Gå til innhold

Lottogevinst på 1,2 milliarder


Anbefalte innlegg

Hvis så skulle skje at jeg vinner en slik premie, kan min lille lokale sparebank nekte å ta imot en slikt innskudd? Diskusjonen rundt dagens kafébord sier ja, men hvis dette stemmer, med hjemmel i hvilket regelverk??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Banknæringen er jo avhengig av at folk setter inn penger for at de kan låne ut penger.

Selv om din lille sparebank ikke skulle ønske å ta imot pengene dine er det nok av andre større banker som er villig til det så lenge de vet opphavet til pengene.

 

Lenke til kommentar
BIGG skrev (5 timer siden):

Hvis så skulle skje at jeg vinner en slik premie, kan min lille lokale sparebank nekte å ta imot en slikt innskudd? Diskusjonen rundt dagens kafébord sier ja, men hvis dette stemmer, med hjemmel i hvilket regelverk??

Nei. 

De kan stort sett ikke det — med mindre de har en svært god grunn.

Er du misfornøyd med avslaget, og grunnen de gir, kan du alltids bruke noen tusenlapper på advokat, og få overprøvd avslaget i retten! 😉

Sitat

Finansavtaleloven § 4-1 begrenser bankers adgang til å avvise kunder. Første ledd slår fast at en bank «kan ikke uten saklig grunn avslå å ta imot innskudd eller utføre betalingstjenester på vanlige vilkår». Finansavtaleloven § 4-43 regulerer adgangen til oppsigelse. Første ledd krever også her «saklig grunn».

 

Lenke til kommentar
9 hours ago, vidor said:

Banknæringen er jo avhengig av at folk setter inn penger for at de kan låne ut penger.

Nei de er vel ikke det lenger?

Når man tar opp boliglån så trykkes det i prinsippet penger er sånn jeg har skjønt det?

Endret av bzzlink
  • Liker 1
Lenke til kommentar
BIGG skrev (På 17.6.2024 den 7:55 PM):

Hvis så skulle skje at jeg vinner en slik premie, kan min lille lokale sparebank nekte å ta imot en slikt innskudd? Diskusjonen rundt dagens kafébord sier ja, men hvis dette stemmer, med hjemmel i hvilket regelverk??

Blir litt på siden av det du spør om, men ser ikke helt hvorfor en sparebank ikke skulle ta i mot et slikt innskudd. Hvis de ikke har lånekunder selv, kan de uansett plassere pengene i en større bank.

En annen ting er om det er lurt å plassere slike summer i en enkelt bank, og da tenker jeg ut over at man i realiteten taper penger ved å ha dem i bank i stedet for i mer lønnsomme markeder, da man kun er forsikret opp til et relativt begrenset beløp hvis banken går konkurs (2 millioner per innskyter per bank).

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (23 minutter siden):

Slike gevinster vil vanligvis ikke bli betalt ut i en pott uansett.

Ser for meg at tar noen ekstra sjekk av kontonummer før man eventuelt overfører hele summen til en annen bank😅 Regner og med at det kanskje kreves et par ekstra godkjenninger med BankID og helst ha snakket med banken og avklart det på forhånd. Norsk Tipping har jo god erfaring med overføring av store summer og kontakter nok banken på forhånd når overføringen skal skje. Om banken driver med utlån så har de nå plutselig ganske mye grunnkapital.  

Lenke til kommentar

De fleste mindre banker har gjerne i vedtektene sine at en kunde/segment etc ikke skal overstige xx% av totale volumet til banken innenfor dette segmentet. 

Dette er fordi at banken ikke skal gjøre seg avhengig av at hele korthus faller sammen hvis en kunde/segment forsvinner.

Mtp hvor ivrig finanstilsynet er i sine tilsyn å påpeke "skjev" risiko mot et segment, så vil jeg tro at dette er innenfor saklig grunn. Altså at kunden rett og slett blir for stor.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...