Gå til innhold

Brukte nettopp 20k på custom tailored suits i Thailand..


Anbefalte innlegg

4 minutes ago, Gouldfan said:

Gå inn i en Taxi jeep og ende opp med å kjøpe en ukjent dress til 20000? Er det noe værre enn å ta en tatovering??

Mener jeg har nevnt at man nok kan ha uflaks, men det er da unntaket snarere enn regelen. Det er minst to ting man ikke bør gjøre i fylla i thailand, og det er å ta en tatoering og å bestille tre dresser. 

Endret av ps5
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Si i Oslo da, du går inn i en pakistansk Taxi, la oss kalle ham Ali... Han har en onkel som heter Omar og han er skredder og kan ordne en kashmir dress til 20000kr.

Du ville ikke tatt den dealen?

Ikke gjør i utgangspunktet i utlandet det du ikke ville gjort i Norge eller Europa....

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Just now, Gouldfan said:

Si i Oslo da, du går inn i en pakistansk Taxi,la os kalle ham Ali... Han har en onkel som heter Omar og han er skredder og kan ordne en kashmir dress til 20000kr.

Du ville ikke tatt den dealen?

Ikke gjør i utgangspunktet i utlandet det du ikke ville gjort i Norge eller Europa....

Jeg har faktisk gått på denne smellen en gang i Egypt. Kostet meg vel 100 kr for verdiløs olje. Men jeg lærte av denne opplevelsen.  (og fikk en kopp te så ikke helt bortkastet).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (2 timer siden):

Regner med du har kvittering på kjøpet... og du sier du ennå er på ferie der.
Ta deg en runde rundt i nærmiljøet, besøk gjerne politistasjonen og forklar situasjonen og si du er redd du har blitt svindlet. At det er kasjmir-ull er nok tvilsomt, men det betyr ikke nødvendigvis at du får plast servert på døra. 

(...)

Du kan jo ringe til forsikringsselskapet ditt også. Kanskje de har noen gode råd. Regner med de har erfaring med den slags. Men jeg hadde nok personlig oppsøkt det lokale politiet. 

Ville du seriøst gått til politiet i Thailand for noe slikt? Inntil dressene ankommer Norge, evt ikke ankommer, har det jo ikke en gang skjedd noe straffbart, verken i Norge og trolig heller ikke i Thailand. Støtter tips om å styre unna politiet i korrupte land hvis man kan.

Hele historien er vel en bekreftelse av stereotypier av naive og lettlurte nordmenn. Kan være man får helt greie dresser tilsendt, men det er vel oppskriften på hvordan man ikke handler dress. Nå bruker ikke jeg dress til daglig i jobben, men er vel også de færreste som trenger tre skreddersydde dresser hengende. Hadde jeg hatt 20 000 å bruke på dress, hadde jeg heller kjøpt en-to kvalitetsdresser i Norge. Har ikke sjekket priser nylig, men man får vel et par Hugo boss-dresser eller en Armani til den prisen.

Hvis det er ren scam, kan jo selvsagt trådstarter forsøke seg mot kredittkortselskapet, men er ellers bare å lære. Kjenner ikke thailandske lover, men angreretten ikke er vel neppe implementert der. Også i Norge er det vanskelig å angre på custom-made bestillinger.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Cascada81 skrev (4 minutter siden):

Ville du seriøst gått til politiet i Thailand for noe slikt? Inntil dressene ankommer Norge, evt ikke ankommer, har det jo ikke en gang skjedd noe straffbart, verken i Norge og trolig heller ikke i Thailand. Støtter tips om å styre unna politiet i korrupte land hvis man kan.

Hele historien er vel en bekreftelse av stereotypier av naive og lettlurte nordmenn. Kan være man får helt greie dresser tilsendt, men det er vel oppskriften på hvordan man ikke handler dress. Nå bruker ikke jeg dress til daglig i jobben, men er vel også de færreste som trenger tre skreddersydde dresser hengende. Hadde jeg hatt 20 000 å bruke på dress, hadde jeg heller kjøpt en-to kvalitetsdresser i Norge. Har ikke sjekket priser nylig, men man får vel et par Hugo boss-dresser eller en Armani til den prisen.

Hvis det er ren scam, kan jo selvsagt trådstarter forsøke seg mot kredittkortselskapet, men er ellers bare å lære. Kjenner ikke thailandske lover, men angreretten ikke er vel neppe implementert der. Også i Norge er det vanskelig å angre på custom-made bestillinger.

Vel, jeg har nok undervurdert kulturen for politiet i Thailand. Men i mange anstendige land, så kan man også få noen gode råd og hjelp på veien, når det gjelder mylderet av turistfeller og ymse. Det er ikke uten grunn de har turistpoliti som fungerer mer som "praktiske hjelpere". Politiet gjør veldig mye mer enn bare å arrestere skurker og jobbe med krimsaker. Så jeg tenkte det er en etat/byrå man kunne rådført seg med - først å fremst. Er fult klar over at det er ingen kriminalsak dette her.

Jeg tror også at TS får dressene sine..... 

Så ser jeg at mange tilnærmet håner TS her. 

Husk at dette er profesjonelle "selgere", som virkelig kan det de driver med. Og når man jobber sammen i en gruppe, med felles agenda... Og de virkelig vet hvordan man skal overtale/selge/lure - kall det hva du vil. Er nok en naiv og litt "enkel" nordmenn (som de fleste av oss i bunn å grunn er), noe de kan "håndtere". Det er ofte slik at når man gir lillefingeren og blir dratt inn i dette sirkuset, så er det meste allerede gjort. Jeg tror spesielt for nordmenn så er det vanskelig å avvise, når man først "er inne". Men nok om det...

Jeg reagerer vel mest på prisen. Syns 20k er latterlig mye. Men det er jo ikke ulovlig å ta seg godt betalt.

Personlig tror jeg TS får noen helt greie dresser, og ikke noe særlig mer enn det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Milhouse85 said:


Jeg reagerer vel mest på prisen. Syns 20k er latterlig mye. Men det er jo ikke ulovlig å ta seg godt betalt.

Personlig tror jeg TS får noen helt greie dresser, og ikke noe særlig mer enn det.

20k var mye for 20+ "deler" og her kunne TS prutet ganske kraftig. Imidlertid er prisen nå i stor grad påvirket av at kronen er katastrofalt svak og baht følger dollar ganske deterministisk. Dette hadde altså vært bortimot halv pris for noen år siden. Men anbefaling til andre er å ikke gjøre en så stor handel første gang man møter en skredder. Og bruk gjerne personlige referanser / ikke handle første dag på nytt sted.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Gouldfan skrev (1 time siden):

Si i Oslo da, du går inn i en pakistansk Taxi, la oss kalle ham Ali... Han har en onkel som heter Omar og han er skredder og kan ordne en kashmir dress til 20000kr.

Du ville ikke tatt den dealen?

Ikke gjør i utgangspunktet i utlandet det du ikke ville gjort i Norge eller Europa....

Helt enig, var en ekstremt dum handling å ikke gjøre mer research i forkant og la seg rive med i øyeblikket. Selgerene var ekstremt overtalende og betryggende under hele kjøpsprosessen, og alt som som ble fortalt av de som var med på svindelen og ledet opp til det hele stemte bra når man kom til stedet som ga en falsk følelse av legitimitet. Stoffet som ble presentert virket også som veldig god kvalitet. Uten at jeg er noe tekstilekspert så kan jeg si at det føltes og så vesentlig bedre ut enn det man får på Dressmann.
 

Det er stort sofistikert nettverk av folk som driver med denne typen svindel, og dette har visst foregått i mange tiår. 
 

Jeg fant denne artikkelen fra år 2009 som beskriver ganske nøyaktig hele prosessen, med noen ekstra detaljer og endrede historier rettet mot mitt spesifikke scenario for å gjøre det mer troverdig:

https://freddebostrom.wordpress.com/2009/12/20/the-tailor-scam-in-bangkok/

 

Jeg har snakket med en annen som også har blitt svindlet på samme måten, Og han viste meg business kortet på en av disse bedriftene. Det er en annen skredder på en helt annen lokasjon som har omtrent identisk business kort, bare med sitt eget navn på, så det er åpenbart et større organisert nettverk her.  
 

samme person som har pratet med fortalte meg dette:

 

100 % at politiet er med på det, det blir enda sprøere fordi, la oss si at du hadde ringt politiet, vil det faktiske politiet ikke dukke opp. De har noe som heter 'turistpolitiet' som vil komme i stedet for å gi deg og svindlerne en liten irettesettelse, om i det hele tatt det. Ingenting vil endre seg fordi turistpolitiet bare er en gjeng ubrukelige folk som eksisterer fordi det ekte politiet ikke vil bry seg med turister.

 

da svarte jeg: 

Wow, vi er der ja. Har du hørt noen historier om folk som blir dratt til et bakrom og utpresset eller truet på grunn av dette? Jeg vet ikke hva disse menneskene er i stand til. Jeg føler at jeg ikke bør kalle det en svindel rett i ansiktet deres og være så respektfull som mulig. Det er kanskje heller ikke den beste ideen å true med å starte en chargeback dispute på mitt mastercard hvis materialet på prøvingen i morgen ikke er det samme, siden de vil bli veldig sinte, og hvem vet hva de vil gjøre. Det var i et lite trafikkert distrikt, så ingen ville se om de bestemte seg for å angripe meg, det er 4-5 voksne menn der. Kanskje de har noen falske 'prøvedresser' liggende der med god kvalitet som man får under ‘fittingprosessen’, men det du får faktisk er en annen dress som er laget av et helt annet stoff. Kan også nevne at jeg ble tilbudt å hente dressene hos de, grunnet til at jeg ønsket det sendt var pga plassmangel i sekk, men jeg får kanskje akkurat plass..

Kanskje jeg kan si noe som 'hei, jeg har gjort litt research etter at jeg kjøpte dressen og jeg vet at det er et vanlig opplegg med mange skreddersydde butikker, der folk blir lovet dresser med stoff av høy kvalitet, men ender opp med å få dresser av mye dårligere kvalitet laget av polyester. Hvordan kan jeg være sikker på at jeg får materialet og kvaliteten jeg ble lovet? Og så be dem skrive ned materialet som brukes på en kjøpskvittering eller noe. Hvis de nekter og det tydelig er en svindel, kanskje jeg kan be om 50 % av pengene tilbake, og så er vi ferdige med det. Hvis det faktisk er slik at jeg betalte 2-3 ganger mer enn produksjonskostnaden, så tjener de fortsatt penger selv om de gir meg 50 % tilbake.. Jeg reiser alene, så er klart utsatt dersom disse folkene skulle bli hissige. Har vurdert å ta opp lydopptak fra telefonen mens den ligger i lomma mi, for så bare spørre bekreftende stoffet dressene skal lages av, bekrefter de da kan jeg kanskje ha nok grunnlag for en dispute chargeback? Igjen, vet ikke hva disse folkene er i stand til, har gitt fra meg navn, telefonnummer, adresse osv ifb med shipping, så er vel trolig at de begynner med trusler om jeg starter en dispute med kredittselskapet.. Sånn sett så håper jeg bare kvaliteten er nogenlunde som forventet slik at jeg kan ta dette som en veldig dyr lærepenge og samtidig få noe ut av tapet. 
 

jeg blir i byen et par uker til, så skal ihvertfall være hard på å få den pent skredderskydd, om det så krever 2-3 fittings. Så kanskje blir dressene ferdig så jeg får tatt de med i sekken før jeg reiser videre. 

Endret av Leidulfen
Lenke til kommentar

Hvis han du snakket med var fra India og hadde over snittet god uttale på engelsk, desto større er sjansen for svindel. De starter alltid likt, spørre hvor du kommer fra, hva du jobber med, reiser du på ferie/business, hva skal du i dag, hvor bor du, hvor lang tid skal du være her etc etc, pluss litt småprat. Det er ekstremt dyktige og hyggelige folk som er eksperter på å lure expats. Mest sannsynlig får du bare en helt vanlig, billig standard dress rett fra bakrommet. Det at de bruker 10-15 dager på å "sy en dress til deg" er bare bullshit. 

Lenke til kommentar
kremt skrev (10 timer siden):

Hvis han du snakket med var fra India og hadde over snittet god uttale på engelsk, desto større er sjansen for svindel. De starter alltid likt, spørre hvor du kommer fra, hva du jobber med, reiser du på ferie/business, hva skal du i dag, hvor bor du, hvor lang tid skal du være her etc etc, pluss litt småprat. Det er ekstremt dyktige og hyggelige folk som er eksperter på å lure expats. Mest sannsynlig får du bare en helt vanlig, billig standard dress rett fra bakrommet. Det at de bruker 10-15 dager på å "sy en dress til deg" er bare bullshit. 

Og hva er bakgrunnen for denne ekspertuttalelsen fra deg? Hva gjør deg kvalifisert til å komme med såpass bastante påstander? 

Dette er vel noe av det mest irriterende jeg vet på nettforum. En ting er å dele sine synspunkter, men da bør man i det minste ha noen holdepunkter for det. Det der er jo bare skremselspropaganda helt uten nytteverdi for TS, og bidrar tvert i mot bare til å gjøre ham enda mer skeptisk. Uten at det hjelper noe som helst. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her snakker vi 19000 kroner for TRE skreddersydde kashmirdresser med vest, TRE skreddersydde skjorte, tre slips og 4 lommetørkler, samt en skreddersydd vinterjakke. Dette er en god pris, men jeg ville nok prøvd alt og tatt det med meg heller enn å få det tilsendt.
Det er mange skreddere i Thailand som sender varer til Europa, så det kan godt hende at dette funker helt greit.

Kjøper selv skreddersydde klær når jeg er i Thailand. Riktignok av en skredder jeg kjenner godt og har brukt i 15 år. Prisene du oppgir er helt innafor, men hvis du må fortolle det når det ankommer så blir det et annet regnestykke. 

Endret av RustneTrompet
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan dele en solskinnshistorie for å vise at man kan få bra resultater med skreddersøm i Asia:

Før jeg giftet meg for ca. 20 år siden, var jeg i Singapore på jobbtur, var der ca. en uke med helg i midten. Fant ut at jeg skulle prøve å få meg en skreddersydd smoking. Snakket med noen av de lokale vi var med, dro til stedet de anbefalte før helgen. Der tok de mål, jeg mener jeg betalte et deposium (husker ikke helt). Så på stoffer og valgte et italiensk ullstoff med silke på slagene. Jeg kom tilbake til fitting etter helgen, og rakk å få med meg smokingen før jeg dro. Betalte ca. 4000 NOK i datidens penger. Har den smokingen fortsatt, og den sitter fortsatt som et skudd. Vet strengt tatt ikke om stoffet faktisk var italiensk ull, men virker å være av god kvalitet og ser flott ut. Er ikke så ofte man bruker smoking, så ville vel ikke vært så mye slitasje uansett, men har holdt seg godt. 

Var ikke noen pushy selgere i butikken, virket veldig proffe og hadde telefonnr, adresse + epost (for 20 år siden) på lapp sydd inn i jakken, så de satset nok på repeat business. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Uansett dette er "bare" 18k. Hvis du har blitt svindlet så bare ta det som en middels dyr lærepenge og vær mer skeptisk neste gang. 

Folk byr jo rett som det er 100k over takst på en leilighet. Eller bruker 100k på en ferie etc.. så ikke tenk på pengene. Det betyr lite i det lange løp.

En generell god regel er at hvis noen aktivt prøver å selge deg noe så bør svaret alltid være nei.

Er det faktisk noe som er bra tilbud så må man som regel aktivt oppsøke det, sitte oppe på natta foran pcen, ligge i sovepose i kø.. etc...

Du får som regel aldri en god deal hvis folk oppsøker deg på gata eller ringer hjem til deg

Endret av ltdata
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Det finnes mange anerkjente og gode skreddere i Thailand. Det er nettopp dette de kriminelle utnytter. Dette var feil måte å gå frem på, og du får ta dette som en dyr lærepenge.

Endret av Kron
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
RustneTrompet skrev (4 timer siden):

Her snakker vi 19000 kroner for TRE skreddersydde kashmirdresser med vest, TRE skreddersydde skjorte, tre slips og 4 lommetørkler, samt en skreddersydd vinterjakke. Dette er en god pris, men jeg ville nok prøvd alt og tatt det med meg heller enn å få det tilsendt.
Det er mange skreddere i Thailand som sender varer til Europa, så det kan godt hende at dette funker helt greit.

Kjøper selv skreddersydde klær når jeg er i Thailand. Riktignok av en skredder jeg kjenner godt og har brukt i 15 år. Prisene du oppgir er helt innafor, men hvis du må fortolle det når det ankommer så blir det et annet regnestykke. 

Var inne på fitting i dag, og stoffet er en blanding mellom kashmirull og silke sa de (ikke rent kashmirull altså som de sa tidligere). Stoffet er det samme som jeg ble forespeilet første gang. Skjortene nevnte de at man må vaske for hånd forøvrig, tegn på dårlig kvalitet? det er åpenbart at target gruppen er naive turister som blir revet med i øyeblikket. De går til ekstreme lengder for å virke overbevisende og troverdige, men igjen, et google søk er alt som skulle til for å unngå dette, så kan ikke skylde på noe annet en renspikket dumhet. Det var 5 turister der som sto å testet dresser når jeg kom inn i dag, fikk lyst til å si at de burde styre unna, men det hadde nok blitt tatt veldig dårlig i mot, spesielt når jeg egentlig ikke har vist tydelig at jeg er misfornøyd tidligere. Var et fluss av ordre klare til utsending på prøverommet. Kanskje jeg faktisk får noen helt greie dresser på slutten av det hele, men betalt alt for mye har jeg nok definitivt gjort.
 

Jeg er enig at det mest sannsynlig er bedre å ta det med i baggasjen selv, enn å få det sendt. Problemet er at jeg har tenkt meg videre til Indonesia. Customs der er vel kjent for å være veldig strenge, vil ikke bli tatt for å smugle tekstiler over grensa der, eller å måtte deklarere det og betale dyre dommer for å ta med varene inn i landet der før jeg drar hjem til Norge igjen. Hva tror du om dette? 
 

 

Endret av Leidulfen
Lenke til kommentar
Leidulfen skrev (56 minutter siden):

Var inne på fitting i dag, og stoffet er en blanding mellom kashmirull og silke sa de (ikke rent kashmirull altså som de sa tidligere). Stoffet er det samme som jeg ble forespeilet første gang. Skjortene nevnte de at man må vaske for hånd forøvrig, tegn på dårlig kvalitet? det er åpenbart at target gruppen er naive turister som blir revet med i øyeblikket. De går til ekstreme lengder for å virke overbevisende og troverdige, men igjen, et google søk er alt som skulle til for å unngå dette, så kan ikke skylde på noe annet en renspikket dumhet. Det var 5 turister der som sto å testet dresser når jeg kom inn i dag, fikk lyst til å si at de burde styre unna, men det hadde nok blitt tatt veldig dårlig i mot, spesielt når jeg egentlig ikke har vist tydelig at jeg er misfornøyd tidligere. Var et fluss av ordre klare til utsending på prøverommet. Kanskje jeg faktisk får noen helt greie dresser på slutten av det hele, men betalt alt for mye har jeg nok definitivt gjort.
 

Jeg er enig at det mest sannsynlig er bedre å ta det med i baggasjen selv, enn å få det sendt. Problemet er at jeg har tenkt meg videre til Indonesia. Customs der er vel kjent for å være veldig strenge, vil ikke bli tatt for å smugle tekstiler over grensa der, eller å måtte deklarere det og betale dyre dommer for å ta med varene inn i landet der før jeg drar hjem til Norge igjen. Hva tror du om dette? 
 

 

Å ha med en dress i baggage er vel ok? Men du kjøpte jo veldig mange klær da...

 

Lenke til kommentar
6 hours ago, Leidulfen said:

stoffet er en blanding mellom kashmirull og silke sa de (ikke rent kashmirull altså som de sa tidligere)

Det er vel ganske vanlig at foret i en dress er laget av silke, selv om resten av stoffet er ull. De driver ikke og blander ullfiber med silkefiber i selve det vevde stoffet. Jeg tror du trygt kan regne med at de delene av dressen som er i ull, er laget av bare ull.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan høres ut som at lite har forandret seg på de siste 30 årene. 

For ca 30 år siden så ønsket jeg å kjøre fra punkt A til punkt B i Bangkok med Tuc-Tuc. Først så diskuterte vi pris, og så sa sjåføren at han gjerne kunne kjører meg gratis, hvis jeg ville være med og besøke en skredder på veien. Jeg opplyste at jeg ikke hadde noen interesse av noen skredder, ogat jeg saketens kunne betale. Sjåføren sto på sitt og insisterte på at det aller viktigste for han var å besøke skredderen. 

Jeg syntes jo at dette var litt snodig, men ble nå på et vis litt nysgjerrig på hvorfor denne skredderen var så viktig, så jeg sa at OK, jeg kan betale, og så kan vi også ta en rask stopp hos skredderen. Dette syntes sjåføren var veldig bra, og så kjørte vi av gårde og stanset så hos en indisk skjedder, som ville selge de nevnte dressene til meg.

Jeg kikket litt og takket for tilbudet, og sa at det kunne være jeg kom tilbake ved en senere anledning.

Så kjørte vi videre til riktig destinasjon, og tuc-tuc sjåføren var veldig glad og fornøyd. Jeg spurte han hvorfor han var glad og førnøyd, for jeg hadde jo ikke kjøpt noe. Kan/kunne snakke litt Thai, og det hjalp litt på praten.

Sjåføren sier så at: Jo, du skjønner at jeg eier ingen tuc-tuc. Den leier jeg for hver dag, og så må jeg betale for drivstoff. Når jeg har betalt dagsleie og drivsttoff så er det ikke så veldig mye igjen til lønn. Jeg har en avtale med skredderfirmaet, at når jeg leverer et avtalt antall turister inn til skredderbutikken, da dekker skredderbutikken alle driftsutgiftene for meg for den dagen, og da går alle de inntektene jeg får inn direkte til meg selv.

Jeg takket for turen og at jeg hadde fått lære noe nytt og at jeg godt kunne forstå at det var litt mer lønnsomt å kjøre tuc-tuc med null i leie og driftsutgifer.

Det er vel ingen ting av dette som er ulovlig, så det vil vel hjelpe lite å gå til politiet og klage på at man selv valgte å kjøpe en liten samling med dresser. At en forholdsvis fattig tuc-tuc sjåfør sper på inntekten sin ved å markedsføre for en skredder, det er vel heller ikke ulovlig.

Man må i all enkelhet tenke litt og forstå hva men er med på. Tuc-Tuc har nok vært en etablert salgskanal for dresser i Bangkok gjennom ganske mange år, og det kan vel se ut som at metoden fortsatt er i bruk, og at den fungerer like bra nå som den gang.

Endret av arne22
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...