Gå til innhold

FOTBALL-EM 2024


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Xenophia skrev (25 minutter siden):

VAR er det værste som har skjedd forballen, på tide å finne ny sport

Aldrack skrev (4 minutter siden):

VAR dreper fotballen kamp for kamp. En tragedie hele greien! Tyskland vinner fortjent, men situasjonene som fører til målene føles ikke som fotball lengre. Likte det bedre før, enkelt og greit! 

Alternativet er jo at det er store dommerfeil som avgjør matchene, hva er bra med det ? Det er nytt og det trenger å fikses litt på, tiden det tar f.eks, men det kan forbedres, og det idiotiske clear and obvious mener jeg må fjernes. Men matchen kunne jo faktisk vært en gedigen dommerskandale uten VAR. Og dommerfeil er fett det så lenge det ikke rammer eget lag, men det er jo dømt til å skje etterhvert det også. Det kommer til å ta litt tid før VAR perfeksjoneres, men akkurat det er jeg villig til å leve med.   

  • Liker 2
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (8 minutter siden):

Alternativet er jo at det er store dommerfeil som avgjør matchene, hva er bra med det ? Det er nytt og det trenger å fikses litt på, tiden det tar f.eks, men det kan forbedres, og det idiotiske clear and obvious mener jeg må fjernes. Men matchen kunne jo faktisk vært en gedigen dommerskandale uten VAR. Og dommerfeil er fett det så lenge det ikke rammer eget lag, men det er jo dømt til å skje etterhvert det også. Det kommer til å ta litt tid før VAR perfeksjoneres, men akkurat det er jeg villig til å leve med.   

Som om det hadde vært en stor dommerfeil å ikke blåse offside eller hands... Kanskje når det gjelder hands er det selve regelen som er feil, mer enn praktiseringen av den. Dommeren blir fanget av en idiotisk formulering. Hvem synes det er naturlig at spillere skal løpe med hendene på ryggen i forsvar i frykt for at ballen skal treffe hånden helt tilfeldig?? 

VAR og tilhengerne tror tilsynelatende at det skal finnes en 100% objektiv sannhet i fotball. Den dagen man etterstreber det, slik man er på god vei til nå, da er fotball slik jeg liker det 100 % død og begravet. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Aldrack skrev (7 minutter siden):

Kanskje når det gjelder hands er det selve regelen som er feil, mer enn praktiseringen av den. Dommeren blir fanget av en idiotisk formulering. Hvem synes det er naturlig at spillere skal løpe med hendene på ryggen i forsvar i frykt for at ballen skal treffe hånden helt tilfeldig?? 

Dette er jeg enig i. Hands bør være nettopp hands hender og ikke skuldre f.eks, og først og fremst viljehands, selv om det nok bør være unntak. 

Aldrack skrev (7 minutter siden):

Som om det hadde vært en stor dommerfeil å ikke blåse offside eller hands

Vel problemet er konsekvensene av dommerfeilen, og det er konsekvensene som gjør det til store dommerfeil. 

 

Aldrack skrev (9 minutter siden):

VAR og tilhengerne tror tilsynelatende at det skal finnes en 100% objektiv sannhet i fotball. Den dagen man etterstreber det, slik man er på god vei til nå, da er fotball slik jeg liker det 100 % død og begravet. 

Det er regler i fotballen, enig ? Nå er det sånn at reglene til en viss grad er åpne for tolkning, og det vil fortsette, selv med VAR så er det en dommer som tar avgjørelsene. 

Hvil i fred fotballen der det er dommerfeil som avgjør de store kampene, cupfinalene og seriemesterskap, måtte du aldri gjenoppstå.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som en liten pekepinn til hvordan disse situasjonene oppfattes blant flere kan man for eksempel se til NRK og BBC sine nettsider. 

https://www.nrk.no/fotballem/nrk-ekspert-med-tirade-etter-dette-bildet_-_-har-gatt-for-langt-1.16946229

https://www.bbc.com/sport/football/live/c51yl8ez940t#LiveReporting

Det at det er regler er ikke det samme som at det bare er ett riktig svar :D

Se bare til hvordan "regler" praktiseres ellers i samfunnet. Det er stort sett mennesker som bruker sitt beste skjønn til å tolke reglene. Sånn burde det absolutt bli igjen i fotballen. Da blir det mer glede på tribunene og foran skjermene! 

Nå er det en sensor i ballen som dømmer hands, for å sette det på spissen: "Uefa's website says: "During the match between Germany and Denmark, connected ball technology housed inside adidas's Fussballliebe ball showed that Denmark defender Joachim Andersen touched the ball with his hand inside the penalty area.

"In this instance, the sensor was able to record accurately the touch of the hand of the player with the surface of the ball.

"The 'heartbeat' of the ball shown on broadcast is the same as the referee sees during the on-field review and discerns the point of contact accurately to five-hundredths of a second."

Jeg tror ikke stemningen har blitt så mye bedre blant norske supportere siden i fjor: https://www.vg.no/sport/fotball/i/zE3065/eliteserien-supporter-opproer-rundt-var

I England er tendensen den samme: https://www.nytimes.com/athletic/5498633/2024/05/17/fans-want-clubs-to-scrap-var/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Aldrack skrev (2 minutter siden):

Som en liten pekepinn til hvordan disse situasjonene oppfattes blant flere kan man for eksempel se til NRK og BBC sine nettsider. 

Er det en ting som er sikkert så er det at folk med sterke meninger gjerne kommer til å uttrykke dem, om du leter så finner du supportere av VAR også, dette betyr lite.

 

Aldrack skrev (3 minutter siden):

Da blir det mer glede på tribunene og foran skjermene! 

Det kan du mene, for noen så er nok det sant, men ofrene for disse dommerfeilene vil ikke føle denne gleden. De vil føle glede igjen når de ikke blir offer for dommerfeil atter igjen, man kan ikke se dette fra bare en side, man må se det fra alle sider. 

Hva er det som er så flott med at Danmark skulle fått et mål de ikke skulle hatt, og at Tyskland hadde mistet en straffe de åpenbart skulle hatt ? Uavhengig av hva jeg mener om de nåværende reglene så er det sånn reglene er nå, jeg er heller ikke en fan av offsidereglene sånn de er nå, jeg likte det sånn som de var i en periode der det måtte være luft mellom spillerne, men regler er regler, og det er de samme regler for begge lag. Uten VAR så kunne resultatet vært helt annerledes, og det hadde ikke vært mye rettferdig, det hadde vært nok en dommerskandale i et stort mesterskap. Jeg klarer meg godt uten dem. 

Lenke til kommentar

Clear and obvious misbrukes. Det må ha vært orgasmisk for regelrytterne første gangen de fikk se pulsmåleren i aksjon. Det er jo helt sinnsykt at man tillater dette verktøyet som kun er nyttig når ingen er sikre på at noe galt har skjedd (!).

Offsiden er grei. Enten er det offside eller så er det ikke offside. Det bør riktignok være en makstid på få sekunder de får bestemme seg.

Lenke til kommentar

Dette er veldig enkelt: Vil man unngå å forårsake hands, må man holde hendene/armene unna ballen. Dette er regelen og spillerne er eller burde være klar over dem.

Og hvis man vil unngå å bli avblåst for offside, må man sørge for å ikke være nærmere motstanderens dødlinje enn ballen og nest bakerste motspiller (og midtlinjen). Når man ikke sørger for dette, har man seg selv å takke når man blir avblåst for offside.

Å skylde på VAR og kalle det sjokkerende, slik VG gjør er helt idiotisk. Men det viser seg gang på gang at journalister, såkalte eksperter og andre fotballinteresserte er helt ute av stand til å tenke (prinsipielt) når det kommer til regler og dommeravgjørelser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (11 timer siden):

Danmark røk ut etter snorkekjedlig fotball i gruppespillet, og ble fortjent sendt hjem av Tyskland. 

Sier jo sitt om de andre skandinaviske lagene som ikke er på et så høyt nivå.

Synes Danmark spilte bra mot Tyskland, ifølge sofascore så hadde de et jevnt moment. Men sofascore tar ikke høyde for subjektive vurderinger så det er klart at du mener noe annet.

At VAR er kommet for å bli, det tror jeg. Men de MÅ rydde opp i det rotet VAR har blitt. Feiring og gleden ved å score et mål er borte fordi alle ser bort på dommeren for å se om han holder seg til øret fordi noen inne på kontrollrommet har funnet et marginalt regelbrudd de pirker på. Jeg vil tro at den enkle løsningen er at med mindre det har direkte betydning for spillet så burde slike regelbrudd tillates. Slik som en tå som er to cm på feil side av offsiden. Det bryter opp og ødelegger mer enn det er til hjelp. Og med sensorer i ballen så vil ikke dommerens vurdering av situasjonen som helhet bety noe i det hele tatt fordi regelbruddet skal vurderes isolert. Helt klart feil vei å gå.
Vil de rydde i fotballen så kan de innføre effektiv spilletid og stoppe klokka hver gang noen legger seg ned for å få tiden til å gå. Da sluppet man også det kaoset som oppstår når noen reduserer og alle stormer mot ballen - det ene lager for å få ballen opp i midtsirkelen for å starte igjen, og det andre laget for hindre dem i å gjøre det. Har blitt et slikt stusselig minigame som bare frustrerer og lager kvalm. Hva kaller man det? Trolling eller grieving? Sånn som fireåringer gjør i barnehagen når de tar en annen leke bare fordi de ser at noen andre vil leke med den. Drittunger

Endret av Auto Asmodeus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Auto Asmodeus skrev (1 time siden):

Jeg vil tro at den enkle løsningen er at med mindre det har direkte betydning for spillet så burde slike regelbrudd tillates. Slik som en tå som er to cm på feil side av offsiden.

Du løser ikke noe problem på denne måten. Tvert imot, du skaper et. Du vil ikke at 2 cm offside skal være nok til å dømme offside. Hva skal da være nok? 5 cm? 10 cm? 1 m? Uansett hvor du setter grensen, havner du i samme situasjon når det er snakk om «offside» med 7 cm, 12 cm eller 1,02 m. Og så vil man i minst like stor utstrekning måtte vente på at VAR måler opp distansene og sjekker om det skal dømmes offside eller ikke.

Eller vil du kanskje ikke ha noen grense, men la det være opp til dommeren å synse? Tror du i så fall at det vil løse flere problemer enn det skaper?

Samme med hands-regelen for øvrig: Hvis man skal få være litt borti ballen, men ikke mye, blir det umulig for alle å forholde seg til og det vil bli mye mer forskjellsbehandling.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Akkurat, hvis det er greit å være 2 cm offside, hvis det blir regelen, så flytter man jo bare problemet til at det kanskje må være greit å være 2 cm over det igjen ? Det er kjipt å tape pga en hårfin offside, men reglene er like for alle, og greier man ikke å holde seg onside så er det ikke VAR eller dommerne som er problemet, men spilleren som stadig vekk går i offside. Hvorfor skal forsvarspillerne straffes for å gjøre jobben sin, og angripere belønnes for å ikke greie å gjøre sin ? Det er en klin kokos tankegang uten en ende i sikte, reglene kan ikke være sånn at de kan brytes bare fordi man liker det ene laget bedre enn det andre.

Ser noen enorme supporterbriller i media pga denne situasjonen, skylde på VAR for at de ikke fikk mål på dommerfeil er så sært å ynkelig, og et lite tegn på offermentalitet. Vi skal være glad for at sånne åpenbare feil endelig kan rettes på. Maradona feires vel fremdeles til denne dag for det forferdelige umoralske jukset sitt, hand of god meg i ræva, mind of a cheater er mer korrekt.  

Lenke til kommentar

Jeg tenker ofte på syklister som motsetninger til fotballspillere i en del sammenhenger. De kan velte og brekke kravebenet, men likevel trosse smertene og hive seg på sykkelen med en gang for å minimere tidstapet. Fotballspillere, derimot, legger seg ned i gresset og griner uten å være skadet og har gjerne motsatt intensjon, nemlig å maksimere tidstapet. Og det verste er at dette har skjedd helt åpenlyst i flere tiår uten at det har blitt gjort noe med. Man greier ikke en gang å legge til den tiden som går tapt. Spillere som ikke greier å holde seg på bena, ev. reise seg opp umiddelbart etter å ha falt, burde nektes videre spill og ev. sendes til obligatorisk legesjekk.

Tilsvarende ser man forskjeller på publikum/supportere. Når en syklist vinner en etappe på 200 km med 2 cm margin, er det ingen som protesterer. Det er ingen som tar til orde for å fjerne målfoto og heller gjette hvem som vant. Men når det er snakk om fotball, er det mange som misliker intenst at man ved hjelp av VAR skal kunne gi dommeren korrekt informasjon om hva som har skjedd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...