 17. juni Del Skrevet 17. juni Sinitus1990 skrev (1 time siden): Jeg trenger en enkel og billig pc som kun skal brukes til word, Excel, OneNote osv. Er Chromebook god nok til dette formålet? Den vil fungere til akkurat dette. Men skal du koble til en printer, en mobiltelefon, sjekke dataforbruk, kamera osv. kan du møte motstand. Jeg ville heller vurdert ett nettbrett med et løst universalt tastatur da dette er mye mer brukervennlig og kan brukes som nettbrett i tillegg. 1 Lenke til kommentar
Sinitus1990 Skrevet 17. juni Forfatter Del Skrevet 17. juni Maskinen skal brukes til notater og redigering av dokumenter, ikke jobb. Den må kunne kobles til en printer. Er det muligens bedre å gå for en enkel PC? Lenke til kommentar
vidor Skrevet 17. juni Del Skrevet 17. juni Chromebook er av mange kategorisert som veldig seige/trege maskiner. Til en pris på 3000 - 4000 Kr synes jeg ikke det er verdt det. Jeg ville heller kjøpt en grei laptop på finn.no med en i3/i5 prosessor og 16 GB RAM. https://www.finn.no/bap/forsale/search.html?price_from=3000&price_to=4000&q=laptop&sort=PRICE_ASC 1 Lenke til kommentar
flamethower1234 Skrevet 17. juni Del Skrevet 17. juni Hold deg langt unna Chromebooker. Bare søppel 1 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 17. juni Del Skrevet 17. juni (endret) Chromebooks med 8GB RAM som koster under 4000 har gjerne Celeron eller en annen svak prosessor. En kan like gjerne kjøpe en Windows laptop med minst 8GB RAM til ca 4000 og oppover. CPU kan f.eks være Intel i3. edit: Elkjøp har f.eks denne til kr 4444: Samsung Galaxy Book3 15,6" bærbar PC i3/8/256 Endret 18. juni av Svein M 1 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 17. juni Del Skrevet 17. juni 1 hour ago, Trulss said: Den vil fungere til akkurat dette. Men skal du koble til en printer, en mobiltelefon, sjekke dataforbruk, kamera osv. kan du møte motstand. Jeg ville heller vurdert ett nettbrett med et løst universalt tastatur da dette er mye mer brukervennlig og kan brukes som nettbrett i tillegg. Har et ganske stort utvalg av PC'er, Chroombooks og nettbrett og har et syn på saken. Skal man ha noen stor glede av Chromebook så må den være tilkoblet Internett, skal man ha noen større nytte av den, mens PC kan klare seg greit eller noe bedre uten Internett. Det finnes forskjellige utgaver av Chromebook, både med veldig dårlige spesifikasjoner og gode spesifikasjoner. De dårligste og billigste har ofte dårlige skjermer, og så er de trege, men det gjelder jo også for PC'er. Man kan ikke bruke Microsoft Office i nedlastet lokal variant på Chromebook, men man kan bruke både Google og Microsoft sin online variant, dvs den som kjører via Internett. Vil si at de beste Croomebookene som jeg har har meget bra ytelse og ogå meget bra skjermer, mens de dårligste er litt slappe, og de har litt dårlige skjermer. Til kontorarbeid så er Chromebook mye bedre enn nettbrett med tastatur. Chromebook og PC mangler vanligvis innebygd GPS og dersom godt fungerende karttjenester med angivelse av posisjon, som man trenger, da er det nettbrett som gjelder. Bruker ikke Cromebook så mye selv, men her gitt en til min datter. Hun er veldig godt fornøyd, og har Chromebooken som sin favoritt over PC og nettbrett. Er faktisk usikker på hvor god Chromebooken er til utprinting. Ville tro at den fungerer til det også, men har så langt latt utprintingen skje via en PC. Lenke til kommentar
Bing123 Skrevet 17. juni Del Skrevet 17. juni (endret) Chromebook fungerer uten internett med Google sin Office Suite hvis man har skrudd på offline mode (må skrus på når man er online for å synce til lokal disk) Ellers er Chrome OS et operativsystem som flyter bedre enn Windows på svak maskinvare. Den funker også uten problemer på nyere printere som er på WiFi. Endret 17. juni av Bing123 1 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 18. juni Del Skrevet 18. juni (endret) Jeg brukte prisjakt for å søke etter en rimelig Chromebook med minst 8GB RAM og 128GB lagring. Fant denne som har en grei CPU (Intel N200). Kr 4490 Lenovo IdeaPad 3 Chromebook 83BN0006MX 14" 8GB RAM 128GB eMMC Intel N200, https://www.prisjakt.no/product.php?p=12502293 Om en skal ha en rimeligere enn dette så kan en finne en med Celeron N5100 (eller MediaTek Kompanio 520) til ca kr 4000. Om en vil ha en kraftigere og dyrere maskin så har en f.eks denne til kr 5790: Acer Chromebook Plus CB514 NX.KUZED.002 14" i3-N305 8GB RAM 256GB SSD, https://www.prisjakt.no/product.php?p=13585311 Så en kan finne en litt rimeligere Chromebook enn Windows maskin, men de har da også svakere CPU og ofte mindre lagring. For mer tilsvarende maskiner blir også pris mer lik. Endret 24. juni av Svein M Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 18. juni Del Skrevet 18. juni (endret) For å ha MS Office installert på maskinen må en ha Windows (eller Mac). Men en kan bruke App eller web versjon av MS Office eller lignende system fra Google. Så det er mulig å editere slike dokumenter, men det er ikke helt det samme som å ha Office installert. Endret 18. juni av Svein M Lenke til kommentar
baggiebridges Skrevet 18. juni Del Skrevet 18. juni Printer er ikke "problem" med Chromebook, må bare finne printer som er kompatibel: https://support.google.com/chromebook/answer/12403345?hl=en Finnes også andre en de listet som fungerer, sjekk mot printer fabrikanter og salgs steder for Chromebook. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå