Gå til innhold

FOTBALL-EM 2024


Anbefalte innlegg

skaftetryne32 skrev (31 minutter siden):

Det er ikke så åpenbart som du tydeligvis tror, som jeg sier, de som legger seg ned får bare ligge ned å skade mulighetene til eget lag, du kan ikke bestemme i ettertid hvem som hadde vondt eller ikke, eller tror du på telepati kanskje ? Du har en veldig lettvint svart/hvit tankegang, men hvordan skal dette gjøres i praksis egentlig ? De som ligger nede de får bare ligge nede, men om det er skader så stopper selvfølgelig spillet, men om de faktisk hadde veldig vondt, for som jeg har prøvd å forklare selv med animasjon, slag i bein gjør faktisk ganske vondt, og noen ganger kan det føles som om noe er galt, selv om det ikke er det, skal det da straffes ? 

Det er lett å ta 99 prosent av tilfellene av idiotskapet. 

Om en prosent som er så sensitive at de tror det er beinbrudd fordi man får et kakk i leggen går klar så går det fint. Bare ta pyseklattene. De man åpenbart ser later som. Det er lett å i de fleste tilfeller. Og må de av banen lengre tid, eller evt får karantene i etterkant så stopper det opp. 

Og om man må knuse noen egg for denne omeletten så går det fint. Gjør meg ingenting om noen faktisk får reelt vondt men blir dømt feil. Det er verdt det. Får dritet bort. 

Helt ufattelig at det går an å forsvare dette. Heeeeeelt utrolig. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
onkel_jon skrev (13 minutter siden):

Spania ser så mye bedre ut enn England selv om begge ble skårt på først.

Håper på yamal mål nå. Tidenes nest yngste assist i em i dagens kamp 🤩🤩🤩 nå mangler kronen på verket.

Lenke til kommentar
Jotun skrev (17 minutter siden):

Helt enig at de var dårlige. Men Slovakia var jo heller ikke noe gode? 

Nei, men jeg for min del - som ikke har noen sterke følelser knyttet til engelsk fotball - håpet selvfølgelig på en liten skrell med at Slovakia skulle gå videre.

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (1 time siden):

På ingen måte, jeg har spilt fotball, noen ganger gjør det litt vondt, det må også faktisk forstås at det er ganske mye skjelett rett under huden i beina, spill fotball på ethvert nivå så merker du det ganske fort, men ofte er det bare en pust i bakken som er greia, det er også sånn at noen ganger må man bare legge seg for at dommeren engang skal legge merke til en forseelse. Om du tror at fotballspillere er annerledes som mennesker med en annen smertegrense enn andre idrettsutøvere så har du greid å innbille deg et eller annet, mye av det samme som veldig mange andre sånn rent tilfeldigvis tror, blindet av det samme ekkokammeret kan en vel si. 

Selvsagt er ikke smertegrensen forskjellig, det bare ser slik ut fordi et lag som leder tjener på å drøye tiden ved å late som man er skadet. Og dette skjer i de fleste kamper hvor ett lag er fornøy ned resultatet slik det står. Men du er altså ikke klar over at det å legge seg ned og skrike og late som man er skadet ikke forekommer i stor utstrekning i fotball? I så fall kan du ikke hevde å ha fulgt noe særlig med og forstått hva som foregår.

I boksing kan dommeren telle til ti og erklære knock-out hvis man ikke reiser seg og står på bena. I fotball kan en spille ligge og vri seg i et minutt for så å vente utålmodig på å få fortsette kampen etter at kampen er satt i gang igjen. Det kunne enkelt blitt forbudt, enten med en knock-out regel eller på annet vis.

Lenke til kommentar
Jotun skrev (32 minutter siden):

Det er lett å ta 99 prosent av tilfellene av idiotskapet. 

Hvordan ?

Jotun skrev (32 minutter siden):

De man åpenbart ser later som.

Bare se at det er åpenbart at de ikke har vondt på noe vis ? Og dermed straffe dem i ettertid, fordi tankelesere som deg selv ser at det er åpenbart ? 

 

Jotun skrev (33 minutter siden):

Om en prosent som er så sensitive at de tror det er beinbrudd fordi man får et kakk i leggen går klar så går det fint. Bare ta pyseklattene.

Det er en god del flere skader en kan pådra seg enn beinbrudd.

 

Jotun skrev (37 minutter siden):

Helt ufattelig at det går an å forsvare dette. Heeeeeelt utrolig. 

Jeg har aldri forsvart noen form for filming eller dramatisering, jeg sier bare at skader i fotball faktisk skjer, det er ganske vanlig, og det er ganske vanlig at noen får vondt, det som er heeeeelt utrolig er at du ennå ikke ser ut til å skjønne dette, og du greier fremdeles ikke å redegjøre for hvordan man på rettferdig vis skal ta "pyseklattene" som bare later som de er skadet ? For jeg skjønner ærlig talt ikke hvordan du kan se det at det er absolutt ingenting galt med dem åpenbart eller ikke, at du mener det er åpenbart er ikke bevis, det kan være så mangt av småskader og vondter og det må de faktisk få lov til å ha, og de som faktisk ikke er skadet i det hele tatt ja de får bare ligge, for de spretter nesten alltid opp igjen, og vi har fremdeles gult kort for filming. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jotun skrev (11 timer siden):

Det er lett å ta 99 prosent av tilfellene av idiotskapet. 

Om en prosent som er så sensitive at de tror det er beinbrudd fordi man får et kakk i leggen går klar så går det fint. Bare ta pyseklattene. De man åpenbart ser later som. Det er lett å i de fleste tilfeller. Og må de av banen lengre tid, eller evt får karantene i etterkant så stopper det opp. 

Og om man må knuse noen egg for denne omeletten så går det fint. Gjør meg ingenting om noen faktisk får reelt vondt men blir dømt feil. Det er verdt det. Får dritet bort. 

Helt ufattelig at det går an å forsvare dette. Heeeeeelt utrolig. 

Spesielt den biten der de får en dårlig touch, mister ballen i en normal takling, motstander får en overgangsmulighet så da legger de seg ned og hyler som en stukket grus for å avbryte spillet. Digger det når dommer lar drittungen ligge og sutre før han reiser seg opp og går videre som om ingenting har skjedd.  

Lenke til kommentar
Auto Asmodeus skrev (47 minutter siden):

Spesielt den biten der de får en dårlig touch, mister ballen i en normal takling, motstander får en overgangsmulighet så da legger de seg ned og hyler som en stukket grus for å avbryte spillet. Digger det når dommer lar drittungen ligge og sutre før han reiser seg opp og går videre som om ingenting har skjedd.  

Det liker ikke skaftetryne for det kan jo være "mannen" har smerte i leggen.

Lenke til kommentar
Jotun skrev (2 timer siden):

Man ser det lett i ettertid! Lett!! Med mindre man er sveiseblind.

Ja man kan se det noen ganger når de bare ligger nede for å få frispark, men det er fremdeles ikke bevis, og det rammer bare eget lag som er en spiller mindre, det er relativt sjelden dommer stopper spillet.

 

Jotun skrev (49 minutter siden):

Det liker ikke skaftetryne for det kan jo være "mannen" har smerte i leggen.

Dette er problemet ditt, du har ingen argumenter utenom personangrep, misogyni og stråmanns argumentasjon, jeg har aldri sagt dette, jeg har skrevet det svart på hvitt, disse lar dommerne bare ligge, og de skader bare eget lag, og at det er åpenbart eller at man lett ser det er heller ikke bevis for noe som helst, det er noe du tydeligvis ikke skjønner.

Lenke til kommentar
Minkowski skrev (12 timer siden):

I boksing kan dommeren telle til ti og erklære knock-out hvis man ikke reiser seg og står på bena. I fotball kan en spille ligge og vri seg i et minutt for så å vente utålmodig på å få fortsette kampen etter at kampen er satt i gang igjen. Det kunne enkelt blitt forbudt, enten med en knock-out regel eller på annet vis.

Ligger man nede i mer enn 20 sekunder, må man av banen, og kan ikke komme innpå før eget lag får ballen etter stopp i spillet som feks innkast, hjørnespark, 5-meterspark eller frispark. 

Det hadde vært en regel som jeg tror hadde eliminert en del av "tulleskadene", siden man utsetter eget lag for å være èn mann mindre på ubestemt tid.  

 

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (10 minutter siden):

Ligger man nede i mer enn 20 sekunder, må man av banen, og kan ikke komme innpå før eget lag får ballen etter stopp i spillet som feks innkast, hjørnespark, 5-meterspark eller frispark. 

Det hadde vært en regel som jeg tror hadde eliminert en del av "tulleskadene", siden man utsetter eget lag for å være èn mann mindre på ubestemt tid.  

Dette kan faktisk fungere ja som en måte å eliminere de falske skadene fra de ekte, de aller fleste vil nok sprette opp igjen etter kort tid. 

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (1 time siden):

Ligger man nede i mer enn 20 sekunder, må man av banen, og kan ikke komme innpå før eget lag får ballen etter stopp i spillet som feks innkast, hjørnespark, 5-meterspark eller frispark. 

Det hadde vært en regel som jeg tror hadde eliminert en del av "tulleskadene", siden man utsetter eget lag for å være èn mann mindre på ubestemt tid.  

Jeg mener det må sterkere lut til. Hvis man greier å hindre en farlig overgang ved å lure dommeren til å stoppe spillet, f.eks. ved å ta seg til hodet, er dette mye mer verdifullt enn å få spille ett angrep i overtall og det vil fortsatt lønne seg å gjøre det. Og dette er det største problemet med fotballreglene i dag; juks lønner seg, til og med selv om man blir avslørt. Gult kort er en vits!

Det hadde vært mye mer effektivt og ikke minst realt å erkjenne at hvis det skal være medisinsk forsvarlig å drive en fysisk toppidrett som fotball, så må man kunne stå på bena. Altså: Ligger du nede uten å umiddelbart reise deg opp, har du ingen ting på banen å gjøre og må forlate banen. Hvis laget har flere bytter igjen, kan du erstattes, men hvis ikke, må laget ditt spille med en mann mindre resten av kampen. Men man kan gjøre som du foreslår med tanke på å sette inn en erstatter. Det kan f.eks. være en 5 minutters karantene før innbytteren får komme innpå.

Lenke til kommentar
Minkowski skrev (7 timer siden):

Jeg mener det må sterkere lut til. Hvis man greier å hindre en farlig overgang ved å lure dommeren til å stoppe spillet, f.eks. ved å ta seg til hodet, er dette mye mer verdifullt enn å få spille ett angrep i overtall og det vil fortsatt lønne seg å gjøre det. Og dette er det største problemet med fotballreglene i dag; juks lønner seg, til og med selv om man blir avslørt. Gult kort er en vits!

Det hadde vært mye mer effektivt og ikke minst realt å erkjenne at hvis det skal være medisinsk forsvarlig å drive en fysisk toppidrett som fotball, så må man kunne stå på bena. Altså: Ligger du nede uten å umiddelbart reise deg opp, har du ingen ting på banen å gjøre og må forlate banen. Hvis laget har flere bytter igjen, kan du erstattes, men hvis ikke, må laget ditt spille med en mann mindre resten av kampen. Men man kan gjøre som du foreslår med tanke på å sette inn en erstatter. Det kan f.eks. være en 5 minutters karantene før innbytteren får komme innpå.

Har ikke sett mange tilfeller der noen plutselig får en hodeskade i det en overgang skjer, så det syns jeg blir en veldig snever problemstilling. Legger man seg ned med andre skader vil ikke dommeren stoppe spillet. Man kan forsåvidt fake et hjerteinfarkt eller hodeskade helt ut av det blå i det overgangen er i ferd med å skje, men foreløpig er vel ikke dette noe problem. Problemet er at spillere legger seg ned, drar ut tid og stykker opp spillet, uten represalier, det er en uting som man enkelt burde få bukt med, man må bare ikke godta det. Jeg syns gult eller rødt kort for å ha vondt eller kanskje late som man har vondt er litt vel strengt, det gjør vondt å få en stempling, krampe eller lignende og en passende straff er da å måtte ut av banen uten å få lov å komme inn på sine egne premisser 
 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...