Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Har folk helt glemt korona?


Anbefalte innlegg

Eg hadde aldri forventa at Norge og Sverige samla sett skulle ende opp med nesten lik overdødelegheit. Dette er noko som også burde interessere forskarar. Kva kan forklare skilnaden i 2022? Er det immunitetsgjeld eller andre effektar/biverknader av nedstenging/gjenopning? Sidan Sverige venta lenge med å stenge ned vart nok immunitetsgjelda mindre. Var det mindre dødelegheit på grunn av korona, influensa eller andre sjukdommar i Sverige enn i Norge i 2022? Mange unge fekk ei vanskeleg tid i ein kritisk periode av livet, og det har vel vore auke i både psykiske problem og ungdomskriminalitet etter gjenopninga. Har det vore auke i talet på sjølvmord? Det var vel også uvanleg mange trafikkulukker i 2022. Kanskje førte nedstenginga til at folk kasta alle hemmingar når ting vart normalisert? Reagerte folk annleis i Norge enn i Sverige?

Elles er sjølvsagt overdødelegheit berre ein liten del av korleis pandemien påverka oss, og det vil også vere interessant å forske på skilnader når det gjeld langtidsskader, psykisk helse, økonomi osv. Så får ein håpe at det er mogeleg å finne svar, slik at ein kan setje inn treffsikre og målretta tiltak med minst mogeleg skadeverknader ved neste pandemi.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Auto Asmodeus skrev (På 19.6.2024 den 14.34):

 

Jeg er mer bekymra for at vi er altfor mange menneskene på jorda slik at slike sykdommer rammer jævlig hardt

Jeg er uenig i at det er for mange mennesker på jorda. Det er jo bare å sitte ved et flyvindu og se hvor store del av vår verden som faktisk er tom for mennesker. Jeg vil heller si at det er for mange grådige, onde og maktsyke mennesker på denne planeten som er ansvarlig for ujevn fordeling av goder og som med vilje holder millioner nede i nød og armod og alle slike problemer kunne blitt om ikke løst så atskillig forberedret uten denne ondskapens grådighet. Sykdommer er også en del av dette bildet.

 

Auto Asmodeus skrev (På 19.6.2024 den 14.34):


Jeg tenker mer på om det blir en skikkelig krig snart, enten borgerkrig i USA eller Øst mot Vest runde 3 i Europa.
 

Borgerkrig i USA har jeg ikke noe tro på, men verdenskrig med atomvåpen er noe jeg frykter mer ja.

 

frohmage skrev (På 19.6.2024 den 18.01):

Influensa er vel ikke corona, men noen forkjølelsesvirus er i corona-familien.

 

Riktig. Som man ser av illustrasjoner ser de ikke like ut:

pic-1024x538-1.jpg

To forskjellige arter av virus som man kan se. Begge virustyper er farlige dog veldig sårbare pasienter; men de forskjellige typer av influensavirus er vanligvis farligere. De fleste coronaviruser er det vi kjenner som forkjølelser, så typer som sars-CoV-2 er historisk sjeldne; det var en stor coronaepidemi på 1890-tallet kjent som "russisk snue" som historien har mer eller mindre glemt, sikkert fordi den ble slått av spanskesyken(som var en influensa)i alvorlighet 30 år senere.

 

torbjornen skrev (8 minutter siden):

Eg hadde aldri forventa at Norge og Sverige samla sett skulle ende opp med nesten lik overdødelegheit. Dette er noko som også burde interessere forskarar. Kva kan forklare skilnaden i 2022? Er det immunitetsgjeld eller andre effektar/biverknader av nedstenging/gjenopning? Sidan Sverige venta lenge med å stenge ned vart nok immunitetsgjelda mindre. Var det mindre dødelegheit på grunn av korona, influensa eller andre sjukdommar i Sverige enn i Norge i 2022? Mange unge fekk ei vanskeleg tid i ein kritisk periode av livet, og det har vel vore auke i både psykiske problem og ungdomskriminalitet etter gjenopninga. Har det vore auke i talet på sjølvmord? Det var vel også uvanleg mange trafikkulukker i 2022. Kanskje førte nedstenginga til at folk kasta alle hemmingar når ting vart normalisert? Reagerte folk annleis i Norge enn i Sverige?

 

 

Synes absolutt at en slik undersøkelse bør gjøres ja. Men jeg tror mange er redd for å bekreftet at de tok feil; det var populært å disse Sverige i disse årene og vi så jo også her hvordan noen stadig vekk brukte ord som "Tengelle" og enda mer ekstreme betegnelser. Men Sverige hadde ikke flere døde pr. innbygger enn f.eks Spania; noe som veldig enkelt kan forklares med at sistnevnte praktiserte portforbud; noe som gjorde at mennesker ble sperret inne og spredde smitten sin der; og vi vet jo at det er innendørs smitten sprer seg, ikke i frisk luft. Jeg mener absolutt at portforbud var det verste man kunne finne på i denne perioden og jeg er stolt av at Norge aldri lot seg skremme til slik galskap, selv om det faktisk BLE foreslått her, som av Gunhold Nyborg som skremte med ekstrem massedød i Norge om vi ikke gjorde det.

 

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (13 minutter siden):

 

Elles er sjølvsagt overdødelegheit berre ein liten del av korleis pandemien påverka oss, og det vil også vere interessant å forske på skilnader når det gjeld langtidsskader, psykisk helse, økonomi osv. Så får ein håpe at det er mogeleg å finne svar, slik at ein kan setje inn treffsikre og målretta tiltak med minst mogeleg skadeverknader ved neste pandemi.

 

Lockdown er ihvertfall et dystopisk og totalt feilslått eksperiment som ALDRI må trekkes frem igjen under pandemier av denne typen(en svartedauepidemi med 90% dødelighet er en annen ting), men lockdown? Nei! Aldri mer.

Ellers er ekstreme pandemier noe som skjer hvert hundrede år så det skulle være usannsynlig at det skjer igjen i vår levetid. Med mindre det skulle bli vanligere med at ting lekker ut av laboratorier da, hvilket jeg er mer og mer overbevist om var det som skjedde denne gangen.

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (9 minutter siden):

 

Lockdown er ihvertfall et dystopisk og totalt feilslått eksperiment som ALDRI må trekkes frem igjen under pandemier av denne typen(en svartedauepidemi med 90% dødelighet er en annen ting), men lockdown? Nei! Aldri mer.

Ellers er ekstreme pandemier noe som skjer hvert hundrede år så det skulle være usannsynlig at det skjer igjen i vår levetid. Med mindre det skulle bli vanligere med at ting lekker ut av laboratorier da, hvilket jeg er mer og mer overbevist om var det som skjedde denne gangen.

Om ein tar med svineinfluensaen har ein allereie hatt to pandemiar på under 15 år. Samstundes hadde ein uvanleg mange fuglar som døydde av influensa her i Norge i fjor.

Pandemiar er ikkje noko som ein skal gå rundt å bekymre seg over, men det er viktig at beredskapen er på plass før neste pandemi, enten den kjem om 10 eller 100 år. Har ein god beredskap der ein har lært av erfaringane frå forrige pandemi blir det forhåpentlegvis også færre og meir målretta tiltak. Nedstenging må vere siste utveg.

Men neste gong beredskapen blir testa er det gjerne snakk om ein heilt annan type krise, som f.eks. naturkatastrofe, terror eller krig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Trippelure skrev (På 20.6.2024 den 2:33 AM):

Jeg har ikke glemt korona, eller at de aller fleste hadde innmari panikk og lot seg styre av massiv skremselspropaganda. Summa summarum var det vel som en vanlig sesonginfluensa der 800-2000 dør årlig, eller av lungebetennelse som følge av influensa. Glad jeg ikke bidro med å være gratis forsøkskanin og ta en usikker og uutprøvd vaksine. Jeg tok en Boostrix-polio vaksine istedet, siden jeg støtt og stadig graver i jord og skitt 😅 Jeg syns det er synd og skam at korona-håndteringen ikke gåes skikkelig etter i sømmene, men heller feies under teppet. Samt at grunnlaget for at de tok de beslutningene de tok er hemmeligstemplet i 60 år ??! 🤔 Det var ganske drastiske og udemokratiske tiltak som ble satt i gang. Her er en tweet fra FHI, og den sier vel egentlig sitt.

eef5767437475437bbe060165f399fad7e4cdc9bf7aa0e342046b55aa6b92654.jpg.8786f596415922accaac2f529b0794e3.jpg

Det var ikke skremselspropaganda. Det var en alvorlig situasjon som man måtte prøve å håndtere på en best mulig måte. Kapasiteten på sykehusene kom under enormt press. Ikke bare døde mange av Covid i seg selv, men andre ble enten påført skade eller til og med døde som følge av overbelastningen på sykehusene.

Vi vet grunnlaget for beslutningene som ble tatt, så jeg vet ikke hva du mener med at de er hemmeligstemplet.

Vaksinene har vist seg å være svært trygge, og de har også åpnet for enda bedre medisiner og vaksiner i fremtiden.

Tweeten du legger ut her har ingenting med saken å gjøre.

Det var ingen udemokratiske tiltak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (På 20.6.2024 den 6:46 AM):

Men antibac var bare tull i og med at det var et luftveisvirus og ikke en bakterie som smittet via huden. Eneste vi fikk ut av antibackjøret var en økning i hudinfeksjoner totalt unødig. Men det ble en nedgang i diverse bakterier da. Færre fikk diare. Det var jo ikke slik at anitbac dannet et magnetisk felt rundt de som gnidde guffa inn i hendene slik at luftveisviruset ble stanset fra å spre seg. Husker hysteriske oppfordringer om å gnikke matvarer man hadde kjøpt på Rema inn i antibac og spraye bordet man la det på. Fullstendig vilt og hysterisk. For en tid.

Det var ikke vilt og hysterisk i det hele tatt. I en slik situasjon måtte man basere seg på det man visste der og da.

Og det er ikke det at Covid smitter via huden, men hvis du får bakterier eller virus på huden, så kan det fort havne i kroppens hulrom, der det er lang større risiko for gjennombrudd.

De som er hysteriske er de som skriker og bærer seg om at alt sammen var en diger konspirasjon for å frata oss alle rettigheter og alt var kun for å kontrollere oss. Dette er åpenbart bare hysterisk rør. Myndighetene gjorde det beste de kunne ut ifra informasjonen som var tilgjengelig i den situasjonen. De prøvde bare å håndtere viruset, ikke alle mulige andre merkelige påstander som "kommunistisk diktatur" eller lignende hysteriske utfall.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Yakamaru skrev (18 timer siden):

https://theconversation.com/mounting-research-shows-that-covid-19-leaves-its-mark-on-the-brain-including-with-significant-drops-in-iq-scores-224216

 

...

En hel generasjon har gått ned nesten hele 20 IQ poeng på grunn av de sinnsyke tiltakene folk støttet på grunn av hva som var praktisk talt en influensa.

Du er klar over at din egen artikkel påpeker at det er Covid i seg selv som har medført en reduksjon i IQ-score? Morsomt at du motbeviser din egen påstand.

Og som allerede påpekt, Covid var ikke bare "praktisk talt en influensa:

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (2 timer siden):

Om ein tar med svineinfluensaen har ein allereie hatt to pandemiar på under 15 år. 

 

Ja, svineinfluensaen ja. Var det i det hele tatt en pandemi? Ifølge WHO var det det, men jeg betrakter ikke WHO som noen autoriteter, tvert imot. Det at WHO, som er ganske subjektive i vurderinger vedtar at noe er en pandemi gjør ikke det til en absolutt sannhet.

Jeg husker ikke så veldig mye av svineinfluensaen egentlig; fordi vi fikk være i fred den gangen selv om tabloidmeida, spesielt Dommedagsbladet var helt på med at millioner ville dø bare i Norge eller noe sånt og at dette var den nye svartedauden. Dette var jo også midt under finanskrisen så folk hadde viktigere ting å fokusere på den gangen.

 

torbjornen skrev (2 timer siden):

 Samstundes hadde ein uvanleg mange fuglar som døydde av influensa her i Norge i fjor.

 

Men fugleinfluensa sprer seg veldig sjeldent og bare unntaksvis til mennesker.

 

torbjornen skrev (2 timer siden):

Nedstenging må vere siste utveg.

 

 

Ja, absolutt. 100%. Men i desember 2021 - med omicron - så vi hvor langt terkselen var blitt senket for å stenge ned samfunnet på en måte som ikke et menneske ville godtatt i 2019. Fra usikkerheten i mars 2020 hvor man fryktet 10% dødelighet var målstrengen i desember 2021 flyttet til "for å unngå mer sykefravær". Altså en normalisering av ekstreme unntakslover som om vi var i krig.

 

torbjornen skrev (2 timer siden):

 

Pandemiar er ikkje noko som ein skal gå rundt å bekymre seg over, men det er viktig at beredskapen er på plass før neste pandemi, enten den kjem om 10 eller 100 år. Har ein god beredskap der ein har lært av erfaringane frå forrige pandemi blir det forhåpentlegvis også færre og meir målretta tiltak.

 

Tja, si det? Hva har blitt gjort for å løse de struktutelle problemene i helsevesenet? Den dysfunksjonelle foretaksmodellen basert på rapportering og måltall er ikke blitt skrotet; helsevesenet befinner seg fortsatt i en byråkratisk suppe med alt for mange byråkratiske "bullshitjobber" og for få helsearbeidere - som også blir tvunget til å skrive meningsløse tullerapporter, noe som står i veien for behandling av pasienter. Om ikke det skjer en grunnleggende reform der blir vi sittende i mye av den samme suppa under en annen alvorlig helsekrise.

Endret av Morromann
  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Morromann skrev (3 timer siden):

Jeg er uenig i at det er for mange mennesker på jorda. Det er jo bare å sitte ved et flyvindu og se hvor store del av vår verden som faktisk er tom for mennesker. Jeg vil heller si at det er for mange grådige, onde og maktsyke mennesker på denne planeten som er ansvarlig for ujevn fordeling av goder og som med vilje holder millioner nede i nød og armod og alle slike problemer kunne blitt om ikke løst så atskillig forberedret uten denne ondskapens grådighet. Sykdommer er også en del av dette bildet.

Men det er utopisk å tro at det kommer til å endre seg. Mennesker feier for sin egen dør, og vil helst ikke dele. Og når folk flykter fra områder de ikke kan bo i, emn fortsetter å produsere fler, så blir det press på de områdene man faktisk kan oppholde seg i. Klimaet som endrer seg gjør også at det blir svært ugunstig å bo mange steder på planeten.

Men det er nok en annen diskusjon. Jeg bare liker ikke klimaendringer som stiger i takt med befolkningsveksten.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Auto Asmodeus skrev (52 minutter siden):

Men det er utopisk å tro at det kommer til å endre seg. Mennesker feier for sin egen dør, og vil helst ikke dele. Og når folk flykter fra områder de ikke kan bo i, emn fortsetter å produsere fler, så blir det press på de områdene man faktisk kan oppholde seg i. Klimaet som endrer seg gjør også at det blir svært ugunstig å bo mange steder på planeten.

Men det er nok en annen diskusjon. Jeg bare liker ikke klimaendringer som stiger i takt med befolkningsveksten.

Vel, hva som går an og ikke går an å endre var vel ikke poenget mitt. Poenget mitt var at skylden for elendigheten i verden ikke er på de sultne og fattige folkemassene, men på de ytterst få som er ansvarlige og skyldige i at folkemasser er sultne og fattige.

Også relevant for covid-19 forsåvidt også. For mange av de døde var mennesker med forskjellige sykdommer fra før; i USA for eksempel har de en ekstrem fedemeepidemi og en vesentlig stor del av de yngre som døde i USA var mennesker med sykdommer knyttet til overvekt; og femdeepidemien er mest utbredt hos en stadig fattigere del av befolkningen som ikke råd til annen "mat" enn billig og kaloririk søppelmat. Så det er absolutt relevant ja.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, Morromann said:

Borgerkrig i USA har jeg ikke noe tro på, men verdenskrig med atomvåpen er noe jeg frykter mer ja.

Statsledere og andre med makt vil ikke flytte frontlinjen inn til deres egen stue, og de er alle så godt som enig i dette. De er meget fornøyd med å fortsette å slenge ungdommer opp til en annen frontlinje.

Stor skala borgerkrig i USA er kanskje bittelitt mer sannsynlig. Men helsen til folk der, og andre faktorer gjør det nok ganske vanskelig. Det blir vel mer at 'vanskeligstilte' byer der blir evakuert av vanlige folk i mer omfang fremover. Eksempelvis San Francisco.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 20.6.2024 at 2:07 PM, barfoo said:

Du forstår ikkje ein gong at statistikk ikkje er å sjå på tall! Her har du omtale av eit 200-fag på 5 studiepoeng i statistikk. Dvs et lite fag på relativt grunnleggande nivå. Det er ikkje "noen timer", det er omfattande pensum med forelesninger. Og det er eit lite fag på lågt nivå!

Jamen... det er ikkje det som er statistikk. Du forstår ikkje eingong det. Statistikk er å analysere tallmateriale for å avdekke om mønstre er reelle, om det er mønster du ikkje ser, om det er korrelasjon, om det er kausualitetssammenheng også viare. T.d. har du varians, og statistikk blir brukt for å avgjere om det er signifikant endring eller naturleg variasjon.

Det er så totalt avslørande kor ignorant du er; du kjenner ikkje til fagfeltet statistikk, og avfeier derfor at fagfeltet eksisterer. Du trur det er eit par timer på ungdomsskulen.

  https://snl.no/statistikk

Statistikk er ekstremt ofte representert gjennom tall. Skal du sitte her og hevde at dette nedenfor ikke er statistikk? Dette kan de aller fleste å klare selv på i det minste et grunn nivå. Å lese, forstå og analysere tall er noe de aller aller fleste av oss klarer å gjøre selv uten høyere utdanning.

https://cde.ucr.cjis.gov/LATEST/webapp/#/pages/explorer/crime/hate-crime

Og nei, jeg har ikke sagt at det hverken var i pensum eller at det er et par timer på ungdomskolen, jeg sa praktisk talt at vi hadde noen mer spesielle lærere og det var det, så nå får du slutte med disse desperate stråmenna dine. Vet ikke om jeg skal le eller å kjede meg med disse dårlige forsøkene på personangrep og hersketeknikker.

On 19.6.2024 at 12:22 PM, Yakamaru said:

Og hvem bestemmer hva som er en "konspirasjonsteori"? Og når er det "innanfor"? 

Er det slik at høyere utdanning gjør det vanskelig for folk å svare på spørsmål? Dette er tredje gangen jeg spør, og alle gode ting er tre får man da vel håpe?

Hvis en av disse setningene kommer av som arrogant, snobbete og/eller tåpelig, si ifra.

1. Likte du ikke maten du ble servert? Er du utdannet kokk? Da får du slutte å klage over maten du ble servert på restaurant/av kjerringa.

2. Diskuterer noen som hadde landa i et tre med et helikopter? Er du utdannet pilot? 

3. Liker ikke politikken som føres? Er du utdannet politiker? Stille med deg, bondeknøl.

On 18.6.2024 at 11:57 AM, Yakamaru said:

Hvor mange av de døde ble registert som døde av C19 og hvem døde med C19?

Spurte også dette. Jeg spurte ikke om overdødelighet da det ikke svarte på spørsmålet mitt. Er dette et for vanskelig spørsmål?

Hvis noen dør av kreft men dødsårsaken blir ført opp som brukket ben fordi personen da de ble lagt inn hadde brukket ben, er dette medisinsk riktig og etisk å gjøre? Eller er dette grovt uetisk, umoralsk og bryter med medisinske koder om behandling av pasienter? 

Men nå får du og alle andre som leser dette innlegget ha en ellers god fredag og helg. Skal se på Friday Night Tights. :D

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
24 minutes ago, Yakamaru said:

Statistikk er ekstremt ofte representert gjennom tall. Skal du sitte her og hevde at dette nedenfor ikke er statistikk? Dette kan de aller fleste å klare selv på i det minste et grunn nivå. Å lese, forstå og analysere tall er noe de aller aller fleste av oss klarer å gjøre selv uten høyere utdanning.

Igjen; du fornekter at fagfeltet eksisterer. Dette er ikkje ein interessant diskusjon, for du kler deg så fullstendig naken. Det er ikkje hersketeknikk; alle som har hatt eit statistikkfag forstår kor fordømt langt ute på bærtur du er.

Ein ting er ueinighet. Her fornekter du faktisk eit fagområde som er sentralt for å kunne forstå og tolke moderne vitenskapsbasert medisin, og då er det enkelt og greit ikkje grunnlag for å diskutere; det er bare å trekke på skuldrene og konstantere at du ikkje forstår temaet. Og igjen; dette er ikkje eit lite poeng. Statistikk er grunnlaget for vitenskap og moderne evidensbasert / vitenskapsbasert medisin. Har du ikkje statistiske metoder kan du ikkje finne ut kva som virker og ikkje; du kan ikkje finne ut kva studier som er dårlige, og kva som er gode, og du kan ikkje utføre metaanalyser.

Du riv med andre ord fundamentet under diskusjonen. Det finst ikkje grunnlag for diskusjon når du gjer det.

Endret av barfoo
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Yakamaru skrev (23 minutter siden):

 

Hvis noen dør av kreft men dødsårsaken blir ført opp som brukket ben fordi personen da de ble lagt inn hadde brukket ben, er dette medisinsk riktig og etisk å gjøre? Eller er dette grovt uetisk, umoralsk og bryter med medisinske koder om behandling av pasienter? 

 

Det har jo etterhvert kommet frem at flere land var ganske slepphendte med hvem de førte opp som døde av covid-19 og ikke alltid var like konkrete i skillet på døde av og døde med. Storbritannia var et av de verste, noe som gjorde at de hadde kunstig høye dødstall fra covid-19 da mange tall var mennesker som døde av andre årsaker samtidig som de hadde fått konstatert at de var smittet av coronaviruset.

En veldig stygg sak er likevel den fra Canada hvor en 14 år gammel gutt som døde av hjernekreft ble diagnosert som død av covid-19. Hjernekreft er uhelbredelig og noe man dør av uansett alder; men fordi han var smittet med covid slo media opp at en 14 år gammel gutt hadde død av covid-19. Stygt og nedrig uansett.

https://www.cbc.ca/news/canada/edmonton/covid-comorbidities-alberta-spitzer-1.6212510

Slike saker er et klart tegn på at man ikke skal ta antall døde i verden som angivelig døde av covid-19 som god fisk og bruke som "bevis" på at det var superdødelig.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, barfoo said:

Igjen; du fornekter at fagfeltet eksisterer. Dette er ikkje ein interessant diskusjon, for du kler deg så fullstendig naken. Det er ikkje hersketeknikk; alle som har hatt eit statistikkfag forstår kor fordømt langt ute på bærtur du er.

Ein ting er ueinighet. Her fornekter du faktisk eit fagområde som er sentralt for å kunne forstå og tolke moderne vitenskapsbasert medisin, og då er det enkelt og greit ikkje grunnlag for å diskutere; det er bare å trekke på skuldrene og konstantere at du ikkje forstår temaet. Og igjen; dette er ikkje eit lite poeng. Statistikk er grunnlaget for vitenskap og moderne evidensbasert / vitenskapsbasert medisin. Har du ikkje statistiske metoder kan du ikkje finne ut kva som virker og ikkje; du kan ikkje finne ut kva studier som er dårlige, og kva som er gode, og du kan ikkje utføre metaanalyser.

Du riv med andre ord fundamentet under diskusjonen. Det finst ikkje grunnlag for diskusjon når du gjer det.

Jeg har aldri fornektet at fagfeltet eksisterer. Nå sitter du og fortsetter med stråmenn og distrahere fra det faktum at du ikke klarer svare på enkle spørsmål. Jeg sier at det ikke trengs en utdanning for å kunne forstå seg på statistikk som jeg ga et eksempel på ovenfor, aka FBI statistikker. Samme gjelder SSB. Du kan sitte her og erge deg så mye du vil, jeg vil fortsatt sitte her og bli underholdt. 

"Now that's some bullshit right there my man".

image.thumb.jpeg.fb31594dea5f7bd88e4cb5489ec280e0.jpeg

https://cde.ucr.cjis.gov/LATEST/webapp/#/pages/explorer/crime/hate-crime

^ Hvis dette ikke er statistikk, hva er det da?

On 19.6.2024 at 12:22 PM, Yakamaru said:

Og hvem bestemmer hva som er en "konspirasjonsteori"? Og når er det "innanfor"? 

Antar at svaret til dette er "I made it the fuck up" siden du ikke klarer svare for deg?

1 hour ago, Morromann said:

Det har jo etterhvert kommet frem at flere land var ganske slepphendte med hvem de førte opp som døde av covid-19 og ikke alltid var like konkrete i skillet på døde av og døde med. Storbritannia var et av de verste, noe som gjorde at de hadde kunstig høye dødstall fra covid-19 da mange tall var mennesker som døde av andre årsaker samtidig som de hadde fått konstatert at de var smittet av coronaviruset.

En veldig stygg sak er likevel den fra Canada hvor en 14 år gammel gutt som døde av hjernekreft ble diagnosert som død av covid-19. Hjernekreft er uhelbredelig og noe man dør av uansett alder; men fordi han var smittet med covid slo media opp at en 14 år gammel gutt hadde død av covid-19. Stygt og nedrig uansett.

https://www.cbc.ca/news/canada/edmonton/covid-comorbidities-alberta-spitzer-1.6212510

Slike saker er et klart tegn på at man ikke skal ta antall døde i verden som angivelig døde av covid-19 som god fisk og bruke som "bevis" på at det var superdødelig.

Pluss at de fleste som døde hadde 2 komorbiditeter eller mer. 

https://www.politico.com/news/2023/01/13/cdc-fda-pfizer-bivalent-vaccine-possible-strokes-00077933

Rundt 1 av ~240 amerikanere har fått bivirkinger av vaksina, og ~37,000 har dødd som et resultat.

https://www.medalerts.org/vaersdb/findfield.php?TABLE=ON&GROUP1=AGE&EVENTS=ON&VAX=COVID19&DIED=Yes

https://medalerts.org/vaersdb/findfield.php?TABLE=ON&GROUP1=AGE&EVENTS=ON&VAX=COVID19&STATE=NOTFR

Dette er også kun av det som er rapportert i VAERS, og er kjent for å rapportere lite.

I sammenlikning, så stoppet vi før vi overhode nådde 50 dødsfall når det kom til fugleinfluensa vaksina.

Så har du en 9 siders liste over potensielle bivirkninger fra Pfizer vaksina.

For ikke å snakke om at de prøvde å tvinge fram en 75 års ventetid før de kunne sluppe ut dokumentene angående vaksinene.

https://www.washingtonexaminer.com/policy/healthcare/judge-scraps-75-year-timeline-for-fda-to-release-pfizer-vaccine-safety-data-giving-agency-eight-months

Var vaksina som reklamert ville de ikke trenge å prøve å sensurere og holde informasjonen fra det offentlige i 75 år. De kunne bare vise til resultatene. Løgnere vil alltid forsøke å sensurere og holde unna informasjon.

Så har vi detta gullet.

Endret av Yakamaru
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Yakamaru skrev (10 timer siden):

 

For ikke å snakke om at de prøvde å tvinge fram en 75 års ventetid før de kunne sluppe ut dokumentene angående vaksinene.

https://www.washingtonexaminer.com/policy/healthcare/judge-scraps-75-year-timeline-for-fda-to-release-pfizer-vaccine-safety-data-giving-agency-eight-months

Var vaksina som reklamert ville de ikke trenge å prøve å sensurere og holde informasjonen fra det offentlige i 75 år. De kunne bare vise til resultatene. Løgnere vil alltid forsøke å sensurere og holde unna informasjon.

Så har vi detta gullet.

Akkurat det er jo et godt spørsmål det med 75 års hemmelighold. Jeg mener; hvorfor? Hvis de ikke har noe å skjule; hvorfor et 3/4 århundre hemmelighold? Jeg vil gjerne se et godt og saklig svar på dette uten beskyldninger om konspirasjonsteorier.

Endret av Morromann
  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
10 hours ago, Yakamaru said:

Jeg sier at det ikke trengs en utdanning for å kunne forstå seg på statistikk som jeg ga et eksempel på ovenfor, aka FBI statistikker. Samme gjelder SSB. Du kan sitte her og erge deg så mye du vil, jeg vil fortsatt sitte her og bli underholdt. 

Korleis avgjer du om ei endring er signifikant eller tilfeldig? Korleis avgjer du om det er korrelasjon eller kausualitet? Korleis evaluerer du om eit legemiddel fungerer eller ikkje? Korleis vurderer du om utvalsstørrelsen er stor nok til å trekke konklusjoner?

Du kan ikkje finne ut noko av det ved å sjå på talla. Du må bruke statistiske metoder. Igjen; du  forstår enkelt og greit ikkje kor lite av fagfeltet du forstår, og det gjeld også medisin. Det er veldig åpenbart at kritikken din er totalt verdilaus, fordi du enkelt og greit ikkje har fundament for den. Det er ikkje personangrep eller hersketeknikker; det er basert på det du skriv. Personangrepa og hersketeknikkane er det strengt tatt ud som står for...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Yakamaru skrev (10 timer siden):

 

 

https://cde.ucr.cjis.gov/LATEST/webapp/#/pages/explorer/crime/hate-crime

^ Hvis dette ikke er statistikk, hva er det da?

 

Hva har den linken med covid-19 å gjøre?

 

Yakamaru skrev (10 timer siden):

Pluss at de fleste som døde hadde 2 komorbiditeter eller mer. 

 

Ja, for de yngre som døde var det i hovedsak det, men dette ble veldig underkommunisert, spesielt fra media.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
8 hours ago, Morromann said:

Akkurat det er jo et godt spørsmål det med 75 års hemmelighold. Jeg mener; hvorfor? Hvis de ikke har noe å skjule; hvorfor et 3/4 århundre hemmelighold? Jeg vil gjerne se et godt og saklig svar på dette uten beskyldninger om konspirasjonsteorier.

Ein rasjonell grunn er at folk som har gjort feil kan fortelje om det, utan å frykte konsekvenser.

Om det er ein god grunn eller ikkje får du avgjere, men det er ofte grunnen til hemmeleghald i så lang tid; det skal ikkje kunne slå tilbake på enkeltpersonar medan dei framleis er i live.

Endret av barfoo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Yakamaru skrev (12 timer siden):

 

For ikke å snakke om at de prøvde å tvinge fram en 75 års ventetid før de kunne sluppe ut dokumentene angående vaksinene.

https://www.washingtonexaminer.com/policy/healthcare/judge-scraps-75-year-timeline-for-fda-to-release-pfizer-vaccine-safety-data-giving-agency-eight-months

 

Det er bra det er dommere som setter foten ned for slikt hemmelighold. Får håpe vi etterhvert få se rettskafne norske dommere som vil kreve at velgerne og skattebetalerne får innsyn i prosessen rundt nedstengingen av Norge i mars 2020 som de ga 60 års hemmelighold på.

 

Yakamaru skrev (12 timer siden):

 

Så har vi detta gullet.

Det de holdt på med i Østerrike og Australia var grotestk og dystopisk og hadde ingenting med vitenskap og smittevern å gjøre, kun rå maktmisbruk. De kan ikke unnskylde seg med at man ikke visste bedre for da de innførte disse reglene høsten 2021 som de faktisk planla å være PERMANENTE(men som ved et trylleslag forsvant i februar som om ingenting hadde hendt)VISSTE de at vaksinene ikke forhindret smitte og smittespredning så det å drive slik medisinsk apharteid var regelrett totalitært og burde medføre rettsprosesser mot de involverte med straffeansvar som inkluderer fengsel; skjønt sjansen for at det skjer er vel lik null. Dessuten er tvangsmedisinering og brudd med både menneskerettigheter og legeetikk. Informert samtykke er grunnleggende for alle leger med respekt for sin egen profesjon. Ikke rart det var Hitlers fødeland egentlig som gikk så langt som å ville innføre tvangsvaksinering.

Man skal si det; autoritære tendenser i Norge til tross; ting VAR atskillig bedre og mer humant her og vi skal være glade for at vi aldri tok til oss de totalitære og dystopiske tiltakene som man drev med i nettopp Østerrike og Australia selv om det var skribenter og politikere som faktisk ønsket slikt her også.

Og nettopp det at de ville innføre apharteidlover mellom vaksinerte og uvaksinerte viser hvor anti-vitenskapelige disse totalitære politikerne var; dette var politikk, ikke vitenskap. Det ga jo ingen mening når vaksinene ikke forhindret smittespredning og man var klar over det.

 

barfoo skrev (1 time siden):

Ein rasjonell grunn er at folk som har gjort feil kan fortelje om det, utan å frykte konsekvenser.

Om det er ein god grunn eller ikkje får du avgjere, men det er ofte grunnen til hemmeleghald i så lang tid; det skal ikkje kunne slå tilbake på enkeltpersonar medan dei framleis er i live.

Og det er ikke en akseptabel begrunnelse. Maktmennesker; enten det er politisk eller finansiell makt skal like mye som alle andre borgere i samfunnet stilles ansvarlig eller til ansvar om de har gjort noe som ikke er akseptabelt. Slikt kan ikke gå bare en vei i samfunnet. Politikere som vil ha mer overvåkning elsker å trekke frem argumentet "jammen har du ikke noe å skjule har du ikke noe å frykte". Samtidig som de selv innfører lover som hindrer innsyn i politiske prosesser.

Hvis man er redd for at konspirasjonsteorier skal få fotfeste er ikke løsningen mer hemmelighold og mer hemmelige møter bak ryggen på velgere og skattebetalere men åpenhet, åpenhet, åpenhet. De kan ikke klage på at tillitssamfunnet forvitrer når de kun ønsker tillit en vei; altså at velgere og skattebetalere skal ha tillit til politikere og systemet mens de selv skal se på oss plebeiere med den største minstenkelighet. Det er ikke slik tillitssamfunn fungerer. Tillit skal være gjensidig. Og politikere skal være våre tjenere, ikke herskere, selv om det virker som om noen av dem tror det er det siste de er.

Endret av Morromann
  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...