Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan skal jeg klare å konsentere meg i hverdagen når jeg hele tiden blir eksponert for heldige mennesker og slemme politikere?

Gjest ef849...582

Anbefalte innlegg

Gjest ef849...582

Jeg sleit voldsomt på skolen selv om jeg prøvde så godt jeg kunne. Jeg var en flink pike som bare fikk fire i snitt enda jeg droppet sommerferie for å lese på skole før semesteret begynte. Nå i ettertid har jeg funnet ut at jeg hadde en psykisk tilstand. Jeg blir så sint på konkurransesamfunnet som har frarøvet meg all tro på meg selv. Skal man ha et konkurransesamfunn må alle få den hjelpen de trenger først. Hører jeg stemmen til Erna Solberg på tv klarer jeg ikke sove natten etter. Jeg kjenner på så mye sinne at det går i svart. Ser jeg dyre biler klarer jeg ikke fokusere på jobb den dagen

Anonymous poster hash: ef849...582

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke unaturlig å bli sint på omstendighetene om du hele livet har følt deg utilstrekkelig.

Har du snakket med noen om disse problemene dine? Det finnes mange teknikker du kan bruke for å takle disse ytre faktorene, og jeg tror du har en god del å tjene på å snakke med noen proffe om hvorfor det har blitt slik.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest ef849...582 skrev (2 timer siden):

Jeg sleit voldsomt på skolen selv om jeg prøvde så godt jeg kunne. Jeg var en flink pike som bare fikk fire i snitt enda jeg droppet sommerferie for å lese på skole før semesteret begynte. Nå i ettertid har jeg funnet ut at jeg hadde en psykisk tilstand. Jeg blir så sint på konkurransesamfunnet som har frarøvet meg all tro på meg selv. Skal man ha et konkurransesamfunn må alle få den hjelpen de trenger først. Hører jeg stemmen til Erna Solberg på tv klarer jeg ikke sove natten etter. Jeg kjenner på så mye sinne at det går i svart. Ser jeg dyre biler klarer jeg ikke fokusere på jobb den dagen

Du høres ikke ut som at du er grunnet i deg selv og er sikkert fylt opp av misunnelse, sjalusi og skam. Alle disse følelsene eter opp sinnet og om du vil, sjelen. Gå heller inn i følelsene og analyser disse. Hva forteller de deg? Du kan ikke bli frarøvet noe du ikke eide i utgangspunktet.

Svaret mitt er generelt fordi kommentaren din er generell og ikke sier noe mer om hva du egentlig strever med. Fire i snitt? Det kan du gjøre noe med. Ser dyre biler og mister fokus? Javel, hva tror du at du egentlig mangler? Psykisk tilstand - hva da; depresjon? Angst? Stress? Søvnproblemer? 

Sinne er bra, men er den basert på misunnelse, sjalusi eller skam? 

Konkurransesamfunnet; du har valget mellom å bli værende på karusellen eller gå av den. Du har alle verdens muligheter til å utvikle dine evner og ferdigheter. Vi bor i et fantastisk bra land der du kan gjennom Lånekassen få studielån til det du du ønsker å studere. Men du har noe enda mer fantastisk; nemlig muligheten til å ta valg. Spørsmålet er om du er tøff nok til å gå dine egne veier eller følge strømmen?

Du må være mer spesifikk. 

Endret av Boing_80
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Beste er distraksjon; om ikke medisin når en er i psykisk tilstand, selv om det er livsfarlig ord for tiden.

Distraksjon er viktig, for å unngå å ta i bruk "utslitt" hjernevev (vevet som gjør en syk).

Bare tenk på noe annet, fokuser på kosthold, og gjerne kvitt deg med stressorer (eventuelt fokuser på å bygge opp forsvarsstrategier, slik at du unngår skade av stressorer)

Hvis du går til psykolog, så kan de eventuelt hjelpe deg med slikt; beste er selvfølgelig at du klarer dette på egenhånd.

Endret av mytosa
Lenke til kommentar
Gjest ef849...582 skrev (10 timer siden):

Jeg vil anbefale deg å søke profesjonell hjelp. Noen å snakke med, for det er neppe sunt å gå med disse følelsene i lang tid.

I tillegg vil jeg anbefale å ta en pause fra alt som heter media, enten det er sosiale medier eller "vanlige" medier. Alt som skjer der er laget for å vekke reaksjoner hos dem som leser eller ser på. Jeg har allerede fjernet med selv fra sosiale medier, og innimellom tar jeg meg fullstendige pauser fra TV, radio, aviser, osv. slik at jeg slipper å være eksponert for dritten. Det hjelper veldig på psyken med en medie-detox innimellom. 

Og til syvende og sist er verden urettferdig, og det er som regel de jævligste menneskene som oppnår mest her i livet. Det er en kjip realitet, men jeg har funnet ut at det ikke er verd å bruke energi på å tenke på det.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest ef849...582 skrev (11 timer siden):

bare fikk fire i snitt

Det var høyere enn jeg fikk, og litt avhengig av hvilke veier du tar videre og hvor mye innsats du legger ned på arbeidsplassen trenger du ikke mer. 

Snakker med flere som jobber i høyt utdannede bransjer og de får lassevis av A studenter, men som egentlig er ganske dårlige arbeidstakere.

Sats heller på skriftlige "sekser-referanser" fra tidligere arbeidsgivere enn seksere på skolen, med mindre du skal bli akademiker kan de fort være like mye verdt som karakterkortet. 

Dyre biler tvangsselges forøvrig hele tiden, selv om noen kjører rundt i de, betyr det ikke nødvendigvis at de faktisk har økonomien til det. 🙂

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 7e4c3...aa0
Gjest ef849...582 skrev (11 timer siden):

Lettere sagt enn gjort, og en smule hardt, men man har kun ansvar for seg selv og sitt liv. 

Ok, slike ting har ødelagt for deg i fortiden. Men ønsker du virkelig at det skal ødelegge mer for deg fremover? 

Lar du Solberg eller dyre biler ødelegge nattesøvnen eller dagen din, er det fordi du tillater det. Det kan være lurt å jobbe med å ta ansvar for eget liv, være spørrende og nysgjerrig på hvorfor du føler det slik. Hva kan du eventuelt gjøre for å ikke la slike ting ødelegge for deg. For både Erna og dyre biler er der, og ikke noe du får gjort noe med. Men tankegangen din kan du gjøre noe med. Er det vanskelig på egenhånd, kan du oppsøke hjelp. 

Jeg har mye å være bitter og sint på. Mange som påførte meg skader i oppveksten, som har frarøvet meg mye i livet. Men jeg får ikke endret på det som har skjedd. Bitterhet, sinne og frustrasjon får meg ingen vei annet enn at jeg lar det fortsette å ødelegge for meg. Jeg må akseptere det som har skjedd og jobbe mot en bedre fremtid. 

Anonymous poster hash: 7e4c3...aa0

Lenke til kommentar
Cyrio skrev (14 timer siden):

Dyre biler tvangsselges forøvrig hele tiden, selv om noen kjører rundt i de, betyr det ikke nødvendigvis at de faktisk har økonomien til det. 🙂

Om jeg ser dyre biler på veien som kjøres av noen under 50 års alderen tenker jeg alltid automatisk "foreldrenes bil" eller "dyrt billån". 

Min lille guilty pleasure av å se ned på andre på.

Gjest ef849...582 skrev (På 16.6.2024 den 10:38 AM):

Først og fremst, skru av TVen din. Jeg har aldri kjent på slik sinne ovenfor politikere eller noe, men jeg ble merkbart sliten av nyhetskjøret dag inn, dag ut. Kutt ut TVen i større grad på kveldene, og livet vil føles mye lysere og bedre. Deretter er det en slitsom jobb å gjøre med å lære å gi faen i det man ikke kan gjøre noe med, slutte å sammenligne seg med andre og fordype seg i egenarbeidet.

Dessverre er det slik at om man har et konkurransesamfunn så har man de som vinner stort, de som taper stort og de fleste som sliter i midten. Ikke tenk så mye på det der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...