Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Mistanke om ulovlig "snoking" i politiregistre


Leo_

Anbefalte innlegg

Jeg har fått et "anonymt" tips om at det er en politimann i en annen del av landet som har søkt opp informasjon om meg i Indicia uten tjenestemessig behov. Jeg vet ikke 100% sikkert om dette stemmer, men tror kanskje det kan være sant og mener det kanskje bør sjekkes opp og ev. gjøres reaksjon på. Er det noen her som kan fortelle meg hva som er korrekt prosedyre nå?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har ikke rett på logg over hvem som har søkt på deg i Indicia, se politiregisterloven § 49 tredje ledd. Dette i motsetning til f.eks. helseregisterloven § 24 andre ledd, der det går frem at den registrerte også har rett til innsyn i hvem som har hatt tilgang på opplysninger. Hadde man hatt rett til slike opplysninger, så hadde man enkelt kunnet skaffe seg oversikt over hvem som jobber innen etterretning.

Dersom du har en begrunnet mistanke om ulovlig snoking, så kan du melde dette til spesialenheten uten å sende en begjæring om innsyn først. Å sjekke loggen vil være et relevant etterforskningsskritt for spesialenheten.

Endret av Star Fox
  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er riktig som Star Fox sier, du kommer ingen vei ved å be om innsyn i tilgangsloggen i Indicia. Du kan levere anmeldelse direkte til spesialenheten eller til ditt lokale politidistrikt (som vil berike anmeldelsen der det er naturlig, før de uansett sender saken til spesialenheten). Spesialenheten innhenter nødvendig informasjon fra politidistriktene. Se for øvrig lenke under, og merk deg spesielt punkt 4 om hva anmeldelsen må inneholde

https://www.spesialenheten.no/informasjon-om-anmeldelse-og-klage/

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 47dbc...600

Har vært en flue på veggen på samtlige politikammeret rundt i Norge siste årene i regi jobb.

Og jeg må helt ærlig si at jeg tror dette skjer i mye større omfang en man skulle likt å tro.

Det verste tilfellet jeg personlig var vitne til var hvor 5 mannfolk stod rundt en PC til en ansatt som var på toalettet og de gjorde mange søk på personer, lo og hånet av det de leste der. Nøyaktig hva de brukte vet jeg ikke da jeg satt bak en skillevegg, men etter å ha pratet med vedkommende som kom tilbake fra toalettet så sa han at det er bare sånn de gjør her for å tulle litt i en ellers så seriøs hverdag.

Det var åpenbart ut i fra samtalen at en av de søkte på en kjæreste e.l til et av barna til en av konstablene.

Dette skjedde et par ganger ila noen uker, men er temmelig sikker på de leker seg mye på "bakrommet"
Skal jo sies at det aller meste vil være harmløst da det ikke er noe å hente på folk flest.. Men er likevel stygt at det skal være så lett å leke med informasjon for politiet.

Anonymous poster hash: 47dbc...600

Lenke til kommentar
Gjest 02b7a...1e4
Gjest 47dbc...600 skrev (1 time siden):

Har vært en flue på veggen på samtlige politikammeret rundt i Norge siste årene i regi jobb.

Og jeg må helt ærlig si at jeg tror dette skjer i mye større omfang en man skulle likt å tro.

Det verste tilfellet jeg personlig var vitne til var hvor 5 mannfolk stod rundt en PC til en ansatt som var på toalettet og de gjorde mange søk på personer, lo og hånet av det de leste der. Nøyaktig hva de brukte vet jeg ikke da jeg satt bak en skillevegg, men etter å ha pratet med vedkommende som kom tilbake fra toalettet så sa han at det er bare sånn de gjør her for å tulle litt i en ellers så seriøs hverdag.

Det var åpenbart ut i fra samtalen at en av de søkte på en kjæreste e.l til et av barna til en av konstablene.

Dette skjedde et par ganger ila noen uker, men er temmelig sikker på de leker seg mye på "bakrommet"
Skal jo sies at det aller meste vil være harmløst da det ikke er noe å hente på folk flest.. Men er likevel stygt at det skal være så lett å leke med informasjon for politiet.

Anonymous poster hash: 47dbc...600

Som en som jobber i etaten (og aldri har opplevd noe lignende det du beskriver) -  dette er hårreisende og jeg håper for guds skyld at du meldte i fra, enten til en overordnet eller til Spesialenheten. Alle søk logges, og slik oppførsel skal slås ned på. 

Anonymous poster hash: 02b7a...1e4

Lenke til kommentar

De var ikke akkurat interessert i å hjelpe, fikk svar på første henvendelse:

 

Til: NN

 

Det vises til din e-post hit tirsdag 18.juni

 

Spesialenheten kan ikke uten videre sjekke slik søkehistorikk. Du gir ingen konkrete holdepunkter for hvor, hvem eller når dette er gjort. Dersom du ønsker å anmelde forholdet må du utdype dette. Se veiledning og informasjon om saksbehandling på våre nettsider www.spesialenheten.no

 

Din henvendelse er inntil videre avsluttet herfra

 

 

 

Med hilsen

 

Espen Krogh

leder for sentralt saksmottak og innledende etterforsking

 

Spesialenheten for politisaker

Tlf:   62 55 61 00

www.spesialenheten.no

 

image.png.8ea1a376eaaeffb38b58bd3116471198.png

Lenke til kommentar
Leo_ skrev (På 21.6.2024 den 10:16 AM):

De var ikke akkurat interessert i å hjelpe, fikk svar på første henvendelse:

At rettleiinga du har fått er mangelfull og oppfattes som avvisande er eg einig i, særleg med tanke på at det blir henvist til spesialenheten.no og ikkje til ein konkret artikkel, samtidig så kjem det veldig ann på kva du har formidla i eposten. 

Det er ikkje så lett å starte ei etterforskning på bakgrunn av eit rykte om at nokon kan ha blitt søkt opp utan tenestemessig behov i eit anna politidisktrikt.  Dersom det er aktuelt å starte ei etterforskning nesten i blinde så blir det spesielt viktig å belyse kvifor du meiner oppslag på deg sjølv ikkje har tenestleg behov. Også spesialeininga for politisakker må prioritere kva dei bruker tid på og det må kunne forsvarast reint arbeidsmiljømessig kvifor alle tjenestepersonar i politiet får sin arbeidshistorikk gjennomgått. 

Ikkje legg til grunn ei føring på den spesialeininga ikkje bryr seg før du har vurdert om du har gitt spesialeininga eit grunnlag for å starte etterforskning. Herunder også at du belyser kva du meiner er problematisk med at du blir søkt opp, for her er det stor forskjell på om du blir søkt opp av eksen din som jobbar i politiet, eller om du blir søkt opp som ein av mange som er eigar av ein svart Skoda og har fått fartsbot siste halvåret. At du meiner at det ikkje er tenestemessig behov fordi du er uskuldig, treng ikkje å bety at det er feil å ha søkt deg opp for å sjekke deg ut av ei pågåande sak. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg hadde håpet å ikke lage for mye styr, at de kunne ta en titt og kanskje avkrefte, uten at jeg måtte anmelde noen. I akkurat dette tilfellet er det snakk om at ektefellen til en person som har framsatt beskyldninger mot meg, skal ha gjort søk på meg. Beskyldningene mot meg er uberettigede og selvsagt totalt udokumenterte da jeg ikke har gjort de jeg beskyldes for og da synes jeg det er ekstra ugreit at jeg skal ha blitt søkt på av ektefellen til denne personen totalt uten tjenestemmessig behov. MEN, jeg hadde håpet å slippe å anmelde når jeg ikke har håndfaste bevis, og det ser det ut som døra stenges for, noe som JEG oppfatter som bukken-og-havresekken-problematikk. Dette er selvsagt min subjektive mening, men samtidig vil jeg aldri kunne bevise det som har skjedd uten å anmelde, og da anmelder jeg kanskje noen som kanskje ikke har gjort det jeg har blitt fortalt. JEG synes det er et for tynt grunnlag å anmelde på, derav at jeg skulle ønske at noen tok en titt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tenk heller at når loven skal beskytte deg og dine personopplysninger, så skal den også beskytte de du måtte mislike. Altså det skal vel ikke være enkelt å få i gang en etterforskning mot andre fordi du har "en følelse" av at noe har skjedd. Derfor ønsker de nok en helt konkret sak der du begrunner dine mistenker og gir en mulighet for å lete på rett sted osv.

Etter å ha jobbet med informasjonssikkerhet i ca 20 år, så er det en del opplysninger som må foreligge før man starter en grundigere sjekk gjennom ulike system, mot spesifikke personer. Det er mange ulike veier informasjon kan komme til ansatte uten at man benytter datasystem og registre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Loven gir meg INGEN beskyttelse av mine personopplysninger, det er 100% fritt frem for en tjenestemann å grave, som vi ser er det i praksis ingenting jeg kan gjøre med dette. Dette underbygger behovet for å holde tilbake all informasjon som ikke er legalt PÅKREVD, det forstår jeg nå. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oddeh skrev (Akkurat nå):

Vi får beskjed med en gang om noen foretar en kredittvurdering av oss, og vi kan få utlevert hvem som "snoker" i skattelistene. Hvordan er dette noe annerledes?

Jeg kan se for meg at det kan føre til bevisforspillelse hvis en person får beskjed om at noen i Politiet har søkt hen opp i systemet.

Når det gjelder saken så kan jeg skjønne at Politiet ikke agerer, slik beskyldningene blir fremsatt i denne tråden, de kan ikke undersøke slikt uten skjellig grunn til mistanke.
De trenger mer konkrete opplysninger enn som så. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De kan ikke sjekke slikt basert på et rykte nei. Alle ansatte har rett på personvern, i politiet såvel som alle andre steder, og skal arbeidsgiver etc. be om innsyn så må det begrunnes godt, de samme prinsippene gjelder Spesialenheten.
Hvis du f.eks kunne vise til at opplysninger, som kun kan stamme i fra Politiets system, er på avveie så vil jeg tro at det kan føre til at den ansattes aktiviteter vil bli sett nærmere på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Leo_ skrev (42 minutter siden):

Og denne "skjellige grunnen" vil jeg aldri kunne framskaffe, og tjenestemenn kan frotse videre uten reell fare for å bli tatt.

Be nå om innsyn i informasjon om hva som er registrert på deg i Indicia og skriv samtidig noe som gjøre at de sjekker søkehistorikken og om det var tjenestelig behov.

Her er et eksempel på en sak der en politimann fikk bot for å snoke i Indicia:

https://www.nidaros.no/politimann-snoket-pa-sonn-i-interne-systemer-fikk-bot-pa-5-000-kroner/s/5-113-16716

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (5 timer siden):

Be nå om innsyn i informasjon om hva som er registrert på deg i Indicia og skriv samtidig noe som gjøre at de sjekker søkehistorikken og om det var tjenestelig behov.

Det er en fordel å skille snørr og bart her. Innsyn i Indicia er det nesten umulig å se for meg at trådstarter får. Man kan ikke legge seg på en linje der kriminelle får lese politiets etterretningsinformasjon ved å spørre pent (sier ikke at dette gjelder trådstarter, men det er det som blir konsekvensen av å innvilge innsyn). 

Å be det aktuelle politidistriktet undersøke søkelogg og vurdere om det er grunn til å ta saken videre blir noe annet igjen. Men her har trådstarter fått beskjed om at informasjonen han sitter på ikke er konkret nok for Spesialenheten, så da virker det usannsynlig at en slik henvendelse også vil lede frem til det trådstarter ønsker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er i utgangspunktet politiet selv, med sin egen internkontroll, som er ansvarlig for å forebygge og forhindre uberettiget bruk av / søk i personopplysninger. Jeg vil ikke si at Spesialenheten er et fornuftig sted å begynne - Politidirektoratets personvernombud (e-post: [email protected] ) vil være mer naturlig.

EDIT: Litt av problemet her er at sakens natur er gjerne slik at man ikke vil få noen tilbakemelding på hva utfallet ble, selv om rette vedkommende har sjekket opp i saken. Dette sliter de fleste nordmenn med å akseptere. Fordi veldig ofte finnes det lovlige, rimelige, og rasjonelle grunner som ikke nødvendigvis har noe med deg å gjøre. Presedenssøk, komparentsøk, internkontroll, kvalitetssikring, bomsøk -- det finnes en rekke grunner til å slå opp en person/en persons sak som ikke har spesielt mye med den konkrete personen å gjøre, men som likevel er lovlig. En rekke av disse grunnene igjen kan man eller vil man ikke oppgi til den registrerte, fordi de kan avsløre sensitive opplysninger om arbeidsordninger. 

Endret av krikkert
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
krikkert skrev (13 timer siden):

Jeg vil ikke si at Spesialenheten er et fornuftig sted å begynne - Politidirektoratets personvernombud (e-post: [email protected] ) vil være mer naturlig.

Jeg har full forståelse for at søkshistorikk kan være grunnet i utenforliggende omstendigheter og kan inneholde informasjon som jeg ikke nødvendigvis trenger tilgang på. At jeg heller ikke vil få tilbakemelding er vel bare noe jeg må akseptere, det jeg kan håpe på er vel da å i beste fall sørge for at én tjenestemann tenker seg om én gang ekstra før han gjør søk på personlig grunnlag. Jeg må vel bare anse det som en ukjent potensiell seier og gjøre en henvendelse dit du anbefaler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...