Sharpings Skrevet 16. juni Del Skrevet 16. juni En slektning av meg bodde i et kollektiv i Oslo. De betalte fast husleie pluss 1600 kr fastpris på strøm. Leieboligen sleit veldig med mugg pga dårlig ventilasjon, noe de påpekte mange ganger ovenfor utleier. Det tok halvannet år før dette ble forbedret. I den perioden var strømprisene sykt høye, men pga mugg måtte de bruke strøm for å holde denne i sjakk samt at leiligheten var veldig kald. Nå i ettertid krever utleier 8.000 kr av leieboerne fordi han mener de brukte for mye strøm. Kan en utleier gjøre noe slikt? Min slektning har flyttet ut, men de 3 andre blir nå krevd for 8000 kr og mener at min slektning også må være med og betale. Hva kan man gjøre i en slik situasjon? Lenke til kommentar
MegaMann2 Skrevet 16. juni Del Skrevet 16. juni Her må man begynne med leiekontrakten. Hva står i den? Hvis de har betalt husleie + 1600 kr i fastpris på strøm så kan det høres ut som at de har hatt strøm A-konto. Det er eneste måten det er lovlig å ta betalt for strøm på utenfor leieprisen. Og ved A-konto så er skal det være en avregning hvor det man eventuelt har betalt for mye får man tilbake, eller det man har betalt for lite må man så betale. Da skal man få tilsendt dokumentasjon på avregningen. Om det var en mangel ved leiligheten (muggen) så må ekstrakostnader grunnet mangelen rettes i forbindelse med mangelen. Det er vanlig og be om prisavlsag i husleien når det foreligger en mangel over tid. Ble dette gjort? Dersom strøm ikke er avtalt betalt A-konto så kan ikke huseier komme i etterkant å kreve mer penger for strømmen. Da har i praksis vedkommende leid ut leiligheten for husleie + 1600 kr. Strøm da inkludert i husleien. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 16. juni Del Skrevet 16. juni Husleieloven § 3-4 bestemmer at det kan avtales at leietaker skal bidra til utleiers strøm-, brensels-, vann- og avløpsutgifter i tillegg til leien. Hvordan dette skal gjøres vil avhenge av leieavtalen. Det er adgang til å ha et fastpristillegg, målerbasert avregning, eller sjablonavregning. Her må man lese leieavtalen. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå