GauteTrd Skrevet 16. juni Del Skrevet 16. juni (endret) Disken i denne eksterne HDDen er 8 TB BarraCuda ST8000DM004 (5400 rpm, 256 MB cache, SMR disk) - Elkjøp hevder 7200 rpm https://www.elkjop.no/product/pc-datautstyr-og-kontor/lagring/ekstern-harddisk-hdd/seagate-one-touch-hub-8-tb-ekstern-hdd/408679 Veldig ulik ytelse fra denne disken, målt i atto slik den kom fra seagate (ASM-1153 Asmedia & GL3523 GeneSys) og hvordan ytelsen er når den er tatt ut og brukt i en sata dock (Asmedia ASM-1053). Har brukt samme USB 3.x inngang til PC. Ulik USB kabel er brukt pga ulike porter. USB micro B (seagate) og USB type B (asmedia dock) Kan noen forklare resultatet fra Atto? Endret 19. juni av GauteTrd Mere info Lenke til kommentar
vidor Skrevet 16. juni Del Skrevet 16. juni Det du måler er vel i praksis USB3-SATA kontrollerkvaliteten i.o.m at disken er en konstant i eksperimentet ditt. USB3-kabel kvalitet varierer også en god del, så prøv å bruk samme kabel der om du har brukt forskjellige. Parameterne dine i ATTO er jo like, så ting er jo sånn sett satt riktig opp. Lenke til kommentar
GauteTrd Skrevet 17. juni Forfatter Del Skrevet 17. juni Har kommet til at det må være noe problem med mitt hovedkorts USB kontroller og UASP (USB Attached SCSI). Når UASP er aktiv er disken treg. Når den kommer opp som vanlig "masselagringsenhet" får jeg hastigheten jeg forventer av disken. Dårlig CDM testen er med disken tilkoblet i UASP modus på hovedkortet. Den gode testen er på egen USB 3.0 kontroller (eget kort) og ny atto test. Z490 MSI hovedkort. USB skulle være plug-n-play, meh! 🤣 Lenke til kommentar
GauteTrd Skrevet 19. juni Forfatter Del Skrevet 19. juni Nyere versjon av atto. Samme disk, samme usb inngang på pc. Mye bedre respons fra disken i BOT (Bulk-Only Transport) modus. UASP er jo ment å være bedre. Vet ikke om jeg burde klage, men trolig er alle One Touch fra Seagate slik og har dermed dårlig kompatibilitet med min pc... Lenke til kommentar
vidor Skrevet 19. juni Del Skrevet 19. juni Prøv å justere ned queue depth og se om de blir mer lik den dårlige benchen da. Ellers virker det som ting er mer konsistent optimalisert for lesning i forhold til buffer-bruk. Det er jo åpenbart at disken sine muligheter ikke kommer til sin rett via SCSI-emuleringen. Tror ikke den teknologien henger helt med på de mulighetene som ligger i disken. Lenke til kommentar
GauteTrd Skrevet 19. juni Forfatter Del Skrevet 19. juni Queue depth 8 da? SATA tar maks 32 tror jeg. Prøvde å slå av cache også. Igjen så vinner docken (fra Clas Ohlson). Tenkte kanskje Seagate gjorde dette for å redusere varmen, men det går veldig utover ytelsen her i så fall. Fant denne posten fra en bruker, med tilsvarende problem, men jeg skjønner ikke helt hvordan han har løst det. https://winraid.level1techs.com/t/sata-link-power-management-breaks-usb-3-0-speed-solved/33297 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 19. juni Del Skrevet 19. juni (endret) Det som det ser ut til å ha fikset problemet hans er endring i BIOS (Intel Smart Response Technology Setup) med disabling av sata link power. Ikke det at jeg forstår hvorfor dette skulle ha den virkningen han skriver om. Queue depth ser ut til å ha mindre effekt, så det virker ikke særlig relevant. Endret 19. juni av vidor 1 Lenke til kommentar
GauteTrd Skrevet 19. juni Forfatter Del Skrevet 19. juni https://www.avforums.com/threads/very-slow-usb3-0-transfer-speed-to-external-h-d.2440554/ Enda en som har samme eksterne disken hvor det er problemer med overføringshastigheten. TLDR, ingen løsning der heller. Lenke til kommentar
GauteTrd Skrevet 20. juni Forfatter Del Skrevet 20. juni (endret) Legger denne død. Finner ingen løsning på dette. Testet opp og ned, ingen firmware oppdatering som kanskje kunne løst problemet. Legger ved to eksempel til. Kopiering av 4 GB+ fil i Seagate sin hub (opp og ned) kontra dock som holder jevn fart ~120 mb/s. USB porten på PC'n ser ihvertfall ut til å virke. WD MyBook testet i Atto (med samme usb kabel som Seagate). Endret 24. juni av GauteTrd Lenke til kommentar
GauteTrd Skrevet 23. juni Forfatter Del Skrevet 23. juni (endret) Min Seagate One Touch Hub 8 TB støtter ikke Intel USB 3.1 (eXtensible Host Controller), Z490 hovedkort, Windows 11 driver - Treg overføringshastighet. Virker når den er tilkoblet et USB 3.0 (PCIe) kort. My Seagate One Touch Hub 8 TB is not fully compatible with Intel USB 3.1 (eXtensible Host Controller), Z490 motherboard, Windows 11 drivers - Slow transfer speed. It works when connected to a USB 3.0 (PCIe) add-on card. Endret 24. juni av GauteTrd Lenke til kommentar
vidor Skrevet 23. juni Del Skrevet 23. juni Disken fungerer jo, selv om ytelse varierer. Er det et problem å bare bruke dock fast? Lenke til kommentar
GauteTrd Skrevet 24. juni Forfatter Del Skrevet 24. juni 16 hours ago, vidor said: Disken fungerer jo, selv om ytelse varierer. Er det et problem å bare bruke dock fast? "Disken fungerer", dobbelt så treg da ~50mb/s vs 120+mb/s ved skriving til disk... Jeg kan bruke docken fast om nødvendig. Men nå kan jeg også bruke den greit via usb 3.0 tilleggskortet. Testet forresten One Touch Hub på en annen PC (Z170 men eldre i7-6700k) og den hadde samme tregheten der også. Men, plottet tykner til... Når jeg starter PC'n opp i sikkermodus og kjører testen, så er One Touch Hub'en som er tilkoblet Intel USB 3.1 helt normal!!! I don't get it! Lenke til kommentar
GauteTrd Skrevet 24. juni Forfatter Del Skrevet 24. juni Videre feilsøk, deaktiverte flere ting i enhetsbehandingen (som var slått av i sikkermodus) og startet opp windows i "clean boot" med bare windows tjenester. Og nå viser Seagate One Touch Hub riktige verdier i Atto! Det gjenstår bare å slå på ting igjen for å finne synderen. Så dette er ikke hardware problem, men et driver/software problem... 1 Lenke til kommentar
GauteTrd Skrevet 26. juni Forfatter Del Skrevet 26. juni Er nesten ikke til å tro. Ser ut som synderen er Western Digital! Har også eksterne disker fra WD i MyBook serien. Med disse kommer software for å sette kryptering mm. Tjenesten WDDriveService ser ut til å kneble ytelsen til Seagate disken! Vedlagt Atto test hvor tjenesten er på - og slått av! Helt utrolig! WD sabotasje? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå