tigerdyr Skrevet 15. juni Del Skrevet 15. juni Enebolig fra 2018. Rommet er ~30 m2. Ønsker å bytte ut dagens std norgips plater i himlingen i 1. etg med dobbelt opp av fibergipsplater som veier nesten 4 gange de eksisterende plater per m2. Himlingen består av Hunton's "i-bjelke 300". Jeg er blitt usikker på om dette vil kreve tiltak ifht forsterkning av i-bjelkene på en eller annen måte. Har ingen erfaring med de fra før og rent intuitivt forstår jeg ikke riktig hvordan de skal kunne bære en masse.. - jeg skjønner de er sterke når det gjelder trykkbelastning ovenfra, men de ser bare litt skrøpelige ut i mine øyne når det gjelder "bære"-belastning - hvis det ga mening. Nogen som vet hvordan man kan regne ut om dette er ok? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 15. juni Del Skrevet 15. juni (endret) Hvor lange er bjelkene? Går de bare over det ene rommet eller også over naborommet? Endret 15. juni av mobile999 Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 15. juni Forfatter Del Skrevet 15. juni (endret) 9 hours ago, mobile999 said: Hvor lange er bjelkene? Går de bare over det ene rommet eller også over naborommet? Rommet er 7,5m lang x 4,3m bred x 2,7m høy og bjelkene går på langs i rommet og således går de ikke over nogen andre rom. Fant et bilde fra byggeprosessen. Ser ut som de ligger hver ~60cm i den delen som ligger over det skal bli kino-rommet. Foreløbig plan: Birdseye-view: Endret 15. juni av tigerdyr Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 15. juni Del Skrevet 15. juni tigerdyr skrev (2 timer siden): Rommet er 7,5m lang x 4,3m bred x 2,7m høy og bjelkene går på langs i rommet og således går de ikke over nogen andre rom. Er det rom i etasjen over og en synlig eller skjult bærebjelke på tvers av (kino-)rommet et sted? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 15. juni Del Skrevet 15. juni tigerdyr skrev (2 timer siden): 2,7m høy Vil du beholde samme høyden i rommet? Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 15. juni Forfatter Del Skrevet 15. juni 26 minutes ago, mobile999 said: Er det rom i etasjen over og en synlig eller skjult bærebjelke på tvers av (kino-)rommet et sted? Der er to rom i etasjen over og veggen mellom de to rom ser ut å gå presis samme sted som hvis den lange veggen mellom kjøkken og vaskerom hadde fortsatt gjennom hele etasjen og gjennom kino-rommet. Bildet under viser 2 H-bjelker av stål, men jeg husker ikke presist hvor de sa de skulle ligge, utover det var noe med stabilitet og at de ligger mellom de to etasjer. Det er godt mulig den ene ligger på tvers av "kino-rommet", men jeg vet det dessverre ikke. 26 minutes ago, Jarmo said: Vil du beholde samme høyden i rommet? Noe av høyden vil forsvinne pga kino-gulvet lektes opp osv, så slik det ser ut nå, blir nok høyden i rommet 15 cm lavere, men det tenker jeg er helt greit - er heldig med at høyden er 270 i utgangspunktet så der er litt å ta av. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 15. juni Del Skrevet 15. juni (endret) tigerdyr skrev (8 minutter siden): Der er to rom i etasjen over og veggen mellom de to rom ser ut å gå presis samme sted som hvis den lange veggen mellom kjøkken og vaskerom hadde fortsatt gjennom hele etasjen og gjennom kino-rommet. Bildet under viser 2 H-bjelker av stål, men jeg husker ikke presist hvor de sa de skulle ligge, utover det var noe med stabilitet og at de ligger mellom de to etasjer. Det er godt mulig den ene ligger på tvers av "kino-rommet", men jeg vet det dessverre ikke. Noe av høyden vil forsvinne pga kino-gulvet lektes opp osv, så slik det ser ut nå, blir nok høyden i rommet 15 cm lavere, men det tenker jeg er helt greit - er heldig med at høyden er 270 i utgangspunktet så der er litt å ta av. Jaok, hadde tenkt meg ca.10-12cm til ekstra dragere men siden du bygger opp golvet så da passer ikke dette i bildet mitt. Edit: du kan jo få dragere ned til 4-6 cm(metall) H-bjelker. Endret 15. juni av Jarmo Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 15. juni Del Skrevet 15. juni (endret) tigerdyr skrev (29 minutter siden): Der er to rom i etasjen over og veggen mellom de to rom ser ut å gå presis samme sted som hvis den lange veggen mellom kjøkken og vaskerom hadde fortsatt gjennom hele etasjen og gjennom kino-rommet. Bildet under viser 2 H-bjelker av stål, men jeg husker ikke presist hvor de sa de skulle ligge, utover det var noe med stabilitet og at de ligger mellom de to etasjer. Ok, da skal det være greit for bjelkelaget sin del med den ekstra vekten av himlingen du har beskrevet. Endret 15. juni av mobile999 Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 17. juni Forfatter Del Skrevet 17. juni On 15.6.2024 at 7:45 PM, mobile999 said: Ok, da skal det være greit for bjelkelaget sin del med den ekstra vekten av himlingen du har beskrevet. Laget et lite inspeksjonshull litt til siden for det sted jeg antok H-stålbjelken kunne ligge og utrolig nok viste det seg at jeg var eksakt rett under H-bjelken, midt på til og med, så da kunne jeg bekrefte at den er plassert nesten helt midt på i rommet. Det viste seg da også at FDV dokumentene ikke var helt riktige siden himlingsplatene ikke er skrudd direkte opp i i-bjelkene som det står i dokumentet, men faktisk er lektet ned. Jeg kom på at jeg der fantes et sted i trappen der jeg kunne måle totalhøyden på etasjeskilleren og den var 40 cm. Da i-bjelkene er 30 cm, mistenkte jeg at dokumentet ikke var korrekt og takket være inspeksjonshullet kunne jeg endelig bekrefte det. Alt sammen godt nytt. Jeg kunne nemlig ikke riktig få tallene til å stemme med det der sto i diverse tekniske dokumenter hvor lysåpningen for i-bjelker av den størrelsen ikke skulle være mer enn godt 4m og de last-beregninger jeg gjorde endte opp med tall der var en del større enn de hadde lov å være, men etter lengden effektivt ble endret fra 7,5m til 3,9m pga støtten fra H-bjelken, så det straks mye bedre ut og last-beregninge mine, om de er korrekte, endte opp på ca. halvparten av max grensen når man antar en max last ovenfra på 3 kN/m2, så da tenker jeg det er i boks. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå