Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Har folk helt glemt korona?


Anbefalte innlegg

Gavekort skrev (19 timer siden):

Er du ny her?

Det tror jeg nok du vet at jeg ikke er.:roll:

Uansett, at det er en og annen som er litt "far out" i meninger er noe man har sett i nettforumer siden tidenes morgen men overhodet ikke noe som er i overvekt her jft. kommentarfeltene til Document og Inyheter til sammenligning.

 

:utakt skrev (18 timer siden):

Det var vel én av de tingene svenskene tok selvkritikk på. De lyktes ikke med å holde smitten unna sykehjem og institusjoner. Og, om man ikke gjør noe med smittespredningen på samfunnsnivå er jo det et helt håpløst prosjekt. De ansatte, eller andre, blir smittet utenfor institusjonen og drar det med inn. 

Men løsningen kan aldri være å stenge ned et helt samfunn. Ofte dør risikopasienter på vinterhalvåret av influensa og noen sesonger er verre enn andre, som for eksempel vinteren 2018. Større sikkerhet og smittevern på helsesinstituasjoner er nøkkelen da samt mer ansvar hos de ansatte, ikke å legge et helt samfunn på is.

 

torbjornen skrev (18 timer siden):

Skilnaden er at mange har hatt influensa, medan ingen hadde hatt korona. I dag har dei fleste ein viss immunitet mot både korona og influensa. Korona er ikkje lenger ein pandemi.

 

 

Det er jo helt riktig det, men for noen er det en katastrofe at coronavriuset fortsatt eksisterer uansett hvor mye dødeligheten har stupt til bunns. Og er forderdet over at folk ikke gidder å bruke store deler av døgnet til å prate om det. At det fortsatt er en del sinne i nettdebatten over de som ikke ville ta vaksinen som uansett ikke stanset smittespredningen under en for lengst avsluttet pandemi klarer jeg ikke å forstå. Vil de ikke gå videre i verden?

 

Kajac skrev (18 timer siden):

Til en viss grad enig, det ble hauset opp alt for mye. Forstod tiltakene de første månedene for å få oversikten, men når de likevel drev med tiltak og lockdowns halvannet år etter det startet, så gikk de alt for langt. 

Jeg tror den svenske strategien er den som til syvende og sist fungerte best. 

Helt utilgivelig at de startet opp med lockdowns - IGJEN - i desember 2021 da omicron hadde tatt over og 90% hadde tatt vaksinen. På det tidspunktet hadde man begynt å flytte målstrengen for nedstenginger ut i det absurde - fra å få kontroll over et ukjent og skummelt virus til å flate ut kurven for å beskytte helsevesenet men så til slutt for å....forhindre SYKEFRAVÆR; som forøvrig var "sykefravær" basert på positive PCR-tester. Altså selvoppfylte profetier. FOR DUMT! Jeg husker jeg var forbanne og på Støres patetiske "nå er det alvor". Yeah right. Og så ble det plutselig droppet som om ingenting hadde skjedd tidlig i februar fordi de hadde kjøpt inn hjemmetester til folk. Tror det var veldig mange som ga blaffen i å drive "dugnad" under omicron-nedstengingen til Støre som var....sirkus. For det var det det var.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den største merkbare effekten av koronapandemien her i Norge og mye av vesten forøvrig er hvordan den radikaliserte og dro veldig mange inn i kontrære verdenssyn, konspirasjonsteorier og mistillit til demokrati og etablerte institusjoner.

Konspiratoriske synspunkter og talepunkter gir enkle svar til folk som er usikre og bekymret, og ytterliggående politikere har brukt pandemien til å nøre oppunder dette blant annet ved å spre desinformasjon og tilby populistiske "løsninger".

Resultatet ser vi både her på forumet, i sosiale medier og samfunnet hver dag. Verden blir ikke den samme igjen.

Endret av Snikpellik
  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
20 hours ago, Tåkefyrste said:

Jo, men dødeligheten forsvarer ikke de enorme tiltakene. Det er som en farlig influensavariant, og ikke mer enn det.

Viser egentlig bare at terskelen er ganske lav for myndighetene å gripe inn i friheten hos folk.

Enig. Skummelt å se hvor godtatt det var i frykt å stramme så hardt inn. Synes de som var engstelige kunne stenge seg selv inne og la resten få leve mer som normalt.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde respekt for både viruset og tiltakene helt til titusener samla seg uttafor stortinget for å protestere mot politivold i USA uten at det fikk noen konsekvenser  - hverken juridiske eller medisinske. 

Alt som blei gjort av skjerpinger / tiltak etter det syntes jeg var poengløst. Hvis tusenvis av mennesker kan oppføre seg som på konsert i 2019 uten at det gjorde noe, da gidder ikke jeg overholde merkelige regler om hvor mange jeg har lov å ha på besøk hjemme i min egen private bolig... Ikke engang Erna brydde seg om hennes egne regler, så det burde jo også si sitt om hvor farlig viruset var - hvis Norges statsleder ikke var tilstrekkelig "i fare" nok til å overholde disse. 

Så nei... vi trenger ikke prate mer om korona. Ikke noe mer enn vi trenger å prate om andre sjukdommer. AIDS og HIV  er fortsatt farllige, men det står ikke om dem i avisa hver dag heller.  

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
22 hours ago, Gavekort said:

I motsetning til hva enn slags kilder du bygger ditt verdenssyn på? Hva er vits med å få seg en PhD/MD når du heller kan bli en ekspert på internett?

Kilder? Jeg bruker mine egne øyer og hode. Jeg trenger ikke "kilder" for å bruke sunn fornuft, eller skal du hevde at det trengs en utdanning for det også? Får slutte å hylle utdanning som en hellig gral.

Symptomene selv om du hadde alle samtidig var på det verste en sterk influensa. Folk behandlet deg som kjetter fordi du ikke gikk med på massegalskapen. 

21 hours ago, Gavekort said:

Ikke alle tiltakene var forsvarlige eller nødvendige, spesielt ikke i etterpåklokskapen. Dette er også noe vi er bedre rustet for nå som vi har erfaring med hva som fungerer og ikke, og har fått behandlet noen av inngrepene gjennom rettsvesenet.

Det var ikke poenget mitt. Å underdrive COVID-19 som "bare en influensasesong" som "bare tok sengeliggende geriatripasienter" og insinuere at det er en slags konspirasjon for folkekontroll er regelrett feil og veldig destruktivt.

Så.. Hvorfor stilte du ikke spørsmål til tiltakene og viruset fra starten av? Bedre spørsmål er vel også, hvorfor lot du deg selv lure/bli lyvet til når det kom til tiltakene? 

Faktisk forskning er avhengig av kritikk og skyr ikke fra det. Man kaller ikke ting for "konspirasjon" bare fordi man ikke er enig med forskningen, da forskning kan og lett ta feil. Kaller man ting for en "konspirasjon" er man ikke interessert i forskning, man er interessert i pseudoforskning som styrker sin egen posisjon.

af1613177f9e4f68c7db16a4ff35241c

Når man ser slik ren galskap burde det da lyse opp en lampe et eller annet sted?

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Yakamaru said:

Kilder? Jeg bruker mine egne øyer og hode. Jeg trenger ikke "kilder" for å bruke sunn fornuft, eller skal du hevde at det trengs en utdanning for det også? Får slutte å hylle utdanning som en hellig gral.

Tingen er at det er dårleg utgangspunkt. For å forstå utslag på befolkingsnivå må vi ha statistikk, og vi må samanlikne det vi ser med normaltilstanden. Du kan ikkje sjå på enkelttilfeller, eller tru at du greier det uten statistiske verktøy. For det gjer du ikkje; det er for komplekst og med for mange variabler.

8 minutes ago, Yakamaru said:

Symptomene selv om du hadde alle samtidig var på det verste en sterk influensa. Folk behandlet deg som kjetter fordi du ikke gikk med på massegalskapen. 

Statistikken viser at det er galt.

9 minutes ago, Yakamaru said:

Faktisk forskning er avhengig av kritikk og skyr ikke fra det. Man kaller ikke ting for "konspirasjon" bare fordi man ikke er enig med forskningen, da forskning kan og lett ta feil.

Det betinger at kritikken er begrunna. Du kan ikkje avvise statistikk med at beklager, du har sett ting med eigne auger. Du viser til konkrete feil, t.d. metode, utvalg også viare. Det har meg bekjent ikkje skjedd i eit stort omfang - med unntak av ein del svært dårlege studier som t.d. viste effekt av Ivermectin... Men det var gjerne ikkje dei du tenkte på?

 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, barfoo said:

Tingen er at det er dårleg utgangspunkt. For å forstå utslag på befolkingsnivå må vi ha statistikk, og vi må samanlikne det vi ser med normaltilstanden. Du kan ikkje sjå på enkelttilfeller, eller tru at du greier det uten statistiske verktøy. For det gjer du ikkje; det er for komplekst og med for mange variabler.

Statistikken viser at det er galt.

Det betinger at kritikken er begrunna. Du kan ikkje avvise statistikk med at beklager, du har sett ting med eigne auger. Du viser til konkrete feil, t.d. metode, utvalg også viare. Det har meg bekjent ikkje skjedd i eit stort omfang - med unntak av ein del svært dårlege studier som t.d. viste effekt av Ivermectin... Men det var gjerne ikkje dei du tenkte på?

 

Å stemple ting man ikke er enig med som "konspirasjonsteori" er intellektuelt uærlig, og er hva man forventer fra en som er mer interessert i at sin egen posisjon styrkes ovenfor å ha det rette fakta. 

Hvor mange av de døde ble registert som døde av C19 og hvem døde med C19?

https://www.cbc.ca/news/canada/edmonton/covid-comorbidities-alberta-spitzer-1.6212510

^ Det finnes MANGE tilfeller hvor folk som har dødd med Covid ble registert som døde av Covid. De aller fleste som døde hadde flere komorbiditeter fra før av, spesielt overvekt og alder. 

Du bruker dine egne øyer og stiller spørsmål. Det er ikke et dårlig utgangspunkt å stoppe litt og stille spørsmål til det man ser, det er et krav for at vi ikke skal gå i feil retning noe som vi gjorde i hvordan alt ble håndtert.

~Edit~

"Ser", som i det man kan observere, både i media, viruset i seg selv og symptomene, hvem som blir rammet hardest, +++.

Endret av Yakamaru
La til en liten edit
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Yakamaru said:

Å stemple ting man ikke er enig med som "konspirasjonsteori" er intellektuelt uærlig, og er hva man forventer fra en som er mer interessert i at sin egen posisjon styrkes ovenfor å ha det rette fakta. 

Jo, når det faktisk er konspirasjonsteorier så er det jo sjølvsagt innanfor.

1 minute ago, Yakamaru said:

Hvor mange av de døde ble registert som døde av C19 og hvem døde med C19?

Difor er det og relevant å sjå på overdødelegheit, altså statistikk. Den statistikken viser opp mot 160% overdødelegheit.

3 minutes ago, Yakamaru said:

Du bruker dine egne øyer og stiller spørsmål. Det er ikke et dårlig utgangspunkt å stoppe litt og stille spørsmål til det man ser, det er et krav for at vi ikke skal gå i feil retning noe som vi gjorde i hvordan alt ble håndtert.

Når du mangler kunnskap i relevante tema som medisin og statistikk kan du enkelt og greit ikkje stille relevante spørsmål. Det blir litt som om eg skulle fortalt ein gravemaskinfører korleis han skulle grave - det hadde ikkje fungert. Ikkje fordi eg er dummere enn han, eller du er dummere enn leger, men enkelt og greit fordi spørsmåla ikkje er relevante.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Wheeljack skrev (5 timer siden):

Jeg hadde respekt for både viruset og tiltakene helt til titusener samla seg uttafor stortinget for å protestere mot politivold i USA uten at det fikk noen konsekvenser  - hverken juridiske eller medisinske. 

Alt som blei gjort av skjerpinger / tiltak etter det syntes jeg var poengløst. Hvis tusenvis av mennesker kan oppføre seg som på konsert i 2019 uten at det gjorde noe, da gidder ikke jeg overholde merkelige regler om hvor mange jeg har lov å ha på besøk hjemme i min egen private bolig... Ikke engang Erna brydde seg om hennes egne regler, så det burde jo også si sitt om hvor farlig viruset var - hvis Norges statsleder ikke var tilstrekkelig "i fare" nok til å overholde disse. 

Så nei... vi trenger ikke prate mer om korona. Ikke noe mer enn vi trenger å prate om andre sjukdommer. AIDS og HIV  er fortsatt farllige, men det står ikke om dem i avisa hver dag heller.  

AIDS og HIV betydde den visse død då desse virusa byrja å smitte. I dag har ein medisinar som gjer at folk som blir smitta er friske. Vel og merke gjeld dette berre i rike land, og HIV og AIDS, tuberkolose osv. er eit stort problem i store deler av verda. Men dette er berre to av dei gløymde krisene som ikkje rammar oss, og som sjeldan blir nemnt i media.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
On 17.6.2024 at 2:10 PM, Subara said:

Jeg skal ta påfyll av barnevaksinene i morgen, som varer i 10 år: difteri, stivkrampe, kikhoste og polio

 

On 17.6.2024 at 3:01 PM, torbjornen said:

Sitat: Følg anbefalingene om vaksiner i barnevaksinasjonsprogrammet, og det nye tilbudet om kikhostevaksine til gravide

I denne forskningsartikkelen advares det sterkt mot å eksponere foster i utvikling for aluminium. Aluminium fungerer generelt som en nevrologisk gift når det er inne i kroppen, og aluminium har vist seg også å krysse morkake barrieren til fosteret.

"Scientific consensus indicates that Al (korte betegnelsen for aluminium) is toxic in all developmental stages and may produce irreversible health effects even at low levels. Since Al is known to cross the placental barrier, pregnant women should be advised against consumption of Al-containing antacids and the use of Al utensils for cooking. They should also be informed about avoiding post-natal exposure of their children to Al. "

"From a public health perspective, further investigations are required for preventing the detrimental health effects of Al exposure and its associated interactions and outcomes in vulnerable populations such as pregnant women and their developing fetuses."

Boostrix preparatet mot blandt annet kikhoste har aluminium i ingrediensene.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Abigor skrev (21 timer siden):

Enig. Skummelt å se hvor godtatt det var i frykt å stramme så hardt inn. Synes de som var engstelige kunne stenge seg selv inne og la resten få leve mer som normalt.

Etter at det etterhvert ble klart hvor farlig viruset var etter den første fasen da man fryktet 3-10% dødelighet og man oppdaget at det ikke var det burde man i det minste beveget seg mot mer normalitet igjen; det var vel allerede i slutten av april 2020 man hadde kunne slått fast at det var under 1% dødelighet og fra da av burde samfunnet gått mer som med normalt men med klare restriksjoner på sykeinstitusjoner og ekstra skjerming av eldre og andre risikopasienter.

Og det var fullstendig utilgivelig at de holdt på med harde restriksjoner på hele befolkningen så lenge som de gjorde - helt til februar 2022! Media har mye av ansvaret gjennom å piske opp mest mulig frykt og redsel, noe de såvidt har tatt selvkritikk på men det var ganske så skadelig det "den fjerde statsmakt" holdt på med. Og deres intense gnål og daglige AKKURAT NÅ AKKURAT NÅ "oppdateringer" om smittetall; dvs positive PCR-tester. Og stilte de et "kritisk" spørsmål på pressekonferanser var det "hvorfor er dere ikke enda strengere med tiltak nå som det er så mange smittede".

Lockdowntiden var nok også en gullalder for folk som elsker å sjefe med andre og opptre som lekepoliti; fra de som ringte og tystet på naboer, de som kjeftet på joggere, de som freste om noen kom en milimeter for nær dem, de som glefset om du ikke hadde på munnbind i en tom butikk og selv om de stod 5 meter fra folk....jeg kan fortsette i det uendelige. Klart de elsket den moralske opphøyelsen de fikk og at mange ble sure da alle tiltakene ble fjernet.

 

Wheeljack skrev (21 timer siden):

Jeg hadde respekt for både viruset og tiltakene helt til titusener samla seg uttafor stortinget for å protestere mot politivold i USA uten at det fikk noen konsekvenser  - hverken juridiske eller medisinske. 

Alt som blei gjort av skjerpinger / tiltak etter det syntes jeg var poengløst. Hvis tusenvis av mennesker kan oppføre seg som på konsert i 2019 uten at det gjorde noe, da gidder ikke jeg overholde merkelige regler om hvor mange jeg har lov å ha på besøk hjemme i min egen private bolig... 

 

 

Ja, den demonstrasjonen mot massiv politivold i Norge mot etterkommere etter slaver på de norske slaveplantasjene i Norge LOL. Seriøst, den gangen ble det gjort klart en gang for alle og BEVIST at det IKKE var farlig å oppholde seg utendørs i coronapandemien og at smittefaren i slike omgivelser var lik null. Det hadde jo stått om i media på forhånd at slikt var lite sannsynlig og da fikk vi det bekreftet, både i Norge og andre steder. Og i kjølvannet av dette var det jo klart når absolutt ALLE større smitteutbrudd hadde sine opprinnelser hos flere mennesker som hadde samlet seg INNENDØRS, ikke fra gater, parker eller strender. Det ble til og med dokumentert at det ikke var noen smitteutbrudd fra strender. Likevel opptredte media som slimåler og brukte nesten utelukkende bilder av strender, gater og parker i overkskrifter når de skulle skrive om "smittebølger" for å skape et falsk inntrykk av at det var her smitten spredte seg som ild i tørt gress, til tross for at det ikke var noe som var så trygt som å være ute i hele denne perioden. Og likevel ville de utrede PORTFORBUD i Norge, noe det heldigivis ikke ble noe av og de landene som praktiserte dette drev kun unødig maktmisbruk. Det er vel også sannsynlig at portforbudene førte til MER smite, ikke mindre, i land som Spania for eksempel.

Det som er klart er at etter demonstrasjonene i juni 2020 burde samtlige utendørsrestriksjoner blitt fjernet. Da var det bekreftet - covid-19 spredde seg ikke utendørs og all uteservering, alle festivaler og utendørskonserter samt sportsarrangement utendørs burde gått som normalt. Og "meteren" burde ikke vært anbefalt utendørs. Og 17.mai-togene burde også gått som normalt i 2021. Men....det var nok medias skremsler og propaganda her også. Angående demonstrasjonen ble jo den hyllet av de samme mediene, mens mennesker som hygget seg i parker og på strender ble hengt ut. Hyklere hele gjengen; er til å spy av! Og jeg glemmer ikke hvordan mediene, inkludert NRK laget en dommedagsprofeti fordi bergensere hadde vært ute og hygget seg i sola på gata i Bergen den 17.mai 2021 og at man "fryktet en smittebølge i Bergen" - noe som selvfølgelig ikke skjedde. Men det viser hvordan hyklermedia oppførte seg og de burde ikke komme og lyve og si at de ikke visste DA - for det gjorde de. Jeg kan fortsette med utallige eksempler men tror jeg stopper der.

 

Wheeljack skrev (22 timer siden):

Ikke engang Erna brydde seg om hennes egne regler, så det burde jo også si sitt om hvor farlig viruset var - hvis Norges statsleder ikke var tilstrekkelig "i fare" nok til å overholde disse. 

 

Både dette og MANGE andre eksempler fra inn- og utland som festene i den britiske statsministerboligen viser at politikerne ikke tok alt like alvorlig av regler de selv hadde laget og det har blitt subtilt innrømmet at mye var press fra media om å være "strengere" fordi folk ble fyrt opp av frykt fra media og krevde "handling". Synes det er fryktelig at folk fortsatt blir kriminialisert for hysteriske regler laget i coronaårene, både i Norge og andre steder fremfor å bli tilkjent amnesti slik som skjedde i Slovenia nylig:

https://sloveniatimes.com/39827/amnesty-for-covid-rule-breaches-enacted

I "verdens beste demokrati" Norge derimot opprettholdes dommene mot de som gjorde den "kriminelle" handlingen å besøke venner, lenge etter at man har innsett hvor hysteriske lovene var. Her skal dette være en evig prikk på rullebladet tydeligvis.

 

Wheeljack skrev (22 timer siden):

 

Så nei... vi trenger ikke prate mer om korona. Ikke noe mer enn vi trenger å prate om andre sjukdommer. AIDS og HIV  er fortsatt farllige, men det står ikke om dem i avisa hver dag heller.  

 

Det er faktisk en viss likhet der når det gjelder frykt og panikk og hvordan media elsker å skremme livs*iten ut av folk om sykdommer. På slutten av 1980-tallet; selv etter at det var blitt klart hvordan HIV smittet var det massefrykt og panikk hos folk som var redde for at de kunne få HIV av å være i samme rom som en var smittet, at HIV kunne overføres fra dørhåndtak og toalettseter og media var mye med på å fyre opp unødig frykt med overskrifter som "narkosporøyter funnet på bakken i parker" og lignende. Det var også saker om personer, som en kelner som ble usaklig oppsagt fordi han var HIV-smittet; men fikk jobben tilbake etter en rettsak. Så den gangen var det også irrasjonell frykt for smitte(ikke misforstå, dette er farlige greier men langt fra lett å bli smittet av)og media var med å nøre opp under denne frykten.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Selfuniverse skrev (17 timer siden):

 

I denne forskningsartikkelen advares det sterkt mot å eksponere foster i utvikling for aluminium. Aluminium fungerer generelt som en nevrologisk gift når det er inne i kroppen, og aluminium har vist seg også å krysse morkake barrieren til fosteret.

"Scientific consensus indicates that Al (korte betegnelsen for aluminium) is toxic in all developmental stages and may produce irreversible health effects even at low levels.

[...]

Himmel og hav... Grunnen til at de bruker Al er ikke fordi de vil spare seg for å skrive aluminium, men fordi Al ikke er det samme som Al(OH)3 og AlPO4.

På samme måte som at NaCl ikke eksploderer i kjeften din og gir deg etseskader.

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
23 hours ago, barfoo said:

Jo, når det faktisk er konspirasjonsteorier så er det jo sjølvsagt innanfor.

Difor er det og relevant å sjå på overdødelegheit, altså statistikk. Den statistikken viser opp mot 160% overdødelegheit.

Når du mangler kunnskap i relevante tema som medisin og statistikk kan du enkelt og greit ikkje stille relevante spørsmål. Det blir litt som om eg skulle fortalt ein gravemaskinfører korleis han skulle grave - det hadde ikkje fungert. Ikkje fordi eg er dummere enn han, eller du er dummere enn leger, men enkelt og greit fordi spørsmåla ikkje er relevante.

Og hvem bestemmer hva som er en "konspirasjonsteori"? Og når er det "innanfor"? 

Statistikk er noe de fleste av oss lærte på ungdomskolen, og det er ikke vanskelig å lese og håndtere tall, så du kan kutte ut det arrogante bedre-vitende snobberiet når det kommer til utdanning. Det kommer deg ingenveis. Til og med en amøbe klarer å forstå seg på mønster, så det å ha en utdanning, hvor man ofte bare repeterer det man blir lært ovenfor å bli utfordret på det istedet, er så og si ikke merkverdig. De aller fleste klarer å få seg en utdanning om de så var villig og hadde interesse for det.

https://www.cdc.gov/flu/season/faq-flu-season-2020-2021.htm

Rapporteringen for influensa for 2020, 2021 og store deler av 2022 var så og si ekstremt lav, og siden C19 er en luftveisinfeksjon er det ikke rart det ble overrapportert veldig for C19 med tanke på statistikk og siden de er ekstremt like når det kommer til symptomer.

https://www.bbc.com/news/health-51048366

"Flu-like symptoms". Ikke rart når det er så og si det samme som influensa når det kommer til symptomer. Folk får slutte å oppføre deg som om detta var rene svartedauen, det var det ikke.

23 hours ago, Gavekort said:

Dunning Kruger står sterkt i dette innlegget. Vi andre bruker statistikk, empiri og den vitenskaplige metoden. Tro kan man gjøre i kirka.

Tro er indeed noe man kan gjøre i kirka for de som er religiøse. Vitenskap er basert på å ta feil og for den saks skyld få kritikk. Skyr man fra begge disse og får ikke lov til å stille seg selv kritisk og stille spørsmål er det ikke vitenskap, det er enten galskap eller ideologi.

image.jpeg.38047fc8e8a8e37debd3e1adb395b524.jpeg

Er dette her "vitenskap"?

Festing er ikke lov og du må ha 2m avstand, men å protestere og brenne ned ting i Burn, Loot & Murder sitt navn er greit?

Aerosols har også en rekkevidde på langt mer enn 2m og kan henge i lufta i flere timer når det er sagt(husker ikke hvor jeg gjorde av den forbanna linken, er flere år sia detta har blitt snakka om). 

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Gavekort said:

Grunnen til at de bruker Al er ikke fordi de vil spare seg for å skrive aluminium

Fra første linje i introduksjonsdelen i artikkelen:

"Aluminum (Al) is the third most abundant element in the Earth’s crust."

Etter det bruker de bare "Al", istedenfor "Aluminium", som jeg ser ihvertfall.

De bruker også forkortelser for andre elementer etterhvert.

Lenke til kommentar
Selfuniverse skrev (16 minutter siden):

Fra første linje i introduksjonsdelen i artikkelen:

"Aluminum (Al) is the third most abundant element in the Earth’s crust."

Etter det bruker de bare "Al", istedenfor "Aluminium", som jeg ser ihvertfall.

De bruker også forkortelser for andre elementer etterhvert.

Det er ikke en forkortelse, det er en presisjon, fordi presisjoner er viktig da elementer i andre komposisjoner eller av andre isotoper har andre egenskaper. Når man sier at Al er farlig så sier man at aluminium i sin rene metalliske form er farlig, ikke aluminiumhydroksid eller aluminiumfosfat som man finner i Boostrix. Jeg er ikke kjent med at disse stoffene blir metabolisert ned til Al.

Analogien igjen er natriumklorid (NaCl) der natrium er svært eksplosivt og klor er svært korrosivt, men sammen er de stabile og ufarlige (i små doser selvsagt). Bare fordi en komposisjon har et element som er bevist farlig betyr ikke at komposisjonen er farlig. Det samme gjelder den andre vaksine-busemannen Thiomersal (C9H9HgNaO2S) som har den skumle Hg-en i seg, men det betyr ikke automatisk at det er bioakkumulativt kvikksølv.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...