Svante1 Skrevet 17. juni Del Skrevet 17. juni Ved instillt fly har en krav på erstatning om en kommer frem mer enn 2-4 timer forsinket avhengig av distanse. Men hvordan er det hvis en blir ombooket til en tidligere flyvning? Slik jeg leser EU-forordningen så vil en ha krav på erstatning om en blir ombooket nærmerere enn 7 dager før avgang og en blir ombooket til en flyvning mer enn 1 time tidligere. En litt mer spesifikk problemstilling i tillegg. Når en blir ombooket til en annen flyvning, hva skjer om denne så blir forsinket? Si at en blir ombooket til en flyvning som går 5 timer tidligere, for så å bli forsinket 6 timer. Har en da ikke krav på erstatning for å være forsinket fordi en kun er 1 time etter opprinnelig ankomst? Lenke til kommentar
Svante1 Skrevet 18. juni Forfatter Del Skrevet 18. juni Link til EU-forordningen for å gjøre det litt lettere: (EF) nr. 261/2004 Etter å ha sett litt mer på det virker det klart at en fremskynding av reisen på mer enn én time gir rett til erstatning, så den er grei. Men jeg lurer fortsatt på dette rundt rettigheter hvis den nye reisen får problemer. Jeg klarer ikke helt å se hvordan dette er dekket i EU-forordningen. For å ta et litt mer ekstremt eksempel, si at en får en ny reise dagen før opprinnelig reise. Har en da ikke krav på erstatning ved forsinkelse på den nye reisen før en passerer planlagt ankomst for den opprinnelige reisen, eller vil det kunne regnes som en ny reise? Jeg tenker for øvrig ikke at det i et slikt tilfelle nødvendigvis vil være aktuelt med dobbel erstatning, men i henhold til artikkel 8 så kan erstatningen halveres om en kommer frem senest 2-4 timer etter opprinnelig ankomsttid. Det virker litt rart å forholde seg til disse tidene om en har startet reisen ett døgn tidligere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå