Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

skifter luftfilter, forbruket gikk litt opp

Anbefalte innlegg

hei, skifter nylig luftfilter og merket at forbruket gikk med engang opp fra 0,63 til 0,65 per mil. Er nok ikke tilfeldig, da den har ligget lenge på 0,63. 

Betyr det bare at det gamle filteret slapp til mer luft og var "bedre"? Ny er fra Bosch. Hadde jo egentlig forventet det motsatte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så spørs det hva som er "bedre". Et bra luftfilter vil filtrere skadelige partikler, jo "tettere" det er jo mer partikler vil det fange men samtidig vil det og bremse luftgjennomstrømning.

Bosch lager stort sett greie filtre, jeg ville holdt meg til det, og akseptert en beskjeden økning i drivstoff. 

Kan endelig finne filtre som har mindre motstand, da slipper de og gjennom mer partikler som igjen kan redusere levetid på motoren. 

Lenke til kommentar

Det skal ikke være noen grunn til at et nytt luftfilter skal gi høyere forbuk. 
Men det finnes mange årsaker til at gjennomsnitt forbruket varrierer når man kjører bilen. 

Kan det ha blitt gjort feil ved montering av filteret? Montert feil vei eller noe som hindrer luft flow? 

Eller kan det være så enkelt som at kjøremønsteret tilsier en slik økning? 

Lenke til kommentar

0,63 til 0,65 er en fryktelig liten endring da. Litt dårligere humør på vei hjem fra jobb utgjør langt, langt mer enn det. Et ekstra stopp eller en ekstra småtur på nærbutikken eller noe sånt, selv over en hel tank, gjør mer enn det for snittforbruket.

Bosch-deler er i mange kategorier bransjestandard for orginaldeler på stort sett alle europeiske merker. Det svært usannsynlig at det er noe galt med det nye filteret.

Lenke til kommentar
Maskinfører skrev (1 time siden):

Min Dieselbil får nytt luftfilter før PKK også får den en halv flaske lampeolje før avgass 

Jeg har forstått det slik at en helst ikke skal blande noe i diesel. Eneste unntaket er dieseltilsetning som selges.

edit: Dieselmotorene ble litt mindre tålig når de fikk høytrykkspumper og partikkelfilter. Diesel er også tørrere enn før så den smører dårligere.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Svein M skrev (2 minutter siden):

Jeg har fortått det slik at en helst ikke skal blande noe i diesel. Eneste unntaket er dieseltilsetning som selges.

Man kan bruke lampeolje før avgass test  i 2020 strøk min L200 på avgass test snakket med en jeg kjenner han sa halv tank med diesel og halv flaske  med lampeolje og dagen etter var bilen godkjent ble pådyttet en flaske fra de som utførte PKK men resultatet forble det samme så det funka med lampeolje (Dette sa jeg ikke til de som utførte PKK man skal ikke kjøre på det men man gjør det en kort stund før PKK så fyller man tanken full med diesel når kontrollen er gjennomført 

Lenke til kommentar
Svein M skrev (9 minutter siden):

Jeg har forstått det slik at en helst ikke skal blande noe i diesel. Eneste unntaket er dieseltilsetning som selges.

edit: Spesielt biler med partikkelfilter

Enklere sagt man lurer bilen gjennom kontrollen 😀

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
dan83 skrev (På 14.6.2024 den 12:45 PM):

hei, skifter nylig luftfilter og merket at forbruket gikk med engang opp fra 0,63 til 0,65 per mil. Er nok ikke tilfeldig, da den har ligget lenge på 0,63.

Med så liten forskjell hadde jeg ikke ofret det en tanke.

Lenke til kommentar
Maskinfører skrev (37 minutter siden):

Man kan bruke lampeolje før avgass test  i 2020 strøk min L200 på avgass test snakket med en jeg kjenner han sa halv tank med diesel og halv flaske  med lampeolje og dagen etter var bilen godkjent ble pådyttet en flaske fra de som utførte PKK men resultatet forble det samme så det funka med lampeolje (Dette sa jeg ikke til de som utførte PKK man skal ikke kjøre på det men man gjør det en kort stund før PKK så fyller man tanken full med diesel når kontrollen er gjennomført 

Lampeolje er vel kanskje en renset parafin. I så fall er en halvflaske (1 liter flaske?) ikke så mye at det skulle gjøre noe skade.

Endret av Svein M
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Svein M skrev (28 minutter siden):

Lampeolje er vel kanskje en renset parafin. I så fall er en halvflaske (1 liter flaske?) ikke så mye at det skulle gjøre noe skade.

Bruker rentbrennende og sotfri lampeolje fra Biltema  er bare før kontrollen så er det 2 år til neste gang jeg gjør det ikke gjort noe skade hittil 😊 en flaske holder til 2 kontroller 

36-1530_xl_1.jpg

Endret av Maskinfører
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hadde du av batteriet i denne sammenhengen?

vist du har hatt en snitt måling som ikke har vært nullstilt på lang tid vill jo det snitte være veldig stabilt 

har batteriet vært av blir kjørecomputer nullstilt og ny snittmåling trer i kraft

er heller ikke unormalt at folk tester yte evne med sine nye filtre. Ofte uten at en Kansje tenker over det. Uansett en økning fra 0,63 til 0,65 virker litt snålt og absurd å henge seg opp i. En mindre handle pose på butikken i uken så er de pengene tilbake. 

du nevner heller ikke bilmerke 

enkelte biler f.eks bmw har filtre med en ekstra stoff polstring rundt filteret. Noen river dette av og Kansje også noen billige filtre ikke har det. Da kan nokk luftstrømmen bli noe høyrere. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...