Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Har folk helt glemt korona?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
:utakt skrev (11 timer siden):

Fordelen med den typen forskning er jo at vi er bedre forberedt hvis noen sånne Frankenstein-virus skulle oppstå naturlig. Det kan skje. 

Hvorfor det?

Du setter det jo på hodet. Uten slik "forskning" hadde vi sannsynligvis sluppet coronapandemien til å begynne med. Det er et sterneeksempel på eventuelle "fordeler" med slikt overhodet ikke oppveier for ulempene. Det skal bare en liten glipp til og så er det ute av labben og det er langt fra bombesikkert. Og en dr.Redfield i USA har sagt til diverse nyhetskanaler der borte at et eventuelt laboratorieskapt fugleinfluensavirus kan bli den neste dødelige pandemien; og at det kan være snakk om varianter som bådeer veldig smittsome og med en dødelighet på 25-50%. Det forskes faktisk på å gjøre relativt harmløse viruser superdødelige. Det er en god grunn til at Obama i sin tid FORBØD slikt svineri i USA. Desverre ble forbudet opphevet i 2018, under Trump, men det som etterhvert har kommet frem bør være argumentet for et internasjonalt totalforbud mot slik forskning og strafferammen for å delta i slik bør tilsvare strafferammer for deltakelse i folkemord.

Nei, la det heller fokuseres på BRA forskning, på hva som kan gjøres med å få slutt på stadig flere tragiske kreftdødsfall; å endelig få løst kreftgåten, forskning på å få forhindret sykdommer som CP, MS og ALS. Og Alzheimerforskningen. Det er slikt menneskeheten trenger; ikke James Bond-skurk-eksperimenter med å lage dødelige viruser.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

  

Morromann skrev (14 timer siden):

Bangkok 2022 - etter at pandemien var OVER:

thailand-street-afp.jpeg

Bangkok, senest januar 2022
Bangkok fjernet restriksjoner juni 2022

  

 

Under:
June 28, 2022
Riktignok 1 måned etter påbudet ble fjernet, men bruken henger igjen.
Så det samme her også, maskebruken ble ikke borte på dagen. Mange viste angivelig ikke om lettelsene heller.

Morromann skrev (14 timer siden):

Tokyo 2022 - ETTER at pandemien var over:

photo_l.jpg
 

 

Live kamera i Tokyo:
https://www.skylinewebcams.com/en/webcam/japan/kanto/tokyo/kabukicho.html
Kan garantere at du ser masker i ny og ne, men de aller fleste bruker ikke maske..
Nøyaktig slik det var før korona :)

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
aklla skrev (15 minutter siden):

  

Bangkok, senest januar 2022
Bangkok fjernet restriksjoner juni 2022

  

Det er fortsatt veldig utbredt, selv i 2024. Ikke tilbake til 2019-nivå.

 

aklla skrev (15 minutter siden):

  

Bangkok, senest januar 2022
Bangkok fjernet restriksjoner juni 2022

  

 

Under:
June 28, 2022
Riktignok 1 måned etter påbudet ble fjernet, men bruken henger igjen.
Så det samme her også, maskebruken ble ikke borte på dagen. Mange viste angivelig ikke om lettelsene heller.

:)

 

Linkene forteller jo at store deler av befolkningen mener det er en moralsk plikt å bruke og nesten halvparten sier de vil gjøre det før en mirakelkur mot covid blir oppfunnet(aldri).

I Norge var aldri folk noe dedikert til munnbindet slik man så i samtlige land i Østen og enkelte demokratiske delstater i USA hvor noen gikk rundt med munnbind overalt for å markere at man ikke var Trump-tilhenger(altså en ren politisk demonstrasjon mer enn medisinsk). Vi hadde en rasjonell tilnærming til dette i Norge hvor det aldri ble hverken anbefalt eller påbudt å gå med det utendørs, noe vi også sjelden så her på berget og som forøvrig var fullstendig meningsløst også. Heller ikke ble det påbudt med munnbind på barn som etter min mening er regelrett barnemishandling, men det så man i andre land. Leser jo i linken din at japanske skolebarn besvimte på grunn av munnbindet i gymtimer; slik slapp man heldigvis i Norge hvor galskapen ikke tok fullstendig overhånd og hvor det ikke gikk politikk i munnbindet som i USA.

 

 

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
aklla skrev (15 minutter siden):

  

 

 

Live kamera i Tokyo:
https://www.skylinewebcams.com/en/webcam/japan/kanto/tokyo/kabukicho.html
Kan garantere at du ser masker i ny og ne, men de aller fleste bruker ikke maske..
Nøyaktig slik det var før korona :)

Bra å se at fornuften kommer tilbake dit da. Ellers merker jeg at dette er fra en gate hvor det åpenbart er mange turister eller expats, men jeg tror nok fornuften vender tilbake selv om det har gått saktere der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (16 minutter siden):

Hvorfor det?

Du setter det jo på hodet. Uten slik "forskning" hadde vi sannsynligvis sluppet coronapandemien til å begynne med. Det er et sterneeksempel på eventuelle "fordeler" med slikt overhodet ikke oppveier for ulempene. Det skal bare en liten glipp til og så er det ute av labben og det er langt fra bombesikkert. Og en dr.Redfield i USA har sagt til diverse nyhetskanaler der borte at et eventuelt laboratorieskapt fugleinfluensavirus kan bli den neste dødelige pandemien; og at det kan være snakk om varianter som bådeer veldig smittsome og med en dødelighet på 25-50%. Det forskes faktisk på å gjøre relativt harmløse viruser superdødelige. Det er en god grunn til at Obama i sin tid FORBØD slikt svineri i USA. Desverre ble forbudet opphevet i 2018, under Trump, men det som etterhvert har kommet frem bør være argumentet for et internasjonalt totalforbud mot slik forskning og strafferammen for å delta i slik bør tilsvare strafferammer for deltakelse i folkemord.

Nei, la det heller fokuseres på BRA forskning, på hva som kan gjøres med å få slutt på stadig flere tragiske kreftdødsfall; å endelig få løst kreftgåten, forskning på å få forhindret sykdommer som CP, MS og ALS. Og Alzheimerforskningen. Det er slikt menneskeheten trenger; ikke James Bond-skurk-eksperimenter med å lage dødelige viruser.

 

Det har kommet mye positivt ut av det som omtales som "Gain of function" forskning. Artikkelen nedenfor viser til både kreftforskning, vaksineutvikling og oppdagelsen av de fleste antibiotika.

Jeg innrømmer glatt at dette er et fagfelt jeg ikke kan noe som helst om, men som alt annet her i verden er det åpenbart ikke svart/hvitt. Så må man selvfølgelig ta de potensielle farene på alvor.

https://theconversation.com/gain-of-function-research-is-more-than-just-tweaking-risky-viruses-its-a-routine-and-essential-tool-in-all-biology-research-202084

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (24 minutter siden):

Det er fortsatt veldig utbredt, selv i 2024. Ikke tilbake til 2019-nivå.

Har du noe konkret å vise til her?
At det finnes enkelte bilder fra 2024 der flere bruker maske betyr ikke at det ikke er på 2019-nivå.
Bilde viser en situasjon, ett sted, i ca ett millisekund, det er veldig lite å gå ut ifra.

Fant bilder fra lenge før corona der ca samtlige bruker maske, eneste det viser er at personer også brukte før corona(ikke i hvor stor grad, men finner du bilder av folkemengder fra før corona vil du nesten alltid finne flere med munnbind). Noe som også er kjent for veldig mange fra før uavhengig av corona..

Endret av aklla
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (14 timer siden):

Vel, nå forsket nok også dette dr. Mengele-laboratoriet i Wuhan på coronaviruser som kom fra flaggermus.

Ok, ingen forskning på coronavirus uten flaggermusen, da skjønner jeg.

Og flaggermusen trengte ikke nødvendigvis å være fra Wuhan, men kan ha blitt fraktet dit eller lignende.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (20 timer siden):

Ser du forskjellen?

 

Tokyo 2015:

Gratulerer, du fant et bilde med japanere uten masker. Japanere har brukt munnbind / masker lenge før covid, veldig lenge. Om det har vært like utbredt i Thailand vet jeg ikke, men ikke uvanlig før covid.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (9 timer siden):

Det har kommet mye positivt ut av det som omtales som "Gain of function" forskning. Artikkelen nedenfor viser til både kreftforskning, vaksineutvikling og oppdagelsen av de fleste antibiotika.

Jeg innrømmer glatt at dette er et fagfelt jeg ikke kan noe som helst om, men som alt annet her i verden er det åpenbart ikke svart/hvitt. Så må man selvfølgelig ta de potensielle farene på alvor.

https://theconversation.com/gain-of-function-research-is-more-than-just-tweaking-risky-viruses-its-a-routine-and-essential-tool-in-all-biology-research-202084

Vel, jeg innrømmer at jeg tenker mest på slik forkning når det gjelder viruser og at risikoen er så stor at eventuelle fordeler man kan oppnå ikke oppveier ulempene, for eksempel en lekkasje som utløser en global pandemi for eksempel. Det er bra om det forskes på kreftceller selvfølgelig, og kreftceller utgjør ikke noen risiko som vil utløse noen pandemi. Men å forske slik på viruser - nei. Spesielt ser jeg ikke hensikten med å prøve å utvikle farligere og enda mer smittsomme varianter av relativt ufarlige virus - hva er vitsen med det? Jeg leser artikkelen som en stor forsvarstale for denne forskningen og at de bruker Johnson & Johnson-vaksinen som et eksempel; vel akkurat DET er neppe noen god reklameplakat for denne type forskning for å si det mildt.

 

aklla skrev (9 timer siden):

Har du noe konkret å vise til her?
At det finnes enkelte bilder fra 2024 der flere bruker maske betyr ikke at det ikke er på 2019-nivå.
Bilde viser en situasjon, ett sted, i ca ett millisekund, det er veldig lite å gå ut ifra.

 

Jeg ga jo en link til et blogginnleg fra en som er bosatt i Thailand og kan konstantere at det har blitt ekstremt utbredt på et nivå som ikke var vanlig i 2019. Det samme ser jeg i bilder fra bekjente der nede på sosiale medier.

 

At jeg lett med lys og lupe har postet bilde av japanere uten munnbind, som noen her bilde er helt feil; det var NOEN med munnbind der og jeg har aldri påstått at munnbind ikke eksisterte i Østen før 2020 selv om jeg ser noen her inne prøver å indikere det. Men det var aldri slik noe sted at over 50% av befolkningen i noe land i østen gikk med munnbind hele tiden før 2020; hvis de påstår det får de jammen komme med noen konkrete beviser på det. Og Thailand var kjent som "smilets land"; hvordan er det mulig dersom folk gikk rundt med munnbind overalt hele tiden slik det blir påstått av flere? Hvor var da disse smilene å se. Nå var jeg en del i Sørøst-Asia i yngre dager; tidlig 2000-tall og jeg så IKKE en massiv utbredelse av munnbind NOE STED. Overhodet. Jeg så en og annen politimann som dirigerte trafikk i en forurenset gate og så var det vel folk som jobbet på rismarker som hadde noe slags munnbeskyttelse grunnet insektene. Men det var det. Jeg har masse bilder tatt med kamera den gangen man måtte fremkalle bilder og jeg ser ikke et eneste munnbind noe sted. Overhodet. Men det var kanskje jeg som var heldig da og ved et slumpetreff var på steder rett etter at noen hadde tatt av munnbind da hvos det var så ultrautbredt som det påstås her. Har de som hevder dette så hardnakket i det hele tatt vært i den delen av verden?

 

aklla skrev (9 timer siden):

 

Fant bilder fra lenge før corona der ca samtlige bruker maske, eneste det viser er at personer også brukte før corona

Er det det 104 år gamle bildet fra 1920 det er snakk om her? Nå aner ikke jeg noe om hvor det er fra eller hvilken situasjon; men jeg tipper at det er fra Japan og at det er under spanskesyken; så det er jo logisk at de bruker munnbind i den anledningen. Eller det kan være en del av en sermoni hvor man bruker slike. Men finn bilder fra Japan rundt 1930 og der finner du ikke folkemylder hvor det florerer av munnbindtildekke mennesker.

Japan 1930:

 

3742.jpg?width=700&quality=85&auto=forma

 

3992.jpg?width=700&quality=85&auto=forma

 

Typisk scene av japanske soldater som feirer en seier under 2.verdenskrig. Ikke mye munnbind å se nei.

 

37cheering-japanese-when-things-were-goi

 

Og igjen: jeg har ikke påstått noe sted at det ikke var en levende sjel hverken i Japan eller noe annet østlig land som brukte munnbind før 2020, men ingen skal fortelle meg at det var mye vanligere enn å ikke gå med det. Og det er poenget mitt.

 

Subara skrev (8 timer siden):

Ok, ingen forskning på coronavirus uten flaggermusen, da skjønner jeg.

Og flaggermusen trengte ikke nødvendigvis å være fra Wuhan, men kan ha blitt fraktet dit eller lignende.

Det er godt mulig ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Morromann skrev (4 minutter siden):

Ja, nå er visst apekopper en internasjonal krise igjen for de som er redde for det:

https://www.nrk.no/urix/mpox-er-en-_folkehelsekrise-av-internasjonalt-omfang__-ifolge-who-1.17003048

Hva er poenget med den konsekvent hånlige tonen du bruker? At helsemyndigheter verden over er obs på utbrudd av diverse sykdommer er jobben deres. Det handler ikke om å "være redd". 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
:utakt skrev (26 minutter siden):

Hva er poenget med den konsekvent hånlige tonen du bruker? At helsemyndigheter verden over er obs på utbrudd av diverse sykdommer er jobben deres. Det handler ikke om å "være redd". 

Det er vel ikke hånlig. Men jeg mener at det er hysteri at det gjøres til hovedoppslag i norske nettaviser; noe såpass obskurt og irrelevant for neten alle i den norske befolkningingen at media blåser opp om dette. Og det er en kjent sak at sykdom og død selger og gir klikkinntekter. Ellers har Tedros blitt kritisert tidligere for at han fikk banket gjennom at apekopper var en såpass alvorlig krise at det ble stemplet som "internasjonal helsekrise". Og denne mannen, med et tvilsomt rulleblad er ikke en gang lege:

https://www.reuters.com/business/healthcare-pharmaceuticals/whos-tedros-acted-tie-breaker-break-disagreement-over-monkeypox-designation-2022-07-23/

Vi burde heller bekymre oss for gain-of-function-forslning nå som det kommer ut at mektige og innflytelsesrike medisinere i Vesten er bidragsytere til forskning for å gjøre forkjølelseviruser mer smittsomme og mer dødelige og sannsynligvis nettopp er det som skjedde i 2019 og som det kun er VG som er prisverdige nok til å nevne:

https://www.vg.no/nyheter/i/OooK9w/kan-bli-tidenes-stoerste-skandale

Journalistene som tok opp dette fortjener en pris. Sjelden bra vare for VG.

Forresten, jeg har apekopper selv jeg:

ape-kopp.jpg

Er de ikke fine?

 

opensky skrev (31 minutter siden):

Korona? Ølen?

Oppskrytt øl spør du meg. Smaker ingenting.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
On 31.7.2024 at 9:20 PM, Subara said:

Det jeg funderer på er sammenhengen mellom viruset som forsvant ved et uhell fra laboratoriet, tok bolig i flaggermus (som spises i Indonesia) og via et annet dyr som de ikke har funnet ut ennå, og deretter til mennesker. Men tror jeg slutter der, da det ikke er mitt område.

Det jeg har lært om dette er at de kan bruke genmodifiserte mus som har de samme reseptorene som mennesker når de driver med sin forskning med virus. Det er vel da også grunnen til at det enkelt kan lekke ut via foreksempel ansatte. Om det var tilfellet at de brukte genmodifiserte mus i Wuhan blir vel vanskelig å oppdrive informasjon om, siden Kina selv, og donorene til laboratoriet i Wuhan ikke har vært åpen om dette. Ikke som jeg husker akkurat nå ihvertfall.

 

Eksempler på at genmodifiserte mus som har menneskelige reseptorer har blitt brukt, (og kanskje fremdeles blir brukt) til å lage spennende nye virus er her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Selfuniverse skrev (1 time siden):

Det jeg har lært om dette er at de kan bruke genmodifiserte mus som har de samme reseptorene som mennesker når de driver med sin forskning med virus. Det er vel da også grunnen til at det enkelt kan lekke ut via foreksempel ansatte. Om det var tilfellet at de brukte genmodifiserte mus i Wuhan blir vel vanskelig å oppdrive informasjon om, siden Kina selv, og donorene til laboratoriet i Wuhan ikke har vært åpen om dette. Ikke som jeg husker akkurat nå ihvertfall.

 

Eksempler på at genmodifiserte mus som har menneskelige reseptorer har blitt brukt, (og kanskje fremdeles blir brukt) til å lage spennende nye virus er her.

Det skulle ikke forundre meg om det skulle dukke opp en ny pandemi i en by et sted i verden som har et lugubert gain-of-function-laboratorium men skylder på musekjøtt solgt på et marked i byen(også om mus ikke selges der)og folk vil kjøpe en slik "forklaring" med søkk og snøre - igjen. Og at det bare er "tilfeldigheter" at en pandemi nok en gang bryter ut i en by med Frankenstein-laboratorier.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
torbjornen skrev (På 31.7.2024 den 3:59 AM):

Er du ironisk her?

Nei, man ser hvordan virus forårsaker reaksjoner i kroppen som på sikt kan føre til eks hjernesykdom. Hvorfor tror du ellers antivirale legemidler beskytter så godt mot demens?

Lenke til kommentar
torbjornen skrev (2 timer siden):

Hadde ho rett likevel? Forskar og lege vart "frosen ut" etter å ha delteke i "Debatten" hos Fredrik Solvang i mars 2020.

https://www.nrk.no/buskerud/xl/virusvarsleren-1.16898600

Jeg har argumentert mange ganger her med at hun hadde rett i mye av det hun sa den gangen, og det viste det seg jo utvilsomt at hun hadde. Noen ting ble også verre enn det hun trodde, dessverre - og noe ville ha blitt verre uten at det ble satt inn noen grep. Fint å se at hun får støtte fra fagmiljøene nå. I tillegg var det noen regnestykker hun ble tillagt som ikke var hennes, men NRK sine.

Jeg mener dog hun har tatt feil om et par ting i etterkant.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...