CameraHandGesture Skrevet 16. juni Del Skrevet 16. juni Vil du si din væremåte lener mer mot Janteloven eller den Amerikanske Drømmen? Janteloven: basically sier at du burde ignorere ønsket ditt om å være annerledes/unik fordi det kan få andre til å føle seg ubekvem. Janteloven kan resultere i enabling og paradoksalt følelsen av begrensninger. Den Amerikanske Drømmen: individualisme, lidenskap og indre styrke. Du blir oppfordret til å ta kontroll over livet ditt, gjøre deg bemerket etc. Du er hovedkarakteren. Denne drømmen kan resultere i arroganse og eplekjekkhet etc Hvilket av de to vil du si du lever etter? Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 16. juni Del Skrevet 16. juni I Norge har politikerne valgt for folket, at alle bør ha like lite uavhengig av ferdigheter og innsats. Den som har fått til noe har gjort det på bekostning av fellesskapet. Ikke tro at du er noe, ikke tro at du duger til noe og ikke tro at du får noe for innsatsen. Velkommen til Norge. 1 1 Lenke til kommentar
Entern Skrevet 16. juni Del Skrevet 16. juni (endret) Ingen av de. Endret 16. juni av Entern 1 Lenke til kommentar
Entern Skrevet 16. juni Del Skrevet 16. juni CameraHandGesture skrev (1 time siden): Vil du si din væremåte lener mer mot Janteloven eller den Amerikanske Drømmen? Janteloven: basically sier at du burde ignorere ønsket ditt om å være annerledes/unik fordi det kan få andre til å føle seg ubekvem. Janteloven kan resultere i enabling og paradoksalt følelsen av begrensninger. Den Amerikanske Drømmen: individualisme, lidenskap og indre styrke. Du blir oppfordret til å ta kontroll over livet ditt, gjøre deg bemerket etc. Du er hovedkarakteren. Denne drømmen kan resultere i arroganse og eplekjekkhet etc Hvilket av de to vil du si du lever etter? Vil si du beskriver Janteloven litt feil, den handler ikke om å ikke gjøre andre ubekvem men om å ikke stikke seg ut for da blir de andre irriterte på deg, det er forskjell. Janteloven handler om undertrykking innad i gruppen og allermest arbeiderklassen. Den Amerikanske Drømmen var å komme seg opp og frem uavhengig av bakgrunn. For de fleste utvandrere var det rett og slett å ha en egen gård der man kunne være fri - det siste regnes av mange som den opprinnelige, og virkelige Amerikanske Drømmen. Den døde under Dust Bowl i mellomkrigstiden. Når den andre betydningen i praksis døde vet jeg ikke men den er og temmelig død. 1 Lenke til kommentar
Cyrio Skrevet 16. juni Del Skrevet 16. juni Personlig forsøker jeg å lene meg mot den amerikanske drømmen, rett og slett fordi jeg mener at vi alle er forskjellige. Noen er flinkere enn andre til å lede på samme måte som at noen er flinkere til å følge enn andre.. (for det å være en god "følger" krever også mye innsats, og kan være vel så utfordrende som å lede) På samme måte er noen flinkere med tall, presentasjoner, forhandling og/eller nettverking. Andre derimot er kanskje helt rå på å bygge bygninger, lodde sammen elektronikk eller yte service. Jeg på min side mener at det blir helt feil når en som ikke er flink på ledelse ender opp som leder fordi "vi er jo så like" og den personen fikk jobben, enten tilfeldig eller pga en eller annen kvoteringsregel. For en potensiell konsekvens her er i ytterste konsekvens at den personen tok jobben til den fødte lederen som nå sitter uten lederjobb og gjør noe han ikke er flink til eller brenner for. Det er jo et satt antall lederjobber tilgjengelig, så dersom han "bare får seg en annen lederjobb" så har han dyttet ut noen andre igjen, som igjen sitter med samme utfordring. På samme måte føler jeg at det er helt forkastelig at mange i det landet her virkelig står på hver eneste dag, kanskje langt over de 8 timene som er en ordinær arbeidsdag, og sitter igjen med smuler etter at skatten er betalt for å "utjevne" forskjellene. I følge oslomet er vi nå 600 000 personer som ikke jobber. http://oslomet.no/forskning/forskningsnyheter/over-seks-hundre-tusen-utenfor-arbeidslivet#:~:text=Den dystre statistikken til NAV,det mens bedriftene mangler Jeg forstår at noen rett og slett ikke kan jobbe, jeg forstår at noen ikke kan jobbe like mye som alle andre, og jeg forstår at tilrettelegging må til. Men det er jaggu mange som ikke gidder også. Og mange som ikke får "akkurat" den jobben de ønsker, og dermed bare holder seg hjemme. ref en tråd fra her om dagen hvor en bruker sa at han rett og slett nekta å jobbe hvis han ikke fikk en jobb han brenner for. Da er det passe frustrerende å stå på litt ekstra, ta litt lange vakter osv når man ser hvor lite ekstra man egentlig får igjen for å vie ca 40% av livet til arbeid. Oisann, viser seg at jeg hadde litt meninger om det her... 🙂 Lenke til kommentar
Iki Skrevet 16. juni Del Skrevet 16. juni Ingen av dem. Begge er ganske dårlige å leve etter. Kardemommeloven derimot... 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå