Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Har folk helt glemt korona?


Anbefalte innlegg

Atib Azzad skrev (På 20.7.2024 den 12:09 PM):

Increased Human-Animal Contact: the risk of having outbreaks from zoonotic diseases is increasing because of the changing animal-people interactions. It is well known that when pathogens jump the species barrier, from animals to humans, their ability to spread and the severity of the disease they cause is a potentially lethal unknown.

Vil ikkje auka urbanisering føre til det motsette, dvs. at færre bur på landsbygda og enno færre har kontakt med husdyr i landbrukssamanheng?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kajac skrev (På 20.7.2024 den 12:45 PM):

Alle får covid før eller senere. Vi visste ganske raskt at dette kom til å utvikle seg til en sesong-basert sykdom på linje med Influensa. 

Lockdown har også vist seg å være svært skadelig for den mentale utviklingen blant ungdom og unge voksne. Vi har nå en hel generasjon mennesker som er tre år yngre i hodet enn i kroppen, som sliter med sosiale evner og psykiske problemer, da de har blitt fratatt sosial utvikling i den mest kritiske fasen i livet. Langtids-konsekvensene av lockdown vil føre til langt flere ødelagte liv enn antall liv lockdown "reddet". VI har så vidt sett begynnelsen enda.

Det er helt riktig at svenskene tok en høyere risiko. Men det var riktig risiko å ta, og det er ikke uten grunn at stadig flere vedgår at svenskene kanskje hadde den beste covid-strategien likevel.

Skilnaden er at vi i Norge venta med å sleppe viruset laust til befolkninga var gjennomvaksinert. I tillegg vart viruset mildare med tida, men meir smittsamt. Dermed kunne ein, iallefall i teorien spare mange liv, samt at langt færre vil få long covid.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (På 21.7.2024 den 10:03 AM):

Var det øst-asiatiske turister det var snakk om? Det virker som om det har blitt en del av kulturen deres nå og noe "man bare går med". Trist og depreimerende selvsagt og en grunn til at jeg ikke har noe lyst å dra dit igjen og se befolkninger av zombier som går rundt med munnbind hvor de enn er.

Brukte ikkje desse munnbind allereie lenge før pandemien, m.a. på grunn av høg luftureining i storbyane der?

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (På 22.7.2024 den 6:23 AM):

Forøvrig gir ikke "rensemiddel"; går ut i fra at det er antibac noen effektiv beskyttelse mot LUFTveisviruser; antibac ble vel plassert i butikken i mars 2020 fordi det ga en falsk trygghetsfølelse; men man får ikke covid av å ta på spaghettipakker; man får det av andres pust, hoste og nysing inn i egne luftveier. Og munnbind gir ikke deg noen beskyttelse fra å bli smittet av andre; det beskytter eventuelt ANDRE fra å bli smittet av DEG om du først skulle bli smittet.

Dersom ein åt ein sjokolade som ein snørrunge hadde grisa med er eg ganske sikker på at ein ville kunne bli smitta. Skitne hender etter å ha teke i ei snørrete handlevogn vil garantert også kunne føre smitte til munn og nase.

Munnbind var som du nemner lite effektivt dersom ein ikkje sjølv var smitta. Men mange var jo smitta i fleire dagar før dei fekk symptom. Fpv-masker ga vel derimot betre beskyttelse mot andre som var smitta. Toppidrettsutøvarane brukte dette, og brukar det vel framleis i visse situasjonar. Men spurte ein etter desse maskene på eit apotek visste dei ikkje kva ein snakka om.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
majer skrev (18 timer siden):

Kjenner jeg blir provosert over de som ikke tar forskning alvorlig. Vi vet allerede at influensa øker risikoen for å utvikle demens drastisk. Så hvorfor skal ikke koronaviruset gjøre det samme? Det angriper tross alt organer på en helt annen måte. De fleste dødsfallene etter korona skjer først flere tiår etter første smitte.

Er du ironisk her?

Endret av torbjornen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (6 timer siden):

Brukte ikkje desse munnbind allereie lenge før pandemien, m.a. på grunn av høg luftureining i storbyane der?

Fra før corona, pga luftforurensning, pga dårlig ånde, pga pollen, ved sykdom/redd for å bli syk og sikkert flere grunner.
Er vel i stor grad det samme nå, etter corona vil jeg tro..

  

Morromann skrev (På 21.7.2024 den 10:03 AM):

Var det øst-asiatiske turister det var snakk om? Det virker som om det har blitt en del av kulturen deres nå og noe "man bare går med". Trist og depreimerende selvsagt og en grunn til at jeg ikke har noe lyst å dra dit igjen og se befolkninger av zombier som går rundt med munnbind hvor de enn er.

Høres ut som om dette er det beste for alle..
Best å holde seg hjemme til det man vet og forstår.

F.eks bilde fra 2018:

312206191.jpg
2015:
stock-photo-tokyo-japan-april-hundreds-o

1920:

07-influenza-04-articleLarge.jpg

Endret av aklla
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (På 20.7.2024 den 12:45 PM):

Alle får covid før eller senere.

Jeg lever i håpet🙂 Fikk høre av andre under pandemien, at jeg hadde nok hatt korona uten å vite om det.

Tenker at korona er litt som sykdomsfølelsen man fikk 1-2 dager etter vaksinering med fratrekk eller tillegg.

Sitat

Symptomene som forekommer ved covid-19 er de samme som ved en rekke andre luftveisinfeksjoner. Det er derfor ikke mulig å skille covid-19 fra andre luftveisinfeksjoner basert på symptombildet alene. Rundt halvparten av de smittede gjennomgår infeksjonen uten symptomer (4).28. juni 2024

 
Ok, da har jeg vel hatt det, da. Gjelder det også andre luftveisinfeksjoner? Jeg har heller ikke vært forkjølet på fire år.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (6 timer siden):

Var det ikkje nokon som prøvde seg med å gå rundt omgitt av store oppblåsbare plastbobler?

Desse påfunna var vel ganske ekstreme også der og då. I ettertid er jo alt dette ganske komisk.

Det manglet ikke på kreativitet i hvert fall. Et sunnhetstegn, kan man vel si.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (6 timer siden):

Vil ikkje auka urbanisering føre til det motsette, dvs. at færre bur på landsbygda og enno færre har kontakt med husdyr i landbrukssamanheng?

Noe med at urbanisering fører til at vi tukler med økosystemet. Ville dyr blir fratatt miljøet de naturlig lever i og søker inn til byene/blir fortrengt av bymiljø.

En tid trodde man at flaggermus var smittebærerne av Covid-19 og overførte det til mennesker. USA forsket i hvert fall på det, Kinas hovedfiende.

https://www.niaid.nih.gov/diseases-conditions/coronavirus-bat-research

Sitat

The research that NIH approved under the grant to EcoHealth Alliance with a subaward to the Wuhan Institute of Virology in Wuhan, China sought to understand how animal coronaviruses, especially bat coronaviruses, evolve naturally in the environment and have the potential to become transmissible to the human population.  This research included studying viral diversity in bat reservoirs, surveying people who work in live animal markets or other occupations with high exposure to wildlife for evidence of bat coronavirus infection and analyzing data to predict which newly discovered viruses pose the greatest threat to human health.

Det var spørsmål om koronaviruset ble overført fra et marked i Wuhan, hvor de solgte ville dyr/uvanlige dyr som føde. Det er på mote å spise alt mulig rart i overklassen i Kina. Har hørt om hund (mest vanlig i Korea) og slange, men ikke flaggermus. Australia: kenguru. Afrika: insekter. Norge: smalahove.

Jo, fant flaggermus på menyen i Indonesia. Listen ble samtidig utvidet over snacks.

Sitat

 

28. Paniki (Fruit Bat)

Paniki is a dish from North Sulawesi made from fruit bats, yes that’s right as if bats don’t freak people out enough. The bats are burned to remove their soft hairs, then cooked in coconut milk, herbs, and spices. Paniki is often also cooked in spicy rica-rica, a mixture of various herbs.

 

https://backpackertravel.org/food-drinks/top-30-unusual-foods-asia/

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

No er ikkje sauer noko "uvanleg" dyr å ete, og ein del av det andre du nemner er det heilt sikkert også lange tradisjonar for å ete dei stadene det er naturleg. Så dette skulle eigentleg ikkje vere noko årsak til at pandemiar skulle oppstå oftare no enn før.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

torbjornen skrev (15 timer siden):

Vil ikkje auka urbanisering føre til det motsette, dvs. at færre bur på landsbygda og enno færre har kontakt med husdyr i landbrukssamanheng?

Det samme spør jeg om. Folk har aldri levd så fjernt fra naturen som nå. Våre tidligste forfedre som alle var jegere og sankere var i kontakt vil ville dyr hele tiden. Skulle tro det var pandemier i et sett den gangen med andre ord.

 

^fmj skrev (15 timer siden):

Det meste normaliseres. Jeg har ikke vært syk etter at jeg hadde covid, noe som er høyst unormalt.

Ikke ifølge de som promoterer long covid-dommedagscenarier. For disse er coronasmitte alltid en sakte dødsdom som ødelegger alle kroppens organer. Bare å se på "kunnskapsbasert pandemirespons" på Facebook.

torbjornen skrev (14 timer siden):

Brukte ikkje desse munnbind allereie lenge før pandemien, m.a. på grunn av høg luftureining i storbyane der?

 

Vel, jo men ikke på samme måte. Som sagt; med luftforurensing. Men det var aldri snakk om over 90%.

F.eks

Bangok 2015:

stock-photo-bangkok-aug-people-gather-on
 

 

Bangkok 2022 - etter at pandemien var OVER:

 

thailand-street-afp.jpeg
 

Ser du forskjellen?

 

Tokyo 2015:

120016565-tokyo-japan-september-24-2015-

 

Tokyo 2022 - ETTER at pandemien var over:

 

photo_l.jpg
 

 

Jeg vet ikke med alle andre men JEG ser en enorm forskjell på før og etter her.

Det er stor forskjell på at en del gikk med munnbing tidligere utelukkende pga. forurensing som politi som dirigerte trafikk i sterkt forurensede gater fra at nærmere 100% av befolkningen dekker til ansiktet som kvinner i Afghanistan hvor man enn befinner seg. Som på restauranter hvor man tar det av og på mellom munnbiter. Jeg har reist mye i Østen i yngre år og jeg kan slå fast 100% at munnbind IKKE var noe ALLE gikk med hele tiden slik det har blitt selv om det har blitt antydet at jeg er fullstendig ignorant om dette men jeg ser jo det jeg ser. Og reisende etter pandemien kan fortelle om det samme og hvordan ingenting er som før. 

Thailand var en gang kjent som "smilets land" men er nå et ansiktsløst dystopia:

https://thailandstartshere.com/2024/01/23/masks-in-thailand/

Mye skyldes nok hjernevask fra autoriteter og økende xenfobiske tendenser om at utlendinger spredde sykdommen inn i riket.

https://efe.com/en/health/2023-04-01/land-of-covered-smiles-thais-cling-to-masks-long-after-covid-19-mandate/

https://asia.nikkei.com/Spotlight/Coronavirus/Masked-Japan-90-cover-face-1-month-after-rules-lifted

https://www.japantimes.co.jp/news/2022/12/27/national/maskless-world-fantasy/

I Østen har en dystopisk og ansiktsøs "new normal" blitt virkelighet flere år etter pandemien og at det var slik tilbake i 2019 er selvfølgelig ikke riktig.

 

torbjornen skrev (14 timer siden):

Dersom ein åt ein sjokolade som ein snørrunge hadde grisa med er eg ganske sikker på at ein ville kunne bli smitta.

 

Nå er vel sjokolden de selger i butikken pakket inn i papir?

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Morromann said:

Det samme spør jeg om. Folk har aldri levd så fjernt fra naturen som nå. Våre tidligste forfedre som alle var jegere og sankere var i kontakt vil ville dyr hele tiden. Skulle tro det var pandemier i et sett den gangen med andre ord.

Ja, rart at disse milliardene av jegere og sankere som fløy rundt mellom storbyene i hytt og pine ikke var utsatt for pandemier hele tiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (14 timer siden):

 Skitne hender etter å ha teke i ei snørrete handlevogn vil garantert også kunne føre smitte til munn og nase.

 

Vel; kanskje; dersom noen umiddelbart og da mener jeg sekunder før du tar bort handlevogna snørrer på den og du tar på den UMIDDELBART etterpå og så gnir det inn i både øyer og munn eller for å være enda sikere; SLIKKE på det og svelge det; ja vel...kanskje da. Men sjansen er likevel minimal. Under 1%. Denne typen virus dør fort og blir inaktivt utenfor verten. Slike virus er avhengig av en vert slik fisk er avhengig av vann for å overleve. Og smittespredningen vi hørte om skjedde fordi mennesker samlet seg i smale lokaler, ikke fordi folk tok på ting i butikken. Ble mye hysteri rundt antibac; sterke likhetstrekk med frykten fra 80-tallet om at man fikk HIV fra toalettseter, dørhåndtak eller bestikk som man fryktet at HIV-smittede hadde blødd på; den mentaliteten. Og et latterlig rituale vi så i coronatiden var jo alle som gnidde seg med den hudskaldelige guffe FØR de gikk inn i butikken men ikke etter at de gikk ut. Så hva var poenget da? Og selv etter at de gnikket det inn; før munnbind ble obligatorisk gikk folk rett inn i andre folk og pratet og hostet i munnen på hverandre - slik folk faktisk BLIR smittet. Hvordan var det med vinninga og spinninga? Men nå var jo svaret til en som mente at han følte seg trygg fordi han hadde antibac. Vel; antibac beskytter ikke mot covid i det hele tatt; det er selve definisjonen på falsk trygghetsfølelse. Selv om antibac ikke forhindret coronasmitte skjedde det en voldsom økning i hudeskem i den tiden; hvorfor det tro?

torbjornen skrev (15 timer siden):

 

Munnbind var som du nemner lite effektivt dersom ein ikkje sjølv var smitta. Men mange var jo smitta i fleire dagar før dei fekk symptom. 

 

Det ble nok underkommunisert at munnbind faktisk var for å fohindre andre å bli smittet av en selv, ikke å beskytte en selv. Da hadde kanskje ikke folk gått med på å bruke det. Jeg så faktisk tilfeller av folk som trakk ned munnbindet for å HOSTE. Helt sant.

 

Subara skrev (8 timer siden):

Ganske fin og oversiktelig informasjon fra FHI der som forklarer ting greit.

Som for eksempel at også gjenomgått sykdom gir beskyttelse mot fremtidige infeksjoner, noe covid-doomere som Gunhild Nyborg nekter på og hevder gjør folk sykere og sykere og ødelegger alle organier i kroppen hos alle men nå har jeg vel ikke lagt skjul på hva jeg mener om den dommedagskulten der regner jeg med. Jeg vet jo at disse hater FHI; det er bare å ta en titt på den FB-siden jeg har nevnt før.

Det nevnes også at selv om viruset kan leve en stund på overflater gir det ikke noen stor risko for smitteoverføring til personer; slik jeg også har påpekt ovenfor de som sverger til antibac.

Og at de anbefaler folk som har symptomer å bruke munnbind om de besøker alvorlig syke pasienter. Det gjøres allerede på noen pleiehjem.

Og til slutt at smitten er langt lavere utendørs enn innendørs.

Alt ting jeg har sagt lenge.

 

Subara skrev (8 timer siden):

 

En tid trodde man at flaggermus var smittebærerne av Covid-19 og overførte det til mennesker. USA forsket i hvert fall på det, Kinas hovedfiende.

https://www.niaid.nih.gov/diseases-conditions/coronavirus-bat-research

Det var spørsmål om koronaviruset ble overført fra et marked i Wuhan, hvor de solgte ville dyr/uvanlige dyr som føde. Det er på mote å spise alt mulig rart i overklassen i Kina. Har hørt om hund (mest vanlig i Korea) og slange, men ikke flaggermus. Australia: kenguru. Afrika: insekter. Norge: smalahove.

 

Jeg er nå temmelig overbevist om at viruset kom fra laboratoriet tvers over gata fra dette flaggermusmarkedet i Wuhan. Jeg mener; et laboratorium som forsker på og maniulerer coronaviruser; hva kan gå galt liksom?

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Morromann said:

Det ble nok underkommunisert at munnbind faktisk var for å fohindre andre å bli smittet av en selv, ikke å beskytte en selv. Da hadde kanskje ikke folk gått med på å bruke det.

Hvorfor skulle man ikke gå med på å bruke det? Mange fikk/får ikke symptomer selv om de er smittet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Subara skrev (9 timer siden):

Durian er godt da, selv om det er forbudt på hoteller på grunn av lukta.

 

torbjornen skrev (6 timer siden):

No er ikkje sauer noko "uvanleg" dyr å ete, og ein del av det andre du nemner er det heilt sikkert også lange tradisjonar for å ete dei stadene det er naturleg. Så dette skulle eigentleg ikkje vere noko årsak til at pandemiar skulle oppstå oftare no enn før.

Neste virus man skremmer med: "saueinfluensa".

 

Kakeshoma skrev (44 minutter siden):

Hvorfor skulle man ikke gå med på å bruke det? Mange fikk/får ikke symptomer selv om de er smittet.

Fordi folk er egoistiske? Vi ser jo nå hele tiden folk på offentlige plasser med symptomer på både forkjølelse, influensa og corona som hoster og snører i vei uten hensyn til å ta avstand til folk. Veldig få tar frivillig på seg munnbind på offentlige plasser for å ikke smitte folk. De fleste gir blaffen i det så lenge det ikke er lover som regulerer sånt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (5 timer siden):

No er ikkje sauer noko "uvanleg" dyr å ete, og ein del av det andre du nemner er det heilt sikkert også lange tradisjonar for å ete dei stadene det er naturleg. Så dette skulle eigentleg ikkje vere noko årsak til at pandemiar skulle oppstå oftare no enn før.

Ja, enig. Mattradisjoner er forskjellige, enkelte retter kan være sære for oss, men naturlig på det gjeldende stedet og "vise verca". Derfor smalahue som eksempel. Moren min har feks. alltid likt hodet på torsken best.

 

Prøver å huske tilbake til pandemien, om flaggermus og hva som var poenget mitt.

Jeg har vært i Kina flere ganger i naboprovinsen til Wuhan og har aldri sett flaggermus på matmarkedene. Undersøkte alltid hva jeg hadde på tallerkenen der før jeg begynte å spise. Jeg spurte en kineser som har bodd i Wuhan om de solgte flaggermus på markedet. "Bare tull", fikk jeg til svar.

Men de har altså flaggermus på menyen i Indonesia.

Salg av levende, ville dyr er ikke vanlig eller lovlig vil jeg tro på markedene, men de kan jo ha vært solgt illegalt og under disk. Og som kjæledyr, pynt/utstopping, til tradisjonell medisin, ikke nødvendigvis til middagsbordet.

Sitat

More rarely, wet markets also sell wild animals and their meat. The Huanan market, for example, had a wild animal section where live and slaughtered species were for sale: snakes, beavers, porcupines, and baby crocodiles, among other animals.

https://www.nationalgeographic.com/animals/article/coronavirus-linked-to-chinese-wet-markets

Sitat

De første sykdomstilfellene var tydelig samlet rundt et marked i Wuhan, Kina. Det ble funnet positive koronaprøver ved boder hvor det ble solgt ville dyr.

https://www.forskning.no/dyrevelferd-sykdommer-virus/to-studier-peker-mot-at-koronaviruset-kom-fra-et-marked-i-wuhan/2059184

Morromann skrev (42 minutter siden):

Jeg er nå temmelig overbevist om at viruset kom fra laboratoriet tvers over gata fra dette flaggermusmarkedet i Wuhan. Jeg mener; et laboratorium som forsker på og maniulerer coronaviruser; hva kan gå galt liksom?

Det jeg funderer på er sammenhengen mellom viruset som forsvant ved et uhell fra laboratoriet, tok bolig i flaggermus (som spises i Indonesia) og via et annet dyr som de ikke har funnet ut ennå, og deretter til mennesker. Men tror jeg slutter der, da det ikke er mitt område.

Leser at det er funnet koronavirus i flaggermus i Russland.

Og ikke så rart at smitte kan spres fra dyr til menneske. Fugleinfluensa kan en sjelden gang smitte til mennesker. Enormt bekymringsfullt sier WHO.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Subara skrev (34 minutter siden):

Jeg spurte en kineser som har bodd i Wuhan om de solgte flaggermus på markedet. "Bare tull", fikk jeg til svar.

 

Interessant. Jeg tror han har helt rett. Det var noe fishy med hele flaggermusteorien.

 

Subara skrev (34 minutter siden):

 

Men de har altså flaggermus på menyen i Indonesia.

 

Våren 2020 ble det spredd noen videoer på nettet som angivelig skulle vise "våtmarkdet i Wuhan" som gjenåpnet, men egentlig var fra et marked i Indonesia; noe som var lett gjennomskuelig; videoen fra pre-covid; uten avstand og munnbind, skilt med latinske og ikke kinesiske bokstaver(skrevet på indonesisk faktisk)og folk i typisk indonesiske klær.

 

Subara skrev (34 minutter siden):

 

Det jeg funderer på er sammenhengen mellom viruset som forsvant ved et uhell fra laboratoriet, tok bolig i flaggermus (som spises i Indonesia) og via et annet dyr som de ikke har funnet ut ennå, og deretter til mennesker. Men tror jeg slutter der, da det ikke er mitt område.

 

Vel, nå forsket nok også dette dr. Mengele-laboratoriet i Wuhan på coronaviruser som kom fra flaggermus.

 

Subara skrev (34 minutter siden):

 

Og ikke så rart at smitte kan spres fra dyr til menneske. Fugleinfluensa kan en sjelden gang smitte til mennesker. Enormt bekymringsfullt sier WHO.

Varianter av fugleinfluensart smitter nesten aldri til folk. Det som bekymrer meg mest er om de forskjer på slik djevelskap på de forskjellige gain-of-function-laboratoriene rundt i verden. Det er desverre slikt det "forskes" på der. Jeg mener helt ærlig at det burde være et internasjonalt forbud mot slikt forskning og at alle land som innfører forbud mot det burde også ha en klausul om at de som deltar i slikt i land hvor det er lov bør arresteres ved opphold i landene det er forbudt og dømmes lovens strengeste straff under skjerprede omstendigheter og nøklene kastes i smelteovner. Men det mest perfekte tiltaket man kan innføre mot fremtidige viruspandemeier er et internasjonalt forbud mot gain-of-fuction og med regler om at de som driver slikt må straffes som naziforbryterne i Nüremberg. Men hva mener WHO om det?

 

Endret av Morromann
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...