Gå til innhold

FOTBALL-EM 2024


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt enig, veldig mange kamper hvor de store lagene ikke tør/ikke får til. 

Ofte de "mindre" kampene som har vært mest gøy, men så har vi hatt noen skikkelig intense sluttminutter i flere kamper også, det har vært gøy.

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (På 3.7.2024 den 8:47 AM):

Det er dessverre veldig vanskelig å bedømme om en spiller faker eller ikke, såfremt det ikke er noe kontakt.

Det er ikke nødvendig å bedømme om en spiller som ligger nede faker eller ikke.

Enten har man så vondt at man absolutt ikke kan stå på bena selv om man vil og prøver alt man kan, og da kan man i hvert fall ikke spille fotball og må byttes ut uansett.

Eller så faker man, dvs. det kan godt hende at man har vondt, men man velger å ligge på bakken for å skape et falskt inntrykk av sterke smerter/funksjonsnedsettelse. I begge tilfeller mener jeg at spilleren burde tas av banen.

Så fort det å ligge på bakken fører til en sportslig ulempe for laget, vil spillerne slutte med det. Og hvis det er noen spillere som likevel prøver å fake, vil laget tape på det og treneren vil etter hvert sette spilleren av laget. Da er problemet løst.

Men så lenge man kan oppnå en sportslig fordel ved å simulere smerte, ligge på bakken og skrike, er det omvendt. Spillerne vil fortsette med det og laget vil profittere og treneren vil ikke prøve å hindre det.

Lenke til kommentar
Minkowski skrev (56 minutter siden):

Enten har man så vondt at man absolutt ikke kan stå på bena selv om man vil og prøver alt man kan, og da kan man i hvert fall ikke spille fotball og må byttes ut uansett.

Eller så faker man, dvs. det kan godt hende at man har vondt, men man velger å ligge på bakken for å skape et falskt inntrykk av sterke smerter/funksjonsnedsettelse. I begge tilfeller mener jeg at spilleren burde tas av banen.

Det er jo ikke enten eller. Man kan selvsagt få stempling, skalling eller krampe som gjør at man kan spille videre, men ikke umiddelbart. Et annet eksempel er hvis man blør og må stoppe dette. Det vil være merkelig hvis man da ikke skal få lov å fortsette etter at man har fått en liten pust i bakken eller stoppet blødningen. 

Minkowski skrev (56 minutter siden):

Så fort det å ligge på bakken fører til en sportslig ulempe for laget, vil spillerne slutte med det. Og hvis det er noen spillere som likevel prøver å fake, vil laget tape på det og treneren vil etter hvert sette spilleren av laget. Da er problemet løst.

Men så lenge man kan oppnå en sportslig fordel ved å simulere smerte, ligge på bakken og skrike, er det omvendt. Spillerne vil fortsette med det og laget vil profittere og treneren vil ikke prøve å hindre det.

Så er jeg enig med deg, det å ligge nede på bakken og stoppe spillet bør føre til en ulempe, men den ulempen kan ikke være at spilleren ikke får spille igjen og må byttes ut. Da syns jeg mitt forslag er bedre, der spilleren raskt tas av banen, og ikke får komme igjen før neste dødball til eget lag. dette betyr at faking fører til en mann mindre på ubestemt tid, og kan være en vesentlig ulempe da de som faker ofte leder og det andre laget jager mål. 

I hockey er ikke dette egentlig et problem, skuespill og faking blir sett ned på og straffes med 2-minutters utvisning- , og ingen blir liggende på isen særlig lenge selvom alle tenna er slått ut. Da er det rett ut i garderoben, og innpå igjen når man har dytta munnen full av tamponger. 

Syns alltid det er morsomt å sammenligne hockeyspilleres skader med fotballspilleres.... her har fotballen noe å lære

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar
Minkowski skrev (31 minutter siden):

Eller så faker man, dvs. det kan godt hende at man har vondt, men man velger å ligge på bakken for å skape et falskt inntrykk av sterke smerter/funksjonsnedsettelse.

Dette stemmer jo kort og godt ikke, det er fullt mulig og ha veldig vondt i et veldig kort tidsperspektiv, spesielt i fotball der man har veldig mye og mange bein bare beskyttet av et tynt lag hud.

 

Minkowski skrev (44 minutter siden):

I begge tilfeller mener jeg at spilleren burde tas av banen.

Da må jo spillet uansett stoppes, da er det like greit å la dommeren ta den vurderingen om det er en skade som det er verdt å stoppe for, eller bare la spilleren ligge med den kortvarige, men i mange tilfeller en like fullt ekte smerte som egentlig ikke er er en skade.  

 

Baranladion skrev (9 minutter siden):

Så er jeg enig med deg, det å ligge nede på bakken og stoppe spillet bør føre til en ulempe, men den ulempen kan ikke være at spilleren ikke får spille igjen og må byttes ut. Da syns jeg mitt forslag er bedre, der spilleren raskt tas av banen, og ikke får komme igjen før neste dødball til eget lag. dette betyr at faking fører til en mann mindre på ubestemt tid, og kan være en vesentlig ulempe da de som faker ofte leder og det andre laget jager mål. 

Enig, langt bedre løsning. 

Lenke til kommentar

De har jo stort sett så sterke smerter disse mannemennene at det er ikke forsvarlig å flytte de. En finger i ansiktet kan jo i mange tilfeller se ut som de har fått brudd i 17 virvler i ryggen og tre beinbrudd.

Så vil jo ikke hjelpe å si at de må ut av banen. For da vil jo de måtte hente båre og nakkestøtte til alle.

Som skaftetryne sier. Det kan jo være reell smerte. Og smertegrensen til en fotballspiller kjenner vi jo til. Det meste kan gjøre ulidelig vondt. Og det er jo som skaftetryne sier pga bare bein og fotballens natur. Ikke pga pinglete spillere 🙄

Lenke til kommentar
Komplett ubrukelig skrev (6 minutter siden):

Det blir jo slutt på falske smerter når konsekvensen er sidelinjen til neste dødball. 

Ja det tror eg også. Og eg tror man må være villig til at det går ut over en uskyldig eller to på veien. En med faktiske smerter. For det er ufattelig få av de smertene vi ser på tv i dag som er så reelle at det forsvarer måten spillerne oppfører seg på. 

Selv et spark i skinnleggen går ikke så akutt over som det gjør når de innser at det ikke var vits å ligge denne gangen

 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Minkowski said:

Enten har man så vondt at man absolutt ikke kan stå på bena selv om man vil og prøver alt man kan, og da kan man i hvert fall ikke spille fotball og må byttes ut uansett.

Hva om man blir bedre?

Alle som har fått en skikkelig smell vet at det blir bedre i løpet av kort tid.

Lenke til kommentar
Jotun skrev (1 time siden):

Og smertegrensen til en fotballspiller kjenner vi jo til. Det meste kan gjøre ulidelig vondt. Og det er jo som skaftetryne sier pga bare bein og fotballens natur. Ikke pga pinglete spillere 🙄

Det er mye syting fra deg om at fotballspillere knapt tåler noe som helst, men saken er den at for de fleste er det ganske ubehagelig bare å tråkke på en legokloss eller sparke i ett bordbein, det er ikke permanent skade, men det kan være en bitch i et halvt minutt, å få enn fotballstøvel med knotten først rett i anklene eller i hælen eller på tærne det kan faktisk være ganske ubehagelig det også, og du kan godt dokumentere at dette ikke stemmer for hverken fotballspillere eller vanlige folk om du vil.

I tillegg i stedet for å nevne meg som en som mener det ene og det andre uten en gang å gi meg en @Skaftetryne som hadde gitt meg ett varsel om at du omtaler meg som en som mener det ene og det andre, f.eks ulidelig vondt som er en stråmann, jeg har aldri sagt det. Ulidelig er et ord som faktisk betyr noe, du kan godt overdrive, men ikke dra meg inn i det. Angående debatt og fotball, ta ballen ikke mannen. 

Jotun skrev (1 time siden):

Ikke pga pinglete spillere 🙄

Komplett ubrukelig skrev (1 time siden):

Absolutt, men ekstremt sjelden man må legge seg ned. 

Nei jeg tror ikke det, jeg tror det heller er taktisk, noen ganger må man legge seg ned bare for at det skal registreres hos dommer, og det er nok både spillere og trenere veldig klar over. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg tar mannen. Fotballspilleren. Men du føler et merkelig behov for å forsvare at spillerne filmer og overdriver for å jukse seg til en fordel. Og da havner dette på deg. Sånn er det bare. 

Det er ufattelig at @skaftetryne32 syns dette er ok. 

Edit: ser du skriver taktisk, ikke juks. Men eg velger å mene at du syns det er greit med juks. For å legge seg ned og simulere en skade for å oppnå en taktisk fordel er renspikket juks. Og en uting. Og pinglete.

Så sier du et eg mener fotballspillere flest tåler lite. Apropos å tillegge meninger. Hvor kommer dette fra? Eg mener ikke flertallet av spillerne. Eg har skrevet flertallet av situasjonene er juks. Og eg mener de aller fleste tåler det de skal. Hvis du seriøst mener at eg tror de tåler lite og får vondt på ekte så får du begynne å lese om igjen. For eg mener de rett ut faker det. Det har eg sagt x antall ganger nå. For det er gjennomført tydelig at de tåler det. Siden situasjonene er avhengige av om de kan oppnå en fordel. 

Og eg mener flertallet tåler nok. En mindretall holder på å ødelegge sporten. For i motsetning til deg liker eg ikke sånt taktikeri. Derfor vil eg ha det bort.

Endret av Jotun
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (3 timer siden):

men saken er den at for de fleste er det ganske ubehagelig bare å tråkke på en legokloss eller sparke i ett bordbein, det er ikke permanent skade, men det kan være en bitch i et halvt minutt

Ja, det kan være vondt å sparke borti et bordbein, og jeg kan kanskje rope «au» eller «f**n» hvis det skjer meg. Men hvis guttungen sover eller det finnes en annen grunn til å være stille, så holder jeg kjeft og jeg legger meg uansett ikke ned og griner. Gjør du det?

Alle får vondt innimellom og de fleste mennesker får vel noen skader opp gjennom livet også. Men min erfaring er at det bare er småbarn som legger seg ned og griner… ja, og fotballspillere. I hvert fall så lenge det ikke er snakk om større skade enn at man kan spille fotball umiddelbart etterpå.

Lenke til kommentar
Jotun skrev (1 time siden):

Men du føler et merkelig behov for å forsvare at spillerne filmer og overdriver for å jukse seg til en fordel. Og da havner dette på deg. Sånn er det bare. 

Det er ufattelig at @skaftetryne32 syns dette er ok. 

Jeg har aldri forsvart det, det er bare noe du har innbilt deg basert på lite annet enn at jeg mener at det finnes mennesker som får vondt når de får en støvel i leggen. 

 

Jotun skrev (1 time siden):

ser du skriver taktisk, ikke juks. Men eg velger å mene at du syns det er greit med juks. For å legge seg ned og simulere en skade for å oppnå en taktisk fordel er renspikket juks. Og en uting. Og pinglete.

Det er ikke juks om en får en støvel i leggen og en ikke greier å løpe ordentlig det neste halve minuttet, og den eneste måten å få et frispark på er å markere det, fordi dommeren ikke greier å se det, da er dette lite annet enn en ordre fra den som styrer alt som skjer på matta det er treneren, og den som ikke gjør som trener sier får ikke spille. Jeg har heller aldri sagt det er greit med juks det er nok en stråmann, du kan tolke det som du vil, men kanskje du heller skal lese det jeg faktisk rett frem skriver. 

 

Jotun skrev (1 time siden):

Så sier du et eg mener fotballspillere flest tåler lite. Apropos å tillegge meninger.

👇

Jotun skrev (5 timer siden):

De har jo stort sett så sterke smerter disse mannemennene at det er ikke forsvarlig å flytte de. En finger i ansiktet kan jo i mange tilfeller se ut som de har fått brudd i 17 virvler i ryggen og tre beinbrudd.

Sitat

De er en gjeng med sutrete juksepaver nesten alle sammen. 

Sitat

Det er slitsomt å se på. Det er pinlig å se på. Og de er ikke menn. De er kjerringer. Er faktisk mer pinglete enn i damefotball.

Sitat

 

Skjønner. Skrøpelig type du også da 🤷

De femi filmerne er i ferd med å ødelegge spillet

 

Mulig jeg har mistolket deg, men du ser jo til å mene at det er pysete å få vondt av en fotballstøvel i leggen, men det er jo til tider vondt, prøve å late som det ikke er det er bare rart i mine øyne. Ja det er filmere, men de aller fleste legger seg ned fordi dem har en vondt, og de vil ha frispark, noen ganger får de frispark på det, andre ganger ikke og da stopper jo ofte ikke dommer spillet, filmere får gult kort, og det skjer like ofte at det er spillere selv som stopper spillet ved å slå ballen ut av spill, til og med motspillere, fair play kalles det. 

Som jeg har sagt et par ganger så støtter jeg @Baranladion sitt forslag.

 

Lenke til kommentar
Minkowski skrev (10 minutter siden):

Ja, det kan være vondt å sparke borti et bordbein, og jeg kan kanskje rope «au» eller «f**n» hvis det skjer meg. Men hvis guttungen sover eller det finnes en annen grunn til å være stille, så holder jeg kjeft og jeg legger meg uansett ikke ned og griner. Gjør du det?

Men dette er jo heller ikke en konkurranse situasjon der du er blitt midlertidig satt ut av spill selv om det bare er 10 sekunder så kan det være nok, og motstander lag har en fordel, du ser forskjellen gjør du ikke ? og ja noen ganger må man markere ovenfor dommer, synd det er blitt sånn, men som sagt jeg støtter @Baranladion sitt forslag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...