Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Øvelseskjøre med mc


Anbefalte innlegg

Jeg har vurdert å ta lappen på A1. Mest fordi jeg bare skal pendle i bymiljø, 60-70 sone, og ikke trenger mer. Jeg ser jeg kan ta A1 med automat, scooter, og det gjør det jo enda enklere da jeg har kjørt scooter tidligere. Men så sier folk at det er tullete å ta lett sykkel når man er gammel, kanskje litt for gammel, til å kjøre tung sykkel. Men det er ingen som tilbyr A2 eller A med automat så da må jeg øve på giring. Jeg kan jo kjøpe en sykkel å øve på, men må jeg da ha med en med lappen bakpå eller en med lappen og egen sykkel som kjører etter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Femtekolonne skrev (15 minutter siden):

må jeg da ha med en med lappen bakpå eller en med lappen og egen sykkel som kjører etter?

En med lappen bakpå eller med egen sykkel.

Litt enig i at det er tullete å kjøre opp til A1 hvis du er gammel nok til A. Kanskje finne kjøreskole som har skolesykkel med automat?

Lenke til kommentar

Kommer jo an på bruken. Jeg har hatt lappen på og kjørt tung MC i flere tiår, men som hverdagssykkel til arbeid har jeg hatt et par 125cc, en MC og en scooter. Det funker helt fint for min del, og her jeg kjører (maks 80 kmt, bor på Vestlandet så der finnes ikke reelle motorveier med høyere enn 80 bortsett fra en liten veibit) rekker de 12-15 hestene helt greit. Trenger heller ikke stresse motoren, det fungerer fint. Fordelen er at sykkelen er rimelig, lett og har lavt forbruk. 

Skal jeg på tur, ha en bakpå etc, så er det tung MC som gjelder. 

Hadde jeg bodd slik til at det var aktuelt å kjøre lengre strekk over 100 hver dag ville jeg nok sett på noe kraftigere enn 125.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Femtekolonne skrev (1 time siden):

da må jeg øve på giring

giering er ikke vanskelig.

Og er også 100% enig om at å kjøre opp til A1 er tøv om du er gammel nok til A.
I følge flere kjøreskoler jeg snakket med når jeg vurderte MC, er prisforskjellen på å kjøre opp til A1 kontra A en tusenlapp eller 2.
Det er ca samme krav til teori og antall kjøretimer etc. og prisen på en kjøretime er mer styrt av lønna til læreren en prisen på sykkelen.
Og dem fleste klarer fint å kjøre opp men minimumet som kreves og ingen øvelsekjøring på siden

Har du A1 og vil oppgradere til A senere (noe som ikke er urealistisk) snakker man fort nesten like mye som du betalte for A1, om du klarte deg på absolutt minimum av kjøretimer.

Endret av Eskove
Lenke til kommentar
Femtekolonne skrev (17 timer siden):

Men så sier folk at det er tullete å ta lett sykkel når man er gammel, kanskje litt for gammel, til å kjøre tung sykkel. Men det er ingen som tilbyr A2 eller A med automat så da må jeg øve på giring.

Det ser uansett ut til å være veldig liten prisforskjell på A1 og A2 så sånn sett kanskje like greit å bare ta A2 eller til og med klasse A. Giring er ikke vanskelig så det finner du ut av kjapt nok. Jeg hadde minst tatt A2, bare fordi om det skulle friste med mer motor senere så er det gjort. 

Lenke til kommentar

Jeg synes enkelte motorsykler er kule å se på, men som sagt så har jeg ikke kjørt det så vet ikke om jeg synes det er gøy. Jeg kjørte litt scooter av praktiske grunner når jeg bodde i Oslo. Men den gikk så ufattelig dårlig, butta på 45kmt, så den måtte gjennomgå en kraftig justering så den ihvertfall dro 60 i oppoverbakke. Derfor tenker jeg 125cc virker greit. Man kan følge trafikken utenfor motorvei uten at sykkelen må modifiseres på en måte som vil gi problemer med forsikring om uhellet skulle være ute. Jeg har forøvrig bil så jeg har alternativer på langtur og vinter. Er det annen teori på mc? Nå har jeg tatt teori for B, D og C. Er det altså spesiell teori for A også?

Lenke til kommentar
On 15.6.2024 at 4:29 PM, Femtekolonne said:

Jeg synes enkelte motorsykler er kule å se på, men som sagt så har jeg ikke kjørt det så vet ikke om jeg synes det er gøy. Jeg kjørte litt scooter av praktiske grunner når jeg bodde i Oslo. Men den gikk så ufattelig dårlig, butta på 45kmt, så den måtte gjennomgå en kraftig justering så den ihvertfall dro 60 i oppoverbakke. Derfor tenker jeg 125cc virker greit. Man kan følge trafikken utenfor motorvei uten at sykkelen må modifiseres på en måte som vil gi problemer med forsikring om uhellet skulle være ute. Jeg har forøvrig bil så jeg har alternativer på langtur og vinter. Er det annen teori på mc? Nå har jeg tatt teori for B, D og C. Er det altså spesiell teori for A også?

Som flere sier gir liten mening å ta bare for a1.

Men, dersom du har A1 kan du ta påbygging til A2 uten ny oppkjøring

Men det blir en dyrere og lengre vei

Kjøp en sykkel og lær deg å gire. For å øvelsekjøre så kan du ha en kompis som kjører bak deg på egen sykkel. Du må ha gul vest med L og dere må ha intercom

Det er egen teori på A. B teorien er også endel av pensum så du må lese deg opp på den også for du får spm fra den også

Lenke til kommentar

Til opprinnelig spørsmål så er A/A2 MC med ledsager over 25 år som har hatt lappen uavbrutt minst 5 år, toveis kommunikasjon mellom deg og ledsager kravet og det som oftest brukes. (I tillegg til gule vester med L)

Ofte er den som kan være ledsager deg i en vektklasse som gjør det til eneste opsjon 🙂  

Men absolutt kjøregård først og kjørelærer's input på om du er klar for trafikk. I praksis er det kun du som har kontroll over MC'en og da må basis kjøreteknikk og ferdigheter sitte først.

https://ntsf.no/ta-forerkort/motorsykkel-og-moped/ovelseskjoring-med-mc

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...