Gå til innhold

Nettverkskamera og skjerm


Anbefalte innlegg

Vi har liten utsikt til gårdsplassen vår, og det hadde vært praktisk med et godt utendørs 4k kamera som jeg ønsker å koble til en liten skjerm eller iPad, slik at jeg kan se live hva som foregår på gårdsplassen.

Tenker ikke et for avansert system med nvr-boks nødvendigvis, men ønsker å høre om dere har noen tips til hva som vil fungere godt til et slikt formål?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilke behov har du til løsningen?

Skal kameraet kobles rett til en skjerm montert, f.eks ved inngangspartiet i huset slik at du ser ut før du åpner døra? Skal kameraet kunne sees fra personlige enheter som mobil, nettbrett, PCer osv? Skal kameraet være statisk, eller må det kunne styres (pan, tilt, zoom)? Ønsker du at systemet lagrer video, i så fall kun "hendelser" eller kontinuerlig opptak? Skal opptaket være lagret på minnekort i klameraet, på nvr, eller f.eks i "skyen"? Skal du motta varsler ved bevegelse eller enkelte objekttyper som biler, mennesker dyr, etc? Skal det kun være tilgjengelig fra huset og nettverket i huset, eller skal du "se hjem" når du er borte?

Det finnes mange løsninger å gå for, men du må definere behovet ditt i større grad for at vi skal kunne komme med gode forslag. Enkelte løsninger må også konfigureres korrekt for å forhindre at kameraet (spesielt videostrømmen) blir synlig for uvedkommende over internett.

Endret av Redshift
Lenke til kommentar
Redshift skrev (2 minutter siden):

Hvilke behov har du til løsningen?

Skal kameraet kobles rett til en skjerm, f.eks ved inngangspartiet i huset, og/eller kunne sees fra personlige enheter som mobil, nettbrett, PCer osv? Ønsker du at systemet lagrer video, i så fall kun "hendelser" eller kontinuerlig opptak? Skal opptaket være lagret på minnekort i klameraet, på nvr, eller f.eks i "skyen"? Skal du motta varsler ved bevegelse eller enkelte objekttyper som biler, mennesker dyr, etc? Skal det kun være tilgjengelig fra huset og nettverket i huset, eller skal du "se hjem" når du er borte?

Det finnes mange løsninger å gå for, men du må definere behovet ditt i større grad for at vi skal kunne komme med gode forslag.

Takk for svar. Ser for meg i første rekke et kamera som sender live bilde til en skjerm (feks et nettbrett) som står på en fast plass på kjøkkenet, eller lignende liten skjerm av noe slag.

 

Deretter hadde det vært en bonus med mulighet for opptak, enten kun bevegelse eller kontinuerlig.

 

Har du noen tips?

Lenke til kommentar

Hvis direktevisning av video er pri 1 for deg, så utelukker det kameraer med batteri. (Typen som aktiveres på bevegelse, for så å filme og lagre filmen, og sende deg et varsel) Da er det av moderne kameratyper egentlig to løsninger du kan gå for; wifi-basert kamera eller et kamera med PoE (strøm over nettverkskabel).

Fordelen med wifi-baserte kameraer er at det er litt mer fleksibelt i forhold til plassering, men du trenger uansett å ha strømuttak i nærheten av kameraet. Ulempen med Wifi-kameraer er også det at du uansett må ha strøm tilgjengelig i nærheten av der du monterer kameraet, i tillegg til et sterkt wifi-signal. Med varierende grad av wifi-signal så kan kameraet fort oppleves som ustabilt.

Fordelen med PoE-kameraer er at du kun trenger én ledning, som både gir strøm og nettverkstrafikk. Dette er definitivt den mest stabile og pålitlige løsningen. Ulempen er at du må legge en nettverkskabel fra kameraet og inn i huset til enten en ruter/svitsj eller NVR. Hvis ruter/svitsj/nvr ikke støtter å gi strøm over nettverksledningen, så får man en poe-injektor (mellomledd som gir strøm) for noen hundrelapper. Personlig anbefaler jeg å gå for PoE-kameraer, og hvis du ikke ønsker å montere dette selv så trenger det ikke å være kjempedyrt å få noen profesjonelle til å montere det om du innhenter noen priser.

Du får tak i gode 4k-kameraer fra flere kjente merker. Personlig så bruker jeg mest Reolink, og opplever de som gode på kvalitet sett opp mot pris.

Blant annet nettsider som DustinHome og Sikkerheten-Selv selger Reolink-kameraer ganske rimelig. (mange andre Norske nettsider selger også dette) Her får du både PTZ-kameraer, vidvinkel (180-graders kameraer, og en rekke andre forskjellige spesialiserte kameraer som har 4K)

Hvis du går for Reolink, så kan du kjøpe et kamera og montere dette, og bruke applikasjonen deres til å direktevise kameraet på et fast nettbrett, i tillegg til andre enheter du har. Hvis du senere ønsker å utvide med flere kameraer så kan du det, og f.eks legge til en NVR så du får opptak sentralt, med visning til en PC-skjerm, og mobil/nettbrett/PC.

Som NULL skriver over, så støtter de fleste nettverkskameraer å sende ut en videostrøm, som kan vises i diverse programmer og apper. Har du en gammel PC liggende rundt så kan man installere egen NVR-programvare på disse, og få tilsvarende funksjonalitet som en fysisk NVR som tilhører et merke. Jeg vil tro du kan vise en slik videostrøm på flere apper på nettbrett og telefon også, så det kan være en kostnadseffektiv løsning for deg.

Av konkrete PoE-kameraer med statisk visning (med med optisk zoom), så kan bla.a Reolink rlc-833a og rlc-810a være gode alternativer. Duo 2 PoE har 180-graders synsvinkel, og f.eks 823a har PTZ-mulighet. Skal du trekke nettverkskabel selv vil jeg anbefale minimum Cat.6 kabler, og hvis strekk på yttervegg blir langt så bør de være sertifisert for utendørsmontering, altså av god kvalitet på plastkappe rundt ledere.

 

 

Endret av Redshift
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hei! Setter stor pris på at du tok deg tid til å skrive et såpass utfyllende svar :) Jeg tenker kamera over Poe, og skal sjekke ut de reolink kameraene. Trolig vil et minnekort på 256gb i kameraet holde i første omgang. Alternativt NVR med poe-porter på sikt. Lurer litt på hvordan jeg skal gjøre det med skjerm/nettbrett for visning. Det kunne godt ha vært litt størrelse på brettet, eventuelt vet du om det finnes en skjerm av noe slag som er egnet til formålet? Feks en tynn skjerm som kan logge på hjemmenettverket og som kan kjøre apper (reolink-appen)? Om jeg går for NVR, må jeg vel strekke hdmi-kabel fra nvr til skjerm, men da kan jeg velge en større PC-skjerm og henge på veggen feks? Skjerm i størrelse 17" hadde kanskje vært noe - ikke for lite og ikke for stort, sett fra litt avstand?

Lenke til kommentar

Har god erfaring med billige IP kamera fra Kjell & CO. 

Disse bruker smartlife appen som man kan bruke på både iPad og telefoner osv. 
Veldig kjekt å få opp varsel på feks Apple Watch med bevegelse eller lyd registrert uten å være i appen. 

 

Lenke til kommentar

Jeg kjører en kameraserver på PC som heter Netcam Studio. Min lisens lar meg kjøre 16 kamera, men jeg tror du kan kjøre 4 kamera på gratislisens. Ulempen med denne løsninga er at det krever en PC som står på hele tia. Fordelen her er at du kan kontrollere flere kameraer, du kan ha manuell aktivering av opptak eller automatisk ved bevegelse i bilde innenfor område av bildet du selv bestemmer. Du kan ha tilgang til kameraene via NCS via app på mobil eller via web/"nettside" og du kan legge til andre kameraer enn de du selv har. For gøy hadde jeg ei stund innlagt et kamera som sto i en fuglekasse i Canada, med to ekorn i. Jeg har pleid å ha en gammel iPad stående og vise bilde fra kameraet som peker på inngangspartiet mitt, men appen på iPaden må restartes en gang i blant. De enkleste kameraene å legge til i NCS er de som har OnVif, men det har sikkert de fleste IP-kameraer i dag :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...