Gå til innhold

Anbefal en god kontorstol


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skjønner ikke hvorfor folk kjøper "gaming" stoler. Formet som bilstoler som er designet for å holde kroppen på plass under kjøring, sist jeg sjekket sitter folk i ro når en sitter forran datamaskinen. Som regel er det mindre plass til rygg og hvis du har skulderbredde lik min blir skuldrene krommet innover.

https://www.ikea.com/no/no/p/markus-kontorstol-vissle-mork-gra-70261150/

https://www.ajprodukter.no/kontor-og-konferanse/sittemobler/kontorstoler/kontorstol-390265-390263

 

Lenke til kommentar
10 hours ago, Fantomtegningen said:

Skjønner ikke hvorfor folk kjøper "gaming" stoler. Formet som bilstoler som er designet for å holde kroppen på plass under kjøring, sist jeg sjekket sitter folk i ro når en sitter forran datamaskinen. Som regel er det mindre plass til rygg og hvis du har skulderbredde lik min blir skuldrene krommet innover.

https://www.ikea.com/no/no/p/markus-kontorstol-vissle-mork-gra-70261150/

https://www.ajprodukter.no/kontor-og-konferanse/sittemobler/kontorstoler/kontorstol-390265-390263

 

Liker gamingstol bedre enn kontorstoler, utenom at det kan bli litt klamt på ryggen, og de knekker fort. 

Lyst på noe lignende de der med mesh rygg nå, som varer lengre enn et par år. 

Lenke til kommentar
21 hours ago, Fantomtegningen said:

Skjønner ikke hvorfor folk kjøper "gaming" stoler. Formet som bilstoler som er designet for å holde kroppen på plass under kjøring, sist jeg sjekket sitter folk i ro når en sitter foran datamaskinen. Som regel er det mindre plass til rygg og hvis du har skulderbredde lik min blir skuldrene krommet innover.

100% enig. Veldig mange av disse stolene er direkte ubehagelige å sitte i p.g.a av alt dilldallet ergonomisk du rett og slett ikke har bruk for. Når du sitter framfor en skjerm og et tastatur og mus er det siste du trenger en stol du føler er mer eller mindre kledd på deg.

Sats heller på en god kontorstol. De jeg har likt best er de som er av mesh-material som former seg etter kroppen og samtidig er luftige. Disse er dessverre ikke billige, men du har dem i årevis i motsetning til gamingstoler som ofte faller i staver etter relativt kort tid selv for en person på 80 Kg mens stolen er sertifisert for 150 Kg.

 

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Har lett lenge etter den rette stolen nå. Gamingstol er helt utelukket, det må være det verste som serveres unge kropper. Har testet en del stoler hos møbelbutikkene, men svært få er i nærheten av bra. De klart beste alternativene har jeg funnet hos kontormøbelbutikker. Har lest en del forum rundt om, men innser at stol blir så individuelt at subjektive opplevelser er nesten helt irrelevant. Kan likevel prøve med noen tips.

Utgangspunktet er ca 80 kg, 180 cm høy. Brede skuldre som blir klemt innover av stolrygger som buer og er brede. Trenger god justering av korsryggstøtte. Ønsker nakkestøtte denne gang, har savnet det om jeg ser film over tid. Bruker i dag en Savo som innimellom høres ut som den knekker hvert øyeblikk, har fått en del slark som ikke kan teites med skruer osv.

Oppsummert så langt:

Kinnarps: Testet flere ulike modeller og fant en som passet bra etter mye innstilling. Men ryggen ble i en feil stilling for meg over tid, og etter en halvtime var jeg sliten. Pris ca 15000.

Malmstolen 4000: Første stol jeg satt meg i og følte alt stemte umiddelbart. Eneste stol som var god med det samme. Pris ca 15000.

Kenson Ergo: Testet denne hos Lyreco. Det må jo være samme som stolen over, Malmstolen 4000. De ser like ut, de kjennes like ut. Riktignok to uker mellom jeg prøvde dem, men likheten var slående og jeg måtte hatt dem ved siden av hverandre for å avdekke noen evt forskjeller. Koster ca 9000 hos Lyreco, 8000 hos Komplett.

Ekoflex 520: Ikke fått testet med den ser ut til å ha bra pute, mesh i rygg som ventilerer godt. Finner den kun på nettbutikk og er nysgjerrig på kvalitet og comfort. Pris ca 5700.

Håg Executive Tribute: Satt godt, ingen knirk og ustøheter, mange innstillingsmuligheter. Pris ca 27000. Ikke bedre enn andre alternativ, så prisen kan bare ikke forsvares.

Sedus: Testet flere modeller, og alle var bra men ikke topp. Hadde ikke like mange eller gode innstillinger, så antar de er mer for miljø der flere skal benytte samme stol. Flere modeller med ventilerende mesh, som kjennes behagelig, men har mesh for lite støtte over tid?

 

Må klare å velge snart, men det er virkelig ikke lett. Prisforskjellene er jo utrolig store og noen rimelige kjennes gode ut etter 2 minutter, men hvordan er de etter 5 timer?

Endret av Pop
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Er på utkikk etter en litt uvanlig "kontorstol" egentlig. På grunn av noe arbeid i blodårene i hofta så blir det litt i overkant vondt å sitte i en kontorstol over tid (les timesvis) sannsynligvis p.g.a. noe redusert blodsirkulasjon. Har testet formstøpte ergonomiske stoler og de fungerer faktisk bedre over tid enn relativt tykke putestoler. Pr nå bruker jeg en kontorstol med 3 ekstra puter hvor det par av dem er halvgode ortopediske (ikke tempur), men selv dette er ikke nok for utjevning. Har en nedsittet "godtstol" og den den fungerer klart best til langtidssitting. Smerten pleier som regel å komme i "kulepartiet" som sannsynligvis får det høyeste trykknivået belastningsmessig..

Det jeg egentlig ser etter er en ekstra optimal kontorstol-lignende greie. Har testet geriatristoler som de har stående på en del sykehus og dette er gode stoler, men blir igjen litt overkill på et hjemmekontor. Tenker egentlig mest på en slags kontorstol med hengende sete etter godstol-modellene siden disse funker såpass bra. Et alternativ er kanskje et par Tempur-sitteputer. De jeg bruker nå virker ikke å ha spenst nok til å gi ønsket demping og jeg tror det vil ha en god effekt fordi det vil spre vekten mer jevnt og gi mindre hotspot-belastning (en type mesh-basert sete som former seg etter setepartiet hjelper vel på her)

Noen som har vært borti denne problemstillingen og funnet en bra løsning på det ?

Det meste normale jeg har testet virker i utgangspunktet for hardt, så muligens noe skumbasert med luft eller noe som er spesielt laget for optimal sirkulasjon.

Det nærmeste jeg finner som forklarer dette er dette trykk-kartet som er tatt av et seteparti hvor fargen viser problemområdene i rødt (øveste området er ryggen og lårene går ned mot gulvet nederst)

OperaSnapshot_2024-08-14_113613_www.researchgate_net.png.e849ef8a618a127c62949ae3af285f10.png

Dette er vel noe folk flest kjenner igjen som "tresmak i r*va" som man gjerne får av å sitte på bart tre.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...