Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan takler man det å være langt under gjennomsnittet når det gjelder utseende?


Gjest ee4e3...309

Anbefalte innlegg

Gjest 705d4...99c
Gjest 2b6bb...ec1 skrev (16 timer siden):

Så du vokste det av deg, som mange gjør. Og selvtilliten kom gradvis tilbake etterhvert som omverden begynte å behandle deg bedre.

Man har den verdien andre setter på deg, med mindre man er typen som klarer å heve seg over det (selvbedrag om du vil). Er man ikke-attraktiv så blir man behandlet deretter. I situasjoner der man får tid til å bli kjent så kan personlighet gjøre opp for mye. Men store deler av interaksjonene man har gjennom livet er mest påvirket av det umiddelbare inntrykket og da er det først og fremst utseendet som er avgjørende for behandlingen man får. En selvsikker utstråling hjelperså klart men når man har blitt fortalt og vist hele livet at man ikke er verdt noe, så har man som regel ikke sånt heller. Å fortelle folk at man bare trenger å bli selvsikker er en type victim blaming. Man er sånn fordi folk har gjort deg sånn med måten de har behandlet deg på.

Og når det gjelder mobbing uansett hva det er for, så blir mange preget for livet av det. At du kom deg forbi det og i dag er selvsikker er bra for deg, men det er ikke virkeligheten for veldig mange andre. Ikke gjør deg selv og din situasjon til den eneste sannheten, eller et bilde på hva alle andre kan eller bør klare.

Anonymous poster hash: 2b6bb...ec1

Selvtilitt kommer ikke fra utseende. Tro meg, veldig mange kvinner og menn med et flott ytre har dårlig selvtilitt og motsatt. 

Problemet er når man er så opphengt i utseende som f.eks deg og tror at det er det viktigste for selvtilliten og hvordan andre behandler deg. Det er overfladisk og gjenspeiler ikke den virkelige verden de aller fleste lever i. Har man ikke et pent ytre vil man da selvsagt ha et dårlig selvbildet pga holdningene man har. 

For det finnes ikke ett menneske i verden alle liker det ytre på.

Ta en av kvinnene som anses å være de vakreste i verden. Legg ut et bilde på nettet hvor ca 100 personer kommenterer. 10 personer skriver noe negativt om utseende, kritiserer noe med utseende eller sier de ikke finner personen attraktiv. En med dårlig selvtillit ville hengt seg oppi disse 10 kommentarene og mene en selv er stygg. De 90 andre kommentarene blir oversett. 

Og sånn er ofte den indre dialogen vår. 

For absolutt alle mennesker har sider som ikke er perfekt eller man ikke er fornøyd med. Både når det kommer til det ytre og det indre. Når man kun fokuserer på det negative, så vil det overskygge det positive. Det vil påvirke selvtilliten og selvfølelsen negativt, uansett hvordan man ser ut på utsiden. 

Man har den verdien man setter på seg selv og blir behandlet deretter. Det er langt mer tydelig og betydningsfult enn et utseende. 

En smellvakker kvinne som ser ned på andre og behandler andre rundt seg dårlig, mister sin skjønnhet. En smellvakker kvinne som tydelig er ukomfortabel med sitt utseende eller personlighet, skinner ikke igjennom.

En med normalt utseende eller under gjennomsnittet, med en sunn og god selvtillit, god utstråling, imøtekomme etc vil fange de flestes oppmerksomhet og være langt mer attraktiv. 

Og dette er kroppsspråk man kan oppfatte like raskt som utseende. 

Såklart blir man påvirket av mobbing. Men man blir ikke mobbet fordi man ikke er pen. Veldig mange mennesker er ikke i kategorien pen, men blir ikke mobbet. Pene mennesker blir også mobbet. Det å kalle noen stygg er en del av mobbingen for å tråkke ned andre, ikke årsaken. Det handler til syvende og sist om det indre. En med god selvtillit er vanskelig å mobbe. 

Utfordringen er at de som ofte blir mobbet sliter med selvbildet og selvverdien fra tidlig av, mobbingen understreker og forsterker følelsene man har om seg selv og det kan være vanskelig å komme ut av selv i voksen alder. 

Det er ikke victim blame. Mobbing er aldri greit og skylden skal alltid legges hos mobberen. 

Det handler om forståelse som igjen gir muligheten for å snu det. For påsamme måte som alle har noe negativt, har alle noe positivt med seg også. 

Anonymous poster hash: 705d4...99c

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 18.6.2024 at 2:29 PM, Guest ee4e3...309 said:

Jeg opplever i større grad at kvinner har en mer relativ "skjønnhetssans". Hos menn syns jeg at jeg ser en konstant mal som er gjennomgående hos de fleste, de tar også alder i betraktning. Her er kvinner mer allsidige, de kan gi drøssevis av komplimenter til en 50 år gammel kvinne liksom. 

Anonymous poster hash: ee4e3...309

Høyde = Preferanse.

Alder = Konstant mal. 

🤪🤣

Lenke til kommentar
Gjest ee4e3...309
Duriello skrev (19 timer siden):

Barberte av meg nesten allt skjegget i går. Ser nå ut som den dagen jeg gikk ut av videregående..

Bah. Bare å gjøre klar leg for når jeg skal handle alkohyler da, og har bankkort uten bilde nå.. Grøss..

Blir 40 om ett par dager.

Hey, du må da sette pris på ungdommeligheten! :) Skjegg har dessuten mye å si for mange menn. En tidligere venn av meg så ut som en tenåring uten skjegg. De fleste menn ser mye yngre ut når de tar skjegget. 

Gratulerer med dagen på forskudd. ❤️ 

Anonymous poster hash: ee4e3...309

Lenke til kommentar
Gjest ee4e3...309 skrev (34 minutter siden):

Hey, du må da sette pris på ungdommeligheten! :) Skjegg har dessuten mye å si for mange menn. En tidligere venn av meg så ut som en tenåring uten skjegg. De fleste menn ser mye yngre ut når de tar skjegget. 

Gratulerer med dagen på forskudd. ❤️ 

Anonymous poster hash: ee4e3...309

Føler meg naken.

 

Takk takk ❤️

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...