Gå til innhold

FOTBALL-EM 2024


Anbefalte innlegg

Tåkefyrste skrev (15 timer siden):

Jeg er så lei VAR.

Joda det var hands, men hvor mye har det å si for målet liksom. Gjør fotballen bare kjedeligere.

Synes det er bra at det slås ned på juks, og etter at det ble vist fra flere vinkler var det klart han fikk fordel. Han endret ballens bane slik at det ble lettere for ham å nå den. Hadde han ikke gjort det hadde ballen sannsynligvis passert slik at forsvareren hadde fått ballen mer på sin side. Helt riktig avgjørelse å annullere, og en seier for fotballen at slike ting lukes bort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Auto Asmodeus skrev (18 timer siden):

Ja det der er en av grunnene til å mislike VAR. Det er jo riktig å blåse for hands, men det er også helt tullete fordi ingen dro direkte fordel av det.

Det er vel ganske misforstått å kritisere VAR her. VAR handler om å gi dommeren nøktern informasjon om hva som faktisk har skjedd og det ble gjort på en helt grei måte i dette tilfellet. Det du ikke liker later til å være at reglene sier at det ikke er lov å ta ballen med hånda, og at dommerne håndhever denne regelen på korrekt måte. Når du bruker dette som et argument imot VAR, fremstår det som at du foretrekker at dommeren heller skal dømme i blinde, dvs. ta beslutninger uten å vite hva som faktisk har skjedd, men det er vel ikke det du mener?

Lenke til kommentar
1 hour ago, Minkowski said:

Når du bruker dette som et argument imot VAR, fremstår det som at du foretrekker at dommeren heller skal dømme i blinde, dvs. ta beslutninger uten å vite hva som faktisk har skjedd, men det er vel ikke det du mener?

Jeg kan ikke svare for andre, men jeg vil at det er dommeren som står på banen som dømmer. Disse offsidene der mål blir avblåst fordi noen var et halvt nesehår over linja gjør bare fotballen kjedeligere. Man kan knapt feire mål lenger da man må vente 3 min for å få vite om de blir godkjente eller ikke. Det gir mye mer flyt i spillet og bevarer den spontaniteten og det drivet som har gjort fotballen mye mer interessant en andre lagspill med mye brudd i spillet. 

Lenke til kommentar
Minkowski skrev (1 time siden):

Det er vel ganske misforstått å kritisere VAR her. VAR handler om å gi dommeren nøktern informasjon om hva som faktisk har skjedd og det ble gjort på en helt grei måte i dette tilfellet. Det du ikke liker later til å være at reglene sier at det ikke er lov å ta ballen med hånda, og at dommerne håndhever denne regelen på korrekt måte. Når du bruker dette som et argument imot VAR, fremstår det som at du foretrekker at dommeren heller skal dømme i blinde, dvs. ta beslutninger uten å vite hva som faktisk har skjedd, men det er vel ikke det du mener?

Reglene og at det skjedde så lenge før scoring gjør hele annulleringa til en vits. Hva jeg liker og ikke liker har ikke du noe med.

I situasjonen fighter de om plassen, og i dultinga kommer handa borti ballen. Jeg vil kalle det en match incident der begge er involvert.
- ikke gjøres handsen det bevisst
- ikke gjør han seg større ved bruk av armene slik at arm/hender er unaturlig plassert
- ikke scorer han direkte med handa eller umiddelbart etterpå

Så følger man reglene så er faktisk ikke dette hands selv om ballen berører handa.

Det første jeg tenker er at dommeren blir presset til å annullere, ikke minst fordi en sensor nå også beviser kontakt, når VAR ber ham om å se på reprisen sammen med hele stadion og alle verdens tv-tittere så vet man som oftest hvor det går.
Det andre jeg tenker er hvor langt bak skal man spole kampen for å annullere et mål? Fem ballberøringer? Ett minutt??
Når er en episode en del av kampen, og når drar man direkte fordel av det? Det er her jeg synes VAR ødelegger spillet fordi dommeren blir i mange situasjoner bare en marionett, og ikke en kampleder.

Endret av Auto Asmodeus
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Auto Asmodeus skrev (1 time siden):

Det er her jeg synes VAR ødelegger spillet fordi dommeren blir i mange situasjoner bare en marionett, og ikke en kampleder.

Dommeren er jo fortsatt kampleder. At dommeren får hjelp av VAR gjør jo at han har en ekstra trygghet og kan lettere fokusere på flere situasjoner samtidig. En dommer gjør jo mye mer enn kun å se om det ble hands et sted. Og det har jo hendt mange ganger at dommeren får se på VAR-skjermen og likevel dømmer feil (Og da klager folk også på VAR fordi det "ikke" funker, selv når det er dommer-feil til slutt uansett).

Jeg er gjerne for å finne flere måter å gjøre VAR bedre på, men man må gå framover og ikke bakover. VAR er et stort steg framover og det har jo allerede blitt mye bedre enn når det kom, selv om jeg gjerne skulle sett de pushe teknologien litt hardere. Mulighet for enda mer nøyaktighet og mindre gjetting fra dårlige vinkler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, Golf'ern said:

Georgia er i EM og ikke vi, så sykt....

Norge hadde blitt rundspilt av Georgia ut fra innsatsen de la ned i den kampen :)

Morsom kamp, uansett. De mindre gode lagene har en tendens til å underholde mer når de møtes.

Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (Akkurat nå):

Ja lett å vinne em når de har 12 mann med dommeren 🙄 syns Portugal var svake idag

Svake? Fullstendig dominante mot et ekstremt godt organisert tsjekkisk lag og skapte nok til å vinne med 2-3 mål. 

Hadde flaks med den siste dommeravgjørelsen, ja, men Tsjekkia scorte på sin eneste sjanse som hadde 0.07 i xg. Alt i alt fullt fortjent, og jeg tror de bare vil bedre og bedre utover turneringen. 

Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (19 timer siden):

Jeg kan ikke svare for andre, men jeg vil at det er dommeren som står på banen som dømmer. Disse offsidene der mål blir avblåst fordi noen var et halvt nesehår over linja gjør bare fotballen kjedeligere. Man kan knapt feire mål lenger da man må vente 3 min for å få vite om de blir godkjente eller ikke. Det gir mye mer flyt i spillet og bevarer den spontaniteten og det drivet som har gjort fotballen mye mer interessant en andre lagspill med mye brudd i spillet. 

Det er jo dommeren som dømmer. VAR handler om at dommeren får informasjon fra TV-bildene om hva som faktisk har skjedd, og så kan dommeren ta denne informasjonen med i sin betraktning. Da dommeren annulerte målet for hands i dette tilfellet, skyldes det at dommeren fikk korrekt informasjon ved hjelp av VAR og tok en beslutning ut fra sin tolkning av regelverket. Hvis man er misfornøyd med denne beslutningen, har jeg stor forståelse for om folk mener at reglene burde endres. Eller om man mener at dommeren har tolket reglene feil. Men jeg har overhodet ingen forståelse for at folk mener at dommeren ikke burde få (korrekt) informasjon om hva som faktisk skjedde. Da gir man uttrykk for at det beste ville vært at det forekom regelbrudd som dommeren ikke fikk med seg og som derfor fikk passere. Det er i strid med alle vanlige prinsipper innen idrett generelt.

For øvrig er jeg enig i at VAR kan ødelegge spontaniteten ved scoringer og til det har jeg to ting å si: Det ene er at dette blir et stadig mindre problem etter hvert som man stadig raskere greier å ta offside-avgjørelser (som er den vanligste årsaken til annulering). Dette burde kunne gjøres enda raskere i fremtiden og før eller siden vil man kunne ha et automatisk system som sier umiddelbart om det var offside eller ikke. Når den tid kommer, burde man ha synlige indikatorer f.eks. bak målet som viser alle f.eks. et rødt lys hvis det er offside.

Det andre jeg vil si i denne forbindelse er at det å bedømme offside ofte er umulig for en dommer å gjøre alene med den ønskede nøykaktighet. Det finnes et utall eksempler i historien på feilaktig annulerte mål og feilaktig godkjente mål for til dels klare (på TV-bildene) offsidesituasjoner. Problemet er at linjemannen må se på 3 ting samtidig (og noen ganger mer) for å kunne dømme offside. Man må se på ballen for å vite når den blir slått, man må se på fremste angriper som mottar pasningen, og man må se på nest bakerste forsvarer. Dette løses best ved å prøve å løpe langs sidelinjen slik at man er på høyde med fremste angriper eller nest bakerste forsvarer, men ofte er det en uoverkommelig oppgave. Noen ganger er det flere angripere på løp og det er ikke alltid åpenbart hvem av dem som blir involvert i spillet når pasningen når frem. Så dette er en vanskelig regel å håndheve uten VAR. Men med VAR er det enkelt, selv om det foreløpig kan ta litt tid. Så har man rett og slett bestemt at ulempen ved feilaktig godkjente eller annulerte scoringer er større enn ulempen ved å vente litt på en korrekt avgjørelse og bestemt seg for å bruke VAR.

Jeg mener også at VAR gjerne kunne blitt brukt for å gi innkast til riktig lag også, og sørge for at det dømmes corner på riktig måte. Dette er man i stand til å avgjøre i løpet av et sekund hvis man vil (mens et innkast godt kan ta 20 sekunder eller mer når et kynisk lag har tatt ledelsen og prøver å drøye tiden). Men her har man altså bestemt at VAR ikke skal brukes og det har skjedd noen ganger allerede i dette EM at man har blitt snytt for en corner, forstå det den som kan.

Endret av Minkowski
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Auto Asmodeus skrev (18 timer siden):

Reglene og at det skjedde så lenge før scoring gjør hele annulleringa til en vits. Hva jeg liker og ikke liker har ikke du noe med.

Når du nevner dette som en grunn til å mislike VAR på et diskusjonsforum, må du tåle at det du angivelig misliker blir diskutert.

Men nå mener du altså at det er reglene og ikke VAR som gjør annuleringen til en vits?

Auto Asmodeus skrev (18 timer siden):

I situasjonen fighter de om plassen, og i dultinga kommer handa borti ballen. Jeg vil kalle det en match incident der begge er involvert.
- ikke gjøres handsen det bevisst
- ikke gjør han seg større ved bruk av armene slik at arm/hender er unaturlig plassert
- ikke scorer han direkte med handa eller umiddelbart etterpå

Så følger man reglene så er faktisk ikke dette hands selv om ballen berører handa.

Det første jeg tenker er at dommeren blir presset til å annullere, ikke minst fordi en sensor nå også beviser kontakt, når VAR ber ham om å se på reprisen sammen med hele stadion og alle verdens tv-tittere så vet man som oftest hvor det går.
Det andre jeg tenker er hvor langt bak skal man spole kampen for å annullere et mål? Fem ballberøringer? Ett minutt??
Når er en episode en del av kampen, og når drar man direkte fordel av det? Det er her jeg synes VAR ødelegger spillet fordi dommeren blir i mange situasjoner bare en marionett, og ikke en kampleder.

Som sagt: Det du nevner her handler ikke om VAR, det handler om reglene og ev. dommerens tolkning. Etter min mening burde dommeren i større grad vært en marionett og i mindre grad en kampleder. Kamplederen burde sitte i VAR-rommet sammen med et nødvendig antall assistenter og ta avgjørelsene direkte. Vi har f.eks. sett noen eksempler på såkalte tunge flagg hvor man ikke vinker for offside, men lar angrepet blir fullført for så å ev. annulere scoringen for offside etterpå. Og dette kan være en offside som skjedde lenge før ballen havnet i mål. Ideen er å unngå at en dommerfeil skal få konsekvenser for om det blir mål eller ikke. Et mål kan alltid annuleres i etterkant, men man kan ikke tildele målsjanser etter en feilaktig offside-avgjørelse. Hadde man gjort dette på en smartere måte, kunne man tatt en korrekt offside-beslutning med en gang, men da må det sitte noen i VAR-rommet som har myndighet til å ta selvstendige avgjørelser på direkten. Men det kommer nok før eller siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...