Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Brukket hånd, operasjon, -tiden etter?

Gjest 2014b...e51

Anbefalte innlegg

Gjest 2014b...e51

Hei. Jeg har brukket hånda mi (komplisert brudd) (venstre hånd, jeg er høyrehendt) og har lagt planer for sommeren. Jeg skal operere neste uke, og er litt bekymret for hvordan sommeren min kommer til å se ut. Hvor mye av disse planene er det sannsynlig at jeg ikke får gjennomført? 

1: Sommerjobb på en kafè, med litt behandling av mat og rydde bord

2: Fornøyelsespark

3: Øvelseskjøring

4: Treningssenter

Er det andre som har brukket hånda og operert og kan fortelle hva jeg har i vente? Gjerne sleng med tips til raskere rehabilitering sånn at jeg kan komme meg tilbake til trening med idrettslaget mitt i høst asap. 

Takk for meg 

Anonymous poster hash: 2014b...e51

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke knekt hånd selv, men fibula som er det tynneste benet i leggen.

Du må nok forvente at dette klusser en god del til i planene dine siden gipsen må være på såpass lenge siden tilhelingen tar tid. Siden ting tar den tiden det trenger, så det beste er egentlig å ta ting med ro slik at kroppen får prioritert skaden din best mulig. Spist sunt og få nok søvn.

Tror nok du bør sette øvelseskjøring og treningssenter litt på pause til du får av gipsen (spør legen din som vet mer om situasjonen din for mer nøyaktig råd)

De to første tingene kan du nok få til i varierende grad

Lenke til kommentar

Hvis du har et komplisert brudd, så må legge forholdene tilrette for god tilheling. Du må nok regne med minimum 5 uker med betydelig forsiktighet, dvs minimal belastning av den opererte hånda. Du kan i prinsippet gjøre hva du vil, så lenge hånda får fred.

Lenke til kommentar

Hvert brudd er sikkert forskjellig, men jeg brakk underarmen for ca 3,5 uke siden, og har fått beskjed om at hånda/armen ikke må belastes i 6 uker etter operasjonen.

I tillegg er håndleddet stivt som fy, som begrenser hva jeg kan gjøre.

Mine tanker:

1. Ja, men sterkt redusert, med bare 1 hånd. Kan etter hvert få litt hjelp av venstrehånda til å støtte ting.

2. Kan gå i de attraksjoner der man kan holde armen i ro.

3. Glem det (Har selv ikke kjørt siden operasjonen)

4. Kun begrenset med trening der arm ikke er involvert, som knebøy og situps. Bør nok også være forsiktig med løping. Sykling kan fungere.

Prøv å spør og grav mest mulig om alt du lurer på.
Ellers får man tilnærmet NULL informasjon, i hvert fall der jeg ble operert...
Har også fått mye motstridende informasjon, så spør gjerne om det samme til flere personer. 

Lenke til kommentar

Du sier ingenting om hva som skal gjøres under operasjonen.  Hvis de kun skal reponere på plass ulna og radius så vil du trenge gips i gode 6 uker (mulig at selv albue må låses i 90 grader med gips opp til nesten skuldra). Dersom du skal ha titanplater+skruer eller ståltråd (drilel hull i bendeler og sy de sammen med ståltråd som kroppen til slutt absorberer) så vil du i praksis ha en fungerende hånd du kan bruke som normalt (med variende grad av ømme muskler som gjør vondt og reduserer bruken). Jeg har hatt begge (venstre: knust ulna + åpent brudd i radius, høyre: titanplate og skruer i både ula og radius, samt ørten andre brudd i armene som ikke krevde operasjoner).

Mitt enkle råd er å ta tiden til hjelp. Vær takknemlig for at du mest sannsynlig kun en gang i livet må gjennom en operasjon pga brukket noe-som-helst. Norske leger (og da inkluderer jeg de som er født utenfor Norge og velger å hjelpe vårt helsevesen med sin kompetanse) er såpass flinke at du ikke har noe å bekymre deg over. Kjøp de noe konfekt når du har kommet deg igjen som takk for at de fikset deg. Du kunne levd i vikingtiden og bare blitt forlatt i skogen for å dø når du ødela armen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...