Gå til innhold

Brukte nettopp 20k på custom tailored suits i Thailand..

Anbefalte innlegg

Trodde aldri jeg skulle være den som endte opp i denne situasjonen, men here goes..

Er på ferie i Thailand, Bangkok, og det hele startet med en fyr fra ‘det thailandske turistkontoret’ som anbefalte meg å prøve en av tuktukene i dag fordi det er en hellig dag i Thailand, og det er ingen inngangsavgifter for templene, som man normalt må betale 100-500 baht per tempel. Så jeg ble med. Han laget en komplett liste for meg og sa at den eneste kostnaden er 40 baht. Ett av de anbefalte stedene var en fabrikk som hadde en "kampanje" denne uken. Først dro jeg til et sted som thailendere angivelig reiser til over hele landet for, for å få lykke i fremtiden. Denne thailandske fyren jeg møtte der anbefalte meg også å sjekke ut fabrikken fordi de har en kampanje nå for turister i en uke bare én gang i året (dette burde ha tent en varsellampe i hodet mitt med en gang, fordi hva er oddsen for at han var der, ikke sant?).

Han sa han kunne gå god for kvaliteten og hadde nettopp kjøpt en dress, en komplett dress med kasjmirull for 15000 baht, skjorte og slips inkludert. Jeg sjekket materialet i butikken og det virket bra, men jeg vet dessverre ikke nok om dresser til å være sikker på at det er god kvalitet og faktisk ekte vare.

Selgeren var veldig overtalende, og jeg er vanligvis veldig skeptisk til denne typen ting og vil alltid gjøre min research på forhånd, men av en eller annen grunn bestemte jeg meg bare for å gå for det fordi det virket som et godt tilbud (helt idiotisk jeg vet). Så jeg fikk 3 skreddersydde 3-delte dresser angivelig med kasjmirull, 3 skjorter skreddersydd, 3 slips, 4 lommetørklær og en skreddersydd Camel vinterjakke (19000 baht bare for denne) for summen av 65000 baht. Det vil også bli sendt til døren min i hjemlandet, inkludert i prisen. Må jeg også fortolle dette til prisen jeg kjøpte det for, selv om det viser seg å være søppeldresser laget polyester? Materialet de viste meg var ikke polyester, men om det er ekte kashmirull vet jeg ikke. Noen måte jeg kan verifisere det? 

---

Jeg føler meg ekstremt dårlig angående situasjonen fordi det er mange røde flagg som burde ha fått meg til å tro at dette er for godt til å være sant. I verste fall får jeg 3 forferdelige dresser som jeg kan kaste i søpla (hvis de ikke blir "borte" i fraktprossessen) og tar dette som en veldig dyr lærepenge. Jeg skal inn for andre tilpasning i morgen, og vi får se, kanskje jeg kan sammenligne materialet da med det jeg mottar som sluttprodukt. Kan jeg kreve en liten prøvestørrelse så det er lettere å sammenligne når jeg får den faktiske dressen? Kan jeg også si at jeg har en god venn som er ekspert på dresser, og han vil bekrefte materialet når det kommer hjem til meg, bare så de vet at de ikke bare kan gi meg en polyester dress uten at jeg finnee det ut?

Jeg googler dem og det er et thailandsk navn. De sa de produserer for det meste til litt rikere thailandske kunder. Denne var borte fra Khao San Road hvor de åpenbare svindlerne er, som har dresser laget av polyester. Jeg finner minomalt med informasjon på nettet om butikken, noe som er merkelig siden de hevder at de har vært i bransjen i 30 år. Er det normalt at butikker flytter rundt? Jeg håper på noen innsikt fra noen som har vært i en lignende situasjon. Hvis det viser seg å være dårlig kvalitet og ikke det som ble lovet, kan jeg tilbakeføre transaksjonene på kredittkortet mitt? Dessverre har jeg gitt disse folka fullt personalia, navn, telefonnummer og hjemmeadresse. Vil ikke ha noen dødstrusler over 20000kr om de er villige til å gå så langt, noe de helt sikkert er selvom det etter all sannsynlighet er tomme trusler. De sa det bare muntlig så jeg har det ikke skriftlig. Bør jeg ta opp samtalen i lommen for bevis mens de bekrefter materialene for meg? Er disse menneskene potensielt farlige og lovløse? Det er ganske mye penger for meg så dette er virkelig kjipt, jeg føler meg skamfull for at jeg bare gikk med på det og ikke dro hjem først for å undersøke som jeg vanligvis gjør med alt. Beklager for den lange posten!

Takk.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 minutes ago, Leidulfen said:

Noen måte jeg kan verifisere det?

DNA-analyse ... for å verifisere hva slags dyr ulla kommer fra.
(Ull brenner dårlig mens polyester smelter/brenner, så hvis du vil ofre en dress har du en testmetode der.)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
nebrewfoz skrev (19 minutter siden):

DNA-analyse ... for å verifisere hva slags dyr ulla kommer fra.
(Ull brenner dårlig mens polyester smelter/brenner, så hvis du vil ofre en dress har du en testmetode der.)

Hva med å spørre om jeg kan få med en liten sample size av materiale, så kan jeg bruke det til å teste evt. Har mine tvil på at det er 100% ekte kasjmir ull. Sjansen er nok dessverre større at jeg har blitt lurt trill rundt her. Får se hva jeg gjør i morgen, kanskje jeg forsøker å ta opp samtalen jeg har med de med telefonen i lomma, og bruker dette i håp om å få tilbake pengene senere.  Jeg kan se for meg at disse folka blir hissigere om jeg får dressene levert da, samt prøver å kreve en chargeback i tillegg. 

Endret av Leidulfen
Lenke til kommentar
Leidulfen skrev (32 minutter siden):

Jeg finner minomalt med informasjon på nettet om butikken, noe som er merkelig siden de hevder at de har vært i bransjen i 30 år. Er det normalt at butikker flytter rundt?

Svindlere kan ha holdt på i 30 år med stadig endring av butikknavn og adresse.

Finn gaten med butikken på Google Street View og se etter "se flere datoer" så kan du antagelig se hva butikken het før.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Leidulfen skrev (3 timer siden):

Hva med å spørre om jeg kan få med en liten sample size av materiale, så kan jeg bruke det til å teste evt. Har mine tvil på at det er 100% ekte kasjmir ull. Sjansen er nok dessverre større at jeg har blitt lurt trill rundt her. Får se hva jeg gjør i morgen, kanskje jeg forsøker å ta opp samtalen jeg har med de med telefonen i lomma, og bruker dette i håp om å få tilbake pengene senere.  Jeg kan se for meg at disse folka blir hissigere om jeg får dressene levert da, samt prøver å kreve en chargeback i tillegg. 

Hvorfor kjøpe en døll Dress som bare er in i Thailand for småfolket der?

Har du sett dressene deres? Absolutt ikke noe som er bra i Norge, jeg har sett de Thai dress uten krave på jakke osv. Ser teit ut.

Billigere å fly til skredder i London..

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Regner med du har kvittering på kjøpet... og du sier du ennå er på ferie der.
Ta deg en runde rundt i nærmiljøet, besøk gjerne politistasjonen og forklar situasjonen og si du er redd du har blitt svindlet. At det er kasjmir-ull er nok tvilsomt, men det betyr ikke nødvendigvis at du får plast servert på døra. 

Vanligvis er det 10,7% toll på klær + 25% i tillegg i mva. Så 35,7% importavgifter altså. Men tvilsomt at de skriver full verdi på pakken, de vet hva de driver med... så den blir nok deklarert som "gave". Men du kan ha uflaks. 

Kjøpte selv en skreddersydd dress fra Thailand av noen omreisende thai-folk i Norge i 2010. Betalte rundt 4000 kr,- den gang tror jeg. Valgte det dyreste stoffet de hadde, noe silkegreier.. Da ble jeg fortalt at det var den dyreste dressen de angivelig hadde laget. De fleste bestilte dresser og betalte 1500-2000 kr,- for en ordinær dress. Kvaliteten var grei nok, men jeg hadde nok foretrukket å handle hos en vanlig forhandler... 

"Kampanje for turister bare 1 uke i året..." right. Jeg hadde snudd i døra bare ved å høre det. Men kan jo forstå det er lett å bli snakket rundt når du står i ilden. 

Tror den beste hjelpen du kan få er mens du er der nede. 

Du kan jo ringe til forsikringsselskapet ditt også. Kanskje de har noen gode råd. Regner med de har erfaring med den slags. Men jeg hadde nok personlig oppsøkt det lokale politiet. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Leidulfen said:

Hva med å spørre om jeg kan få med en liten sample size av materiale, så kan jeg bruke det til å teste evt.

Om de er svindlere så får du bare en fake sample.

For å teste må du ta løse tråder fra sømmene og brenne de for å se om det er er plastikk (smelter) eller naturmateriale (blir til aske), men du må ta ut trådene selv fra riktige steder - de er fingernemme nok til å late som de drar ut tråder for deg som du kan teste, mens i realiteten hadde de en tråd av ekte materiale klar i hånden som du fikk i stedet.

Vrient å skaffe genuin test når dressen ikke er sydd enda. Kanskje du får sjansen før betaling?

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (7 minutter siden):

De vil ikke sende noe til deg.

De seriøse vil sende det til hotellet du bor på, eller du kommer tilbake og henter. 

Tar ofte 2-3 uker å sy en dress. Helt vanlig det. 
Trenger ikke skremme TS noe mer enn nødvendig. 😜 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 time siden):

Hvorfor kjøpe en døll Dress som bare er in i Thailand for småfolket der?

Har du sett dressene deres? Absolutt ikke noe som er bra i Norge, jeg har sett de Thai dress uten krave på jakke osv. Ser teit ut.

Billigere å fly til skredder i London..

Eh nei, som alle andre steder gjelder det å finne de som faktisk er dyktige. Småfolk? Det er europeere som handler dresser der borte, og de passer fint. De tilpasses nemlig hver enkelt, i det minste hvis man bruker riktig skredder.

• Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Milhouse85 said:

besøk gjerne politistasjonen og forklar situasjonen og si du er redd du har blitt svindlet.

Thailands politi har dessverre primært to kvaliteter: Svært korrupte, og ikke interessert i å hjelpe med mindre de har en personlig grunn til å gjøre dette. Du må derfor regne med å betale for å få noen form for hjelp å snakke om. De er ikke verst (der finner du eks russland fulgt av egypt etc) men ikke regn med vestlig standard. 

Nå skal det også sier at sjansen for å bli betydelig lurt på dresser er ganske liten, de lever i stor grad av mer-salg. Det er nok enklere å gjemme seg bort i Bangkok enn de mindre turiststedene så uflaks er nok mulig.

(obs, jeg har kun Thailandske dresser og skjorter fra de siste 10 år, men benytter alltid selgere som jeg vet kan levere, de selger mye polyester men primært til gjerrige skandinaver som vet hva de kjøper).

Endret av ps5
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ps5 skrev (1 time siden):

Thailands politi har dessverre primært to kvaliteter: Svært korrupte, og ikke interessert i å hjelpe med mindre de har en personlig grunn til å gjøre dette. Du må derfor regne med å betale for å få noen form for hjelp å snakke om. De er ikke verst (der finner du eks russland fulgt av egypt etc) men ikke regn med vestlig standard.

Vi er nok godt vant i Norge. Har hørt om noen som var turist i andre land enn dette som gikk rett til politiet etter å ha blitt ranet. Politiet var kun interessert i en eneste ting "Har du fortsatt på deg noe av verdi som de ikke klarte stjele?"

Endret av robertaas
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Markiii skrev (46 minutter siden):

Eh nei, som alle andre steder gjelder det å finne de som faktisk er dyktige. Småfolk? Det er europeere som handler dresser der borte, og de passer fint. De tilpasses nemlig hver enkelt, i det minste hvis man bruker riktig skredder.

Begreper..... jeg hintet forsøksvis om at Asiater er kortere enn oss, og at de har annen klesstil...

De thai dresser jeg har sett bilder av og i aksjon har ikke krave på jakke og skjorte.

Vi Europeere bruker kraver og slips.

20k er insane å betale ukjente for en dress, fanget inn i en taxitur.

De jeg kjenner betalte mellom 5 og 7 tusen.. Det var før covid og inflasjon da...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Gouldfan said:

Begreper..... jeg hintet forsøksvis om at Asiater er kortere enn oss, og at de har annen klesstil...

De thai dresser jeg har sett bilder av og i aksjon har ikke krave på jakke og skjorte.

Vi Europeere bruker kraver og slips.

?

Du tror altså at en av deres viktigste eksportvarer ikke er tilpasset sitt publikum? 

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er størst sjanse for at du får noen helt fine dresser av nokså greit stoff. 

Kashmir/ull trenger ikke være svindyrt. En lavkvalitet kasjmir blandet inn i middels ull er et helt overkommelig stoff å kjøpe. Å skulle svindle noen ved å ta ut et billigere stoff er liten vits. De kommer til å være helt greie på, og jeg tipper du blir fornøyd så lenge forventningene er Dressmann+ med grei passform, ikke Saville Row.

• Liker 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, OJ Doe said:

Det er størst sjanse for at du får noen helt fine dresser av nokså greit stoff. 

Kashmir/ull trenger ikke være svindyrt. En lavkvalitet kasjmir blandet inn i middels ull er et helt overkommelig stoff å kjøpe. Å skulle svindle noen ved å ta ut et billigere stoff er liten vits. De kommer til å være helt greie på, og jeg tipper du blir fornøyd så lenge forventningene er Dressmann+ med grei passform, ikke Saville Row.

Å sammenligne med dressman blir litt urettferdig, men som alltid får man det man betaler for - så de beste tilbudene er ikke rimelige av tilfeldighet. Man fikk også langt mer for kronene når kronene enda ikke hadde blir en lekevaluta som nå.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Gouldfan said:

Håper trådstarter er heldigere enn denne karen da...

Prosess når man kjøper dress er gjerne 1) Gjennomgang av alternativene og bestilling med et prosentvis forskudd på 10-20%. 2) Mål  3) Fitting etter at produktene er sydd  4) Evt justeringer   5) Levering av ferdig produkt (med test) og betaling av restbeløp.  Hvis du kommer hjem med dressen i dette bildet forventer jeg at du samtidig tok med deg minst en upassende tatovering fra samme tur.

• Liker 2
Lenke til kommentar
ps5 skrev (4 minutter siden):

Prosess når man kjøper dress er gjerne 1) Gjennomgang av alternativene og bestilling med et prosentvis forskudd på 10-20%. 2) Mål  3) Fitting etter at produktene er sydd  4) Evt justeringer   5) Levering av ferdig produkt (med test) og betaling av restbeløp.  Hvis du kommer hjem med dressen i dette bildet forventer jeg at du samtidig tok med deg minst en upassende tatovering fra samme tur.

Gå inn i en tilfeldig Taxi jeep og ende opp med å kjøpe en ukjent dress til 20000? Er det noe bedre enn å ta en tatovering??

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...