Gå til innhold

Kortsiktig gevinst eller langsiktig investering


Gjest 0315a...e0a

Anbefalte innlegg

Gjest 0315a...e0a

Står ovenfor et dilemma karrieremessig...

Har blitt kontaktet av en konkurrent som ønsker å komme med et jobbtilbud. I utgangspunktet er jeg ikke på utkikk etter å bytte arbeidsgiver. Jeg har god lønn (over 1 million fast + bonus + overtid), fine ordninger og veldig gode fremtidsutsikter innad i bedriften. I tillegg har jeg relativt lite overtid, noe jeg verdsetter mye - det er mange ting som er gøy her i livet! 

Jobbtilbudet har derimot en såpass høy fastlønn at det blir fristende likevel. Arbeidsoppgavene mine vil nok stort sett være de samme, men jeg aner ikke hvordan miljøet er der og kontoret er veldig lite (stor bedrift, men lite kontor), så jeg frykter at karrieren min stopper fort i bedriften - og jeg er fortsatt ung. Jeg haller nok mest mot å takke nei, men den kortsiktige gevinsten frister. 

Dilemmaet er; kortsiktig gevinst eller satse på den langsiktige investeringen? Noen med lignende erfaring og som ønsker å dele? Var gresset virkelig like grønt på den andre siden? 

Anonymous poster hash: 0315a...e0a

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville også valgt det langsiktige. Du har en god jobb som du trives i, slik jeg forstår det, og du har muligheter for videreutvikling.
Etter min mening så er det positivt å ha en CV som viser at du investerer tid og utvikler deg i en bedrift, enn en CV som gir et inntrykk av karrierejag, hvor du hopper videre så fort du får et tilbud om bedre lønn.
Fremtidige arbeidsgivere vil nok sette pris på en som de kan ha en viss forventning om at det er verdt å satse på.
Alt kommer an på bransjen selvsagt, jobb-hopping er nok mer vanlig i noen bransjer enn andre og kan ha mindre å si, men som du er inne på, det er ikke alltid det er grønnere på andre siden av gjerdet.

Så det kommer litt an på din risikovilje, det kan være det er verdt å bytte jobb, men det kan hende at det følger med noen ulemper med den lønnen, forventning om langt mer overtid f.eks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Sent ute her, men hvorfor bruker du ikke tilbudet du har fått et annet sted til å forsøke å øke kompensasjonen din i din nåværende rolle? Da viser du jo at din kompetanse er priset høyere av andre. Mulig de ikke matcher helt, men noe bør de kanskje klare å hoste opp - og hvis du uansett skal bli er det verste som kan skje at du får et nei :)

Lenke til kommentar
Gjest 0315a...e0a skrev (På 14.6.2024 den 8:29 AM):

Står ovenfor et dilemma karrieremessig...

Har blitt kontaktet av en konkurrent som ønsker å komme med et jobbtilbud. I utgangspunktet er jeg ikke på utkikk etter å bytte arbeidsgiver. Jeg har god lønn (over 1 million fast + bonus + overtid), fine ordninger og veldig gode fremtidsutsikter innad i bedriften. I tillegg har jeg relativt lite overtid, noe jeg verdsetter mye - det er mange ting som er gøy her i livet! 

Jobbtilbudet har derimot en såpass høy fastlønn at det blir fristende likevel. Arbeidsoppgavene mine vil nok stort sett være de samme, men jeg aner ikke hvordan miljøet er der og kontoret er veldig lite (stor bedrift, men lite kontor), så jeg frykter at karrieren min stopper fort i bedriften - og jeg er fortsatt ung. Jeg haller nok mest mot å takke nei, men den kortsiktige gevinsten frister. 

Dilemmaet er; kortsiktig gevinst eller satse på den langsiktige investeringen? Noen med lignende erfaring og som ønsker å dele? Var gresset virkelig like grønt på den andre siden? 

Anonymous poster hash: 0315a...e0a

Kan du ikke ta jobbtilbudet til sjefen din og be ham komme med mottilbud på lønn?

Lenke til kommentar

Langsiktig investering skal normalt sett være mest fornuftig. Samtidig så ser vi det at det å være lojal mot same arbeidsgivar over lang tid ikkje nødvendigvis betalar seg. Mange av dei som opparbeider seg mest lønn gjer det ved å ikkje være redd for å bytte jobb.
Mange arbeidsgivarar seier at dei premierer lojale tilsette, men all erfaring tilseier at viljen til å lønne godt er høgare når det er "illojale" arbeidstakarar som kjem tilbake etter å ha jobba i ei anna bedrift.

Dermed blir det beste å finne ein god mellomting. Bytt jobb før du gror fast men ikkje bytt jobb så ofte at du framstår som ustabil arbeidskraft.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (4 timer siden):

Langsiktig investering skal normalt sett være mest fornuftig. Samtidig så ser vi det at det å være lojal mot same arbeidsgivar over lang tid ikkje nødvendigvis betalar seg. Mange av dei som opparbeider seg mest lønn gjer det ved å ikkje være redd for å bytte jobb.
Mange arbeidsgivarar seier at dei premierer lojale tilsette, men all erfaring tilseier at viljen til å lønne godt er høgare når det er "illojale" arbeidstakarar som kjem tilbake etter å ha jobba i ei anna bedrift.

Dermed blir det beste å finne ein god mellomting. Bytt jobb før du gror fast men ikkje bytt jobb så ofte at du framstår som ustabil arbeidskraft.

Jeg vet at man kan få bedre lønn for samme typer stilling dersom man "shopper rundt", men har man sett på f.eks. å bli forfremmet? En lojal og dyktig arbeider kan jo kanskje forfremmes og få høyere stilling og mer ansvar, enn en som er ferskere på arbeidsplassen? Og med høyere stilling kommer gjerne høyere lønn.

Endret av Markiii
Lenke til kommentar
Markiii skrev (2 timer siden):

Jeg vet at man kan få bedre lønn for samme typer stilling dersom man "shopper rundt", men har man sett på f.eks. å bli forfremmet? En lojal og dyktig arbeider kan jo kanskje forfremmes og få høyere stilling og mer ansvar, enn en som er ferskere på arbeidsplassen? Og med høyere stilling kommer gjerne høyere lønn.

Det er sjølvsagt mogleg. Desverre så viser statistikken at arbeidsgivar ofte vil hente inn ein person utanifrå fordi vedkommande har spennande og variert arbeidserfaring, og at den lojale som berre har (fersk) arbeidserfaring frå eit firma då ikkje rekk opp. 

Det er eit misforhold mellom kva dei fleste arbeidsgivarar seier skal lønne seg, og kva ein i praksis velger å premiere. 

Sjølvsagt ingen regel utan unntak, men det er gode sjanser for at den lojale arbeidaren er enda betre kvalifisert for ei høgare stilling i bedrifta om ein har vært "illojal" og jobba eit par år hos ein konkurrent før ein kjem tilbake og både har erfaring frå eit anna arbeidsmiljø og kjenner det opprinnelege arbeidsmiljøet frå tidlegare. 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest 0315a...e0a

Jeg endte opp med å takke nei til den konkurrerende bedriften. Lønnssamtale for 2024 har jeg hatt for en tid tilbake, men jeg snakket med min leder og fortalte at jeg hadde mottatt tilbudet. Han var sjokkert over lønnsnivået og sa vel egentlig ganske klart at det var et nivå de mest sannsynlig ikke kunne matche i dagens stilling, men at det i "ett hakk opp" skulle være mulig, noe som ligger i kortene for min del. 

Selv om det kom lite ut av prosessen fikk jeg i det minste vist at kompetansen min er ønsket av andre, så får jeg håpe at det gir meg noe ekstra ved neste anledning. Også grei å ha vært gjennom tankeprosessen med hva som betyr mest for min del. 

Takk for alle gode innspill! 

Anonymous poster hash: 0315a...e0a

Lenke til kommentar
Gjest ea04c...c9e skrev (På 14.6.2024 den 9:00 AM):

Med høyere fastlønn følger ofte mye overtid.

Anonymous poster hash: ea04c...c9e

Du missforstår ordet fastlønn. Det er bare den faste delen av lønnen, en kan få overtid/merarbeid i tillegg. De aller fleste jobber har en fastlønn som en får hver måned.

Til TS, vanskelig å si. Du er ung. Jeg hadde nok flyttet. Gjør en det på en god måte kan en alltids komme tilbake. Det har jeg også gjort.

Lenke til kommentar
Gjest 0315a...e0a skrev (1 time siden):

Jeg endte opp med å takke nei til den konkurrerende bedriften. Lønnssamtale for 2024 har jeg hatt for en tid tilbake, men jeg snakket med min leder og fortalte at jeg hadde mottatt tilbudet. Han var sjokkert over lønnsnivået og sa vel egentlig ganske klart at det var et nivå de mest sannsynlig ikke kunne matche i dagens stilling, men at det i "ett hakk opp" skulle være mulig, noe som ligger i kortene for min del. 

Selv om det kom lite ut av prosessen fikk jeg i det minste vist at kompetansen min er ønsket av andre, så får jeg håpe at det gir meg noe ekstra ved neste anledning. Også grei å ha vært gjennom tankeprosessen med hva som betyr mest for min del. 

Takk for alle gode innspill! 

Anonymous poster hash: 0315a...e0a

Korleis er stillinga du har i dag samanlikna med stillinga du fekk tilbod om til høgare lønn?
Om det er så og seie identiske stillingar så vil du aldri få den lønna som du er verdt i noværande bedrift. Det er greit nok at du kan få meir lønn om du kjem eit hakk opp og får meir ansvar, men du vil nok også få ytterlegare lønnsaukning om du rykker opp i den konkurrerande bedrifta.
Om det er slik at du må ta på deg meir ansvar og jobbe meir for å få den lønna du burde hatt noværande stilling så vil du aldri nå opp lønnsmessig i dagens bedrift.

 

Mitt råd til deg er at du tek oppigjen dette jobbtilbodet ved neste lønnssamtale og at du då har lågare terskel for å søke det vekk om du ikkje får noko handfast. Du bør ikkje la deg lure til å gå i åresvis med tomme lovnadar om framtidig lønnsaukning.
Likevel så er ikkje lønn alt, trivsel og andre goder er sjølvsagt også viktig.

Dersom du ikkje oppnår meir lønn hos dagens arbeidsgivar fordi det ikkje er økonomi til det, så er det sjølvsagt eit alternativ å forhandle om andre goder som ikkje medfører større lønnskostnadar for bedrifta. Som til dømes kortare arbeidstid, fleire ferie/fri-dagar, E-kom tenester betalt av arbeidsgivar, meir bruk av heimekontor, tilbod om å kunne ta kurs og utdanning, osv.

 

Dessverre så er det slik at lojalitet ikkje lønner seg, om du hadde tatt denne nye jobben, fått høgare lønn, og deretter neste år søkt deg tilbake så er det store sjansar for at du hadde fått tilbod om same lønna som du kjem inn med pluss litt meir fordi det er dette bedrifta må betale for å klare å tilsette arbeidstakarar. 
Eg seier ikkje at du skal hoppe frå arbeidsgivar til arbeidsgivar i eit evig jag etter litt høgare lønn, men samtidig bør det være tydelege fordelar for deg om du skal gå rundt og være lojal utan å få noko igjen for det.
 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...