inoxx Skrevet 15. januar 2004 Del Skrevet 15. januar 2004 Jeg har lest og lest i elektronikk boka etter svarene men jeg finner dem ikke. Kan noen venligst hjelpe meg med dette? Mvh Nils PS Hvorfor skal et Forsterkertrinn ha stor inngangsresistans `? Hvorfor skal et forsterkertrinn ha liten utgangsresistans? Takker for alle svar Lenke til kommentar
habentsen Skrevet 15. januar 2004 Del Skrevet 15. januar 2004 1. For ikke å belaste utgangen til trinnet foran. 2. For at forsterkningen skal variere minst mulig ved belastning. Og for å kunne levere mye effekt til lavimpedanskilder. Lenke til kommentar
ragstian Skrevet 15. januar 2004 Del Skrevet 15. januar 2004 Hei Stor inngangsimpedans for ikke å belaste signalkilden. Liten utgangsimpedans for: Lite tap ( Om utgangsimpedansen er lik lastimpedansen vil halvparten av uteffekten omsettes i forsterkeren!), Kan drive reaktive laster, for HI-FI forsterkere: bedre kontroll over høyttaler, på en utgangsforsterker med høy utgangsimpedans vil basshøyttleren på grunn av massen kunne svinge av seg selv mens en forsterker med lav utgangsimpedans vil "bremse" høyttalerkonen og forhindre uønskede bevegelser. (for de som ønsker bevis, koble høyttaleren fra og beveg basshøyttaleren forsiktig ut inn, press på høyttaleren symmetrisk om senter for ikke å presse spolen sjevt i magnetgapet, ta så og kortslutt høyttaleren med en liten lednings-stump og prøv igjen. Stor forskjell. Husk å fjerne kortslutningen før forsterkeren koples til igjen!) Good Luck Lenke til kommentar
inoxx Skrevet 16. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2004 tusen takk begge to... dere har reddet meg.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå