Gå til innhold

Renault zoe


Anbefalte innlegg

Hei, jeg vurderer å kjøpe meg min første el bil. Har lurt litt på Renault zoe og fant en 2020 modell til en grei pris, men denna  har gått 175000km… er det skummelt å kjøpe? Skal ha gått mest på langkjøring..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Langkjøring er vel helst et slags argument når noen selger deg bil med forbrenningsmotor (da kjører du på varm olje,  som er mer gunstig i forhold til slitasje på motoren). El-bil har ikke denne problemstillingen. Dessuten kan selger umulig dokumentere påstanden om "gått mest på langkjøring". 

For å kjøre X kilometer må du lade Y antall ganger på en El-bil, uavhengig av om det er lange eller korte turer. Batteriet har en levetid på Z antall ladesykluser. Hvor hurtiglading generelt er mindre bra for levetiden enn vanlig hjemmelading. Mye langkjøring = større sannsynlighet for utstrakt bruk av hurtiglading.

Men det du må tenke på er at Renault Zoe har batterigaranti på 8år/160 000 km. Du har altså ikke garanti på den desidert dyreste enkeltkomponenten i den relativt nye bilen du planlegger å kjøpe.

Du ville kommet bedre ut av det ved å kjøpe en identisk bil som er noe eldre og har lavere kilometerstand. Sjekk hvilke garantivilkår en eventuell bruktbilgaranti har. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Vær obs på at Zoe ikke kan lades på IT-nett, som de fleste norske boliger har, uten en trafo. De første modellene av Zoe støtter ikke DC-hurtiglading. En kollega har en bekjent som har Zoe, og han har byttet batteriet to ganger mens bilen var på garanti.

Lenke til kommentar

At denne relativt nye bilen er lavere priset en tilsvarende biler vil være naturlig med tanke på høy kilometer stand. Samme ville være på en bil med bensin eller diesel motor.

Kjøper må vurdere om prisreduksjon er stor nok til å forsvare den høyere km stand.

Det kan være mulig å få dekket enkelte typer feil via maskinskade forsikring. Sjekk vilkårene godt.

Ved kjøp fra bedrift vil det være en mulighet til reklamasjon til selger om uventede feil oppstår. Ved kjøp fra privat er det også mulig å reklamere på vesentlige feil. Det er større krav til at mangelen må være vesentlig ved privat kjøp.

Generelt: Kjøp av rimelig bil, der ingen feil oppstår er et godt kjøp.

Oppstår det feil kan kjøpet være mer nøytralt, eller direkte dårlig kjøp om det blir mange eller dyre feil.

Fasit foreligger normalt først etter en del år. Skal en sikre seg er kjøp av en ny bil fra etablert merke og forhandler det tryggeste. Men, pris for ny er høyere enn for brukt.

Lenke til kommentar
12 hours ago, kremt said:

Er de så ille å kjøre egentlig? Hørt kvaliteten ikke er den beste men det er en annen sak. 

Jeg satt vondt i den. Og synes rattet hadde feil vinkel. Men ikke noe værre enn andre småbiler.

Skulle jeg tilbrakt så mye tid i bilen hadde jeg hatt lyst på noe annet.

Med en antatt snittfart på 50km/t

Så har man altså tilbrakt 3500 timer i bilen over 4 år. Det er mye

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
kremt skrev (14 timer siden):

Er de så ille å kjøre egentlig? Hørt kvaliteten ikke er den beste men det er en annen sak. 

Jeg prøvekjørte Zoe da jeg skulle bytte bil i 2019. Likte den ikke i det hele tatt. 

Lenke til kommentar

Trådstarter skal kjøpe sin første bil.

Bilen som trådstarter vurderer å kjøpe er kjørt langt, men det betyr ikke trådstarter skal kjøre tilsvarende mye.

Råd til trådstarter er å prøvekjøre bilen, om det er en bil som han liker. Gjelder alle biler, prøvekjøring er alltid et godt råd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Å avdekke faktisk slitasje på et batteri virker ikke som helt enkelt. En begrenset kapasitet er ikke noe stort problem på nyere modeller, de har uansett lang nok rekkevidde.

En annen ting er plutselige feil. Det kan bli kostbart, på samme måte som havari på bensin og diesel motorer.

Lenke til kommentar
Svein M skrev (2 timer siden):

Er det ikke slik at verksted kan lese ut hvor mye et elbil batteri er slitt. Det vil være viktig når en kjøper en brukt elbil.

Ser ut til at det ikke er slike tester. Jeg trodde kanskje batteriet sa noe om slitasje.

Her er hva NAF skriver på siden sin:

Når det gjelder høyvolts-batteriet (fremdriftsbatteriet), finnes det per i dag ingen god måte på markedet for å si noe om hvor mye batterikapasiteten eventuelt kan ha tapt seg. Du får derfor ikke svar på dette på en NAF-test. Men elektronikken i elbilen din overvåker systemet til enhver tid og du vil få varsel om noe er galt med fremdriftsbatteriet eller andre vitale deler i systemet. Ved slike feil må du oppsøke nærmeste verksted.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Svein M said:

Ser ut til at det ikke er slike tester. Jeg trodde kanskje batteriet sa noe om slitasje.

Her er hva NAF skriver på siden sin:

Når det gjelder høyvolts-batteriet (fremdriftsbatteriet), finnes det per i dag ingen god måte på markedet for å si noe om hvor mye batterikapasiteten eventuelt kan ha tapt seg. Du får derfor ikke svar på dette på en NAF-test. Men elektronikken i elbilen din overvåker systemet til enhver tid og du vil få varsel om noe er galt med fremdriftsbatteriet eller andre vitale deler i systemet. Ved slike feil må du oppsøke nærmeste verksted.

Tror nok alle biler har en BMS som måler og følger med på resterende kapasitet.
Men hvor godt den gjør denne jobben variere nok veldig. Så derfor kan man nok ikke bruke det som noe fasit.

Når det gjelder trådstarter så kan det være lurt å titte på Nissan Leaf også. Får en del bedre bagasjeplass og mere "bil" for pengene der. Ulempen er Chademo hurtiglading.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når vi skulle handle bil nr 2 i huset, så kikket vi litt på Zoe, men det ble en Leaf, for sammenlignings skyld, så er faktisk en Leaf en bil i forhold!

Zoe var noe fjøler du satt deg på, som hadde 4 hjul og en batteripakke.

Men den prisen og rekkevidden så satt det langt inne å ikke gå for Zoe.

Lenke til kommentar

Alt etter preferanser.

Nissan leaf har jo et infotainment system og interiør som man skulle tro var fra 2000 tallet, Zoe er langt mer moderne bil med stor skjerm i midkonsoll og dashboard blant annet.

Kjøremessig kan jeg ikke si at det var stor forskjell. 

Nissan leaf 62 kWt(som man må ha får tilsvarende rekkevidde) ligger gjerne over i pris og tilbyr ikke stort mer enn større bakseter og baggasjerom plass. Zoe sitt baggasjerom er overraskende stort for bilstørrelsen. For alle er nødvendigvis ikke det verdt prisdiffen, men det avhenger av behov og hva slags pris man får på en 62 kWt. 

Endret av MrL
Lenke til kommentar
5 minutes ago, MrL said:

Alt etter preferanser.

Nissan leaf har jo et infotainment system som man skulle tro var fra 2000 tallet, Zoe er langt mer moderne bil med større skjerm i midkonsoll og dashboard blant annet.

Kjøremessig kan jeg ikke si at det var stor forskjell. 

Nissan leaf 62 kWT ligger gjerne over i pris og tilbyr ikke stort mer enn større bakseter og baggasjerom plass. Zoe sitt baggasjerom er overraskende stort for bilstørrelsen. For alle er nødvendigvis ikke det verdt prisdiffen, men det avhenger av behov og hva slags pris man får på en 62 kWT. 

Det er vel ikke så langt fra sannheten da. Leaf er jo fra 2011 og selv nyeste modell er basert på det samme med kosmetiske endringer bare. Men så lenge man har Apple Carplay\Android Auto så er man vel ganske berget uansett.

Zoe er fra 2013 og vet ikke så mye om dem men ser ikke bort fra at nyeste utgavene der også er basert på samme ulla.

I mine øyne er de ganske avleggse begge to og ville ikke kjøpt noen av dem ny

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...