Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Har folk helt glemt korona?


Anbefalte innlegg

2 hours ago, barfoo said:

Korleis avgjer du om ei endring er signifikant eller tilfeldig? Korleis avgjer du om det er korrelasjon eller kausualitet? Korleis evaluerer du om eit legemiddel fungerer eller ikkje? Korleis vurderer du om utvalsstørrelsen er stor nok til å trekke konklusjoner?

Du kan ikkje finne ut noko av det ved å sjå på talla. Du må bruke statistiske metoder. Igjen; du  forstår enkelt og greit ikkje kor lite av fagfeltet du forstår, og det gjeld også medisin. Det er veldig åpenbart at kritikken din er totalt verdilaus, fordi du enkelt og greit ikkje har fundament for den. Det er ikkje personangrep eller hersketeknikker; det er basert på det du skriv. Personangrepa og hersketeknikkane er det strengt tatt ud som står for...

Du har sittet her og projisert og misrepresentert det har jeg skrevet svart på hvitt flere ganger, for så å henge deg opp i noe jeg ikke har sagt og så angripe/kritisere det. Å prøve å avlede virker ikke. Folk klarer å lese hva du forsøker å gjøre.

Får slutte med konspirasjonsteoriene dine. :p

10 hours ago, Morromann said:

Akkurat det er jo et godt spørsmål det med 75 års hemmelighold. Jeg mener; hvorfor? Hvis de ikke har noe å skjule; hvorfor et 3/4 århundre hemmelighold? Jeg vil gjerne se et godt og saklig svar på dette uten beskyldninger om konspirasjonsteorier.

Hadde de ikke noe å skjule er det ikke nødvendig å skjule informasjonen i første omgang. Har man rett og vet man har rett så trenger man ikke skjule sannheten, man trenger bare vise til hvor effektiv vaksinene faktisk er. Er derfor de prøvde å sensurere og dra ned på Ivermectin og andre legemidler så mye fordi de er påvist å være effektive for det de er laget for i mange tiår allerede. 

https://www.cnbc.com/2023/01/31/the-covid-pandemic-drives-pfizers-2022-revenue-to-a-record-100-billion.html

Det var og fortsatt er ekstremt mye penger i dette. 

1 hour ago, Morromann said:

Hva har den linken med covid-19 å gjøre?

Det var et eksempel på statistikk, på samme måte jeg kan vise til FHI sin statistikk når det kommer til vaksinasjon mot C19.

https://allvis.fhi.no/sysvak/antall-vaksinerte?etter=diagnose&diagnose=COVID_19&fordeltPaa=aar&diagramtype=stabletLiggendeSoyle&dose=01,02,03,04,05,06

image.png.86e346475d6428afb9b9bb699e702e12.png

Kan se at det er en veldig kraftig nedgang etter 2021. Selv tantene mine gikk ikke på dette lenger fra slutten av 2021.

Endret av Yakamaru
Typo
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 hours ago, Yakamaru said:

Det var et eksempel på statistikk, på samme måte jeg kan vise til FHI sin statistikk når det kommer til vaksinasjon mot C19.

D'oh. Du beviser liksom poenget.

2 hours ago, Yakamaru said:

Er derfor de prøvde å sensurere og dra ned på Ivermectin og andre legemidler så mye fordi de er påvist å være effektive for det de er laget for i mange tiår allerede. 

Ingen forsøkte å sensurere det. Forskinga som antyda effekt var derimot full av feil og mangler.

Quote

Twenty-five RCTs fulfilled inclusion criteria (n = 6310). Of those, 14 compared ivermectin with placebo, in night ivermectin associated with SOC was compared to SOC and two studies compared ivermectin to an active comparator. Most RCTs had some concerns or high risk of bias, mostly due to lack of concealment of the randomization sequence and allocation, lack of blinding and high number of missing cases. Ivermectin did not show an effect in reducing mortality (RR = 0.76; 95%CI: 0.52–1.11) or mechanical ventilation (RR = 0.74; 95%CI: 0.48–1.16). This effect was consistent when comparing ivermectin vs. placebo, and ivermectin associated with SOC vs. SOC, as well as in sensitivity analysis. Additionally, there was very low quality of evidence regarding adverse effects (RR = 1.07; 95%CI: 0.84–1.35).

(Dette er forøvrig døme på fagfeltet statistikk, der dei oppgir konfidensintervall, relativ risk, og feilmarginer. Utan statistikk kan du enkelt og greit ikkje finne ut om medisin fungerer eller ikkje!)

2 hours ago, Yakamaru said:

Kan se at det er en veldig kraftig nedgang etter 2021. Selv tantene mine gikk ikke på dette lenger fra slutten av 2021.

Uhm. Var det fordi folk ikkje trudde på det, eller fordi tredje og fjerde dose faktisk ikkje vart pusha veldig hardt for folk utanfor risikogruppene? Nedgangen er jo ikkje overraskande; det ville vore meir overraskande om den ikkje kom. Dette er forøvrig ekstremt illustrerande. Talla er greie, men du kan ikkje konkludere slik du gjer på grunnlag av talla.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Yakamaru skrev (På 22.6.2024 den 12:19 PM):

 

Hadde de ikke noe å skjule er det ikke nødvendig å skjule informasjonen i første omgang. Har man rett og vet man har rett så trenger man ikke skjule sannheten, man trenger bare vise til hvor effektiv vaksinene faktisk er. Er derfor de prøvde å sensurere og dra ned på Ivermectin og andre legemidler så mye fordi de er påvist å være effektive for det de er laget for i mange tiår allerede. 

https://www.cnbc.com/2023/01/31/the-covid-pandemic-drives-pfizers-2022-revenue-to-a-record-100-billion.html

Det var og fortsatt er ekstremt mye penger i dette. 

 

Det er ihvertfall ingen tvil om at denne perioden var et skikkelig gullalder for virkelig kynisk styrtrike mennesker. Mens millioner ble drevet ned i dyp fattigdom ble noen hundretalls innvestorer enda rikere.

Ser at denne artikkelen datert 31.januar 2023 omtaler pandemien som "ongoing". Ja, for enkelte har coronapandemien aldri tatt slutt selv om den denfinitivt var over i januar 2023 selv om det er noen der ute - som helt seriøst - mener at vi er midt oppi den nå og at det er blitt enda verre. Bare å sjekke på diverse sosiale medieprofiler.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
barfoo skrev (På 22.6.2024 den 2:32 PM):

 

Uhm. Var det fordi folk ikkje trudde på det, eller fordi tredje og fjerde dose faktisk ikkje vart pusha veldig hardt for folk utanfor risikogruppene? Nedgangen er jo ikkje overraskande; det ville vore meir overraskande om den ikkje kom. Dette er forøvrig ekstremt illustrerande. Talla er greie, men du kan ikkje konkludere slik du gjer på grunnlag av talla.

 

Kanskje ikke fjerde dose, men trede dose BLE faktisk pushet hardt i en periode for at folk måtte ta den. Sikter da til hysteriet rundt omicron(en meget mild variant)i desember 2021 og januar 2022. Man snakket faktisk høyt om at de som "bare" hadde tatt to og sa nei takk til den tredje(som meg)burde registreres som uvaksinerte og bli nektet tilgang på offentlige arenaer i henhold til coronapasset; selv om det ikke skjedde; men mange friske unge løp og tok tredjedosen på dette grunnlaget. Jeg lot meg ikke presse og det er jeg glad for i dag. Jeg hører ikke om mange som fortsatt tar boostere nå(det er vel nummer 6 som kommer til høsten er det ikke), men det er kanskje fordi jeg ikke en gang gidder å spørre og ingen gidder å spørre meg og det er like greit.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
On 1.7.2024 at 7:24 AM, Morromann said:

Det er ihvertfall ingen tvil om at denne perioden var et skikkelig gullalder for virkelig kynisk styrtrike mennesker. Mens millioner ble drevet ned i dyp fattigdom ble noen hundretalls innvestorer enda rikere.

Ser at denne artikkelen datert 31.januar 2023 omtaler pandemien som "ongoing". Ja, for enkelte har coronapandemien aldri tatt slutt selv om den denfinitivt var over i januar 2023 selv om det er noen der ute - som helt seriøst - mener at vi er midt oppi den nå og at det er blitt enda verre. Bare å sjekke på diverse sosiale medieprofiler.

Det er mange, mange milliarder i Big Pharma. Folk har nå virkelig begynt å våkne opp til alle løgnene og at de blir utnyttet for elitens gagn.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Hør her... Det er slettes ikke slik at mange "nå våkner opp" Det er rett og slett slik at folk ikke gidder å diskutere med folk som uansett står på sitt. Akkurat som i denne tråden hvor det er minst 2 srk som sitter i en sirkelrunk av dimensjoner. Normale folk gidder rett og slett ikke diskutere med sånne...

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Yakamaru skrev (8 timer siden):

Det er mange, mange milliarder i Big Pharma. 

Å ja. Under lockdowntiden var det en stor økning i bruk av antidepresiva så de håvet inn store penger på det også. I 2020 var det en 20% økning i bruk av slike medikamenter i forhold til året før. 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9245333/

For eksempel Okazepam, i Norge Sobril, som er produsert av....Pfeizer. På både den ene og den andre måten har de fått høste gevinst av denne tiden. Slik de rikeste i verden høster av alle kriser.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Trådstarter startet denne tråden fordi vedkommende tilsynelatende var misfornøyd med at det ble snakket "for lite" om corona for tiden. Vel, nå ble det jo 6 sider med diskusjon om det her da skjønt det ble i all hovedsak bare repetering av det som har blitt debattert opp og ned om og om igjen uttallige ganger før, men jeg vet ikke, kanskje trådstarter ønsket det. Blir den berømte suppa kokt på en spiker. Ellers er det litt rart at trådstarter selv ikke har deltatt aktivt i tråden h*n startet siden h*n tydeligvis ønsker mer coronadiskusjon og da er det kanskje naturlig at man selv bidrar til å holde en slik diskusjon i gang om man mener det snakkes for lite om covid-19 sommeren 2024?

Endret av Morromann
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (På 3.7.2024 den 4:05 AM):

Å ja. Under lockdowntiden var det en stor økning i bruk av antidepresiva så de håvet inn store penger på det også. I 2020 var det en 20% økning i bruk av slike medikamenter i forhold til året før. 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9245333/

For eksempel Okazepam, i Norge Sobril, som er produsert av....Pfeizer. På både den ene og den andre måten har de fått høste gevinst av denne tiden. Slik de rikeste i verden høster av alle kriser.

De fleste om ikke alle antidepresiva/beroligende/angstdempende og what have you er gammel medisin som kan produseres av hvem som helst da patentene er utgått, så en får gjenre såkalt generika som er billigere enn originalen når en henter ut resepter på apoteket, så denne legemiddelgruppen er ikke akkurat noen stor moneymaker fra "big pharma". 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (23 minutter siden):

De fleste om ikke alle antidepresiva/beroligende/angstdempende og what have you er gammel medisin som kan produseres av hvem som helst da patentene er utgått, så en får gjenre såkalt generika som er billigere enn originalen når en henter ut resepter på apoteket, så denne legemiddelgruppen er ikke akkurat noen stor moneymaker fra "big pharma". 

Korrekt. Et års forbruk av antidepressiva trenger ikke koste pasienten mer enn et par hundre kroner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (10 timer siden):

De fleste om ikke alle antidepresiva/beroligende/angstdempende og what have you er gammel medisin som kan produseres av hvem som helst da patentene er utgått, så en får gjenre såkalt generika som er billigere enn originalen når en henter ut resepter på apoteket, så denne legemiddelgruppen er ikke akkurat noen stor moneymaker fra "big pharma". 

Vel, det er uansett noen som tjener penger på slik medisin og de fikk økt inntjeningen på nettopp disse produktene i lockdowntiden over hele verden.

 

Entern skrev (10 timer siden):

Korrekt. Et års forbruk av antidepressiva trenger ikke koste pasienten mer enn et par hundre kroner.

Nei, ikke for pasienten, det stemmer. Fordi mesteparten av regningen på reseptbelagt medisin betales av staten gjennom folketrygden.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Når de bygger nye sykehjem nå, bygger de med sikte på at vi kan få pandemi igjen. Men tilgang til pasientrom individuelt for pårørende, og bad og toalett tilknyttet hvert rom. Dette for å beskytte de eldre som risikogruppe, bedre smittevern og livskvalitet hvis samfunnet blir rammet på nytt. Moren min flytter snart inn i det hel-moderne sykehjemmet, så jeg er spent på hvordan det blir.

Men jeg fikk en ubehagelig følelse da prosjektlederen sa dette på informasjonsmøtet for pårørende. "Det er bare et tidsspørsmål før vi får en pandemi igjen". Men det er å gå inn i fremtiden med åpne øyne og ikke lukkede.

Sykehjemssektoren forbereder seg, for å være bedre rustet til en annen gang.

Ellers er det helt greit å glemme korona, fordi det var ingen hyggelig periode. Men å fornekte alvoret av en pandemi, da har man skylapper over øynene.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Subara skrev (9 timer siden):

Når de bygger nye sykehjem nå, bygger de med sikte på at vi kan få pandemi igjen. Men tilgang til pasientrom individuelt for pårørende, og bad og toalett tilknyttet hvert rom. Dette for å beskytte de eldre som risikogruppe, bedre smittevern og livskvalitet hvis samfunnet blir rammet på nytt. Moren min flytter snart inn i det hel-moderne sykehjemmet, så jeg er spent på hvordan det blir.

 

Det er ihvertfall bra at man satser på å være føre var og det er alltid en bra ting.

 

Subara skrev (9 timer siden):

 

Men jeg fikk en ubehagelig følelse da prosjektlederen sa dette på informasjonsmøtet for pårørende. "Det er bare et tidsspørsmål før vi får en pandemi igjen". Men det er å gå inn i fremtiden med åpne øyne og ikke lukkede.

 

Høres ut som prosjektlederen er en som lar seg lett skremme av tabloidoppslag i media. Da covid kom fikk vi jo høre gang på gang at "voldsomme viruspandemier er noe som kommer hvert hundrede år", men siden 2022 er det plkutselig blitt "neste pandemi er rett rundt hjørnet". Har det skjedd noe radikalt nytt i biologi og viroligi som tilsier at pandemier skal bryte ut hvert femte år nå? Men om man overdriver skremsler for å få folk til å ta beredskap mer på alvor forstår jeg det selv om jeg synes det er en betenkelig måte å kommunisere det på fordi det skaper unødig frykt og panikk hos enkelte. Ikke alltid bra å rope for mye ulv heller slik som "nordpolen er isfri om 5 år"(noen som husker den?)og "vi er nå i perioden for global nedbrenning". Nøkternt fokus på beredksap og at man gjør noe med det er en annen ting. Håper de har satset på godt ventilasjon også på sykehjemmet. På vinteren herjer alltid viruser, pandemi eller ikke og da er ventilasjon et bra tiltak.

 

Subara skrev (9 timer siden):

 

Ellers er det helt greit å glemme korona, fordi det var ingen hyggelig periode. Men å fornekte alvoret av en pandemi, da har man skylapper over øynene.

Nei, man skal ikke fornekte alvoret heller men man skal heller ikke male frem usannsynlige apocalyptiske scenarier for da blir det som eventyret om gutten som ropte ulv.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, Morromann said:

Nei, ikke for pasienten, det stemmer. Fordi mesteparten av regningen på reseptbelagt medisin betales av staten gjennom folketrygden.

Kun for medisin på blå resept. Elles forhandler staten pris, men betaler ikkje bruk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Morromann skrev (11 timer siden):

Vel, det er uansett noen som tjener penger på slik medisin og de fikk økt inntjeningen på nettopp disse produktene i lockdowntiden over hele verden.

Joda, klart det men insinueringen om at lockdown var noe "big pharma" ønsket for å få flere folk på antideppresiva/angstdempende for at de skulle håve inn penger faller likevel til sin egen urimelig alene på det premisset at det ikke er en medisin hvor det fortsatt er aktive patenter men en faktisk priskrig mellom de forskjellige legemiddel produsentene verden over.  

Endret av Evil-Duck
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Insinuerer ikke at det var noe legemiddelindustrien stod bak om det er det du mener, bare at de tjente godt på krisen og det var det mange som gjorde. Alltid noen som tjener godt på en krise, og det var ganske mange som gjorde det på covid, ikke bare legemiddelindustrien.

 

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (På 6.7.2024 den 8:35 PM):

Det er ihvertfall bra at man satser på å være føre var og det er alltid en bra ting.

 

Høres ut som prosjektlederen er en som lar seg lett skremme av tabloidoppslag i media. Da covid kom fikk vi jo høre gang på gang at "voldsomme viruspandemier er noe som kommer hvert hundrede år", men siden 2022 er det plkutselig blitt "neste pandemi er rett rundt hjørnet". Har det skjedd noe radikalt nytt i biologi og viroligi som tilsier at pandemier skal bryte ut hvert femte år nå? Men om man overdriver skremsler for å få folk til å ta beredskap mer på alvor forstår jeg det selv om jeg synes det er en betenkelig måte å kommunisere det på fordi det skaper unødig frykt og panikk hos enkelte. Ikke alltid bra å rope for mye ulv heller slik som "nordpolen er isfri om 5 år"(noen som husker den?)og "vi er nå i perioden for global nedbrenning". Nøkternt fokus på beredksap og at man gjør noe med det er en annen ting. Håper de har satset på godt ventilasjon også på sykehjemmet. På vinteren herjer alltid viruser, pandemi eller ikke og da er ventilasjon et bra tiltak.

 

Nei, man skal ikke fornekte alvoret heller men man skal heller ikke male frem usannsynlige apocalyptiske scenarier for da blir det som eventyret om gutten som ropte ulv.

Jeg er nok ikke blant folk som har glemt korona, som tråden heter. Og bra med forberedelse, men helst ingen ny pandemi i dette århundrede.

Vi blir også bedt om å ha beredskapslager hjemme i tilfelle krise av ulike slag. https://www.nrk.no/innlandet/naturkatastrofer_-cyberangrep_-strombrudd-eller-pandemi_-dsb-ber-deg-klare-deg-selv-i-sju-dager-1.16895929

Finnes det egentlig en gylden middelvei rundt slik tematikk? Vi trenger informasjon i kriser, men det er forskjellig hvordan folk takler den. Et godt råd var å skjerme seg selv mot nyheter.

Pressemøtene om Covid-19 synes jeg var bra, da fokuset var på praktiske råd man kunne følge, og forsikring om at ekspertene/fagpersoner jobbet for fullt. Det er nødvendig med jevnlig informasjon under kriser. Jeg mener at Erna og staben hennes taklet informasjonsbiten godt sammen med helsedirektoratet og FHI. Den var så god den kunne være i forhold til usikkerhet rundt virusets skadepotensiale og dets utvikling i fremtiden. Overfylte sykehus uten nok pustemaskiner rundt omkring i verden og høye dødstall bekreftet alvoret. Det er bilder som har festet seg 4 år etter pandemien.

Man ønsket ikke at eldre og sårbare skulle dø på denne måten, eller norske sykehus fylles opp av folk med symptomer som lignet på lungebetennelse istedenfor å være på jobb. Vaksinen ble vendepunktet.

Samtidig har vi fått erfaring med en slik type krise og hvordan takle den.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Subara skrev (4 timer siden):

Jeg er nok ikke blant folk som har glemt korona, som tråden heter. Og bra med forberedelse, men helst ingen ny pandemi i dette århundrede.

 

Nå var det noen heftige influensaviruser med opprinnelse i Østen som herjet både 40 og 50 år etter spanskesyken men som ikke førte til noen former for politisk styrt unntakstillstand. De tidsperiodene det er snakk om huskes for helt andre ting enn disse pandemiene.

 

Subara skrev (4 timer siden):

 

Vi blir også bedt om å ha beredskapslager hjemme i tilfelle krise av ulike slag. https://www.nrk.no/innlandet/naturkatastrofer_-cyberangrep_-strombrudd-eller-pandemi_-dsb-ber-deg-klare-deg-selv-i-sju-dager-1.16895929

 

 

Beredskap er alltid bra å ha. Jeg har et men neppe bra nok. Husker dog hvordan folk i massepanikk hamstret toalettpapir av alle ting, fremfor noe annet i mars 2020 som om man kan overleve kun på toalettpapir en samfunnskollaps, LOL.

 

Subara skrev (4 timer siden):

 

Samtidig har vi fått erfaring med en slik type krise og hvordan takle den.

 

Håper man også har lært av feil som ikke må gjentas. Hva som virker og hva som ikke gjør det.

Noe som faktisk er veldig bra å ha som middel mot luftspredende virus er god ventilasjon, det er faktisk dokumentert. Det kan ikke være SÅ dyrt å sørge for å ha det; ihvertfall koster slikt atskillig mindre enn det å stenge ned et helt samfunn.

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...